Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:51

Op je 18e ben je natuurlijk wel gewoon volwassen voor de wet en dus zelf verantwoordelijk. Ik ben het verder eens met je punt hoor, maar juridisch gezien kun je hier lijkt mij niks mee.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:52

rien10 schreef:
Als je een studieschuld aangaat ben je 18, 19 jaar? Dan overzie je de helft van je daden en handelen niet. Om dan met je hypotheek, als je 27 bent voor dit komen te staan is geen grapje.
De zorgplicht van onze regering is af en toe om te huilen.

In sommige gevallen eerder, april werd ik 17 en ik moest januari dat jaar m'n studiekeuze doorgeven aan de school zelf, dus ik was 16 toen ik de beslissing maakte

@shiloh maar die rentebepalingen zijn oa juist het probleem, tegen ons is gezegd 'voor altijd lage rente, maximaal 0,1%'. En ik snap dat je dat dan hoort uit te zoeken maar we waren 15/16 allemaal toen we die uitleg/voorlichting kregen over de nieuwe regeling op de middelbare school

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:56

Enzo_Ollie schreef:
rien10 schreef:
Als je een studieschuld aangaat ben je 18, 19 jaar? Dan overzie je de helft van je daden en handelen niet. Om dan met je hypotheek, als je 27 bent voor dit komen te staan is geen grapje.

In sommige gevallen eerder, april werd ik 17 en ik moest januari dat jaar m'n studiekeuze doorgeven aan de school zelf, dus ik was 16 toen ik de beslissing maakte

@shiloh maar die rentebepalingen zijn oa juist het probleem, tegen ons is gezegd 'voor altijd lage rente, maximaal 0,1%'. En ik snap dat je dat dan hoort uit te zoeken maar we waren 15/16 allemaal toen we die uitleg/voorlichting kregen over de nieuwe regeling op de middelbare school

Maar wie heeft dat gezegd dan? Want in de voorwaardes staat precies wat Shiloh ook schetst, de rente staat 5 jaar vast.
De vergelijking met een hypotheek waar tijdens de looptijd de rente wordt verandert is ook niet juist, als je wil vergelijken met een hypotheek stond deze hypotheek ook maar voor 5 jaar vast.
Er is wel gezegd dat het altijd een aantrekkelijke lening zou blijven. En dat is het in de huidige tijd nog steeds, de rente op een reguliere lening is echt nog vele male hoger dan deze rente.

Vanuit de zorgplicht en voorlichting denk ik dat je zeker een punt kan maken, maar dat dat een heel lastig punt is om juridisch mee verder te komen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:06

Ik heb uiteindelijk op mijn presentatie beurs wel een paar euro rente gekregen, maar die heb ik weliswaar niet zelf hoeven betalen. Zag ik ook deze week pas omdat ik naar aanleiding van dit topic even ging kijken. Maar dat had volgens mij te maken met dat ze een maand langer dan mijn studie duurde stufie overgemaakt hebben en dat moest ik weer terug betalen. Dat heb ik meteen gedaan zodra ik die brief kreeg, maar alsnog hebben ze er rente overheen gerekend. En dat terwijl ik officieel nog een maand stufie overhad (vanwege mijn leeftijd ging het later in toen). Anyhow, die rente is uiteindelijk gewoon afgeschreven in het totaal van de prestatiebeurs zoals ik het zie in mijn overzicht.

Even over een andere boeg: Ik hoop trouwens dat iedereen niet vergeet dat ook de mensen voor de pechgeneratie al moesten lenen als ze uit huis moesten en ouders niet bij konden springen en werken lastig ging. Die 100 of 200 in de maand aan stufie was echt geen vetpot waarvan je een huis kon huren en eten van kon kopen namelijk. Mijn studiegenoten hebben ook 'gewoon' moeten lenen. In hoeverre dat dus gewoon was valt te betwisten qua regels en zorgplicht dus dat vind ik een interessant aanknopingspunt.

