Wat wil jij weten over een beroep?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:49

Margoooo schreef:
Ik heb ooit gehad dat ik wc papier was vergeten en daarvoor terug de winkel in ging met al afgerekende boodschappen. En toen dus controle kreeg bij de zelfscan.. En had geen bonnetje want had een verkorte bon gekozen om het poortje te openen.. Cassiere was NOT ammused -O-

Dat is een beetje dom :o
Ik snap wel dat ze er niet blij mee waren. Voortaan eventjes laten weten dat je de winkel weer ingaat omdat je iets bent vergeten óf de volledige bon uitdraaien. Maar ik denk dat het je niet nogmaals gaat overkomen.

Marije_jiplover

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:06

Ik heb een keer bij controle een foutmelding gekregen bij het scannen.
Dan moet je mee naar de balie en worden al je boodschappen opnieuw gescand.
Wat bleek? Ik had per ongeluk 2 verschillende flessen wijn in mijn tas gestopt, maar 2x dezelfde fles wijn gescand (wat ook de bedoeling was). Kan gebeuren, geen probleem, kwa bedrag maakte t ook geen bal uit, maar cassiere had precies die verkeerde fles wijn in haar steekproef zitten.

Enige nadeel is dat je de eerste paar keer erop standaard er weer uit gepikt wordt voor controle, maar na 2 of 3 x foutloze steekproef is dat ook weer afgeschaald naar "normaal".

Overigens kunnen zij bij het uitlezen van je bonuskaart zien dat je daarvoor al boodschappen gedaan hebt, dus dat ze not amused zijn, ok, maar het valt gewoon te controleren door hen.

Maar idd, van te voren even melden bij de servicebalie is in het geval van een vergeten boodschap wel zo handig.
Zo kwam ik eens aan met nog een boodschap, en had mijn man net de scanner al in de houder gehangen (en dat was nog met een vorige versie van zelfscankassa's, waar je nog niet ter plekke aan de kassa nog producten kon scannen). Toen hebben we gewoon afgerekend en zijn met het nog niet gescande en dus niet afgerekende product langs de balie gegaan om die nog even apart af te rekenen.

Bij ons in de AH iig nooit problemen met het zelfscannen en/of cassieres gehad.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:13

Wat een leuk topic! Iemand nog vragen over de muziekindustrie? :D

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:16

Ja was zeker onhandig, en doe dat inderdaad nooit weer haha :Y)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:20

Mand schreef:

Zou wel benieuwd zijn naar een algemene dagindeling van een bandlid en wat er allemaal omheen zit aan mensen voor een optreden. Welke weg er wordt afgelegd voor het uitbrengen van een single, de promotie daar omheen etc etc. En hoe die het nu redden met corona?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:53

Mand schreef:

Ik vraag me überhaupt af hoe sommige (kleine) artiesten er van kunnen rondkomen. Hoe verdien je je geld als artiest en hoe wordt dit verdeeld?
Hoeveel wordt er verdiend met een nieuw album? En hoeveel wordt er verdiend via Spotify/YouTube?
En als ze op tour gaan: hoe wordt het geld verdeeld onder de band/crewmembers? En hoe duur is het om een Ziggo Dome of Melkweg af te huren?
Toen ik ooit bij Pierce The Veil was (lang geleden :+) dacht ik echt: hoe kunnen ze hier van rondkomen? Want als de concerten niet worden uitverkocht blijven de kosten voor vliegtuig/hotels/tour wagen/eten/venues/etc etc gewoon staan. Hoe werkt dat kostenplaatje?

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:58

Urielle schreef:
Mand schreef:

Zou wel benieuwd zijn naar een algemene dagindeling van een bandlid en wat er allemaal omheen zit aan mensen voor een optreden. Welke weg er wordt afgelegd voor het uitbrengen van een single, de promotie daar omheen etc etc. En hoe die het nu redden met corona?

