Belastingaangifte 2021

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberley_

Re: Belastingaangifte 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:55

Is er iemand die weet hoe je de kilometervergoeding uitrekent voor ziekenhuis bezoek bij een lease auto?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:47

Interessante vraag. Ik denk op dit moment nog 0,19€ per km. Maakt denk ik niet of dat een zakelijke of een privé auto is?

@Von, ja ik zal de gemeente eens bellen!

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:10

paars schreef:
Interessante vraag. Ik denk op dit moment nog 0,19€ per km. Maakt denk ik niet of dat een zakelijke of een privé auto is?

@Von, ja ik zal de gemeente eens bellen!

Nouja die 0.19 cent schijnt dus niet te gelden als je naar het ziekenhuis moet. Dan moet je dus afschrijving van de auto, onderhoud, benzinekosten enz gaan uit rekenen. Anwb heeft daar een leuke tool voor maar alleen voor eigen auto's en niet voor private lease.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 00:01

Die ANWB tool kon ik goed gebruiken. Ik ben meestal in 15 minuten klaar. Even loonbelasting controleren, geen huis, geen vermogen en geen fiscale partner. Dit jaar heb ik echter heel veel ziektekosten gemaakt, veel ziekenhuis en veel dingen moeten aanschaffen.
Kan iemand mij vertellen wat ik kan opgeven:
Reiskosten naar ziekenhuis en parkeerkaarten
Medicijnen
Fysio
Eigen bijdrage ziektekosten
Haarwerk, post operatieve bh’s
Zijn er nog zaken die ik vergeet?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:08

Inmiddels ingevuld en terug kunnen vinden. Helaas te weinig zorgkosten om af te trekken. Ik had gewoon heel 2021 ziek moeten zijn. Nu worden de kosten over twee jaar verspreid.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:09

Kan ik daar wat mee? In totaal ga ik ongeveer een jaar ziek zijn en veel extra kosten maken maar geen kalenderjaar. Zou je de kosten volgend jaar dan nog mogen opgeven?

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:31

Volgens mij mag dat ja

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:32

Je moet vooral kijken wanneer je de rekeningen betaalt in welk jaar. Maar voor zover ik weet kan je geen kosten van het jaar ervoor meenemen naar nieuwe aangifte.

Citaat:
En mag u uw kosten alleen aftrekken in het jaar dat u ze hebt betaald

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... e8QAvD_BwE

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:50

Dat kan niet inderdaad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:19

Ik heb dus wel ook het geluk gehad dat een rekening erg laat kwam, waardoor die bij het nieuwe jaar kon en toen wel boven drempelbedrag kwam. Terwijl het qua behandeldatum niet in hetzelfde jaar viel

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:38

Het gaat voor zorgkosten/giften altijd over wanneer de kosten op je drukken (=wanneer je ze betaalt).
Dus je kunt soms nog een beetje spelen met wanneer je betaalt omdat dat dan net beter uitkomt.

@napie: niet alle dingen die je noemt zijn per se aftrekbaar (in 2021, het wijzigt namelijk per jaar).

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:46

Dus je kan beter kanker krijgen in januari dan in juli. Eigenlijk maar vreemd. Het hele proces kost me bakken met geld maar alles wat aftrekbaar is net niet boven het drempelbedrag ( km kosten, parkeerkosten ziekenhuis, aangepaste kleding)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:50

Ik heb geen drempel bedrag voor kilometers en autokosten ivm ziekte? Die werkelijke kosten mag je sowieso aftrekken. En als je meer kwijt bent aan vervoerskosten door ziekte als andere mensen met vergelijkbaar inkomen mag je daar ook nog wat van aftrekken.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... en/vervoer

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:00

Je totale ziektekosten moeten wel boven een drempel komen. Die drempel is inkomensafhankelijk. Hoe hoger je inkomen, hoe hoger de drempel. Als jij dus geen drempel hebt, dan heb je mogelijk een heel laag inkomen?

Officieel moet je alle autokosten (afschrijving, diesel, belasting, verzekering) etc bij elkaar optellen, daarna delen door het totale aantal gereden kilometers dat jaar en vermenigvuldigen met het aantal kilometers dat je naar ziekenhuis/tandarts/etc hebt gereden. Dat is dan het bedrag wat je mag aftrekken.
Dat is voor ons als boekhouder amper te doen (want er zijn weinig particulieren die dat bijhouden). Daarom trekken wij ongeveer € 0,35 per gereden km af. De parkeerkosten trek ik daarbij niet apart af, want die zitten al in de 35 ct verrekend.

Misschien kun je daar nog iets mee doen om net boven de drempel te komen?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:09

Napie schreef:
Dus je kan beter kanker krijgen in januari dan in juli. Eigenlijk maar vreemd. Het hele proces kost me bakken met geld maar alles wat aftrekbaar is net niet boven het drempelbedrag ( km kosten, parkeerkosten ziekenhuis, aangepaste kleding)

Ja, bizar he...... ik zit daar zelf ook mee.