In mijn geval kreeg ik denk ik zo'n 5000 euro totaal aan stufie in 4 jaar. Voor uitwonenden was dat iets meer dan 2x zoveel denk ik? Dat klinkt wel riant, maar maandelijks valt dat tegen als je je studiekosten, huur en boodschappen moet betalen. De meeste uitwonenden werkten daar dus hard voor meerdere keren per week, maar degene die dat qua studielast niet konden hebben ook toen al flink moeten lenen Vergeet dus alsjeblieft niet dat ook voor de pechgeneratie mensen zitten zie zich klem hebben geleend en die zich hier misschien ook willen mengen. Roepen dat je zonder leenstelsel hier niet welkom bent is een beetje banketstaaf voor die groep die daar behoefte aan heeft of er een mening over wil hebben. :(:)

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:09

secricible schreef:
Enzo_Ollie schreef:

Maar wie heeft dat gezegd dan? Want in de voorwaardes staat precies wat Shiloh ook schetst, de rente staat 5 jaar vast.
De vergelijking met een hypotheek waar tijdens de looptijd de rente wordt verandert is ook niet juist, als je wil vergelijken met een hypotheek stond deze hypotheek ook maar voor 5 jaar vast.
Er is wel gezegd dat het altijd een aantrekkelijke lening zou blijven. En dat is het in de huidige tijd nog steeds, de rente op een reguliere lening is echt nog vele male hoger dan deze rente.

Vanuit de zorgplicht en voorlichting denk ik dat je zeker een punt kan maken, maar dat dat een heel lastig punt is om juridisch mee verder te komen.

Geen idee, dit was ongeveer 10 jaar geleden. Een meneer die vanuit een organisatie, ik heb geen idee meer of dat duo was of de overheid of een andere, kwam vertellen over de regeling. Hij vertelde idd een aantrekkelijke rente dat nooit meer dan 0,1 zou worden. Dit was op mijn middelbare school georganiseerd omdat het een nieuwe regeling was, soort van om het te promoten (achteraf), toen zeiden ze informeren :+
Ik weet nu dat het stom is dat ik daar ingetrapt ben, maar ik was 15, en dat is "mijn probleem".

edit; die 5 jaar wist/weet ik hoor. dat is geen verrassing en ik was hier de afgelopen jaren al vanuit gegaan. Maar toen ik 15 was vertrouwde ik soms nog in mensen en hun verhaal -O-

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:11

Celebi schreef:
Ik heb uiteindelijk op mijn presentatie beurs wel een paar euro rente gekregen, maar die heb ik weliswaar niet zelf hoeven betalen. Zag ik ook deze week pas omdat ik naar aanleiding van dit topic even ging kijken. Maar dat had volgens mij te maken met dat ze een maand langer dan mijn studie duurde stufie overgemaakt hebben en dat moest ik weer terug betalen. Dat heb ik meteen gedaan zodra ik die brief kreeg, maar alsnog hebben ze er rente overheen gerekend. En dat terwijl ik officieel nog een maand stufie overhad (vanwege mijn leeftijd ging het later in toen). Anyhow, die rente is uiteindelijk gewoon afgeschreven in het totaal van de prestatiebeurs zoals ik het zie in mijn overzicht.

Even over een andere boeg: Ik hoop trouwens dat iedereen niet vergeet dat ook de mensen voor de pechgeneratie al moesten lenen als ze uit huis moesten en ouders niet bij konden springen en werken lastig ging. Die 100 of 200 in de maand aan stufie was echt geen vetpot waarvan je een huis kon huren en eten van kon kopen namelijk. Mijn studiegenoten hebben ook 'gewoon' moeten lenen. In hoeverre dat dus gewoon was valt te betwisten qua regels en zorgplicht dus dat vind ik een interessant aanknopingspunt.

In mijn geval kreeg ik denk ik zo'n 5000 euro totaal aan stufie in 4 jaar. Voor uitwonenden was dat iets meer dan 2x zoveel denk ik? Dat klinkt wel riant, maar maandelijks valt dat tegen als je je studiekosten, huur en boodschappen moet betalen. De meeste uitwonenden werkten daar dus hard voor meerdere keren per week, maar degene die dat qua studielast niet konden hebben ook toen al flink moeten lenen Vergeet dus alsjeblieft niet dat ook voor de pechgeneratie mensen zitten zie zich klem hebben geleend en die zich hier misschien ook willen mengen. Roepen dat je zonder leenstelsel hier niet welkom bent is een beetje banketstaaf voor die groep die daar behoefte aan heeft of er een mening over wil hebben. :(:)

Ik weet niet of dat laatste (ook) op mij gericht was, maar zo ja: wat mij betreft zijn alle mensen die het moeilijk hebben met het stelsel van DUO hier welkom. Mensen die niks met DUO van doen hebben, hebben nog een heel scala aan andere topics op bokt waar ze op kunnen reageren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 11:48

Enzo_Ollie schreef:
rien10 schreef:

Maar dat is dus ook exact wat ik zei.