Leuk! Als ik alles moet antwoorden ben ik lang bezig maar als er wat gerichtere vragen komen dan kan ik zeker antwoorden :D

Ik ben zelf tourmanager, dat betekend dat ik alles regel voor/na en tijdens concerten en festivals. Ik ga dus mee met de artiest op tour en ben daar een beetje de spin in het web (naast psycholoog en kinderoppas, zo voelt het :') ). Ik werk samen met onder andere de artistmanager, de boeker (regelt de shows) en de mensen die het licht en geluid doen en opbouw/breek. Dingen die ik meestal op een showdag doe zijn bijvoorbeeld hotels in en uitchecken, geluid checken, eten regelen, regelen dat iedereen op tijd op t podium staat en er af komt, emotional support leveren en nog veel meer.

Met corona is het lastig. Ik werk momenteel voor een Engelse band en wij moeten het hebben van live optreden, omdat er geen geld is is het album een half jaar uitgesteld zodat we hopelijk snel kunnen touren. Dat is ook onze grootste promotie.

Uitbrengen van singles enzo hou ik me eigenlijk niet mee bezig, dat ligt bij het label van een artiest. Daar maken de A&R (gene die het imago bewaakt), de artistmanager en bijv. de mensen van sync (sync is hoe je in een reclame of tv programma komt) iets van. Als je dus iets specifieks wilt weten over bijv Spotify kan ik dat wel beantwoorden maar een heel releaseplan uitleggen kan ik niet zo 123 haha!

De dag indeling van elk bandlid verschilt. Nu werken veel artiesten er naast een gewone job. Verder is het vooral veel schrijven, weken naar de studio en werken aan je imago/samenwerkingen enz!

deksel schreef:
Mand schreef:

Ik vraag me überhaupt af hoe sommige (kleine) artiesten er van kunnen rondkomen. Hoe verdien je je geld als artiest en hoe wordt dit verdeeld?
Hoeveel wordt er verdiend met een nieuw album? En hoeveel wordt er verdiend via Spotify/YouTube?
En als ze op tour gaan: hoe wordt het geld verdeeld onder de band/crewmembers? En hoe duur is het om een Ziggo Dome of Melkweg af te huren?
Toen ik ooit bij Pierce The Veil was (lang geleden :+) dacht ik echt: hoe kunnen ze hier van rondkomen? Want als de concerten niet worden uitverkocht blijven de kosten voor vliegtuig/hotels/tour wagen/eten/venues/etc etc gewoon staan. Hoe werkt dat kostenplaatje?

Die cijfers verschillen natuurlijk per wat je doet, veel/weinig shows, veel/weinig streams, wat doet je social media enz. Hier kan ik je dus niet echt een concreet antwoord op geven.

De rest van je vragen zijn mijn pakkie aan :D Het geld word verdeeld door procenten. Ik als tourmanager krijg een vaste fee per uur, maar er zijn ook tourmanagers die een procent krijgen. Die procenten gaan af van het bedrag wat over blijft als je breakeven speelt. Breakeven is het punt waar alle kosten van je show gelijk komen met wat je verdient. Een boeker pakt bijvoorbeeld meestal rond de 10%. Een Ziggo huren is duur, dat kan je meestal niet betalen als je het niet uit zou kunnen verkopen. Vandaar dat alleen de grootste daar spelen. Soms gebeurd het wel dat een Ziggodome bij lange na niet word uitverkocht, deze shows worden dan verplaatst naar de AFAS live!

Bij kleine zalen als de Melkweg werken ze meestal met deals, meestal is dat een doordeal. Dan verdien je dus over hoeveel tickets je verkoopt, al het geld wat overblijft nadat je de huur van de zaal hebt betaald daarmee is voor jezelf. Dat noemen we een garantie :) Bij festivals word je als artiest gewoon betaald, meestal met een barterdeal. Het festival betaald dan alles voor je vanaf het moment dat je land, bij grote bands ook je vlucht. Denk dus aan hotel, eten, taxi enz.

