Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:41

tita schreef:
Moestuin schreef:
Jij kent mij helemaal niet. Je hebt hier nog nooit een voet binnen gezet of een gesprek met mij aan gegaan. Wil jij mij leren kennen? Altijd welkom. Tot die tijd heb jij geen oordeel over mij te vellen.

Nee dankje ik heb destijds genoeg van je gehoord en gelezen in het topic….. altijd drama …drama met vent, drama met schoonfamilie, drama en pech met veulen.

Rare beslissingen je hebt destijds zelf veel op bokt gezet.

Volgens mij dienen dit soort zaken het topic niet echt...

Niet iedereen kan zich adapteren aan jouw levensstijl, ook al vind jij het de ultieme manier... Wees gewoon trots op hoe jij het hebt gedaan, en laat een ander zijn eigen trots vinden. Maar je verandert een ander toch niet en het krenken van andermans trots lijkt me niet positief bijdragen voor beide partijen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:45

tita schreef:
Moestuin schreef:
Jij kent mij helemaal niet. Je hebt hier nog nooit een voet binnen gezet of een gesprek met mij aan gegaan. Wil jij mij leren kennen? Altijd welkom. Tot die tijd heb jij geen oordeel over mij te vellen.

Nee dankje ik heb destijds genoeg van je gehoord en gelezen in het topic….. altijd drama …drama met vent, drama met schoonfamilie, drama en pech met veulen.

Rare beslissingen je hebt destijds zelf veel op bokt gezet.

Ja, ik wou en ik wil ook dat mijn leven anders verliep en verloopt. Maar ja, je hebt het nu eenmaal niet voor het kiezen. Ook de portie drama niet die je in jou leven krijgt! Maar hé, ik heb het altijd het hoofd geboden en ik ben er nog steeds. Ondanks dat het heel veel gekost heeft, fysiek, mentaal en ook financieel. En daar ben ik ongelofelijk trots op.

tita

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 20:50

Moestuin jij viel mij aan hè…. Dan bijt ik terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:09

Ik viel jou helemaal niet aan, maar ok dan *\o/*

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:45

Moestuin schreef:
tita schreef:
Je moet al sparen voordat je aan kinderen begint en soms ook jezelf dingen ontzeggen.
Ik was 22 begon met werken en ik zorgde altijd ….altijd dat aan einde van jaar meer geld op de spaarrekening stond.

En ja ik ging niet elke weekend uit en ik ging niet 2-3x per jaar op vakantie.
En ik kocht niet de nieuwste Nike’s

Ik werd 25-29-33-36….spaarde nog steeds en nee ik was ook niet altijd blij en maakte nog steeds overwogen beslissingen.
Ibiza of Thailand en niet en en en.

Ik heb 2x mensen leren sparen die in de bijstand zitten en zojuist weer met een moeder budgetteren…. En het lukt maar is wel ff doorbijten en een positieve mindset want ja je spaart niet ff 200-100-50 per maand soms wat minder maar 20*12*5 is gewoon 1200€

Ik ben wel trots dat ik altijd ben blijven sparen en ja dat was ook wel eens 35 GULDEN :')

Ach Tita kom op. Hier stond er €40.000 op de spaarrekening toen ik zwanger was. Je wilt niet weten door wat voor zeik en miserie wij zijn gekropen de laatste jaren. Tot afgelopen oktober dat het gewoon echt op was. En nee, wij deden niet gek. Maar elke euro die ik op het einde van de maand er kon opzetten ging er 10 keer zo snel vanaf.

Enkele voorbeelden: Ze zijn mij beginnen pesten op het werk. Nieuwe bazen en iedereen moest weg. Iedereen is gewoon weggepest. Uiteindelijk in een burn out beland en weg job van 6 jaar die ik full time deed en €1700 mee verdiende. Na 3 maand (en ook 3 maand geen inkomen) er langzaam terug beginnen uitkrabbelen. Maar andere job, full time kon ik ook nog niet aan. Loon: €1200. Opvang was ook niet meer in de buurt en andere opvangen hadden pas na een jaar plaats! Ik tikte elke maand €400 af om enkel en alleen al naar de opvang te rijden. Opvang koste ook nog eens €450 en we kregen nauwelijks tegemoedkoming want mijn man verdiende te veel. Achteraf bleek dit een misrekening te zijn en hadden wij zeker recht op korting, maar dat hebben we nooit terug gezien :n Er waren dagen dat ik 4 uur werkte en toch een volle dag moest betalen want ze zat er langer dan 5 uur. Tja, het was al 35 minuten heen en weer naar de klant. 5 uur en 10 minuten. En nee, ze zeggen niet: Oh, wij snappen dat je het lastig hebt. Wij ronden het wel af naar 5 uur. Dus van €600 totale kost voor de opvang en een loon van €1700 ging ik naar €850 kost en €1200 loon. Mijn man had door omstandigheden ook ander werk wat €1000 minder in de maand mee bracht en wij hadden net een ander huis met een hypotheek x2,5 in vergelijking met de vorige gekocht. En dan heb ik het nog niet gehad over kapotte auto’s. Een pestbuur die ons nu al voor €15.000 aan kosten heeft bezorgd en ga maar door.

