Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
rien10 schreef:Als je een studieschuld aangaat ben je 18, 19 jaar? Dan overzie je de helft van je daden en handelen niet. Om dan met je hypotheek, als je 27 bent voor dit komen te staan is geen grapje.
De zorgplicht van onze regering is af en toe om te huilen.
Enzo_Ollie schreef:rien10 schreef:Als je een studieschuld aangaat ben je 18, 19 jaar? Dan overzie je de helft van je daden en handelen niet. Om dan met je hypotheek, als je 27 bent voor dit komen te staan is geen grapje.
In sommige gevallen eerder, april werd ik 17 en ik moest januari dat jaar m'n studiekeuze doorgeven aan de school zelf, dus ik was 16 toen ik de beslissing maakte
@shiloh maar die rentebepalingen zijn oa juist het probleem, tegen ons is gezegd 'voor altijd lage rente, maximaal 0,1%'. En ik snap dat je dat dan hoort uit te zoeken maar we waren 15/16 allemaal toen we die uitleg/voorlichting kregen over de nieuwe regeling op de middelbare school
secricible schreef:Enzo_Ollie schreef:
In sommige gevallen eerder, april werd ik 17 en ik moest januari dat jaar m'n studiekeuze doorgeven aan de school zelf, dus ik was 16 toen ik de beslissing maakte
@shiloh maar die rentebepalingen zijn oa juist het probleem, tegen ons is gezegd 'voor altijd lage rente, maximaal 0,1%'. En ik snap dat je dat dan hoort uit te zoeken maar we waren 15/16 allemaal toen we die uitleg/voorlichting kregen over de nieuwe regeling op de middelbare school
Maar wie heeft dat gezegd dan? Want in de voorwaardes staat precies wat Shiloh ook schetst, de rente staat 5 jaar vast.
De vergelijking met een hypotheek waar tijdens de looptijd de rente wordt verandert is ook niet juist, als je wil vergelijken met een hypotheek stond deze hypotheek ook maar voor 5 jaar vast.
Er is wel gezegd dat het altijd een aantrekkelijke lening zou blijven. En dat is het in de huidige tijd nog steeds, de rente op een reguliere lening is echt nog vele male hoger dan deze rente.
Vanuit de zorgplicht en voorlichting denk ik dat je zeker een punt kan maken, maar dat dat een heel lastig punt is om juridisch mee verder te komen.
Celebi schreef:Ik heb uiteindelijk op mijn presentatie beurs wel een paar euro rente gekregen, maar die heb ik weliswaar niet zelf hoeven betalen. Zag ik ook deze week pas omdat ik naar aanleiding van dit topic even ging kijken. Maar dat had volgens mij te maken met dat ze een maand langer dan mijn studie duurde stufie overgemaakt hebben en dat moest ik weer terug betalen. Dat heb ik meteen gedaan zodra ik die brief kreeg, maar alsnog hebben ze er rente overheen gerekend. En dat terwijl ik officieel nog een maand stufie overhad (vanwege mijn leeftijd ging het later in toen). Anyhow, die rente is uiteindelijk gewoon afgeschreven in het totaal van de prestatiebeurs zoals ik het zie in mijn overzicht.
Even over een andere boeg: Ik hoop trouwens dat iedereen niet vergeet dat ook de mensen voor de pechgeneratie al moesten lenen als ze uit huis moesten en ouders niet bij konden springen en werken lastig ging. Die 100 of 200 in de maand aan stufie was echt geen vetpot waarvan je een huis kon huren en eten van kon kopen namelijk. Mijn studiegenoten hebben ook 'gewoon' moeten lenen. In hoeverre dat dus gewoon was valt te betwisten qua regels en zorgplicht dus dat vind ik een interessant aanknopingspunt.
