Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 09:18

Op de Belastingdienst lees ik dat ik wel het volledige adres van beide erop moet zetten.
Aangezien mijn rekeningnummer op de facturen staat neem ik aan dat men het overmaakt? Tenzij ik met ze heb afgesproken dat ik een betaalverzoek stuur via mijn zakelijke rekening? Is het normaal of gebeurd het vaak dat men het gewoon overboekt?

Ik deed dit namelijk altijd via een Tikkie, nooit bankoverschrijving. En bij de buitenlandse klanten via Paypal.

Olympia

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:21

Ik zou het erbij zetten en dat een betaaltermijn van bijv 14 dagen wordt gehanteerd. Mocht een klant niet betalen kan je wel aangeven dat het op de factuur staat.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:25

Dat is inderdaad een alternatief, Daihyo. :j De meeste van ‘mijn’ klanten die in de KOR zitten, reiken ook nog een factuur uit. Ik adviseer dat meestal ook want dan hoeven ze geen apart overzicht bij te houden.

8nnemiek, tussen doen en toegestaan zijn, zit wel verschil. ;) Da’s net zoals starten met een bit dat niet toegestaan is. Dat diegene niet gepakt is, betekent nog niet dat het toegestaan is.

Bellatrix, je kunt gerust met betaalverzoeken en Paypal blijven werken. Op rekening gaat straks steeds meer verdwijnen, verwacht ik.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 09:31

Ik ben wel van plan om ook als ik in de KOR zit facturen te blijven sturen, puur voor het overzicht.
Maar ik hoef de betaling toch niet perse van PayPal over te boeken naar mijn KNAB rekening of wel?
Met Tikkies kan ik niet blijven werken toch? Dat wordt dan toch het betaalverzoek via KNAB?

Edit: hoe lang duurt het voor je je BTW nummers van de Belasting dienst hebt?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:33

Ik heb altijd laten overmaken. Dus facturen gestuurd bij het definitief afspreken, betalingstermijn van 14 dagen en eigenlijk ook voor de shoot betaald hebben. Vond betalingsverzoeken niet perse een voordeel, facturen waren ook heel prettig voor mijn overzicht.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:36

Bellatrix schreef:
Hoef ik dan geen facturen meer te sturen? Oh, ik dacht van wel. Maar dat ik alleen de BTW eraf moest halen.

Ik ga ff op de belastingdienst kijken dan...

Ik lees dat ik bij een bedrag tot €100 een vereenvoudigde factuur mag sturen. Die heb ik zeker met nabestellingen, dat zijn bedragen tussen de €7,50 en €100.

Ik heb ook wat buitenlandse klanten...werkt dat ook gewoon met een betaalverzoek sturen vanuit KNAB?

[ [url=m/OwVq7b.jpg]Afbeelding[/url] ]

betaalverzoekjes buitenland werkt niet.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:38

Ik vind Tikkies/betaalverzoeken (tikkie werkt idd niet meer met zakelijke rekening) juist wel fijner. Ik merk dat particuliere klanten beter en vlotter betalen met een Tikkie dan met (alleen) een factuur. Bij zakelijke klanten merk ik geen verschil.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 09:39

Via Paypal moeten mijn buitenlandse klanten dan betalen...wel gewoon een normaal factuur sturen toch?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:40

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je PayPal privé is. Als een klant via PayPal betaalt, is dat geld van je bedrijf. Dus dat hoort daar ook ‘in de beurs’. Je kunt het bedrag dat je via PayPal ontvangt, via je privébank overboeken naar je zakelijke.

Bij een Tikkie of betaalverzoek gaat het er ook om dat het geld op je zakelijke rekening terecht komt.

Dan hou je het ‘t meest overzichtelijk en is het voor je boekhouder ook het duidelijkst.
Maar als je al van plan bent om een boekhouder te zoeken, zou ik daar niet al te lang mee wachten. Wellicht heeft die ook nog goede tips voor je.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 09:42

Misschien is een boekhouder wel fijn in mijn geval...maar ik moet dan wel een goede, betrouwbare en betaalbare vinden...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:44

Bellatrix schreef:
Via Paypal moeten mijn buitenlandse klanten dan betalen...wel gewoon een normaal factuur sturen toch?

met een webshop moet je klanten een keus laten hoe ze willen betalen.
kas, paypal, zelf overmaken of betaalverzoek heb ik. Buitenlandse kopers kunnen het alleen zelf overmaken of met paypal omdat betaalverzoekjes voor buitenlandse rekeningen (nog) niet werken (bank zegt al jaar dat het bankstelsel aan veranderen is en dat het binnenkort wel kan).