Deze voorwaarden waren altijd al zo. Dus daarom zeg ik, die zijn niet “ineens” veranderd. Op grond daarvan kun je er niks mee.

Waar je wél wellicht iets mee kan is zorgplicht en gebrekkige voorlichting.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:01

Shiloh schreef:
Waar je wél wellicht iets mee kan is zorgplicht en gebrekkige voorlichting.

Dit is wel een hele belangrijke. Waarschijnlijk zullen ze dat oppakken om er iets tegen te kunnen doen. En hoe het zit bijvoorbeeld met 17 jarigen, moeten dan je ouders akkoord geven voor verhoging van de studiefinanciering? Dat is ook nog wel een interessant haakje.

Ik lees met verbazing dit topic dat ook scholen het lenen aanbevelen. Ik kwam er pas achter toen een collega student voor Sinterklaas 'even' zijn vergoeding verhoogde via internet. Het leek mij heel makkelijk, maar ik ben er uiteindelijk nooit aan begonnen. Gelukkig kon ik gemiddeld 1 of 2 dagen per week werken en had ik een vrij goedkope kamer.

Wat ik mij wel kan herinneren is dat een aantal collega studenten volledig leenden en dat door sluisden naar de spaarrekening of ermee gingen beleggen. Maar goed, ik zat op een financiele opleiding, dus die wisten wel waar ze mee bezig waren.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:07

@Sakura nee, mijn ouders hoefden niet apart ook nog akkoord te geven voor zover ik me kan herinneren, ik kon in ieder geval zelf inloggen op duo en alles aanpassen wat ik wilde. Daarbij had ik ze iig niet nodig, of het bij de 1e x aanvragen nodig was durf ik echt niet meer te zeggen, maar gok als het wel zo was dat ik me dat nog wel kon herinneren

@shiloh oh dan begreep ik het verkeerd, sorry! Zijn we het met elkaar eens :)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:47

Het is toch wel gek dat dus een minderjarige zo gemakkelijk een lening kan afsluiten. Dat lijkt me nog wel het uitzoeken waard eigenlijk.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:49

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:54

Ik heb mijn eerste studielening ook als 17 jarige afgesloten. Mijn ouders hebben volgens mij nooit ergens akkoord voor hoeven geven.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:38

hoefnageltje schreef:
Op Duo vindt je een heel handige rekenmodule om te zien wat je theoretisch zou moeten betalen om je schuld af te lossen (het "Wettelijk maandbedrag")
en
wat je, afhankelijk van je inkomen, daadwerkelijk gaat betalen.

En of je aan het eind van je terugbetalingsperiode nog een restschuld hebt.
(die schuld wordt na de terugbetalingsperiode kwijtgescholden)

https://duo.nl/particulier/rekenhulp-st ... /resultaat

Handig die rekenhulp!
Heb even gekeken naar de SF15(waar ik zelf nog onder val) en dus de nieuwere SF35. Omdat ze uitgaan van lagere draagkracht bij de laatste, wordt er veel meer restschuld kwijt gescholden als je echt een hoge studieschuld hebt. En dat gaat niet om paar honderd euro. Niet dat ik de groep benijd en al helemaal niet omdat het echt om een hele lange periode gaat. En je dus in principe zo tot aan je 50/60ste aan het afbetalen bent. Is het dus niet persee in sommige gevallen slechter dan de 'generatie' ervoor. Natuurlijk wel geheel situatie afhankelijk schuld/inkomen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:42

Manny schreef:
hoefnageltje schreef:
Op Duo vindt je een heel handige rekenmodule om te zien wat je theoretisch zou moeten betalen om je schuld af te lossen (het "Wettelijk maandbedrag")
en
wat je, afhankelijk van je inkomen, daadwerkelijk gaat betalen.

