1e jaars HBO/universiteit (2012-2013)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xlisza

Re: 1e jaars HBO/universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:23

Wat jammer Rhona ! :(

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:28

Menino schreef:
Ik heb een vrij serieuze longontsteking gehad, waarbij medicijnen pas vrij laat aansloegen. Hierdoor heb ik 2 weken met bijna 40 graden koorts in bed gelegen. Dit was precies tijdens mijn tentamen periode waardoor ik in de eerste tentamen week al mijn toetsen gemist heb. Ik ben daarna wel weer meteen naar school geweest, maar omdat dat erg zwaar viel ben ik in totaal ook nog 2 a 3 daagjes thuis gebleven oid. Daarnaast is mijn immuunsysteem nu dood, waardoor ik iedere 2 a 3 weken weer gestrekt op de bank lig met (hoge) koorts, dus vandaar dat ik ooknog 2 a 3 dagen thuis ben gebleven. In totaal zal ik niet meer dan 5 lesdagen gemist hebben, aangezien ik meestal in het weekend/vakantie ziek werd.
Omdat ik nu teveel ziek/afwezig ben geweest ben ik uitgesloten voor 2 vakken. Lang leve aanwezigheidsplicht. Deze moet ik volgend jaar inhalen, waardoor het al onmogelijk wordt voor mij om mijn P te halen.
Tevens heb ik, omdat ik weer ziek was, ook 2 herkansingen (die ik dus in eerste instantie niet eens gemaakt hebt, omdat ik die longonsteking had.) Deze 'heb ik dus niet gehaald' moet ik ook volgend jaar inhalen. En een extra herkansing, ho maar.
Dus nu is het de vraag of ik uberhaupt geen BSA krijg (dan moet ik stoppen met de opleiding wegens te weinig studiepunten).
Moet alles schriftelijk gaan bewijzen, wat opzich niet heel gek is, maar ik heb alleen bewijzen dat ik bij de HA ben geweest aangezien ik niet bij ieder griepje een doktersverklaring kan krijgen en het meeste is 'vertrouwelijke informatie', dus mijn HA heeft me ook stellig afgeraden om mijn medische verslagen aan de HS te geven. Dus hoop nu dat ze genoegen nemen met de printjes die op zichzelf alleen bewijzen dat ik bij de HA ben geweest...
Maargoed, wat ik dus echt te achterlijk voor woorden vind is dat toen ik belde ik te horen kreeg 'Dat ze geen procedures hebben voor bij ziekte' (Wtf, je bent een hogeschool. Dan krijg je toch vaker te maken met zieke leerlingen?). Ik dus geen extra herkansingen krijg voor mijn toetsen, zelfs niet bij 'bewijs' van de HA.... En dat ze me gaan uitsluiten voor vakken omdat ik te vaak niet aanwezig ben geweest (waarvoor ik tevens kan 'bewijzen' dat dit was omdat ik ziek ben geweest).
Net alsof ik voor mijn lol met 39 graden koorts op de bank lig. -O- . Moet wel zeggen dat ik uitsluiting van die vaken in dit geval nog had kunnen voorkomen door een vervangende opdracht te maken, maar de 3 dagen voor de deadline was ik dus weer ziek (waar ik dus schriftelijk bewijs van heb, maar dat schijnt niet uit te maken).

Dus ja, alles ligt nu bij de examencomissie die moet gaan bepalen of ik extra herkansingen mag maken zodat ik in ieder geval niet van de opleiding gekickt wordt. Maar mijn P is nu wel uitgesloten.... Erg rotte samenloop van omstandigheden, maar vind dat de HS er wel iets 'menselijker' mee om zou kunnen gaan :\

Wauw jeetje wat heftig!! Vind dat de HS echt heel slecht handelt ja, alsof ze inderdaad geen ervaring hebben met zieke studenten! Hoop dat het nog een beetje positief voor je kan uitpakken.. :(:)

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:31

Marieke1495 schreef:
Tasserd schreef:
Ah, een medeNHL'er, welkom! :D

Jij doet een hele andere opleiding zie ik wel :')

Ook een week vrij nu? :D

Klopt, ik ben één van de vele rechtenstudenten :+

Ik zit al sinds half december in mijn tentamenweken, morgenochtend een hertentamen en dan ben ik ein-de-lijk klaar. En dan vanaf maandag het volgende semester. Dus ik was de laatste weken niet zoveel op de NHL te vinden :P

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:34

Ik ook niet hoor, afgelopen 3 weken niet iig :+

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:35

Iemand vroeg wat een BSA is, dat is het bindend studie afvies. Met 60 studiepunten heb ik ze allemaal en daarmee mijn P, en ik heb er 52 nodig om over te gaan naar het 2de jaar. Als je die 52 (of meer) studiepunten hebt, dan krijg je je bindend studie advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:35