Het tij kan altijd keren. En zelfs wij, die het echt wel luxe hadden en kleren konden kopen wanneer wij wouden etc, met €40.000 op de spaarrekening, zijn op 3 jaar tijd in een afgrond gestort. Ik schaam mij er niet voor om toe te geven dat er nu €300 op de rekening staat. Afgelopen 2 maand gespaard. Want ja, alsof het nog niet genoeg was kwam corona erover en sloot het bedrijf voor enkele maanden. (€400 minder in de maand) Kregen wij nog eens verhoogde belastingen aan €2000 ivm de corona steun en moest ik €1000 terug storten aan de werkloosheidsuitkering. Dus doe niet zo uit de hoogte over jij het allemaal voor elkaar hebt. Ik kan enkel zeggen dat het deels mentaliteit is en hoe graag je wilt sparen, maar ook deels geluk.

Moestuin, dit is toch echt een aanval!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:39

Soms is het geluk, maar vaak ook doorzettingsvermogen en soms lange dagen/weken maken en vooral je best doen op het werk.

Ik ken genoeg mensen met een Mavo-diploma die 3 x modaal verdienen, maar geen 9-17 baan hebben.

Je moet echter wel gezond blijven.
Ik kan na mijn gesprongen aneurysma ook maar 3 dagen p.w. werken, zeker de eerste jaren.
De rest van de week had ik nodig om bij te tanken.
En dan is het wel keuzes maken.
De eerste jaren niet meer naar feestjes en veel je rust pakken.

Deze economische crisis treft uiteindelijk iedereen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:45

Het is altijd een kwestie van beiden denk ik.
Je hebt gewoon mazzel als je ouder bv meebetalen aan je studie, of als je in Utrecht woonde en dus niet op kamers hoefde om te gaan studeren. Woon je in een uithoek, is het al een stuk lastiger om een universitaire opleiding met het bij behorende salaris te doen.
Medische redenen, bedrijven die failliet gaat etc. Daar heb je geen invloed op en kan het hele plan wel enorm verpesten. Hoe gemotiveerd je ook bent.

Nou zijn er bijna altijd wel manieren om iets te (be)sparen en zonder motivatie ben je sowieso nergens denk ik. Of je moet dan super veel mazzel hebben en de loterij winnen of een enorme erfenis krijgen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:54

Geluk is niet altijd maakbaar. Klaar.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 06:12

Nou heel eerlijk ik zie het somber in voor de toekomst. Wij hebben ook een hoop "pech" gehad. beide door corona baan kwijt ik als zzp geen opvangnet als in een uitkering. Man heeft wel weer nieuwe baan maar is heel wat minder gaan verdienen. Mijn inkomen is nu wel stabiel dus dat is en hoop zekerheid.

Wij moeten bijna een nieuw energiecontract en dan gaan we 350 pm betalen. Benzineprijzen die de pan uitschieten weer. Ik kan niet met ov naar werk en fiets is te ver, dus moet wel met de auto. Boodschappen die alleen mar duurder worden.

Wordt er somber van als ik aan de toekomst denk.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 00:07

Lief en ik zijn in april gaan samenwonen waardoor we de vaste lasten kunnen delen. En ik mijn huur heb kunnen opzeggen, dat scheelt echt een heleboel! Helaas is mijn werk nu wel verder weg en rijdt ik 35 km enkel, met de huidige benzineprijzen is dat echt om te janken. En dan probeer ik al in België te tanken..

Maar over het algemeen,ja we komen prima rond en kunnen ook nog sparen .

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 00:23

Hier al een lening aangesproken ivm de coronacrisis (zit in de horeca) leefde altijd van mijn tip. Ik red het nu nog net, in November zal ik niet meer rond kunnen komen. Extra werken heeft geen zin want ik zit deels in de ziektewet. Elk uurtje dat ik ergens extra werk moet ik gelijk inleveren bij het UWV. Het enige waar ik op kan hopen is dat mijn bedrijfje van de grond gaat komen tussen nu en dan. Anders kan ik net mijn rekeningen betalen maar komt er geen eten meer op tafel. Een lening krijg ik ook niet meer onder de huidige omstandigheden.