En of je aan het eind van je terugbetalingsperiode nog een restschuld hebt.
(die schuld wordt na de terugbetalingsperiode kwijtgescholden)

https://duo.nl/particulier/rekenhulp-st ... /resultaat

Handig die rekenhulp!
Heb even gekeken naar de SF15(waar ik zelf nog onder val) en dus de nieuwere SF35. Omdat ze uitgaan van lagere draagkracht bij de laatste, wordt er veel meer restschuld kwijt gescholden als je echt een hoge studieschuld hebt. En dat gaat niet om paar honderd euro. Niet dat ik de groep benijd en al helemaal niet omdat het echt om een hele lange periode gaat. En je dus in principe zo tot aan je 50/60ste aan het afbetalen bent. Is het dus niet persee in sommige gevallen slechter dan de 'generatie' ervoor. Natuurlijk wel geheel situatie afhankelijk schuld/inkomen.

Nadeel is dus wel dat het inkomen van je partner meegeteld wordt en je dan al vaak boven de draagkrachtnorm zit. En dan kun je dus gewoon alles terug betalen.

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:00

Hier net begonnen aan een masteropleiding... maar door corona en andere omstandigheden wel extra lang over m'n bachelor gedaan. Maak me nu serieus zorgen en overweeg zelfs om te stoppen |(

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 14:20

Petunia27 schreef:
Hier net begonnen aan een masteropleiding... maar door corona en andere omstandigheden wel extra lang over m'n bachelor gedaan. Maak me nu serieus zorgen en overweeg zelfs om te stoppen |(

Zou kunnen dat een master opleiding dan weer onder de prestatie beurs valt. Even uitzoeken.

In de overgang naar het leenstelsel waren ook studenten die de bachelor onder de prestatiebeurs hadden en de master onder het leenstelsel. In feite zien ze een master als een nieuwe opleiding.

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:25

Citaat:
Zou goed kunnen dat een master opleiding dan weer onder de prestatie beurs valt. Even uitzoeken.

In de overgang naar het leenstelsel waren ook studenten die de bachelor onder de prestatiebeurs hadden en de master onder het leenstelsel. In feite zien ze een master als een nieuwe opleiding.

Helaas te lang gestudeerd, dus master valt daar niet meer onder. Baal er ontzettend van dat ik nu nog twee jaar ga lenen, wetende van de hoge rente. Maar kan er niet onderuit. Behalve stoppen. Als ik de basisbeurs de afgelopen jaren wel had gekregen dan had ik nu niet eens een schuld gehad. Blijf het behoorlijk oneerlijk vinden. :(

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:26

Shiloh schreef:
Petunia27 schreef:

Zou kunnen dat een master opleiding dan weer onder de prestatie beurs valt. Even uitzoeken.

Bij mij valt mijn master niet onder de prestatie beurs. Ben ook deze zomer begonnen. Als je te lang over je bachelor gedaan hebt dan krijg je ook geen basisbeurs (ik heb in totaal 5 jaar gestudeerd voor mn bachelor, wel twee opleidingen maar telt hetzelfde en krijg nu geen basisbeurs)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:35

Sowieso is bij de invoering van het leenstelsel geknipt in hoelang je recht had op je basisbeurs. 5 jaar is toen 3 jaar geworden geloof ik.

Ik ben ook de sjaak, vanaf 1 januari gaat mijn nieuwe 5 jaar in -O- Ik val onder SF15, maar mag hem omzetten naar SF35. Tenminste, dat was een eenmalige optie. Moet nog bericht krijgen van DUO of dat ook echt kan. Leek me nu wel fijner, iets lagere rente en lager maandbedrag + minder invloed op hypotheek. Had eigenlijk dit jaar mijn schuld af willen lossen (volledig) maar door persoonlijke omstandigheden niet zoveel kunnen sparen als gepland. Ik twijfel nu om wel al een groot deel af te lossen, maar heb echt geen idee hoe verstandig dat is (afweging lagere schuld vs. groter spaarpotje).

Ik verwacht weinig van protesten en eventuele rechtszaken. Er heeft idd altijd in de kleine lettertjes gestaan dat de rente kon veranderen. Maar van 0,5 naar ruim 2,5% is wel echt heel heftig :n

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:11

Eens met Silohs bericht van de vorige pagina. De voorwaarden zijn niet veranderd. Wel denk ik dat de zorgplicht is geschonden, die zou juist zwaarder moeten zijn omdat de geldnemers zo jong zijn.