Marieke1495 schreef:
Wat vreselijk raar zeg!
Wat is precies een BSA? :o

bindend studie-advies. Als je te weinig Studiepunten haalt krijg je een negatief bindend studie advies en moet je stoppen met de opleiding. In ons geval is dat als je minder dan 45 (van de 60) studiepunten niet haalt.
Het is ongeveer 3 studiepunten per toets, en aangezien ik nu al uitgesloten ben voor 4 vakken is het maximale wat ik nu nog kan halen 48 denk ik. Hoewel ik niet heb gekeken of ik nog studiepunten heb gemist omdat ik mijn presentatie ook gemist heb (ook zoiets raars, ik heb de hele presentatie in elkaar gezet, en een stuk tekst geschreven. Maar omdat iemand anders mijn stukje tekst heeft voorgelezen moet ik nu de héle presentatie in mijn eentje overdoen voor 2 docenten. :+ Als ik er gewoon bij had gestaan en 1 zinnetje tekst had gezegd. Dan had ik gewoon net als de rest van mijn groepje een 7,2 gekregen :+ ) .... Anders zit ik nu al op max. 45 punten die ik nog kan halen dus.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-01-13 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:36

Birgit__ schreef:
Iemand vroeg wat een BSA is, dat is het bindend studie afvies. Met 60 studiepunten heb ik ze allemaal en daarmee mijn P, en ik heb er 52 nodig om over te gaan naar het 2de jaar. Als je die 52 (of meer) studiepunten hebt, dan krijg je je bindend studie advies.

Oh! :j

Voor mij is dat maar 45 punten om over te gaan, en idd ook 60 voor mijn P.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:37

Menino schreef:
Marieke1495 schreef:
Wat vreselijk raar zeg!

bindend studie-advies. Als je te weinig Studiepunten haalt krijg je een negatief bindend studie advies en moet je stoppen met de opleiding. In ons geval is dat als je minder dan 45 (van de 60) studiepunten niet haalt.
Het is ongeveer 3 studiepunten per toets, en aangezien ik nu al uitgesloten ben voor 4 vakken is het maximale wat ik nu nog kan halen 48 denk ik. Hoewel ik niet heb gekeken of ik nog studiepunten heb gemist omdat ik mijn presentatie ook gemist heb (ook zoiets raars, ik heb de hele presentatie in elkaar gezet, en een stuk tekst geschreven. Maar omdat iemand anders mijn stukje tekst heeft voorgelezen moet ik nu de héle presentatie in mijn eentje overdoen voor 2 docenten. :+ Als ik er gewoon bij had gestaan en 1 zinnetje tekst had gezegd. Dan had ik gewoon net als de rest van mijn groepje een 7,2 gekregen :+ ) .... Anders zit ik nu al op max. 45 punten die ik nog kan halen dus.

jemig wat lastig zeg..
Kan jou SLB'er jou daar niet bij helpen? Die zal je ook wel begrijpen toch? :(:)

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:40

Marieke, jij doet maatschappelijk werk en dienstverlening zei je toch he?
Kan je misschien iets daarover vertellen, wat voor opleiding is het? stage?

Moet toch weer een beetje rondkijken wat nu de mogelijkheden zijn enzo...

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:43

Marieke1495 schreef:
Wat vreselijk raar zeg!

BSA is bindend studie advies. Deze heb je positief en negatief. Als je een negatief BSA krijgt, moet je van je opleiding af omdat je op de helft van het jaar niet genoeg punten hebt behaald om je minimum punten/P te halen om door te mogen naar het 2e jaar. Als je een positief BSA hebt mag je dus je opleiding blijven doen.

Edit; ik zie dat dit is voor de uni (mijn uitleg).
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 29-01-13 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:44

Ronaa94 schreef:
Marieke, jij doet maatschappelijk werk en dienstverlening zei je toch he?
Kan je misschien iets daarover vertellen, wat voor opleiding is het? stage?

