Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:54

Leedebee schreef:
PS. Iedereen zn aangifte gedaan? :p

Als je per kwartaal aangeeft hoeft dat deze maand helemaal niet...

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:03

Ik ga officieel per april ook eindelijk van start, samen met een studiegenootje van me.
We gaan een soort activiteiten / workshops organiseren voor 'kansarme' jongeren binnen onze regio.

Dus ik lees lekker fanatiek mee haha.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:37

Nouks schreef:
Leedebee schreef:
PS. Iedereen zn aangifte gedaan? :p

Als je per kwartaal aangeeft hoeft dat deze maand helemaal niet...

Maar wel als je per maand aangeeft :D

robert45

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 02:07

waarom zou je per maand willen betalen?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:36

robert45 schreef:
waarom zou je per maand willen betalen?

Waarom zou je überhaupt willen betalen!? :+

Soms beslist de Belastingdienst dat je per maand moet aangeven. Bijvoorbeeld als het bedrag wat je moet betalen per kwartaal erg hoog is.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:14

ik heb idd zo'n brief van de belastingdienst gekregen dat ik vanzelf bericht zou krijgen als ik aangifte moest doen en dat dit 1x per kwartaal zou zijn.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:28

*valt weer even naar binnen*

Heb het zo druk gehad, dat ik er niet aan toe kom om hier echt mee of bij te lezen. Heb ik nog interessante dingen gemist? Nog nieuwe ontwikkelingen met jullie bedrijven?

Lees hierboven over de belastingaangifte. Ik kreeg vandaag bezoek van de belastinginspecteur, een kennismakingsbezoek, dit doen ze nu ruim 1 jaar, om uitleg te geven aan starters. Hiermee willen ze voorkomen dat starters voortijdig over de kop gaan. Kreeg nog een compliment mee dat ik de zaken zo netjes in orde had *glim* Nu nog houden zo.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:31

joyce2 schreef:
ik heb idd zo'n brief van de belastingdienst gekregen dat ik vanzelf bericht zou krijgen als ik aangifte moest doen en dat dit 1x per kwartaal zou zijn.

Als je het makkelijker vind kan je ook een verzoek indienen om het per maand of per jaar te doen.

Over het algemeen is het zo dat als blijkt dat je door het jaar heen weinig aan te geven hebt, ze je dan omzetten naar een jaar aangifte en als je elke keer heel veel moet betalen, dan zetten ze je om naar een maand aangifte. (maar dit hoeft niet altijd zo te zijn)

@Jaggie
Goed zo! Een goed begin is het halve werk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:50

Jaggie, super zeg :D Nu zo houden inderdaad!
Heb zelf nooit zo'n gesprek gehad, wellicht regiogebonden oid?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:58

Hallo,
ik meld me ook even in dit topic.
Ik heb samen met mijn man sinds anderhalf jaar een eigen bedrijf.
Naja het is meer zijn bedrijf vind ik aangezien hij al het harde werk doet.
We hebben een auto garage en moet zeggen, het loopt echt als een trein.
We hebben eigenlijk meer werk dan dat hij aankan. Ik ben meer van de administratieve kant. Factuurtjes sturen, bestellingen doen etc.
Nou hebben wij tot nu toen en boekhouder gehad die de btw aangifte etc deed, maar nou schrok ik toch best wel van de jaarrekening die ik kreeg.
Was opzich neit eens extreem hoog, maar is toch geld wat we ook lekkr in ons zak kunnen houden.
Dus nu zat ik eraan te denken om voortaan elk kwartaal zelf de btw aangifte te doen en dan desnoods de boekhouder de jaarafrekening te laten doen, weet namelijk neit of dit heel ingewikkeld is oid.
Maar nou vroeg ik me af, is er misschien iemand die een programma weet waarmee je zelf de btw aangifte kan doen.
Een gebruiksvriendelijk programma zeg maar.
Groetjes Kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:07

De BTW aangifte is absoluut niet ingewikkeld en kun je prima zelf doen inderdaad. Inkomstenbelasting zou ik persoonlijk wel uitbesteden.