Dan terug komen bij kleine bands. Er word inderdaad veel verlies gedraaid maar als een band bij een goed label getekend is kunnen ze zich dat veroorloven en vinden ze het waard om te touren met verlies. Ik weet bijvoorbeeld dat Matt Simons standaard verlies draait omdat hij veel speelt in Europa, maar uit Amerika komt en die vluchten kosten natuurlijk heel wat. Toch vind hij het het waard om veel live te spelen, dat hoort weer bij zijn imago, het intieme contact met fans.
Laatst bijgewerkt door Mand op 07-12-20 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:08

Leuk topic dit! Ik werk zelf als brand manager (marketing) bij een groot FMCG bedrijf en ben daar verantwoordelijk voor een aantal merken. Ik doe dat inmiddels bijna 7 jaar, dus mocht je daar vragen over hebben brand los :)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier mensen zitten die vanuit een vergelijkbare rol als die van mij (erg commercieel) naar een meer service-gerichte sector zoals het onderwijs of de zorg zijn gegaan en hoe dat is bevallen. Ik twijfel steeds vaker of ik me niet zal laten omscholen, maar het loopt vaak vast bij 'dan ga ik bij wijze van spreken de helft verdienen van wat ik nu verdien dus dan kan ik mijn hypotheek niet meer betalen' :=

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:44

Ineke2 schreef:
Werken er hier mensen in de bewindvoering? Zo ja wat vind je leuk en minder leuk aan dit werk?

Nu niet meer maar wel een aantal jaren als bewindvoerder gewerkt (zowel WSNP als schulden/beschermingsbewind).

Het leukste is absoluut om een dossier weer financieel stabiel te krijgen (bij WSNP gebeurt dat vaak eigenlijk al door de toelating). De rust weer terug te laten keren in iemands leven. Dat het soms met een slag en stoot gaat is niet zo heel erg. Het is ook nogal wat om je financiën uit handen te geven en een omslag te moeten maken. Ik heb daarnaast ook een stappenplan ‘ontwikkeld’ om, wanneer de cliënt er aan toe was, langzaam weer wat eigen verantwoordelijk in het budget over te dragen. Dit ging van een minimale stap (zelf betalen mobiele telefoonrekening of het zelf in beheer hebben van het spaarpotje voor uitjes/verjaardagen/kleding) tot het uiteindelijk kunnen beëindigen van het bewind/overgang naar budgetbeheer. Bij sommige cliënten was dat helemaal niet mogelijk (denk aan een cliënt met dementie), of maar enkele stapjes, tot cliënten die echt weer uitstroomden. Het plan was er op gericht om binnen de gestelde kaders de ruimte te geven die iemand wél aankan.

Wat ik minder leuk vond, en waar ik echt heel erg aan moest wennen, was dat sommige cliënten heel erg inspelen op je emotie. Het boodschappengeld uitgeven in de action aan decoratie of iets dergelijks en vervolgens huilend aan de lijn hangen omdat de kinderen nu geen warme maaltijd kunnen nuttigen. Of een nestje kittens fokken (zonder overleg) en ineens een DA rekening ontvangen. Dat vond ik zeker in het begin heel lastig. Je doet je uiterste best een dossier stabiel te maken, maar mensen blijven op de oude voet doorgaan en je kunt als bewindvoerder niet alle acties voorkomen/terugdraaien. Het punt is; het zijn vaak niet alleen de financiën. Er speelt in veel gevallen zoveel meer. Mensen zitten vaak vast in een patroon en wanneer dat patroon niet wordt doorbroken blijft het dweilen met de kraan open.

Ik opteer dus heel erg voor een nauwe samenwerking tussen bewindvoerders en andere hulpverlenende instanties. Maar ook dan; als ik maatschappelijk werk aanraadde, en de cliënt wilde niet, dan kon ik verder niets op dat vlak... Daarnaast; soms is het beter om onderling overleg te voeren en dán de cliënt te informeren. Het gebeurde zo vaak dat een cliënt bij mij kwam met een vaag verhaal om geld want ‘vraag dat de bewindvoerder maar’. Cliënt in de stress, ik die denk ‘waar gaat dit over’, en als je dan éven belt met de ambulant begeleider/gemeente... :D soms dacht ik wel eens ‘waarom hebben jullie mij niet gebeld’.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:25

Leuk topic!

chantalboes schreef:
Ik ben op zoek naar een imker en vraag me af hoe dat is!

