Belastingaangifte 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: Belastingaangifte 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:05

wie weet of je ook aangifte kan doen als je zzper bent en in en loondienst, en dan aangifte samen met je partner?

Ik heb geen grote omzet gemaakt. en heb de KOR regeling.

Wat ik begreep is dat ik met het invoeren wat ik verdiend heb als zzper dat ik dat bij overige inkomsten moet invoeren. Dit is dan incl wat ik er af heb getrokken.

moet ik nu dan eerst alles invoeren zonder de aftrekposten? of kan ik gelijk aftrekken en dan bij overige invoeren?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:07

karuna schreef:
Inmiddels een tijd ook met de belasting telefoon gebeld. Officieel is het wel leegstand geweest (langer dan 1,5 jaar leegstand en geen daadwerkelijke bewoner voor mij in lange tijd)maar kan ik als de boel meewerkt daar toch hoofdverblijf invullen. Daarmee blijft de aankoopprijs vraag wel staan maar vervallen de andere vragen deels weer. Eigen woningforfait is iets van 650 euro dus dat valt mee. Wat aan de andere kant met een wel werkend systeem is getest is als daar hoofdverblijf van wordt gemaakt ipv leegstand de boel al wat meer rechttrekt. De logica daarvan ontgaat me volledig maar ja 8)7

dankzij de screenshots die ik eerder heb gemaakt is er ergens anders ook weer iets niet logisch ontdekt door ze. :') en heb ik ivm bepaalde dieetkosten weer een extra toeslag in mijn voordeel die vervolgens stukje verderop weer weggehaald wordt. _O- en is het verder nog afwachten op mijn huisarts voor het laatste stukje zorgkosten aftrek. Het is van belang om het goed in orde te hebben omdat ik over vorig jaar ook zorgtoeslag kan aanvragen. En over de jaren ervoor met terugwerkende kracht de aangifte opnieuw moet doen met de zorgkosten erbij dit keer. :P Ik ben dus wel even zoet daarmee nog

Oh ja, het eigenwoningforfait moet ook nog pro rata voor deel van het jaar. Maar dat lijkt dus allemaal wel te kloppen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:09

plutolover schreef:
wie weet of je ook aangifte kan doen als je zzper bent en in en loondienst, en dan aangifte samen met je partner?

Ik heb geen grote omzet gemaakt. en heb de KOR regeling.

Wat ik begreep is dat ik met het invoeren wat ik verdiend heb als zzper dat ik dat bij overige inkomsten moet invoeren. Dit is dan incl wat ik er af heb getrokken.

moet ik nu dan eerst alles invoeren zonder de aftrekposten? of kan ik gelijk aftrekken en dan bij overige invoeren?

Dat kan wel samen. Ik vind los overzichtelijker, maar dat is persoonlijk.

Resultaat uit overige werkzaamheden kan je als saldo invoeren of alles specificeren, wat je zelf wilt.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:30

Ik ben blij dat wij onze aangifte elk jaar uitbesteden als ik de problemen zo hoor. Die van ons is gedaan inmiddels en we krijgen weer geld terug, altijd fijn!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:37

Vraagje, vorig jaar heb ik eenmalig de boeterente en oversluitkosten afgetrokken in de voorlopige aanslag 2020. In de aangifte ib 2020 staat de boeterente dus nog opgeteld bij de betaalde rente van de oude hypotheek. Moet ik die boeterente er nu vanaf halen?
Want er staat bij, dat als ik hypotheek rente al had ontvangen, en dat heb ik, ik dat moet verrekenen met de rente die staat ingevuld.
Daarna komt er ook te staan dat er een voorlopige aanslag geld voor ons van 6200, dat is het totaal bedrag wat we vorig jaar terug hadden gekregen na het wijzigen van de voorlopige aanslag ivm de boeterente en oversluitkosten en hypotheekrente oude hypotheek maar ook een heel klein gedeelte nieuwe hypotheek.
Als ik het zo laat staan moeten we dik 2000 euro betalen en dat vind ik echt heel raar. We hadden vorig jaar ook een kapitaal verzekering uitbetaald gekregen, daarvan moeten we belasting betalen over een stukje wat we door rente hadden opgebouwd. Polis was 16000 opgebouwd door onszelf, maar hadden 18000 uitbetaald gekregen. Dus over 2000 moeten we 37.10 belasting betalen. Had ongeveer 900 gerekend, maar ik kan die andere 1100 niet plaatsen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:38

Samantha89 schreef:
Vraagje, vorig jaar heb ik eenmalig de boeterente en oversluitkosten afgetrokken in de voorlopige aanslag 2020. In de aangifte ib 2020 staat de boeterente dus nog opgeteld bij de betaalde rente van de oude hypotheek. Moet ik die boeterente er nu vanaf halen?