Misschien offtopic want het gaat om belastingzaken, maar een deel van wat je noemt kan via je zorgverzekeraar gedeclareerd worden.
- Haarwerk: zit in de basisverzekering
- Fysio: waarschijnlijk heb je fysio en/of lymfoedeemtherapie? Daar kun je een machtiging voor krijgen zodat het chronisch is. Dan betaal je nog een deel zelf (tenzij je aanvullend verzekerd bent), maar dan krijg je in elk geval de vervolgbehandelingen vergoed.

Als je nog iets weten, stuur gerust even een PB. We zitten in het schuitje, alleen mijn schuitje is net wat eerder vertrokken (in 2019), dus dan heb je al wat kilometers gemaakt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:33

assie schreef:
Je totale ziektekosten moeten wel boven een drempel komen. Die drempel is inkomensafhankelijk. Hoe hoger je inkomen, hoe hoger de drempel. Als jij dus geen drempel hebt, dan heb je mogelijk een heel laag inkomen?

Officieel moet je alle autokosten (afschrijving, diesel, belasting, verzekering) etc bij elkaar optellen, daarna delen door het totale aantal gereden kilometers dat jaar en vermenigvuldigen met het aantal kilometers dat je naar ziekenhuis/tandarts/etc hebt gereden. Dat is dan het bedrag wat je mag aftrekken.
Dat is voor ons als boekhouder amper te doen (want er zijn weinig particulieren die dat bijhouden). Daarom trekken wij ongeveer € 0,35 per gereden km af. De parkeerkosten trek ik daarbij niet apart af, want die zitten al in de 35 ct verrekend.

Misschien kun je daar nog iets mee doen om net boven de drempel te komen?

Eigenlijk zonde dat mensen dat niet goed bijhouden. Ik houd het bij maar kijk voor de aangifte ook nog eens in de app van zorgverzekeraar, kan ik precies alle data zien wanneer ik ergens geweest ben en dan km uitrekenen. En ik zit altijd boven de 35 cent per kilometer := Dus ik zou bijvoorbeeld al een hoop mislopen als ik het niet netjes bijhoudt. Hoewel het sowieso nog meer zou zijn, want soms worden er met tanken geen bonnetjes uitgedraaid

Maar ik rijd elk jaar bijna 2000 kilometer aan medische kilometers als ik geen ziekenhuis bezoeken heb,anders nog meer.

Edit, oh wel een drempel natuurlijk :+ maar ik kom daar elk jaar heel makkelijk aan dus had hem niet in mijn hoofd zitten.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:44

Het is inderdaad behoorlijk wat gedoe, maar als je zoveel kosten hebt, dan is het zeker de moeite om er naar te kijken.

Ik heb ook heel veel kilometers, maar ik val onder de oncologische zorg met chemo/immunotherapie en ik heb een verklaring voor zittend vervoer. Dan krijg je via je zorgverzekeraar een vergoeding per km., dat is 19 cent.
Volgens mij mag je het niet en/en, dus het is dan of via de zorgverzekeraar, of via de belastingdienst.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:39

Het deel wat door de zorgverzekering is vergoed moet je aftrekken van je totale autokosten. Ik heb vanaf juli 38 ritjes ziekenhuis gehad. De helft hiervan kon ik declareren bij de zorgverzekering maar met 108 euro eigen risico. Parkeerkosten zijn voor eigen rekening. Dan kwam ik alsnog op ruim 650 euro aan vervoerkosten maar mijn drempel is 1745 (?) euro.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:11

Ja, dat is inderdaad zo misselijk. Je hebt al zoveel kosten en ziek zijn is gewoon duur. En dan bouwen ze ook nog een drempel in. Niet fair, maar helaas wel de realiteit. Ik heb het ook een keer uitgerekend je hebt dan heel administratie om je ritten bij te houden, en uiteindelijk levert het niks op.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:12

Kan je niet via de ZV met de taxi?
Mijn moeder moest dan eenmalig 108 euro betalen en dan kon ze het hele jaar met de taxi voor de chemo of onderzoeken.
Scheelt ook parkeerkosten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:52

Wat naar zeg. Het is al enorm naar dat je ziek bent en continu naar het ziekenhuis moet en dan ook nog zoveel geld kwijt bent..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 19:30

Als je zelf kan rijden is een taxi echt niet handig. Die haalde dan ook nog andere passagiers op en dan zit je met allemaal vreemden in een auto met coronatijd.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 19:39

Ik was ook begonnen met het uitzoeken voor de medische kosten die ik maak.
Maar ik ben er mee opgehouden omdat ik de drempel toch niet ging halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 19:46

Napie schreef:
Het deel wat door de zorgverzekering is vergoed moet je aftrekken van je totale autokosten. Ik heb vanaf juli 38 ritjes ziekenhuis gehad. De helft hiervan kon ik declareren bij de zorgverzekering maar met 108 euro eigen risico. Parkeerkosten zijn voor eigen rekening. Dan kwam ik alsnog op ruim 650 euro aan vervoerkosten maar mijn drempel is 1745 (?) euro.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... edrag-2021

De drempel is op deze manier opgebouwd.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 20:16

Nee, tijdens Corona werd je solo vervoerd.