Chantal, ik ben hobby-imker met slechts 1 volk, dus ik kan geen antwoord geven over hoe het voor professionele imkers met honderd(en) kasten is...

Wat wil je weten?

Ik heb de basis cursus gevolgd en heb daarna een volkje gekregen. Ik was in de veronderstelling dat het een fijne rustgevende hobby zou zijn, maar effectief maak ik me veel zorgen over mijn volk :')
Hebben ze genoeg te eten, legt de koningin nog goed genoeg, kijk ik wel genoeg of juist te veel in de kast? Uiteindelijk valt het (waarschijnlijk) allemaal wel mee en redden die bijen zich prima.
Misschien heb je minder last van al die zorgen als je meerdere kasten hebt _O-

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:42

Snorlex schreef:
Ineke2 schreef:
Werken er hier mensen in de bewindvoering? Zo ja wat vind je leuk en minder leuk aan dit werk?

Wat ik minder leuk vond, en waar ik echt heel erg aan moest wennen, was dat sommige cliënten heel erg inspelen op je emotie. Het boodschappengeld uitgeven in de action aan decoratie of iets dergelijks en vervolgens huilend aan de lijn hangen omdat de kinderen nu geen warme maaltijd kunnen nuttigen. Of een nestje kittens fokken (zonder overleg) en ineens een DA rekening ontvangen. Dat vond ik zeker in het begin heel lastig. Je doet je uiterste best een dossier stabiel te maken, maar mensen blijven op de oude voet doorgaan en je kunt als bewindvoerder niet alle acties voorkomen/terugdraaien. Het punt is; het zijn vaak niet alleen de financiën. Er speelt in veel gevallen zoveel meer. Mensen zitten vaak vast in een patroon en wanneer dat patroon niet wordt doorbroken blijft het dweilen met de kraan open.

Ik opteer dus heel erg voor een nauwe samenwerking tussen bewindvoerders en andere hulpverlenende instanties. Maar ook dan; als ik maatschappelijk werk aanraadde, en de cliënt wilde niet, dan kon ik verder niets op dat vlak... Daarnaast; soms is het beter om onderling overleg te voeren en dán de cliënt te informeren. Het gebeurde zo vaak dat een cliënt bij mij kwam met een vaag verhaal om geld want ‘vraag dat de bewindvoerder maar’. Cliënt in de stress, ik die denk ‘waar gaat dit over’, en als je dan éven belt met de ambulant begeleider/gemeente... :D soms dacht ik wel eens ‘waarom hebben jullie mij niet gebeld’.

Dankjewel voor je uitgebreide reactie :)

Wat doe je dan als voorbeeld als een cliënt met zo’n schuldgevoel vraag komt? Hou je altijd voet bij stuk? ( dat lijkt mij lastig, maar ik denk geef ze 1 vinger en... of heb ik dat verkeerd?)

Dat laatste over de instanties dat klinkt weer typisch als bureaucratie :D

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:48

Ineke2 schreef:
Dankjewel voor je uitgebreide reactie :)

Wat doe je dan als voorbeeld als een cliënt met zo’n schuldgevoel vraag komt? Hou je altijd voet bij stuk? ( dat lijkt mij lastig, maar ik denk geef ze 1 vinger en... of heb ik dat verkeerd?)

