Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 08:13

Dat van die exact dezelfde lessen valt mij de laatste tijd ook op ja. Sinds ze weer een vernieuwing gedaan hebben. Daar leer ik inderdaad niet zo veel van.
Ik heb de betaalde versie, dus verder geen last van wat je omschrijft.
En gister mijn 800 dagen streack.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 09:57

pol013 schreef:
Dat van die exact dezelfde lessen valt mij de laatste tijd ook op ja. Sinds ze weer een vernieuwing gedaan hebben. Daar leer ik inderdaad niet zo veel van.
Ik heb de betaalde versie, dus verder geen last van wat je omschrijft.
En gister mijn 800 dagen streack.

Dus jij hebt ook geregeld exact dezelfde lessen? Dat is inderdaad nog niet heel lang zo. Maar het is wel vervelend omdat ik bijvoorbeeld bij een luisteroefening niet meer hoef te luisteren, maar het antwoord gewoon weet.

Heb jij de Max? dus ook met videos? Bevalt dat?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 11:05

nee, een 'gewoon' familie abbo. Naar die max ben ik ook wel benieuwd. Dan kon je gesprekken voeren geloof ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 13:49

pol013 schreef:
nee, een 'gewoon' familie abbo. Naar die max ben ik ook wel benieuwd. Dan kon je gesprekken voeren geloof ik.

Ja precies. Ik vind het wel te duur om er voor te betalen, dus heb daarom ook geen pro. Maar ik ben inderdaad wel eens nieuwsgierig naar die Max. Een gesprek voeren is lastig. Ik heb af en toe de kans om te oefenen met een lid van de duikvereniging die uit Latijns Amerika komt, maar zij wil ook graag Nederlands oefenen, dus dan ga je daar toch sneller weer naar over. :P

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 16:32

callippo schreef:
Voor degenen die Spaans leren:
Dreaming Spanish en Spanish with Qroo Paul vind ik goede kanalen op YouTube.
Fijne aanvulling op Duolingo voor mij.

Helemaal mee eens! Ik doe al lang geen Duolingo meer, maar dit heeft luisteren, woordenschat en uitspraak veel verbeterd. Echt veel meer dan maanden Duolingo. Alleen zelf zinnen formuleren vind ik lastig, dat is nog super basic. Ik mis werkwoord vervoegingen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-25 14:39

Ik vind films e.d. volgen nog erg lastig in het Spaans hoor. Ik probeer het soms wel. Theoretisch moet je het makkelijk kunnen met B1 niveau, maar dat valt toch echt tegen.

Gisteren trouwens weer, ik had 2 lessen foutloos gedaan, moet je een extra stuk reclame kijken om weer genoeg energie te hebben om een 3e les te doen. Dat vind ik wel vervelend.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 16:38

Tja het Spaans, het is niet het spaans Spaans, maar zuidamerikaans Spaans, hier in Spanje kijken ze me af en toe raar aan als ik dingen zeg. Omdat ze hier gewoon niet voorkomen. Volgens de locals hier.
Wij hebben gelukkig familie abonnement, dus geen last van energie meer. En ondertussen lees ik ook nog spaanse boeken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-25 18:27

Ja, dat klopt. Maar je kunt je met zuidamerikaans Spaans wel redden in Spanje.
Ik heb overigens ook meegemaakt dat we zouden gaan paardrijden in Vinales en de 'coche' zou om 2 uur voor rijden. Goed, er rijden daar amper auto's, maar het zal wel. Coche is immers het woord voor auto in Spanje en daar gebruiken ze vaak het woorde 'carro'. Maar wat kwam er om 2 uur? Een paard met wagen. Dat was dus de 'coche', oftewel een koets.

