STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:56

Ik vind het maar een chaos.
Als je zoekt op trefwoorden kom je de helft van de aangeboden trajecten niet tegen.
Zoals even als voorbeeld weet ik dat silverlinde meedoet maar is niet te vinden..
Dus eigenlijk moet je zelf alle aanbieders van eventuele cursussen of opleidingen zelf na gaan zoeken om te zien of je er mee kan met stap budget

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:59

Muze schreef:
Ik vind het maar een chaos.
Als je zoekt op trefwoorden kom je de helft van de aangeboden trajecten niet tegen.
Zoals even als voorbeeld weet ik dat silverlinde meedoet maar is niet te vinden..
Dus eigenlijk moet je zelf alle aanbieders van eventuele cursussen of opleidingen zelf na gaan zoeken om te zien of je er mee kan met stap budget

Oh! Silverlinde niet te vinden?
Dat is net wat ik moet hebben namelijk haha

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:14

Ik zat erin, was bezig met mijn aanvraag en krijg nu 503 server unavailable.. |(

Ingrid_92

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:16

Ik kom er ook niet doorheen. Ik wil me aanmelden voor BE rijbewijs cursus, maar als ik op de pagina van de aanbieder zit en wil aanmelden wordt ik iedere keer teruggezet naar de homepage..

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:22

Samir schreef:
Ik zat erin, was bezig met mijn aanvraag en krijg nu 503 server unavailable.. |(

Hier exact hetzelfde, wat een zooi!

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:37

Ik zit er ondertussen weer in, maar er komen geen opleidingen naar boven om te selecteren op welk woord ik ook zoek... wat een drama dit!

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:27

Ook ik ben er eindelijk doorheen. Verder zonder problemen eigenlijk. Opleiding was goed te vinden. Nu hopen op toekenning. :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:05

Ik ben er ook eindelijk doorheen, maar kan nog geen inschrijfbewijs opvoeren, omdat de opleider helaas nog geen registratienummer binnen heeft. Heb even naar de opleider gebeld en die gaven aan daar nog op te wachten. Jammer! Over 2 maanden maar weer proberen en hopen dat ze dan hun nummer wel hebben.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 08:00

Voorlopig toegekend! *\o/*

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 08:21

Ingrid_92 schreef:
Ik kom er ook niet doorheen. Ik wil me aanmelden voor BE rijbewijs cursus, maar als ik op de pagina van de aanbieder zit en wil aanmelden wordt ik iedere keer teruggezet naar de homepage..

Kan je dit budget gebruiken om je E achter B rijbewijs te halen? :=

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:02

Op zich wel logisch, in bepaalde vakgebieden is het een meerwaarde als je je E achter B hebt. Als hovenier bijvoorbeeld of in de bouw.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:15

ElSea schreef:
Ingrid_92 schreef:

Kan je dit budget gebruiken om je E achter B rijbewijs te halen? :=

Ik zag tussen de opleidingen er 1 bij staan die dit aanbied in Rotterdam.

Kosten 595 euro, wat dus volledig van STAP kan. Alleen de gezondheidsverklaring moet je zelf betalen.

Helaas is Rotterdam voor mij echt te gek en te ver. Daarnaast heb ik dit niet voor mijn werk nodig.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:17

zonnebloem18 schreef:
Op zich wel logisch, in bepaalde vakgebieden is het een meerwaarde als je je E achter B hebt. Als hovenier bijvoorbeeld of in de bouw.

Ben benieuwd of die aspiraties dan ook gecheckt worden. Kan me heel goed voorstellen (niet zeggende dat Ingrid dat doet) dat sommige mensen niet per se met die instelling dat rijbewijs gaan halen op dit forum.