Dat laatste over de instanties dat klinkt weer typisch als bureaucratie :D

Aan het begin wrong ik mezelf (of eigenlijk het budget haha) in allerlei bochten om het op te lossen. Maar als je dat doet; it always bites you in the butt (dan blijf je bezig met schuiven en dan zijn ze er goed in geslaagd om er jouw probleem van te maken :D ). Het was echt even een proces om mezelf ertegen te bewapenen. Als je zo’n situatie steeds oplost, bereik je niets. Je moet als het ware het probleem weer teruggeven. Dus wanneer boodschappengeld werd uitgegeven bij de Action; laat ze het maar terugbrengen. Wanneer boodschappengeld werd uitgegeven aan de kapper; tijdelijk verlagen van weekgeld of het tijdelijk minder aanvullen van een reservepot voor de leukere uitgaven (zoals een uitje naar bijvoorbeeld de bioscoop, dat moest dan worden uitgesteld) om het weer recht te trekken. Het, zonder overleg fokken van een nestje kittens en de DA rekening prompt doorzenden; een betalingsregeling treffen en hetzelfde als bij de kapper alleen langduriger, of eventueel (deels) het vakantiegeld gebruiken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:52

Dankje, heel duidelijk en logisch :)

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 02:22

@snorlex;
Wat vind je van de wsnp in beginsel
Wat zijn voor jou verbeter punten uit het systeem/bewind?
(2 jaar geleden vak gevolgd over wsnp van Nick Huls :D )

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:20

f4bjheu schreef:
@snorlex;
Wat vind je van de wsnp in beginsel
Wat zijn voor jou verbeter punten uit het systeem/bewind?
(2 jaar geleden vak gevolgd over wsnp van Nick Huls :D )

Als (oud) WSNP-bewindvoerder ben ik voor het bestaan van de WSNP. Het is een laatste strohalm en als je ziet hoe mensen kunnen verzuipen in hun schulden ben ik blij dat de mogelijkheid er is. Ik begrijp ook wel dat mensen het wrang vinden dat een schone lei kan worden verleend maar de WSNP is over het algemeen geen feestje (ondanks dat ik ook toegeef dat de ene persoon in de WSNP meer ‘door het stof’ moet dan de ander) en er is een selectie aan de deur. Vaak genoeg wordt een dossier afgewezen omdat de goede trouw niet voldoende kan worden bewezen.

De WSNP biedt een kans en als je het verprutst zijn de gevolgen heel erg groot. Daarnaast; ik ben (was) er niet om je hand vast te houden, ik wijs alleen de weg en controleer of je de verplichtingen nakomt. Ik ben dan ook van mening dat dat heel goed moet worden bekeken of een persoon het traject ook aankan. Iemand moet er klaar voor zijn. Anders kun je de aanvraag beter uitstellen. Maar als het kan; ga dan ook voor de WSNP en blijf niet oeverloos hangen als een MSNP (buiten de schuld van cliënt) niet van de grond komt.

Sowieso vind ik dat een beter onderscheid gemaakt moet worden tussen niet kunnen en niet willen betalen. En daar heeft bijvoorbeeld de overheid echt nog wel wat slagen te maken (hoewel er is een langzame verandering gaande). Als iemand niet kán betalen heeft het echt geen zin om met boetes te gaan smijten. Daarnaast mogen sommige bedrijven ook wel een hand in eigen boezem steken. We zijn een consumptiemaatschappij maar als een bedrijf maar blijft leveren op afbetaling terwijl de vorige nota nog niet is voldaan, wie hou je dan voor de gek? Daar ben je als concern ook gewoon zelf bij. Daarnaast; ontvang je liever 20,- per maand als aflossing en is dit vol te houden voor de debiteur, of druk je er 50,- door terwijl dit voor de debiteur niet vol te houden is? Als bewindvoerder kon ik dit wel ‘verkopen’, maar een cliënt kon vaak niet tegen de dreiging opboksen. Ik kon aangeven ‘luister dit is de beslag vrije voet dus mijn aanbod aannemen is graag of niet’, maar de gemiddelde cliënt dook al weg als de deurwaarder dan het woord ‘beslag’ noemde. En als de Belastingdienst start met het verrekenen van toeslagen wil dat niet zeggen dat het altijd mag. Maar als cliënt denk je ‘ze zullen het wel weten’.