Ik heb mijn Spaans overigens tot nu toe ook alleen in real life echt geoefend in landen buiten Europa. Maar toen ik op het vliegeveld van Madrid was kon ik me prima redden. Al blijft het woord 'aseo' toch wel bijzonder als je 'bano' gewend bent.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:39

Nou ja, net als bij engels/Amerikaans toch. Geen hond die daar echt over valt. En als je daar iets van vind voor iemand die uberhaupt de moeite doet om jouw taal te leren, wil ik niet eens met je praten }>

Overigens kreeg ik ooit ergens de tip dat latijns Amerikaanse films vaak beter te begrijpen zijn omdat ze dan wat langzamer praten. Het is dan alleen even zoeken naar goede, want helaas zijn vaak vooral de spaanse films en series steengoed.

Bij de netflix serie entrevias kon ik soms hele dialogen volgen. Die vond ik bij vlagen verbazingwekkend goed te verstaan.
Manual para sonoritas vind ik dan weer vaker lastig te volgen.

Machos alfa is nog wel een idee omdat ik de Nederlandse variant daar van al gezien heb dus snap waar het verhaal uberhaupt heen gaat.

Dus als iemand nog tips heeft voor goede (makkelijker te volgen) series houd ik me aanbevolen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 13:02

Ik weet niet of jullie hier wat aan hebben, omdat ik zie dat vooral luisteren toch best lastig is. Ik kwam dit tegen op een Engelse Facebookgroep en er zit best veel waarheid in, plus een paar goede tips.

WAAROM LUISTEREN NAAR MOEDERTAAL-SPAANS ZO MOEILIJK IS (EN HOE JE HET KUNT OPLOSSEN)

Allereerst: je bent niet de enige. Bijna elke Spaanslerende die goed kan lezen en schrijven, heeft nog steeds moeite met echte, spontane moedertaalsprekers — vooral wanneer je het onderwerp niet van tevoren kent. Dit is normaal, zelfs na meerdere jaren leren.

Hier leg ik uit waarom dat gebeurt en hoe je je oor kunt trainen tot het eindelijk “klikt”.

WAAROM MOEDERTAAL-SPAANS ZO ONBEGRIJPELIJK LIJKT

️ 1. Moedertaalsprekers spreken woorden niet volledig uit

Ze verbinden woorden, verkorten ze, slikken lettergrepen in.

Voorbeelden:
• para ella → pa’ella
• más o menos → ma’so meno’
• ¿Qué estás haciendo? → ¿Quéstás haciendo?

Je hersenen leren woordenboek-Spaans, maar moedertaalsprekers spreken verbonden Spaans.

️ 2. Moedertaalspraak klinkt snel omdat je hersenen het nog niet kunnen voorspellen

Je zei het zelf: als je het onderwerp niet kent, zakt je begrip enorm.

Moedertaalsprekers raden de helft van wat ze horen op basis van context.

Taalverwervers hebben die voorspellende vaardigheid nog niet.

️ 3. Je verwerkt nog te veel in je hoofd

Bij lezen/schrijven kun je naar de woorden kijken.

Luisteren vereist directe verwerking.

Als je hersenen nog vertalen of “grammatica controleren” terwijl je luistert, loop je achter.

️ 4. Je woordenschat is passief, niet automatisch

Je kent veel woorden, maar vooral als tekst.

Luisteren vereist dat je:
• het geluid kent
• het op snelheid herkent
• het direct aan betekenis koppelt

Dat vraagt om specifieke training.

GOED NIEUWS: DIT IS OP TE LOSSEN — EN SNEL OOK

Hier zijn technieken die écht helpen om luistervaardigheid op te bouwen.

Deze komen uit de toegepaste taalwetenschap — en ze werken.

HOE JE JE OOR KUNT TRAINEN (WERKT OOK ALS JE AL JAREN VASTZIT)

️ 1. Begrijpelijke input op JOUW niveau (nog niet directe moedertaalspraak)

Als je naar echte gesprekken luistert en maar 10–20% begrijpt, leert je brein niets.

Je hebt materiaal nodig waar je 60–90% van begrijpt.

Voorbeelden:
• Dreaming Spanish (begin bij A2/B1-video’s)
• Español con Juan (langzame afleveringen)
• Easy Spanish – straatinterviews, beginner/slow afspeellijsten

️ 2. Luisteren → Lezen → Nog eens luisteren (gouden methode)

Kies een korte audio met transcript.