Vind het voor mijzelf nog al zuur, nooit stufi gehad, opleidingen uit eigen zak moeten dokken, aftrekbaarheid is blijkbaar ook weg en moet nog een jaar aan m'n master, en heb ooit ook gewoon zelf mijn EB rijbewijs betaald. Merk dat het mij echt in het verkeerde keelgat schiet als ik dan lees dat mensen opleidingen 'voor de leuk' gaan doen en er bijvoorbeeld niet gecheckt zou worden waar dat rijbewijs dan voor gebruikt zou worden (en zelfs dan kan je natuurlijk nog recht banketstaaf wat krom is).

Hoop dat iedereen die er goed gebruik van gaat maken er veel plezier aan beleeft!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:58

MarliesV schreef:
Ik zag tussen de opleidingen er 1 bij staan die dit aanbied in Rotterdam.

Kosten 595 euro, wat dus volledig van STAP kan. Alleen de gezondheidsverklaring moet je zelf betalen.

Helaas is Rotterdam voor mij echt te gek en te ver. Daarnaast heb ik dit niet voor mijn werk nodig.

Ik wilde me idd voor deze in Rotterdam aanmelden, maar die wachten nog op hun accreditatienummer.

In Almelo zit er ook eentje zag ik.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 10:22

Mooi dat het al een aantal gelukt is!

ElSea schreef:
zonnebloem18 schreef:

Ben benieuwd of die aspiraties dan ook gecheckt worden. Kan me heel goed voorstellen (niet zeggende dat Ingrid dat doet) dat sommige mensen niet per se met die instelling dat rijbewijs gaan halen op dit forum.

Vind het voor mijzelf nog al zuur, nooit stufi gehad, opleidingen uit eigen zak moeten dokken, aftrekbaarheid is blijkbaar ook weg en moet nog een jaar aan m'n master, en heb ooit ook gewoon zelf mijn EB rijbewijs betaald. Merk dat het mij echt in het verkeerde keelgat schiet als ik dan lees dat mensen opleidingen 'voor de leuk' gaan doen en er bijvoorbeeld niet gecheckt zou worden waar dat rijbewijs dan voor gebruikt zou worden (en zelfs dan kan je natuurlijk nog recht banketstaaf wat krom is).

Hoop dat iedereen die er goed gebruik van gaat maken er veel plezier aan beleeft!

Ik merk dat ik toch wat moeite heb met je opmerking.
Het deel dat het zuur is omdat je zelf het een en ander nu misloopt (aftrekbaarheid, geen stufi gehad), snap ik. Dat STAP bedoeld is voor je positie op de arbeidsmarkt verbeteren, klopt, en daar zouden we het ook voor moeten gebruiken (al kan ik er niet wakker van liggen als het niet direct met je werk te maken heeft). Maar ik denk meer te proeven in je bericht.
Dat anderen iets kunnen doen waar jij zelf niet de kans toe hebt gehad, is in die zin alleen maar mooi toch? Ik neem aan dat je voor je (hypothetische) kinderen het mooi zou vinden als ze wél kansen krijgen en niet alles zelf hoeven te betalen (al dan niet via STAP). Het klinkt alsof je wil stellen dat iedereen het 'zwaar' moet hebben omdat jij dat zo hebt gehad. Of zie ik dat fout?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:30

Ik ben ook echt niet blij met STAP hoor :n
Mijn tweede bachelor weer oppakken heeft nu echt wat meer haken en ogen. Het ‘inschrijven’ en moeten wachten op goedkeuring vind ik ook erg onprettig. Of je door de inschrijving heen komt bepaalt nu wanneer je begint?
Voor het volgen van daadwerkelijke opleidingen vind ik het echt geen vooruitgang. Voor cursussen/bijscholing is het best leuk, maar voor mijn tweede bachelor ben ik nu echt een stuk ‘slechter’ af.

