Nou, Vliendertje, dat vind ik knap banketstaaf van jouw bazin! Ik had ooit ook een bazin die daar een handje van had. Zij wilde persé het afrekenen doen, en stak ook regelmatig fooi in eigen zak. Toen een klant zei: 'zet er maar vijf extra glazen wijn bij op de rekening hoor' deed ze dat niet, want 'hij declareert dat bij zijn bedrijf en ik vind dat je het naar dat bedrijf niet kunt maken om zomaar 20 euro extra erop te zetten - fooi moet hij maar uit eigen zak betalen hoor!'. En ondertussen wel zelf fooien achterhouden in plaats van ze te delen met haar personeel....
2,50 per uur bruto, tsja... dat was vroeger 5,50 en ik heb echt jarenlang voor dat geld gewerkt. Ik weet dat alles tegenwoordig wel wat duurder is, maar ik vind het niet echt héél erg weinig voor een jong iemand (weet natuurlijk niet hoe oud je bent). Toen ik 13 was, werkte ik voor 2,50 gulden per uur, en op mijn 20e verdiende ik in de zomer ook een gulden of 5 á 6 en dat is nog niet zo héél lang geleden (dat je niet denkt dat dat in 1970 was ofzo

). Die 2,50 was weliswaar zwart, maar op die leeftijd krijg je toch al je belasting nog terug dus dan maakt bruto of zwart ook geen verschil.
Ik zeg niet dat het ruim betaald is hoor, en ik vind het echt niet netjes van je bazin dat zij de fooien houdt, maar ik vind een dikke vijf gulden per uur ook niet heel weinig (al lijkt het in euro's een stuk minder). Maar goed, ik heb altijd voor dat soort bedragen gewerkt, ik snap wel dat het nu misschien minder lijkt in verhouding tot andere lonen. Dat vond ik zelf trouwens ook, ik baalde er ook van dat mijn 23+ collega's veel meer kregen dan ik, voor hetzelfde werk.