Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet! 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:03

in belgië hebben we een aantal maatregelen om langdurig werklozen, laagopgeleiden, starters of mensen die weg moesten door herstructureringen (denk aan de Opel fabriek in Antwerpen bv) voordeliger te maken. Hier betaald de staat dan een deel van het loon in de eerste periode van tewerkstelling.

het is inderdaad wel zo dat je in een betere positie bent om te solliciteren als je al werkt, bijvoorbeeld al omdat je kunt onderhandelen over de voorwaarden (je hebt immers al werk en hoeft die job niet per se). plus dat werkgevers inderdaad liever iemand actief aannemen dan iemand die naar hun mening al te lang thuis is.

ik werk voor een uitzendbureau en ja, sommige bedrijven zijn erg strikt in wat ze vragen van opleiding en noem maar op.
wat ik ook zie is dat vooral bedienden langer moeten zoeken naar werk.

Kirstenn

Re: Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet! 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:10

@ Qizz: ja echt he, ik heb vorige x zelf gebeld hoe of wat en nu zou ik wat van hun horen. Maar denk dat ik toch binnenkort wel weer contact opneem, moet toch wel weten waar ik aan toe ben (en het is ook nog eens een baan die ik echt graag wil). Jij had inmiddels al iets gevonden toch of heb ik dat verkeerd begrepen?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:12

Viennanova schreef:
Waarvan, Annastasia? Van het gesprek nog niks, bij de andere zijn we bezig een gesprek te plannen.

Voor de superbaan waarvoor je gisteren zo hyper was.
Dacht dat je gisteren er wat van zou horen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:20

Mijn opleiding is op MBO niveau. Uit verschillende tests (gedaan door onafhankelijke bureaus) is gebleken dat mijn werk- en denkniveau op HBO niveau ligt. Ik heb 20 jaar ervaring in diverse functies.
Wat ik zoek is een (financieel) administratieve functie voor 20 uur (halve dagen; hele dagen red ik fysiek niet). Geen voorkeur voor een branche. Bereikbaar met auto om de simpele reden dat hier geen betrouwbaar OV is.
Pre: ervaring, opleiding, niveau.
Tegen: leeftijd, arbeidshandicap.
Via UWV kan er een proefplaatsing gedaan worden. Daarbij behoud je de uitkering (WIA en/of WW) zodat het de werkgever de eerste 3 maanden niets kost. Bij gebleken geschiktheid, moet de werkgever een contract aanbieden van minstens 6 maanden. Er is een kortingsregeling voor loonbelasting voor arbeidsgehandicapten. Toch is dat blijkbaar niet voldoende om voorbij die arbeidshandicap te kijken!

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:25

Jammer dat niet alle werkgevers zoals m'n vader zijn, want die staat daar ook echt voor open. Hij heeft nu ook iemand in dienst met een (arbeids)handicap, dat is nog een jonge jongen en hij geniet er echt van hoe die jongen groeit in z'n werk. Nu is die dan bezig om een kennis van hem aan het werk te krijgen mbv subsidies. Denk dat het komt omdat hij zelf langdurig werkeloos is geweest dus hij weet wel een beetje wat het is.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:29

Dit meen je niet!! Werd ik net gebeld (2x) door de gemeente, valt m'n telefoon elke keer weg!! Dat is pas GRRRRRRRRRR.

Edit: had het telefoonnummer gelukkig nog ergens staan dus heb teruggebeld met een andere telefoon, en over 1,5 week heb ik m'n arbeidsvoorwaardengesprek! :D Dat zit dan wel goed toch?
Laatst bijgewerkt door Kirstenn op 09-06-11 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:36

Kirstenn schreef:
Jammer dat niet alle werkgevers zoals m'n vader zijn, want die staat daar ook echt voor open. Hij heeft nu ook iemand in dienst met een (arbeids)handicap, dat is nog een jonge jongen en hij geniet er echt van hoe die jongen groeit in z'n werk. Nu is die dan bezig om een kennis van hem aan het werk te krijgen mbv subsidies. Denk dat het komt omdat hij zelf langdurig werkeloos is geweest dus hij weet wel een beetje wat het is.

Hoera voor je vader! Zeker toevallig niet in de omgeving van Utrecht?