Nee. Wat je invult bij de voorlopige aanslag is een inschatting van wat in je aangifte komt te staan. Alles wat erin stond wat correct is, staat dus ook in je aangifte.
Samantha89 schreef:
Want er staat bij, dat als ik hypotheek rente al had ontvangen, en dat heb ik, ik dat moet verrekenen met de rente die staat ingevuld.

Wat staat er letterlijk en waar staat dit bij? Want ik denk dat je dit verkeerd leest.
Samantha89 schreef:
Daarna komt er ook te staan dat er een voorlopige aanslag geld voor ons van 6200, dat is het totaal bedrag wat we vorig jaar terug hadden gekregen na het wijzigen van de voorlopige aanslag ivm de boeterente en oversluitkosten en hypotheekrente oude hypotheek maar ook een heel klein gedeelte nieuwe hypotheek.

Als dat bedrag klopt, laten staan dus.
Samantha89 schreef:
Als ik het zo laat staan moeten we dik 2000 euro betalen en dat vind ik echt heel raar.
We hadden vorig jaar ook een kapitaal verzekering uitbetaald gekregen, daarvan moeten we belasting betalen over een stukje wat we door rente hadden opgebouwd. Polis was 16000 opgebouwd door onszelf, maar hadden 18000 uitbetaald gekregen. Dus over 2000 moeten we 37.10 belasting betalen. Had ongeveer 900 gerekend, maar ik kan die andere 1100 niet plaatsen.

Boeterente invullen dus.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:44

Dat is dus het punt, de boeterente had ik laten staan en toen kwam ik op ongeveer 2000 euro betalen uit. En ik snap m echt niet. Ongeveer 900 euro vanwege die kew, maar de rest zou dan kunnen betekenen dat ik belasting moet betalen over de rente die ik vorig jaar had ontvangen? Want dat is het enige wat veranderd is vorig jaar. Want er komt een bedrag van 6600 euro te staan over box 1. Pfff wordt er moe van.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:45

Wat voor rente heb je ontvangen?

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:46

Hij blijft hier maar inlogstoring aangeven

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:48

Heb je niet in de voorlopige aangifte teveel rente opgegeven/ afgetrokken?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:50

Effe iets heel anders: Veerle, wat ontzettend lief van je dat je iedereen zo probeert te helpen en alles zo uit blijft leggen. Echt tof!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:53

Samantha89 schreef:
Dat is dus het punt, de boeterente had ik laten staan en toen kwam ik op ongeveer 2000 euro betalen uit. En ik snap m echt niet. Ongeveer 900 euro vanwege die kew, maar de rest zou dan kunnen betekenen dat ik belasting moet betalen over de rente die ik vorig jaar had ontvangen? Want dat is het enige wat veranderd is vorig jaar. Want er komt een bedrag van 6600 euro te staan over box 1. Pfff wordt er moe van.

Leg anders je voorlopige aanslag eens naast je aangifte en kijk wat het verschil is; je inkomen, aftrekposten, heffingskorting?

Oscar, graag gedaan.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:56

Sowieso krijg je niet de volledige rente terug dat is echt een grote fout die mensen maken, je hebt een rente aftrek waardoor je minder belasting betaald. Het is niet zo dat je alle rente die je betaald terug krijgt... Een voorlopige aanslag heeft niks te maken met wat je in moet vullen. Voorlopige aanslag is zoals de naam al zegt voorlopig en dus een schatting. Bij de aangifte dien je gewoon alles op te geven, en hier komt een bedrag te betalen/ontvangen uit. Als je dus 2.000 hebt gekregen vanuit de voorlopige aanslag en je krijgt met de berekening eigenlijk maar 1.800 terug dan moet je inderdaad dus 200 euro terug betalen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:57

Hypotheekrenteaftrek over de oude hypotheek, hypotheekrenteaftrek over de boeterente en aftrek over de oversluitkosten en Hypotheker kosten etc.
Die kosten heb ik vorig jaar afgetrokken, eenmalig, omdat ik de voorlopige aanslag moest wijzigen vanwege het oversluiten naar een andere hypotheek. Want anders klopte te rente teruggaaf niet meer. Belastingdienst er zelfs over gebeld of dat ik alles juist hd ingevuld en volgens hun klopte het. Op onze oude hypotheek kregen we 2000 op jaarbasis, daarop werd er 4200 bijgeteld, bewust nog gevraagd of dat dat ook klopt omdat de oude hypotheek natuurlijk verviel, maar volgens hun was dat allemaal Oke.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:59