En stel je haalt voor “de leuk” je E achter B, daar heb ik ook wel mijn twijfels bij (is het STAP daar daadwerkelijk voor bedoeld).
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 03-05-22 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:34

Er staan zoveel opleidingen op die je kan zien als voor de leuk. Daar heb ik ergens wel moeite mee, maar ik ga daar niet over.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:35

Ik had ervoor gekozen om geen aanvraag te doen aangezien ik gisteren geen tijd had. Gisteravond kreeg ik een mailtje van con amore dat ondanks dat die datum voorbij was het gewoon Nog steeds kon worden aangevraagd. Ik heb gisteravond laat alsnog het aanmeld formulier ingevuld en opgestuurd. Vanmorgen kreeg ik een keurig mailen alle gegevens en voorbereiding en heb ik alsnog stap aangevraagd. Conamore had alles super geregeld. Ben benieuwd! Hoop dat het wordt toegekend.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 10:37

Snorlex schreef:
Ik ben ook echt niet blij met STAP hoor :n
Mijn tweede bachelor weer oppakken heeft nu echt wat meer haken en ogen. Het ‘inschrijven’ en moeten wachten op goedkeuring vind ik ook erg onprettig. Of je door de inschrijving heen komt bepaalt nu wanneer je begint?
Voor het volgen van daadwerkelijke opleidingen vind ik het echt geen vooruitgang. Voor cursussen/bijscholing is het best leuk, maar voor mijn tweede bachelor ben ik nu echt een stuk ‘slechter’ af.

En stel je haalt voor “de leuk” je E achter B, daar heb ik ook wel mijn twijfels bij (is het STAP daar daadwerkelijk voor bedoeld).

Als het voor jezelf allemaal veel moeilijker en duurder geworden is, snap ik heel goed dat het hele STAP-gebeuren heel zuur is.
Maar ik zie dat in principe los van wat anderen al dan niet met STAP doen. In die zin gun ik iedereen de mogelijkheden (anders had ik dit topic ook niet gemaakt :P)

Het was beter geweest als ze voor echte opleidingen het oude systeem nog steeds hadden, denk ik. Gewoon parallel aan STAP.

Hopelijk lukt het pluisje!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:41

Ik dacht, ik ga stap aanvragen voor het 3e jaar van mijn master maar dat kan dus ook niet :(
Leuk als je opleiding ipv 3500 per jaar ineens voor de volle mep van 7000 gaat voor het laatste jaar. (en dan hopen dat dat het laatste jaar is :+)

Ingrid_92

In mijn geval is een E achter B wel een aanvulling voor mijn werk.

Dus waar dat "voor de leuk" ineens vandaan komt?

MarliesV

Nou ja, ik vind er ook wel wat van dat mensen het gebruiken 'voor de leuk'. Hondentrimmen terwijl je daar alleen voor je eigen dier wat mee doet of bloemschikken omdat je het zo leuk vind, hobbymatig fotografie cursus enz.
Zou mijn E achter B ook wel willen halen maar gezien ik het niet voor mijn arbeidspositie nodig ben, ga ik dat niet van STAP doen.

Uiteindelijk is het wel zo dat die mogelijkheid wordt geboden en mensen daar gebruik van maken, zonder dat het doel waarvoor STAP is opgezet wordt bereikt. Mazen in de regeling waar mensen tussendoor gaan. Tja dat heb en houdt je met dit soort zaken helaas.

Om mensen het niet te gunnen omdat je in het verleden zelf die voordelen niet hebt gehad vind ik wel zuur hoor. Ik moest vroeger stage lopen fulltime zonder vergoeding, dat is ook niet fair. Maar daarmee gun je een ander toch nog steeds om wel die vergoeding te krijgen....

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:48

Ingrid_92 schreef:
In mijn geval is een E achter B wel een aanvulling voor mijn werk.

Dus waar dat "voor de leuk" ineens vandaan komt?

Het is niet persoonlijk. Dat staat ook nergens. Het is “stel dat”. Ik zou bijvoorbeeld ook mijn E achter B kunnen halen. Daar is geen controle op (voor zover ik weet)? En ik heb het écht niet nodig voor mijn werk.