factuur voor buitenlanders zonder btw of ze moeten zelf hun btw nummer opgeven (die evt. zakelijke klant willen zijn)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 09:46

Het zijn gewoon een paar ruiters die gereden hebben op de Benelux show en die een paar foto's willen nabestellen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:51

Bellatrix schreef:
Het zijn gewoon een paar ruiters die gereden hebben op de Benelux show en die een paar foto's willen nabestellen.

als je voor jezelf maar een kopie factuur hebt in je adm. Je kan vragen of ze een factuur willen.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:51

Je kan beide doen, en op factuur en op betaalverzoek. Dan kan je bij een betaalverzoek alsnog de factuur nasturen met de melding dat deze al betaald is (of hem bijvoegen bij fysieke bestelling bijvoorbeeld).

Wat je ook even na kunt kijken is of dat je op je factuur een betaallink / QR code kunt zetten. Ik krijg steeds meer facturen met direct een "Betaal direct" link of een QR code erop. Heb alleen nog geen tijd gehad om het uit te zoeken waar ze dat doen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 09:56

Oh zo'n code lijkt mij idd interessant..maar die moet je dan per factuur aanpassen natuurlijk.

Maar ik hoef mijn buitenlandse klanten dus niet perse een factuur te sturen? Ik kan ze ook gewoon via Paypal laten betalen en dat geld overboeken naar mijn zakelijke rekening. Factuur bewaren voor mijzelf.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:03

Wij laten buitenlandse klanten altijd betalen via Wise (vroegen TransferWise). Dit is de goedkoopste en de snelste voor buitenlandse betalingen. Paypal wil nog wel eens een steekproef doen om te checken of dat je geen zakelijke transacties doet met je prive account. En dan wordt het DUUUR!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:04

Het komt ook steeds meer in software voor. Die creëert dan automatisch een QR-code voor iedere factuur.

Het is wel netjes om bij iedere klant een factuur uit te reiken, vind ik. Je doet dit tenslotte zakelijk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 10:13

Ik had vorig jaar ook 2 klanten die via PayPal betaald hadden en dat ging goed. Tot nu toe heb ik er ook 2. Ik wist niet dat PayPal af en toe steekproeven doet. :\

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:48

Iemand opperde over gebruiken van prive rekening voor zakelijke transacties, buiten dat banken dat niet toestaan zijn er nog andere punten waar je (achteraf) tegen aan loopt. Ik heb dat wel gedaan en heb nu een probleempje waar ik nog geen oplossing voor heb gevonden. Misschien dat iemand hier iets zou weten?

Bij de knab kan als je een zakelijke rekening hebt je afschriften downloaden in een mt940 bestand voor een boekhoudprogramma. Bij particuliere rekeningen kan dat niet met mt940 maar alleen met pdf, excel of csv. Nu moet ik dat aanleveren, maar ze accepteren alleen mt940 bestanden.

Hoe krijg ik een csv, excel of pdf naar een mt940 zonder dat ik daar duur convert programma voor moet aanschaffen want is maar 1 malig, 2 bestanden omzetten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 11:51

Oh daar kan ik je dus niet mee helpen.
Ik heb idd een KNAB rekening geopend en ik kan zeggen dat er al een leuk bedrag op staat. :D

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:02

ik heb sinds 2wk ook een zakelijke rekening dus dit gebeurt niet meer, maar moet wel me gegevens van afgelopen jaar kunnen laten verwerken en dat lukt ff niet.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 12:05

Volgens mij zijn daar alleen betaalde convert programma's voor.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:16

Waarom wordt alleen een MT940-bestand geaccepteerd, speurneusc? CSV wordt door de meeste programma’s ook nog wel geaccepteerd, dacht ik.

Volgens mij heb ik het al eens online gedaan maar kan zo snel de site niet meer vinden die ik gebruikt heb.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:39

omdat ze alleen met mt940 werken en blijkbaar zelf niet kunnen/willen converteren

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:49

Jammer is dat speurneus want wij hebben dit ook aan de hand gehad in het begin en voor ik geloof 3 tientjes heb je zo'n converter (Coenfin), werkte prima. Ik heb nog even gezocht maar ik heb de licentie niet meer, anders had ik het voor je kunnen doen.

Ho correctie, ik heb m denk ik nog wel. Ik pb je even!