Ik heb de boeterente opgeteld bij de al betaalde rente die we betaald hadden tot en met juli. De andere kosten had ik onder een ander kopje moeten invullen en dat dus ook gedaan. De andere hypotheek uiteraard ook weer onder een ander kopje gezet.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:01

veerledec schreef:
Samantha89 schreef:

Leg anders je voorlopige aanslag eens naast je aangifte en kijk wat het verschil is; je inkomen, aftrekposten, heffingskorting?

Oscar, graag gedaan.

Er is verder geen verschil, ik had alleen mijn man hoger qua salaris ingeschaald dan dat hij dus daadwerkelijk heeft verdient.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:01

Samantha89 schreef:
Hypotheekrenteaftrek over de oude hypotheek, hypotheekrenteaftrek over de boeterente en aftrek over de oversluitkosten en Hypotheker kosten etc.
Die kosten heb ik vorig jaar afgetrokken, eenmalig, omdat ik de voorlopige aanslag moest wijzigen vanwege het oversluiten naar een andere hypotheek. Want anders klopte te rente teruggaaf niet meer. Belastingdienst er zelfs over gebeld of dat ik alles juist hd ingevuld en volgens hun klopte het. Op onze oude hypotheek kregen we 2000 op jaarbasis, daarop werd er 4200 bijgeteld, bewust nog gevraagd of dat dat ook klopt omdat de oude hypotheek natuurlijk verviel, maar volgens hun was dat allemaal Oke.

Je kan de rente en de financieringskosten aftrekken, zoals Yonker ook zegt. Je krijgt dus geen rente terug, maar je betaalt minder belasting over je inkomen. Ik mis in je rijtje nog de rente over je nieuwe hypotheek, heb je die erbij gezet? Kan je in je voorlopige aanslag kijken hoeveel kosten van de eigen woning je hebt afgetrokken? Is dat hetzelfde als wat je nu invult in je aangifte?

Edit, zie nu je bericht. Als hij in je voorlopige aanslag in een hoger tarief viel, dan is de aftrek ook tegen een hoger tarief berekend, en dan zal dat wat lager uitkomen. Ik zou niet inschatten dat dat 1.100 euro zou zijn, maar dat hangt echt van de bedragen af. Een hoger inkomen zou ook weer minder heffingskorting betekenen.

Zit het verschil alleen in Box 1, dat weet je zeker?

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:06

Ik kan niet eens inloggen. Wil 2020 aangifte doen en voorlopige teruggave 2021 stopzetten. Zelfs gisteren rond 23.30 kwam ik er niet door.....

Mizsz_Kitty

Edit; hoor net op de radio dat er nog steeds een storing is.

Samantha89

Ik had je perongeluk een pb gestuurd :')
Maar inkomen is niet aanzienlijk veranderd. Ik denk dat ik maar ff ga bellen. En anders de aangifte overdraag aan een belasting consulent

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:16

Er komt te staan dat ik het bedrag moet verdelen uit box 1 werk en woning

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:40

Verdeling is tussen partners. Heb je een fiscaal partner en iets aangepast in de verdeling misschien?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:47

Ik zet altijd het het volledige bedrag bij mijn man. Hij is hoofdverdiener dus dat is het voordeligst voor ons. Ik krijg altijd geld terug omdat ik een werkende moeder ben. Ik heb net even de kew eruit gehaald maar dan is het bedrag dik 8000 euro ipv 6600 euro. Dus die kew wordt goed in het systeem gezet qua belasting.
Ik ga zo maar even bellen, want dan denk ik toch echt dat de terug gaaf die we vorig jaar hadden gehad over de boeterente en de oude rente van de oude hypotheek en de aftrek van de oversluitkosten niet klopt, of in die zin dat we daar nu dus belasting over moeten betalen omdat dat dus bij het inkomen wordt geteld? Als ik dat had geweten had ik helemaal niks veranderd, niet de voorlopige aanslag over 2020 iig. Dan had ik nu alles wel aangepast

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:48

Heb je geprobeerd te schuiven met die verdeling ipv het hele bedrag bij je man? Dat kan echt wel voordeel opleveren.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:49

Ga ik ook maar even proberen als ik er weer in kom :')