In mijn geval kreeg ik denk ik zo'n 5000 euro totaal aan stufie in 4 jaar. Voor uitwonenden was dat iets meer dan 2x zoveel denk ik? Dat klinkt wel riant, maar maandelijks valt dat tegen als je je studiekosten, huur en boodschappen moet betalen. De meeste uitwonenden werkten daar dus hard voor meerdere keren per week, maar degene die dat qua studielast niet konden hebben ook toen al flink moeten lenen Vergeet dus alsjeblieft niet dat ook voor de pechgeneratie mensen zitten zie zich klem hebben geleend en die zich hier misschien ook willen mengen. Roepen dat je zonder leenstelsel hier niet welkom bent is een beetje banketstaaf voor die groep die daar behoefte aan heeft of er een mening over wil hebben.
Enzo_Ollie schreef:rien10 schreef:Als je een studieschuld aangaat ben je 18, 19 jaar? Dan overzie je de helft van je daden en handelen niet. Om dan met je hypotheek, als je 27 bent voor dit komen te staan is geen grapje.
Shiloh schreef:Waar je wél wellicht iets mee kan is zorgplicht en gebrekkige voorlichting.
hoefnageltje schreef:Op Duo vindt je een heel handige rekenmodule om te zien wat je theoretisch zou moeten betalen om je schuld af te lossen (het "Wettelijk maandbedrag")
en
wat je, afhankelijk van je inkomen, daadwerkelijk gaat betalen.
En of je aan het eind van je terugbetalingsperiode nog een restschuld hebt.
(die schuld wordt na de terugbetalingsperiode kwijtgescholden)
https://duo.nl/particulier/rekenhulp-st ... /resultaat
Manny schreef:hoefnageltje schreef:Op Duo vindt je een heel handige rekenmodule om te zien wat je theoretisch zou moeten betalen om je schuld af te lossen (het "Wettelijk maandbedrag")
en
wat je, afhankelijk van je inkomen, daadwerkelijk gaat betalen.
En of je aan het eind van je terugbetalingsperiode nog een restschuld hebt.
(die schuld wordt na de terugbetalingsperiode kwijtgescholden)
https://duo.nl/particulier/rekenhulp-st ... /resultaat
Handig die rekenhulp!
Heb even gekeken naar de SF15(waar ik zelf nog onder val) en dus de nieuwere SF35. Omdat ze uitgaan van lagere draagkracht bij de laatste, wordt er veel meer restschuld kwijt gescholden als je echt een hoge studieschuld hebt. En dat gaat niet om paar honderd euro. Niet dat ik de groep benijd en al helemaal niet omdat het echt om een hele lange periode gaat. En je dus in principe zo tot aan je 50/60ste aan het afbetalen bent. Is het dus niet persee in sommige gevallen slechter dan de 'generatie' ervoor. Natuurlijk wel geheel situatie afhankelijk schuld/inkomen.
Petunia27 schreef:Hier net begonnen aan een masteropleiding... maar door corona en andere omstandigheden wel extra lang over m'n bachelor gedaan. Maak me nu serieus zorgen en overweeg zelfs om te stoppen
Citaat:Zou goed kunnen dat een master opleiding dan weer onder de prestatie beurs valt. Even uitzoeken.
In de overgang naar het leenstelsel waren ook studenten die de bachelor onder de prestatiebeurs hadden en de master onder het leenstelsel. In feite zien ze een master als een nieuwe opleiding.
Shiloh schreef:Petunia27 schreef:Hier net begonnen aan een masteropleiding... maar door corona en andere omstandigheden wel extra lang over m'n bachelor gedaan. Maak me nu serieus zorgen en overweeg zelfs om te stoppen
Zou kunnen dat een master opleiding dan weer onder de prestatie beurs valt. Even uitzoeken.
In de overgang naar het leenstelsel waren ook studenten die de bachelor onder de prestatiebeurs hadden en de master onder het leenstelsel. In feite zien ze een master als een nieuwe opleiding.
_Christina schreef:Huh kun je van SF15 naar SF35? Daar heb ik niks over gehoord. Maar ik weet niet of je dat überhaupt moet willen. Ik weet niet hoe ver je in die 15 jaar zit, maar kun je dat niet beter even doorbijten dan er nog even twintig jaar schuld bovenop te gooien?