Ik kom ook niet in aanmerking voor de energietoeslag. Ik verdien in theorie net te veel, maar er wordt niet rekening gehouden met mensen die in een achterlijk dure geliberaliseerde huurwoning leven, noch is er een oplossing voor een andere woonplek in de buurt.

Tsja, wat kan ik zeggen, het gaat al 2 jaar bergafwaarts, ik kan me er niet eens meer druk om maken, ik zie het wel...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 01:00

Ik heb vanmiddag nog even getankt, maar de prijzen schieten echt per dag omhoog, in de supermarkt lijkt het niet veel beter te zijn.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 05:25

Ik heb een wajong en woon beschermd omdat ik chronisch ziek ben en sta van mijn netto wajong inkomen zo'n 65% af als eigen bijdrage aan het CAK, wat betekent dat ik nog geen 400 euro per maand over hou, waar alles (zoals verzekeringen wat al de helft is) af moet en dus echt niet kan sparen en zelf meestal in de min uitkom. En nu doe ik echt geen gekke dingen met mijn geld, ik heb namelijk bewindvoering... Echt heel raar want je kun op allerlei regelingen aanspraak maken bij de gemeente Apeldoorn als een laag inkomen hebt, maar wanneer je in een beschermde woonvorm woont gaat die vlieger niet op :n

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 07:51

Op dit moment kan ik het nog prima redden. Maar ik merk wel dat ik aan het eind van de maand steeds minder over hou.
Vooral de bezine prijzen worden nu een grote kosten post. Helaas ben ik echt afhankelijk van de auto.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 08:24

Hetzelfde met de benzine prijzen en ons energie contract is ook afgelopen.
Sparen ging eerder wel als wij goed opletten.
Nu wordt het ook moeilijk.

Wij moeten alles ook op een rijtje gaan zetten voor wat meer inzicht.
Daar waren wij nooit zo van.
Ik werk nu 24 uur verdeeld over 4 dagen.
Mijn partner wel fulltime.
Wij vallen in de midden inkomen.
Ons geluk is dat onze huurwoning niet heel duur is.

Wij willen nog wel investeren in een brievenbus buiten dan maken we de brievenbus in de deur dicht voor het najaar.

Korter douchen en in het najaar de verwarming lager.
Wij hebben al een elektrische kachel gekocht maar helaas geen zonnepanelen.
Wel een zonneboiler op het dak.
Daar hebben wij zomers profijt van.

Misschien radiator folie?
En ik lees ook wel over gordijnen bij de voordeur..
Alleen als je onze voordeur open doet gaat deze open naar de trap toe.
Even kijken hoe je deze dan het beste kunt ophangen.
En of de rails blijft hangen.
Op 1 kamer van mijn dochter is het plafond niet best.
Daar bleef de rails niet goed zitten.
Zij heeft een rolgordijn.

Verder de boodschappen minder luxe.
Op aanbiedingen letten.

Wij hebben een kleine tuin.
Een stuk kunstgras en 2 stroken met bloemen.
Misschien omspitten (zit wel wit zand ook onder) en er toch proberen een soort van moestuintje van te maken.
Daar zit ik weleens aan te denken.
Klein maar toch leuk. Al is het bv boerenkool voor de winter.

Winkelen doe ik voor de kinderen wel meer dan voor ons.
Dan krijgen ze goedkopere kleding aan.
Paar leuke setjes voor verjaardagen enz de rest gewoon goedkoper.
Dat is dan wel minder duurzaam.

Keuzes.
Voor de rest zou ik zo niet weten waar wij kunnen besparen.

Afgelopen week 1 auto een beurt gehad en daar moesten de remblokken en remschijven rondom gedaan worden.
Dan ben je wel blij met een spaarcentje.

Ik heb veel boeken en heb ze voor een euro te koop gezet op mp toch leuk en ruimt ook op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:18

We hebben geluk, geluk dat we beiden een goede baan hebben en ik sinds eind vorig jaar promotie gemaakt heb en meer ben gaan verdienen. Geluk ook dat ons energie tarief vast staat tot ergens in 2024. Geluk dat we 1 kind hebben, die nog niet studeert. En geluk dat we 2 paarden hebben, en iedere maand nog steeds geld over houden. Wij hebben aan het begin van ons trouwen altijd heel duidelijk gezegd, eerste wat eruit gaat als het krap wordt is het paard, nu dan de paarden. Dat is nog steeds zo. Verder letten we wel op de uitgaven. Uit eten doen we bijna niet, dure uitjes en dure (vlieg) vakanties ook niet. Ik maak me wel zorgen over het feit dat alles duurder wordt, niet zozeer voor ons zelf nog, maar wel voor de economie in het algemeen en voor de mensen die het nu al zwaar hebben. Het eind is nog niet in zicht helaas.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:10

Wij kunnen makkelijk rondkomen.