VWB BTW: das echt super simpel.

1) Houd bijvoorbeeld in Excel (handig omdat dat programma kan rekenen) een lijstje met al je factueren bij. Factuurnummer, datum, bedrag ex BTW, bedrag BTW, totaalbedrag. Je hoeft dan alleen nog per kwartaal de BTW bij elkaar op te tellen, dit is de BTW die je binnen hebt gekregen.
2) Dan mag je daar de voorbelasting afhalen, dit is alle BTW die jij zakelijk betaald hebt. Dus kantoorartikelen, materialen, noem het maar. Ook hiervan maak je een lijstje en tel je alle losse BTW bedragen op.
3) Vervolgens doe je (ingekomen BTW) - (betaalde BTW) = het bedrag dat je moet betalen (of indien je meer geïnvesteerd hebt dan dat er binnen is gekomen, het bedrag dat je terug krijgt).

Overigens doe ik zelf de facturatie in Moneybird. Dat is helemaal handig, ik hoef alleen een bepaald kwartaal te selecteren en krijg direct een overzichtje van alle facturen van dat kwartaal. Ideaal.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:15

Wat als je eigenlijk nog geen inkomen hebt gehad.. maar wel uitgaven ? :) Ik ben pas sinds oktober oid ingeschreven namelijk..

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:45

NonaWen schreef:
Wat als je eigenlijk nog geen inkomen hebt gehad.. maar wel uitgaven ? :) Ik ben pas sinds oktober oid ingeschreven namelijk..

Dan krijg je terug ;)

@Blue_kim
BTW aangifte is idd niet moeilijk, zoals Nouks al aan gaf. Waarschijnlijk zal je boekhouder wel alle administratie uiteindelijk in moeten boeken om de jaarrekening te kunnen maken, dus of het heel veel in kosten scheelt? Je zou het even kunnen overleggen natuurlijk!

Verkopen jullie ook auto's of doen jullie alleen reparaties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:14

Leedebee schreef:
NonaWen schreef:

Dan krijg je terug ;)

:j

Dan zet je dus bij het eerste vakje "0" neer, en bij voorbelasting het bedrag dat je al aan BTW hebt uitgegeven, en dan krijg je dat terug ;-)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:58

Visite kaartjes voor niet te veel, waar vind ik die? Ik krijg van Vista print steeds mail, dan staat er bv kaartjes voor 5 euro.Maar uit eindelijk kost het je nog 35 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:17

Tsja, hangt natuurlijk vooral af van je wensen.. Hoe veel kaartjes heb je nodig, wat zijn je specifieke wensen qua papiersoort, enkelzijdig of dubbelzijdig, reclame van leverancier wel of geen probleem, etc?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:42

Even een vraagje tussendoor. Een vriendin van mij wil ook ZZP-er worden (zal even niet zeggen in welke sector) ze heeft een bedrijfsnaam in gedachte "Urban consultancy" haar vraag is welke associaties dit bij jullie opbrengt ?

alvast bedankt voor de moeite !

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:16

Associatie .... uuuuuhm, ik heb er niet echt direct associaties bij.
Iets met stad, steden , uuuuh, een makelaar voor stedelijke gebieden?
(en Urbanus de Belgische caberetier schiet ook nog even langs m'n geestesoog, hahaha maar ja, die naam lijkt er nu eenmaal op he).

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:56

bij urban denk ik aan rappers, hahaha. En aan steden idd.

Hier ook ff een vraagje: ik ben nu druk bezig met de inkoop voor mn webshopje en gezien wij eind december een pupje in huis krijgen, ben ik ook voor mezelf even aan het shoppen :D Maar als ik spul voor mezelf wil hebben, moet ik daar dan ook een factuur van maken, dat ik dan zeg maar een klant van mezelf ben? Of kan ik het gewoon "uit mn winkel" pakken?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:58

Hm ja, dat weet ik eigenlijk ook niet hoe dat werkt. Ik heb dat al eens een beetje proberen uit te zoeken maar nooit een duidelijk antwoord gekregen. Ik wil't zelf bijvoorbeeld weten voor voeding, als dat tegen de datum aankomt, mag ik het zelf dan opeten of niet? En hoe doe ik dat dan in de boekhouding?