Heb je de gemeente nog aan de telefoon kunnen krijgen? Dat is echt balen zeg dat je telefoon wegvalt |o

Was laatst een stukje op de tv. Mensen konden in een provincie (welke weet ik niet meer) niet meer terecht op de sociale werkplaats. Deze mensen hadden voornamelijk een fysieke handicap. Het merendeel is geplaatst bij een hoveniersbedrijf; sommige in rolstoel op kantoor, sommige in het groen. Commentaar was: mag/kan je mensen met een handicap wel bij een gewoon bedrijf plaatsen of moeten ze toch werken bij een sociale werkvoorziening? Terwijl er over die sociale werkvoorzieningen op dit moment ook genoeg te doen is. Struisvogelpolitiek. Waarom is iemand met een arbeidshandicap per definitie slechter?

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:39

Hmm ligt eraan aan welke kant van Utrecht. Richting Apeldoorn. En hij is op dit moment niet opzoek naar iemand aan de administratieve kant, helaas... Hij gaat ook verhuizen meer richting het zuiden. Hij moet ook inpakwerk doen en dat heeft hij toen een tijd laten doen door een werkplek voor mensen met Korsakov. Nu ik erover nadenk is hij toch eigenlijk best goed voor de 'mindere' onder ons, zo heb ik 'm nog nooit bekeken :o

Ik had m'n berichtje van net aangepast, maar heb de gemeente idd nog kunnen bereiken! :D

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:43

Patpen,

Denk niet dat zo zeer dat het in deze tijden aan de eventuele handicap ligt, maar aan het parttime gedeelte. Bedrijven willen liever investeren in een full timer.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:45

Lijkt me dat als je een afspraak hebt voor een arbeidsvoorwaardengesprek het wel goed zit!

Apeldoorn is te ver uit de buurt. Woon vlakbij stad Utrecht. En als hij niet op zoek is naar een administratieve kracht, houdt het gewoon ff op toch?! Er zal vast nog wel een keer wat komen voor april 2012......

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:49

Vienna2007: denk dat je dat niet voor elke werkgever zal kunnen zeggen. Sommige zijn juist op zoek naar een parttimer...

Vind het echt balen voor je patpen, ik gun het je zo dat er wat op je pad komt. Loopt in april 2012 je WW af?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:49

Vienna2007 schreef:
Patpen,

Denk niet dat zo zeer dat het in deze tijden aan de eventuele handicap ligt, maar aan het parttime gedeelte. Bedrijven willen liever investeren in een full timer.

Bij mij op het werk dus beslist niet.
Die hebben liever 100 mensen die een 10-uren contract hebben dan 30 mensen met een contract hoger dan 30 uur.
Ben je flexibeler en bij ziekte oid scheelt dat hun weer.

Ik heb een 15-urig contract, wil graag 24-28 uur.
Maar dat gaat niet door.
En dat terwijl ik wekelijks > 25 uur werk.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:52

wwillemijn schreef:
carolina1278 schreef:
Hallo,

Ik meld me hier ook aan... zoek alweer een tijdje en heb regelmatig wel wat gesprekken, echter er is altijd wel iemand die beter is, goedkoper of wat dan ook, dus op het moment hebben we even een sollicitatiedip :(

Wat voor werk zoek je?

Financieel administratief voor ca 32 uur... in een straal van 40/50km rondom Almelo ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:01

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:01

Vienna2007 schreef:
Patpen,

Er is ontzettend veel vraag naar FT ipv PT, dat is waar.
Maar de combi PT en arbeidshandicap is funest. Er zijn sporadisch leuke PT banen maar voorkeur gaat duidelijk uit naar gezondheid. Dit is ervaring.
Toen ik in 2004 begon bij mij vorige werkgever was ik gezond van lijf en leden. Helaas door een medisch foutje zit ik nu in deze situatie. De arts is verbonden aan het zkh waar ik toen werkte en heeft meer foutjes gemaakt. Zelfs het zkh had geen plaats voor mensen met een arbeidshandicap :n nota bene veroorzaakt door een "eigen" arts. Langzaam maar zeker zag ik om mij heen dat de mensen met een handicap wegbezuinigd werden. Daarvoor in de plaats kwamen gezonde mensen.... Lag niet aan leeftijd (variabel tussen 25-50 jaar) of ervaring of het niet aankunnen van de betreffende functie. Sommige werkten PT, anderen FT in verschillende functies. Maar ze moesten wel plaats maken voor nieuwe mensen die geen handicap hadden.....

@Kirstenn: yep, april 2012 einde WW. Als ik dan niets gevonden heb, moet de auto weg (kom ik helemaal nergens meer) en kan ik stoppen met paardrijden!

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:42

Pff.. daar zit niemand op te wachten! Ga hard voor je duimen en mocht ik wat tegen komen/horen zal ik aan je denken, al heb je daar natuurlijk weinig aan :(:)

Weet iemand wat je kan vragen als startend HBO'er? Ben even rond aan het kijken bij vergelijkbare vacature's en kom uit op schaal 9: €2312 obv gemiddeld 36 uur. Maar lijkt me aan de hoge kant?