We hebben 23 zonnepanelen en rijden grotendeels elektrisch. Dus onze gas/elektra rekening is 50 euro per maand en diesel geven we bijna niets aan uit. Verder heb ik een grote moestuin waar we veel groenten en fruit van hebben.

We werken beiden en verdienen samen relatief veel.
Wij lossen al jaren elke maand 300 extra af op de hypotheek dus de maandlasten zijn ook al 100 per maand gedaald.

En sinds Corona doen we nagenoeg niets buiten de deur. Ik vind het heerlijk lekker met de hond in afgelegen gebieden te wandelen, met een zelfgemaakte smoothie. (Met vruchten uit de tuin :P ) We hebben een dierentuin abonnement voor 25 per persoon per jaar. Dus hier gelukkig nog weinig problemen.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:27

Ik heb een midden inkomen, eigen huis, paard, alleenstaand.
Sparen lukte redelijk, maar nu....
Ben 150 euro extra kwijt per maand
Iets leuks doen zit er eigenlijk niet meer in.

De mensen met een laag inkomen krijgen aanvulling,
mensen met een hoog inkomen, hoeven nergens naar te kijken.

Alles is duurder, je moet maar zien dat je rond komt.
Er zullen zo wel huizen vrijkomen, en veel mensen in de kou moeten leven....

Waar zijn ze mee bezig in dit land!!

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 13:48

Ik kan gelukkig nog prima rondkomen. Ik ben alleen, maar heb lage woonlasten door allerlei keuzes in het verleden, waardoor ik niet veel nodig heb om rond te komen.

Voor veel mensen zijn de woonlasten al zo hoog, dat als er iets gebeurd, er gewoon weinig marge is. Je hebt niet zo snel een ander goedkoper huis...

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:27

sabine1979 schreef:

En wat is een laag inkomen? Bedoel, alles tellen ze tegenwoordig mee, auto, etc etc..
Maar dat je ook grotedeel kwijt ben aan benzine om op je werk te komen, doet er niet toe...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:43

Ik word wel zenuwachtig als ik naar al die prijsstijgingen kijk. Ik heb de spaar al moeten aanspreken en dat doe ik liever niet. Geen idee hoe dit moet in de toekomst als het nog gekker wordt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 00:24

sabine1979 schreef:

Nou inderdaad, vluchtelingen worden hartelijk ontvangen, en word alles voor betaald. En de gewone Nederland er moet maar zien hoe die het rooit

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:11

OleJon schreef:
Nou inderdaad, vluchtelingen worden hartelijk ontvangen, en word alles voor betaald. En de gewone Nederland er moet maar zien hoe die het rooit

Wat een dooddoener dit. Als jij slapen op een stoel in een gymzaal “hartelijk ontvangen” vindt….

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:13

Nou ja die vluchtelingen vluchten ook niet voor de lol natuurlijk. Enige wat ik wel erg oneerlijk vind is dat er voorrang is op de woningmarkt voor immigranten. En dat terwijl de jeugd hier al niet aan een woning kan komen. Dat moet echt niet kunnen. En uitgeprocedeerde asielzoekers zouden sneller en effectiever het land uitgezet moeten worden. We zijn maar een klein land en we hebben er gewoon teveel als je kijkt naar de crisis in de centra.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:45

OleJon schreef:

Een klein deel van het huizenbezit van een woningstichting moet gereserveerd worden voor statushouders. Dit klinkt misschien heel oneerlijk tegenover anderen die een woning zoeken, maar ik weet niet of die hier van zo blij zouden worden. Ik ken vluchtelingen die van Balk naar Arnhem zijn gesleept, geen bezittingen mochten hebben, jaren gewacht hebben (zonder enig idee van eventuele vooruitgang) en daarna een huisje aangeboden hebben gekregen in Delfzijl, die ze mochten delen met anderen. Hier waren ze heel blij mee natuurlijk. Daarna wilden ze graag op zichzelf, werden ze weer verplaatst naar een andere provincie. Ik denk dat veel huizenzoekers niet ZO flexibel zijn, dat ze dit zouden accepteren. Verder heb ik ook vluchtelingen gezinnen gezien met 4 kids die in een studio woonden, letterlijk niet eens 1 slaapkamer. Ook die waren daar heel blij mee. En ja ze werkten allemaal hard (ook in het AZC al). Daarnaast snap ik het wel dat als jij graag een huis wil, en je daar niet op MAG reageren, dat geeft natuurlijk altijd een rotgevoel. Maar je moet je niet verheven voelen boven anderen omdat jij toevallig uit je moeder bent gekomen op dit stukkie aardbol. Daarbij is het niet eens waar wat jij zegt, dat is alleen jouw gevoel.