Ik heb dus dezelfde vraag eigenljk.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:10

Oohw, dus het is helemaal geen domme vraag :D Ik schaamde me eigenlijk al een klein beetje, hahaha.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:20

Leedebee schreef:
@Blue_kim
BTW aangifte is idd niet moeilijk, zoals Nouks al aan gaf. Waarschijnlijk zal je boekhouder wel alle administratie uiteindelijk in moeten boeken om de jaarrekening te kunnen maken, dus of het heel veel in kosten scheelt? Je zou het even kunnen overleggen natuurlijk!

Het zal toch wel iets schelen denk ik? Ik betaalde nu over een jaar 1600 euro.. daar zat dan ook wel bij gerekend dat ik een paar keer gebelt heb om advies te vragen, dus zeg 1200 euro?
Ik kan me toch niet voorstellen dat ie dan met de jaaropgaaf zo lang bezig is dat ik aan dat bedrag kom? of hebben ze zoooown hoog uurloon? :P

Wij doen overigens alleen reparatie... verkopen valt onder detailhandel en dat mag niet volgens het bestemmingsplan, dus helaas...

Overigens houd ik nu in een excel bestand alwel bij hoeveel btw ik betaal en vang, om een overzichtje voor mezelf te hebben of we moeten betalen of vangen. Bij de ingekomen btw zet ik factuurnummer en bedrag en bij de betaalde btw naam van bedrijf waaraan we betaald hebben en bedrag, maar daar zou dus ook datum nog bij moeten staan?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 08:52

blue_kim schreef:
Leedebee schreef:
@Blue_kim

Het zal toch wel iets schelen denk ik? Ik betaalde nu over een jaar 1600 euro.. daar zat dan ook wel bij gerekend dat ik een paar keer gebelt heb om advies te vragen, dus zeg 1200 euro?
Ik kan me toch niet voorstellen dat ie dan met de jaaropgaaf zo lang bezig is dat ik aan dat bedrag kom? of hebben ze zoooown hoog uurloon? :P

Wij doen overigens alleen reparatie... verkopen valt onder detailhandel en dat mag niet volgens het bestemmingsplan, dus helaas...

Overigens houd ik nu in een excel bestand alwel bij hoeveel btw ik betaal en vang, om een overzichtje voor mezelf te hebben of we moeten betalen of vangen. Bij de ingekomen btw zet ik factuurnummer en bedrag en bij de betaalde btw naam van bedrijf waaraan we betaald hebben en bedrag, maar daar zou dus ook datum nog bij moeten staan?

Het zal wellicht iets schelen, maar ik denk niet de helft of zo hoor ;) Een uurloon van 40, 50, 60 euro zou zo maar kunnen! Ik zou het gewoon ff bespreken dat je het graag zelf wil doen om kosten te besparen. Je eigen boekhouder kan dat het beste vertellen ;)

Het scheelt ook dat jullie geen auto's verkopen, anders wordt je btw aangifte ingewikkelder.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:25

Naja alle beetjes besparen helpen... En wie weet met een beetje hulp van een bevriende accountant en een hoop oefenen dat ik uiteindelijk ook zelf de jaaraangifte kan doen... Dat zou mooi zijn.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:01

joyce2 schreef:
bij urban denk ik aan rappers, hahaha. En aan steden idd.

Hier ook ff een vraagje: ik ben nu druk bezig met de inkoop voor mn webshopje en gezien wij eind december een pupje in huis krijgen, ben ik ook voor mezelf even aan het shoppen :D Maar als ik spul voor mezelf wil hebben, moet ik daar dan ook een factuur van maken, dat ik dan zeg maar een klant van mezelf ben? Of kan ik het gewoon "uit mn winkel" pakken?

Leuk! maar wat voor pup was het ook al weer?

Volgens mij moet je het voor je eigen administratie altijd bijhouden, zodat de voorraad ed kloppen.
Het maakt niet of er winst op wordt gemaakt maar er moeten wel facturen zijn.