Hoewel ik zelf met STAP een stuk slechter af ben misgun ik anderen STAP niet hoor. Maar ik heb wel vraagtekens bij de regeling an sich :) en dus niet bij de mensen die er gebruik van maken ;)
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 03-05-22 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:50

Century schreef:
Mooi dat het al een aantal gelukt is!

ElSea schreef:

Ik merk dat ik toch wat moeite heb met je opmerking.
Het deel dat het zuur is omdat je zelf het een en ander nu misloopt (aftrekbaarheid, geen stufi gehad), snap ik. Dat STAP bedoeld is voor je positie op de arbeidsmarkt verbeteren, klopt, en daar zouden we het ook voor moeten gebruiken (al kan ik er niet wakker van liggen als het niet direct met je werk te maken heeft). Maar ik denk meer te proeven in je bericht.
Dat anderen iets kunnen doen waar jij zelf niet de kans toe hebt gehad, is in die zin alleen maar mooi toch? Ik neem aan dat je voor je (hypothetische) kinderen het mooi zou vinden als ze wél kansen krijgen en niet alles zelf hoeven te betalen (al dan niet via STAP). Het klinkt alsof je wil stellen dat iedereen het 'zwaar' moet hebben omdat jij dat zo hebt gehad. Of zie ik dat fout?

Dat meer proeven zit hem denk ik in iets anders, want zoals je kan lezen heb ik uiteindelijk ook alle kansen gehad maar ik heb dan ook het geluk dat ik niet álles zelf heb hoeven betalen omdat mijn ouders in de gelegenheid zijn om bij te springen. Sommigen (en ik denk veel meer dan we denken) moeten wel alles zelf betalen, en die kunnen nu dus inderdaad minder makkelijk de keuze maken om een master te gaan doen. Als iemand dat graag wil vind ik het wel kwalijk dat dit door zo'n regeling word ontmoedigd.

Daarnaast heb ik het idee dat dit de overheid aardig wat geld kan gaan schelen, omdat ze nu kunnen rekenen op een vast bedrag (28 miljoen volgens mij?) en met aftrekbare studiekosten/stufi/iets anders is het natuurlijk altijd afhankelijk van hoeveel mensen hier gebruik van gaan maken. En dát zit mij misschien nog het meeste dwars, dat voor mijn gevoel overal (en vooral op verkeerde dingen) beknibbeld op moet worden doordat er keuzes gemaakt/paden bewandeld zijn die onze staat veel gekost hebben. Voor mijn gevoel zijn dit soort regelingen verkapte regelingen om onderaan de streep minder kwijt te zijn.

En nog even als aanvulling: zolang het goed gebruikt wordt (dus als aanvulling op iemands arbeidspositie) gun ik het iedereen van harte (zie laatste zin van mijn bericht). Maar ik zie zelf nogal veel haken en ogen aan dit systeem, hoe bepaal je nou wat écht bijdraagt aan iemands carrière? Dat kan voor mijn gevoel haast niet. Want iemand die in een supermarkt werkt en zegt EB rijbewijs te willen halen omdat ze een switch gaan maken klinkt plausibel, maar als diegene die switch uiteindelijk nooit maakt is dat dus gewoon een gratis rijbewijs weg geven. En dat valt volgens mij niet te controleren.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 11:04

Dank je voor je toelichting :j ik krijg ook de indruk dat de overheid zo geld wil besparen. En het is zeker zuur voor hen die graag verder willen studeren maar het zo misschien niet meer kunnen.
Toch zie ik dat gedeeltelijk los van hoe en of anderen STAP gebruiken. Maar dat is misschien ook omdat ik zelf niet die nadelen voel, en het voor mij dus niet voelt alsof me iets is afgenomen.

Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen zich kunnen ontwikkelen, met of zonder STAP. :j