Moet toch weer een beetje rondkijken wat nu de mogelijkheden zijn enzo...

ja dat klopt!

ik vind het erg leuk. Maar het moet je wel liggen. Er wordt erg veel over jezelf gevraagd, en je kijkt in het eerste jaar eigenlijk alleen maar naar jezelf, dit omdat je eerst jezelf goed moet leren 'kennen' en je min & pluspunten moet kennen voor je iemand anders kan helpen.
Verder vind ik de tentamens erg makkelijk.. := (HAVO-kind)

Stage loop ik nu bij een instelling voor gehandicapten, met paarden *\o/*
Erg leuke stage, maar dit kan per stage verschillen. Er lopen ook veel mensen stage op een school, in de klas, wat mij dus niets lijkt. Een stage moet wel goed bij je passen :j
Dit moest je wel allemaal zelf regelen, maar dat zal per school verschillen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:47

Ja mijn SLB'er begrijpt me ook wel, maar ze kan alleen niet de regelementen aanpassen. Dat is een beetje het probleem. De aanwezigheidsplicht is dit jaar ingevoerd, omdat ze zagen dat leerlingen die altijd aanwezig waren hogere cijfers haalden, dan de leerlingen die niet altijd aanwezig waren.
Tja, fijn zo'n stimulerende maatregel, maar tot nu toe nekt het me alleen maar ipv dat het zorgt voor hogere resultaten....
Het zure is dat ik deze opleiding alleen maar ben gaan doen als toegangspoort tot de universitaire opleiding psychologie, aangezien hier echt totaal geen werk in te vinden gaat zijn. VWO was al geen optie meer omdat ze daarvoor de subsidiëring al hadden stop gezet. 'Dus dan maar mijn P halen' dacht ik. Nou, dat loopt dus even anders dan geplanned.... Helemaal als dat in 2014 dus helemaal niet meer kan.
Kan ik nog wel mijn master aan de uni gaan volgen, maar dat is dus maar een beperkt aantal masters wat je kunt doen met je HBO- bachelor...

Maar ik zal ophouden met mijn beklag en nu weer druk aan de studie gaan :D

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:30

Menino: Wat vervelend allemaal, kan je niet komende half jaar gaan leren voor de 21 toets doen voor de uni als je toch je p niet meer kan halen?

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:40

Wat vervelend Menino. Ook jammer dat de commissie zo moeilijk doet. Ik duim voor je dat 't toch nog goed komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:42

hmm, nee. Veel aanmeldingen voor de 21+ toets zijn al gesloten, alleen die van Amsterdam staan nog open. Maar dan zijn de toetsen al in maart, dus dan heb ik nog maar maand. En het schijnt best moeilijk te zijn en kost daarnaast nog 300 euro ofzo, dus in een maand ga ik dat niet redden (en ik vind het teveel geld om het maar gewoon er op te wagen :+ ). In juni / juli hebben ze ook toetsen maar aangezien je je al moet opgeven voor de loting in Mei snap ik dat niet echt en lijkt het me niet zo nuttig meer dan :+

Maar dank iedereen.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:16

Jeeh ik heb m'n eerste 40 punten binnen! (Moet er 80 halen eind dit jaar voor degene die denken wtf 40?!)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:08

Menino, toch proberen om terug te gaan naar de middelbare school? :)) Gewoon je VWO halen?

Edit: dit kan natuurlijk ook op andere plaatsen dan de middelbare school. :') denk dat je op je 20e niet meer op de middelbare school wilt zitten haha.
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 29-01-13 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:09

Melisding schreef:
Jeeh ik heb m'n eerste 40 punten binnen! (Moet er 80 halen eind dit jaar voor degene die denken wtf 40?!)

Goed op weg! Nog maar de helft dus! :D

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:44

@MyHorseGirl: jaa zelfde school haha! Ik stress 'm hard voor dat tentamen. Snap al niet veel van de oefencasus uit het project. :o Hoe gaat het me de herkansing van het vorige project? :(:)
@Menino: wat een gedoe allemaal! Heb zelf (nog) niks met de examencommissie te maken, maar als ik dit zo allemaal hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:48

MyHorseGirl schreef:
Menino, toch proberen om terug te gaan naar de middelbare school? :)) Gewoon je VWO halen?

Edit: dit kan natuurlijk ook op andere plaatsen dan de middelbare school. :') denk dat je op je 20e niet meer op de middelbare school wilt zitten haha.

dat kost 9000 euro, en dan weet je nog niet of je het gaat halen, want 2 jaar in 1 is vrij pittig :7 Dus daar bedank ik voor... :+

Melisding! Da's mooi! Goed gedaan :D !

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:36

Thnx iedereen. Begint iedereen nu zo'n beetje aan de derde periode?

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:37

Melisding schreef:
Thnx iedereen. Begint iedereen nu zo'n beetje aan de derde periode?

Jep! :j

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:51

Volgende week :)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:25

Vrijdag nog bloktoets van 1.2 en dan maandag blok 3!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:00

Menino schreef:
dat kost 9000 euro, en dan weet je nog niet of je het gaat halen, want 2 jaar in 1 is vrij pittig :7 Dus daar bedank ik voor... :+

Melisding! Da's mooi! Goed gedaan :D !

Aha, nee laat dan maar zitten... :=