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:03

annastasia schreef:
Vienna2007 schreef:
Patpen,

Die hebben liever 100 mensen die een 10-uren contract hebben dan 30 mensen met een contract hoger dan 30 uur.

Maar dat gaat niet door.

Dan werk je waarschijnlijk in een call-center oid....
In het normale bedrijfsleven kun je met zulke contracten niet aankomen. Is slecht voor de klanten (die graag een bekend aanspreekpunt willen hebben) en kwa werkoverdracht kun je ook geen controle houden.

Vaak zie je zulke contracten bij call center's of helpdesk's.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:04

Kirstenn schreef:
Pff.. daar zit niemand op te wachten! Ga hard voor je duimen en mocht ik wat tegen komen/horen zal ik aan je denken, al heb je daar natuurlijk weinig aan :(:)

Weet iemand wat je kan vragen als startend HBO'er? Ben even rond aan het kijken bij vergelijkbare vacature's en kom uit op schaal 9: €2312 obv gemiddeld 36 uur. Maar lijkt me aan de hoge kant?

ligt ook aan de functie.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:08

annastasia schreef:
Vienna2007 schreef:
Patpen,

Maar dat gaat niet door.

Dan werk je waarschijnlijk in een call-center oid....
In het normale bedrijfsleven kun je met zulke contracten niet aankomen. Is slecht voor de klanten (die graag een bekend aanspreekpunt willen hebben) en kwa werkoverdracht kun je ook geen controle houden.

Vaak zie je zulke contracten bij call center's of helpdesk's.

Ik werk in een groothandel. Alom bekend in nederland. De laatste maanden veel op radiocommercials geweest.
Maar ik ben het met je eens dat klanten wel een vertrouwd gezicht willen hebben.
Zijn ook klanten die vaak dagelijks komen en die jij meerdere malen per week ziet.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:12

Kirstenn schreef:

Is ca € 16,- bruto per uur.
Niet verkeerd toch?
Ik doe ongeschoold werk en zit op € 10,07 bruto per uur.
Heb nog wel wat toeslagen waardoor ik overdag 25% toeslag krijg (tussen 09.00 en 17.00)

Houd er wel rekening mee dat er zeker zo'n € 600,- per maand aan loonheffing af gaat.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:16

@ Ariebombarie: functie van beleidsmedewerker (welzijn en sociaal beleid)

Maar annastasia zou zeker niet verkeerd zijn! Ik zit nu op de €13,40 netto, maar daar krijg ik wel alles al bij in (10,95 burto en 0-urencontract) en weet dat ik daar in redelijke luxe positie zit als bijbaan. En zal daar niet m'n dagelijkse werk van willen maken, helemaal niet met een 0 uren contract

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:25

Ik kijk eigenlijk nooit naar uurloon. Wil gewoon weten wat er op mijn bankrekening gestort wordt.

Vind ik een normaal salaris Kirsten.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:29

En ik heb de eerste afwijzing binnen....hier in de straat vroegen ze bij de fysio een secretaresse....ik denk yeuhhhhh

Ben te oud denk ik..... |(

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:30

Is op zich een aardig salaris Kirstenn (ben zelf ook beleidsmedewerker, maar dan met academische achtergrond).

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:30

De functie van vorige week was voor 24 uur, waarbij de voorkeur uitging naar 5 ochtenden. In de middag staat het antwoordapparaat aan. Was voor locatiesecretaresse/administratief medewerker. Dus geen callcentre (heb ik gedaan, wil ik niet meer). Duobaan heb ik ook uitgeprobeerd: ik maandag t/m woensdag en collega woensdag t/m vrijdag. Woensdag samen ivm overdracht. Alleen had die collega geen secretariële ervaring waardoor ik iedere maandag haar puin kon opruimen. Verschillende keren de dingen doorgenomen maar zij pakte het gewoon niet op. Vind ik dus ook geen succes.

Zit er wel eens over te denken om voor mezelf te beginnen (niet paard gerelateerd). Alleen heb je dan ook geen zekerheid qua inkomen. Bijvoorbeeld een combi van webshop met een beperkt aantal uren open winkeltje. Administratie kan ik zelf doen. Maar ja, hoeveel nieuwe bedrijfjes redden het in de hedendaagse economie?????
In principe moet ik in juli naar de arbeidsdeskundige van het UWV. Kan dan eens de opties doorspreken. Er zijn wel allerlei regelingen om een eigen bedrijf te starten vanuit WW.