Waar ik ook bedenkingen bij heb is (uit een eerder bericht van iemand) dat je het basisbeursbedrag automatisch zou gaan lenen als je niets anders doorgaf. Ik denk dat je daar juridisch ook wel wat mee kunt.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:19

Huh kun je van SF15 naar SF35? Daar heb ik niks over gehoord. Maar ik weet niet of je dat überhaupt moet willen. Ik weet niet hoe ver je in die 15 jaar zit, maar kun je dat niet beter even doorbijten dan er nog even twintig jaar schuld bovenop te gooien?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:25

Ik krijg in dit topic reclame voor spaarrekeningen met rente. Zo zuur. :')

Als ik het goed begrijp staat de rente voor 5 jaar vast toch? Dus vanaf 2024 tot 2029 is het hoe dan ook 2,56%?

Sinds ik nog een 2e bachelor (helaas) ga doen, ben ik wel nog even bezig voor ik opeens 2 diploma's heb (ik blijf ingeschreven staan via mijn 1e bachelor). Daar komt nog 2 jaar aanloopfase bij, dus ik hoef pas te beginnen met afbetalen als er 5 jaar verstreken. Dan is er dus een kans dat de rente weer flink verlaagd toch? Of verhoogd, maar daar wil ik echt even niet aan denken.
Ik probeer een manier te vinden dat ik deze ellende even los kan laten, want helaas ben ik nog wel even afhankelijk van lenen en dat ook altijd geweest. Geen ouders die iets bij kunnen springen, thuis wonen was niet gezond meer. Ik werk, maar niet heel veel, want ik wil graag mentaal overeind blijven staan. Door het overlijden van mijn vader heb ik ook een jaar studievertraging opgelopen.

Maar ik vraag me wel nog even af, wordt er wel al rente gerekend over de lening die ik nu heb lopen? Daar had ik nog niet eens over nagedacht. Want dan neemt de komende jaren mijn schuld alsnog aanzienlijk toe, ook als het tegen de tijd dat ik mag gaan af betalen weer is afgenomen. -O-

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:31

_Christina schreef:
Huh kun je van SF15 naar SF35? Daar heb ik niks over gehoord. Maar ik weet niet of je dat überhaupt moet willen. Ik weet niet hoe ver je in die 15 jaar zit, maar kun je dat niet beter even doorbijten dan er nog even twintig jaar schuld bovenop te gooien?

Nah, ik begin net pas met verplicht aflossen :D Kreeg bericht van DUO dat ik moest kiezen onder welke regels ik dat wilde gaan doen. Was sowieso niet van plan om die 15 of 35 jaar tegen die schuld aan te hikken. Momenteel zijn mijn opties spaarpotje kapot slaan en nèt niet alles in 1x af kunnen lossen (en dus 0 spaargeld overhouden), een (groot) deel aflossen en sterk inleveren wat spaargeld betreft, of gewoon maandelijks dokken.

Mijn zoektocht naar de goed betaalde baan na het behalen van mijn Msc valt nogal tegen, anders had ik het voor het einde van het jaar volledig afbetaald. Ik heb ook geen idee of ik er goed aan gedaan heb om te wisselen naar SF35, maar een lager verplicht maandbedrag komt me momenteel wel goed uit zeg maar.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:32

Op dit moment betaal ik maar een heel laag maandbedrag, zo laag dat ik in 30 jaar nooit die schuld af ga kunnen lossen. Weet iemand hoe dit zit?
Ze hebben vanuit Duo, vermoedelijk obv mijn inkomsten, het maandbedrag vastgesteld. Wordt de rest dan kwijtgescholden (ijdele hoop)? Of moet ik dan alles aan het eind nog ophoesten? Het maakt best een groot verschil voor hoe ik ga betalen als de rente afloopt..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:35

Als je nu naar draagkracht aflost voor de volledige looptijd dan wordt de rest inderdaad kwijtgescholden. En dat gaat bij grote bedragen echt over tienduizenden euro's dus ik vind dat best een coulante regeling die er gemaakt is.