Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:02

Hier gelukkig geen rouwende mensen, maar idd wel mensen midden in de nacht zonder make-up.
Toen ik het wist zag ik het wel maar was me zelf niet opgevallen.
De ene stond toen ook niet meer echt in de spotlight, de ander wel.

lees nu ff biografie terug, die ander stond ook nog in de spotlight. Maar ja als je geen nederlandse series kijkt weet je dat dus niet :P

Fid

Re: Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:40

Ik werk bij de terminale nachtzorg zowel bij mensen thuis als in een hospice. Ik zit dus eigenlijk net voor jou met werk.
Ik heb wel een vraagje. We krijgen namelijk verschillende antwoorden van wat de bedoeling is.
Stel iemand is overleden, heeft een catheter, 2 vlindernaaldjes van de pompen en stoma. Mij is altijd geleerd, 25 jaar geleden haha, dat je alles moet laten zitten omdat je anders “gaten” creëert waar bacteriën enz makkelijker naar binnen kunnen wat slecht is voor het behoud van het lichaam. Laatst in mijn dienst iemand overleden en de begrafenisondernemer was een beetje gepikeerd dat er niks verwijderd was.
Nu mijn vraag hahaha wat heeft jou voorkeur? Alles verwijderd of doe je dat liever zelf.
Kussentje onder de kin is bij ons gebruikelijk om te doen en meteen netjes neerleggen. Dit wel altijd in overleg met de hap omdat je het anders officieel niet mag.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:44

Fid ik doe hetzelfde werk als jou en mij is geleerd om alles te verwijderen en af te plakken.

Maar een enkele keer laat ik het in overleg met de uitvaartondernemer zitten, ik geef het wel altijd aan.
Wij hebben een keer scholing gehad bij Monuta en zij gaven aan dat het beide prima is, verwijderen en afplakken of laten zitten.

Wel haal ik de catheter eruit.

De gaatjes zijn ivm het lekken van vocht en zeker bij pompen zijn die gaatjes natuurlijk slecht te zien.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:52

Popstra schreef:
Wellicht een hele rare vraag die ik al een tijdje wilde stellen maar ik zag laatst een aflevering van ,Nachtdieren, met Raven van der Horst en daar werden 2 uitvaart medewerkers geinterviewd 1 daarvan vertelde al meerdere malen bij mannen die ze moesten verzorgen gezien te hebben dat deze nog een zaadlozing gehad hadden tijdens of na het sterven. Ik vond dat zo bizar en ook best genant om hier aan de TS te vragen...maar heb jij dat dan ook wel eens gezien?

Dit klopt inderdaad! Na een reanimatie die ik zelf heb gedaan werd ik nog gebeld door het mortuarium dat de betreffende persoon een zaadlozing had gehad op de tafel aldaar en of wij zeker waren van de doodsoorzaak. Dit heeft namelijk te maken met het gebruik van verdovende middelen wat ik begreep als ze dit nog vlak voor hun overlijden gebruiken. Mogelijk dat het aan nog meer ligt hoor maar dit was even wat k ervan begreep omdat ik zelf ook nogal verbaasd was!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:36

Bizar zeg.....zou bijna denken wat fijn tijdens het sterven

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 12:38

In de Middeleeuwen dacht men dat de Alruin groeide uit het zaad van mannen die opgehangen waren. Kennlijk groeide Alruin nogal eens onder galgen.
Waar je in ieder geval uit kunt concluderen dat zaadlozingen ook bij ophangingen kennelijk wel voorkwamen.
Wat ook fysiologisch misschien wel te verklaren is: als je de bloedsomloop bij de nek blokkeert, krijg je misschien wel een bloeddrukverhoging in het onderlichaam - zeker omdat het bloed natuurlijk ook nog eens naar beneden zakt.

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:10

Angeliquee18 schreef:
Wauw wat mooi!
Ik werk in een hospice voor jongeren, 16 t/m 40 jaar.
Dus ik begrijp je een klein beetje ♡

Ik heb zelf mijn man verzorgd voor en na zijn overlijden, net zoals mijn vader.
Dus ( helaas ) weet ik zelf al teveel.
Maar wil je wel een dikke knuffel geven omdat ik wel echt respect heb voor je baan!
Ik doe net het stukje ervoor, maar het hele stuk erna vind ik altijd zo knap.

Wat knap en mooi omdat te kunnen doen. Doe je dit echt als baan of als vrijwilliger?

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:35

Ik moest vandaag ineens aan het topic denken en vroeg me toen af:

Is er wel eens iets heel erg mis gegaan, of heb je wel eens een blunder begaan?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 23:02

Nee, gelukkig niet.

Van de week hadden we wel een uitdaging...Een persoon van zo'n 200kg.
Om die in de kist te krijgen hebben we de kist op de grond gezet want precies in dat uitvaartcentrum was geen tillift aanwezig. Ik denk ook niet dat zo'n liftje dat gewicht aan had gekund eigenlijk. Uiteindelijk hebben we een ander team erbij gehaald en met z'n vieren lukte het om de overledene in de kist te leggen en de kist op de baarwagen te zetten.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:03

Wow dat moet een hele uitdaging geweest zijn …
Wat ik me dan afvraag en dat bedoel ik echt niet rot.. maar ligt zo iemand er dan wel netjes bij of is het echt een beetje “ proppen”.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:22

Moniek21 ik ben een beelddenker dus ik zit te schateren vd lach. En ook dat is niet oneerbiedig bedoeld.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:44

pien_2010 schreef:
Moniek21 ik ben een beelddenker dus ik zit te schateren vd lach. En ook dat is niet oneerbiedig bedoeld.