Doe dit:
1. Luister één keer (niet pauzeren) → begrijp wat je kunt.
2. Lees het transcript → zie wat je hebt gemist.
3. Luister opnieuw → nu herkent je brein de klanken.

Dit is dé manier om door de barrière “ik versta echt niks” heen te breken.

️ 3. “Shadowing” 30 seconden per dag

Neem een kort moedertaalfragment en spreek tegelijk mee (niet perfect, gewoon volgen).

Dit dwingt je brein om:
• verbonden spraak te horen
• verbonden spraak te produceren
• ritmes en reducties te herkennen

Het is ear-muscle training.

️ 4. Kies ÉÉN dialect om je oor te trainen

Als je hoort:
• Mexicaans Spaans in de winkel
• Spaans uit Spanje op YouTube
• Colombiaans Spaans in podcasts

… dan wordt het veel moeilijker.

Blijf 2–3 maanden bij één dialect.

️ 5. Verwacht dat winkelgesprekken onmogelijk voelen

Moedertaalsprekers praten in casual gesprekken:
• snel
• slordig
• met slang
• door elkaar heen
• zonder context

Dit is luistervaardigheid op C1/C2-niveau.

Het is géén eerlijke test van jouw vaardigheden.

Je faalt niet — je luistert naar het moeilijkst mogelijke Spaans.

Je hebt al woordenschat en leesvaardigheid — dat betekent dat je heel dichtbij bent.

En dan nog even mijn eigen input: ik zit dus op C2 niveau in mijn lessen en dat is echt een behoorlijke kluif. Maar mijn eigen buurman spreekt zo heftig dialect, dat ik hem zelfs nog steeds niet altijd kan verstaan Laat staan dat ik iedereen kan volgen. Ik vind trouwens de meeste Zuid-Amerikanen wel makkelijker te volgen dan veel Spanjaarden, omdat ze vaak rustiger spreken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 13:55

Wat ik voor frans geleerd heb. Luister muziek en zing hardop mee. Eerst het nummer horen. Zoek op youtube liedjes met de bijbehorende text erbij of zoek deze op. Luister eerst en probeer mee te mompelen. De tweede keer zing voor zover dat gaat :') (ik zing dus echt niet best }> ) de tekst mee. Zoek steeds snellere nummers op,

Je hersens kunnen dan gek genoeg een hogere snelheid aan in "begrijpen" waardoor uiteindelijk je spreeksnelheid ook omhoog gaat. Mij helpt het echt goed. Al zijn nummers als Madeleine van Jaque Brel ietwat lastig toch om fatsoenlijk hardop mee te zingen _O-

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 18:52

Mee eens, Karuna!

Julio Iglesias heeft me heel erg geholpen :-)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 19:32

Ik ben nu bezig met 'Respira' op Netflix.

Maar ik kan veel Spaanstalige liedjes gewoon echt niet verstaan. En als ik dan de tekst later op zoek, dan denk ik oh zeggen ze dat.

Wat ik overigens wel goed kon volgen was een theorieles over nitrox bij een duikschool. Niet dat ik die les volgde, maar ik liep er rond en luisterde mee. En op een gegeven moment kon ik het niet laten om ergens op te reageren. Dat leverde wel een leuk gesprek op. Er was dus een instructeur dingen aan het uitleggen en die deed dat niet extreem snel (ok, was ook Latijns Amerikaans Spaans).

Ik merk dat ik veel losse woorden weet, maar dat er echt een logische zin van brouwen lastig kan zijn. Maar als ik mezelf de tijd gun om in het Spaans te gaan denken, dan kom ik een stuk verder. Heb dat ook met Frans overigens.

Het grappige is dat als ik naar het buitenland ga dat het nog geen 2 uur duur of ik denk in de taal die er gesproken wordt, mits ik de taal dus ook een beetje spreek. In Duits en Engels is het om naar die talen een kwestie van seconden. Frans en Spaans duurt wat langer, maar ik ga dan dus echt in de taal denken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:02

Fijne inbreng Monique