Ik snap je helemaal.. ik ben dat ook en nu ik het zo terug lees zie ik het ook voor me .. en dat is inderdaad ook niet oneerbiedig bedoeld. :')

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 08:22

Toevallig had ik het met mijn ouders over een vriend van hen, die dit weekend zoveel jaar geleden was overleden.

Mijn moeder vertelde dat zij en mijn vader hem hebben afgelegd, de familie zelf vond dat te moeilijk. De kleinkinderen hadden een hele mooie kist gemaakt, maar bij het kisten bleek deze enigszins krap.

"Het was maar goed dat wij hem hebben gekist met de uitvaartondernemer, want het was behoorlijk proppen bij zijn schouders", aldus mijn moeder....

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 20:12

moniek21 schreef:
Wow dat moet een hele uitdaging geweest zijn …
Wat ik me dan afvraag en dat bedoel ik echt niet rot.. maar ligt zo iemand er dan wel netjes bij of is het echt een beetje “ proppen”.

Nee hoor, deze persoon lag er ruim in :D
In kisten heb je namelijk ook breedte maten. 1x verbreed, 2x,3x tot zelfs 4x verbreed. Normaal is 65cm en dat gaat steeds met stappen van 10cm breder. Deze persoon had een kist nodig die 3x verbreed was.
Toen de kist op de grond stond en de deksel eraf was grapte ik: "Ga je mee in bad?" :D Echt enorm zo'n kist in vergelijking met de standaard maat.

In de werkbus kunnen 2 kisten naast elkaar staan normaal gesproken...
Afbeelding

Hier staat mijn collega erachter. Hij is normaal van postuur
Afbeelding

En zo ziet de binnenkant eruit
Afbeelding

Proppen heb ik ook weleens moeten doen inderdaad. Ik vind het persoonlijk not done om daarop te beknibbelen, breder=duurder, maar ik kan niet in de portemonnee van anderen kijken natuurlijk.

pien_2010 schreef:

_O- :') Moet kunnen toch?

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:29

Zo dat is idd een flinke kist! Zou je bijna met z'n 2en inkunnen :o
Wel knus :')

Ik hielp destijds met mijn ex schoonfamilie met de kist tillen en dat vond ik al loodzwaar. Geen idee welke afmeting die kist was verder.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:42

Gebeurd dat wel eens en mag het überhaupt dat mensen samen in 1 kist begraven worden ? Ik kan mij voorstellen dat het weinig voorkomt maar moeder en kind of een ouder stel wat tegelijk overlijdt?

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:48

Ik weet dat toen mijn overgroot opa kwam te overlijden dat ze de urnen van zijn kinderen er stiekem in de kist hebben gestopt.

Mocht volgensmij helemaal niet. Maar heb t dan ook wel over 12 jaar terug denk ik.

Je hebt wel familie graven, maar ben benieuwd of t in dezelfde kist kan/mag.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:55

Dat mag. 100% zeker weet ik dat. Ik weet waar het om een stilgeboren kindje gaat lang geleden en een crematie.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 22-02-22 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:56

Ik weet wel dat crematoria geen as mogen mengen. Mijn ouders wilden samen verstrooid worden, maar dat kon niet vanuit 1 urn, hooguit na elkaar min of meer tegelijkertijd. Dat vond ik geen 'samen', ik heb ze dus zelf gemengd en verstrooid.

Familiegraf betekent meestal dat man en vrouw op elkaar worden begraven, en evt kinderen in een graf er naast (evt ook weer op elkaar). Meer dan 2 kisten diep wordt vanwege de grondwaterstand niet gedaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:04

Ibbel, ik ken ook wel plekken waar 3 kisten op elkaar begraven worden. Zeker bij algemene graven.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:09

Hier is het ook allemaal drielaags!

Zo TS, dat is een flinke kist!

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:10

Een oprechte vraag want ik ben er gelukkig niet mee bezig.
Mijn grootouders zijn al vrij lang overleden en liggen in een graf, worden ze er een keer "uitgegooid" als ware?
Dus dat ze dat graf niet bezet houden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:12

fotolijstje schreef:
Mijn grootouders zijn al vrij lang overleden en liggen in een graf, worden ze er een keer "uitgegooid" als ware?

Je koopt een graf, met grafrechten voor een X aantal jaar. Als die tijd op is kun je in sommige gevallen weer voor een aantal jaren bij kopen, of niet. En als dat niet gebeurt wordt een graf geruimd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:13

fotolijstje schreef:

Vroeger waren graven 'oneindig'. Mijn opa en oma liggen ook in zo'n graf.
Maar tegenwoordig worden graven meestal voor 10 jaar uitgegeven en daarna 'geruimd'. Bij het ruimen komen er alleen nog botten tevoorschijn die in een ossarium geplaatst worden.
Soms kun je 'bijtekenen' voor nog eens 10 jaar, en soms kun je uitkopen tot een oneindig graf, maar dat ligt aan de begraafplaats.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:18

Hangt er ook nog vanaf in wT voor graf je ligt.
Vaak is een algemeen graf voor 10 jaar en kun je niet bijtekenen. Je ligt dan in een graf met onbekende mensen.
Of een familiegraf, hier is dat voor 20 jaar en daarna kun je steeds bijkopen als je wil. Dat is dus echt van jezelf.