Voor bewind in de algemene zin van het woord ben ik, zoals in mijn vorige post, voor een betere samenwerking tussen (hulpverlenende) instanties. Schulden komen vaak niet alleen, meestal speelt er meer. Een schuldenbewind kan na het oplossen van de schulden niet worden aangehouden, en budgetbeheer is vrijwillig, maar je weet gewoon in sommige dossiers dat het een kwestie is van weken/maanden voordat het weer fout gaat. In het bedrijf waar ik werkte ben ik begonnen met een stappenplan om een soort van leerproces te bewerkstelligen, maar eigenlijk heb je daar binnen je caseload bijna geen mogelijkheden voor. Qua werkdruk. Het enkel ‘oplossen’ van de schulden is in veel gevallen niet voldoende. Je ziet zelfs 10 jaar na een schone lei (WSNP) een nieuwe aanmelding omdat er wederom flinke schulden zijn ontstaan.

Maargoed; ik kan hier echt uren over doorlullen en meer specifiek zaken belichten, heb het algemeen gehouden :')

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:54

Snorlex, klopt het dat je per client echt super weinig uren hebt om je werk te doen? Niet WSNP maar beschermingsbewind doel ik dan op

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:05

Corelli schreef:
Snorlex, klopt het dat je per client echt super weinig uren hebt om je werk te doen? Niet WSNP maar beschermingsbewind doel ik dan op

Er staan 17 uren per jaar voor een beschermingsbewind en 22 uren per jaar voor een schuldenbewind. Een volle caseload bevat vaak 60-80 dossiers per bewindvoerder. Uit ervaring; er zijn maar enkele dossiers (eigenlijk vrijwel geen) waarbij je het binnen de 17 of 22 uren per jaar redt. Je bent geen maatschappelijk werker en/of begeleider maar het (kunnen) bieden van een luisterend oor op z’n tijd is toch wel belangrijk hoor. Ook om een cliënt te bewegen de hakken soms uit het zand te halen en vooral ook uitleg te kunnen geven waarom je iets doet of waarom iets niet kan.

Gelukkig lag bij ons de nadruk op WSNP/schuldhulpverlening. De bewind-tak was ontstaan uit service voor mensen die bijvoorbeeld na de WSNP (tijdelijk) ondersteuning wilde behouden, dat ging dan voornamelijk om budgetbeheer, en mensen die via-via bij ons kwamen. Hierdoor was er binnen het kantoor iets meer ruimte dan normaal om aandacht aan de dossiers te besteden en als het ware ‘recidiverisico’ te voorkomen. Dus leerbare cliënten ook te begeleiden naar zelfstandigheid middels kleine stappen.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 08-12-20 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:05

@snorlex bedankt voor je uitgebreide antwoord! Heel interessant :)

Heb je het idee gehad dat er (te) veel mensen waren toegelaten of juist waren afgekeurd (gezien de zitting relatief kort is en goeder trouw soms lastig in te schatten lijkt me)

Wat viel je op aan hun geld gebruik cq terugkerende dingen waarvan je soms dacht waarom?

Ook; hoe kijk je naar huisdieren en wsnp

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:41

f4bjheu schreef:
@snorlex bedankt voor je uitgebreide antwoord! Heel interessant :)

Heb je het idee gehad dat er (te) veel mensen waren toegelaten of juist waren afgekeurd (gezien de zitting relatief kort is en goeder trouw soms lastig in te schatten lijkt me)

Wat viel je op aan hun geld gebruik cq terugkerende dingen waarvan je soms dacht waarom?

Ook; hoe kijk je naar huisdieren en wsnp

Toelating WSNP:
De zitting is heel kort maar het voortraject vaak (te) lang. Hierdoor is er behoorlijk wat inzicht en ook crediteuren laten van zich horen indien zij van mening zijn dat er geen sprake is geweest van goede trouw. En anders; dan kom je er gedurende de WSNP achter en uit de WSNP gezet worden heeft echt veel nare consequenties (10 jaar lang geen nieuw beroep kunnen doen op toelating, of zelfs achteraf de schone lei verliezen).

Terugkerende zaken:
Vaak denken op korte termijn (is eigenlijk een gevolg van de stress die het hebben van schulden met zich meebrengt). Mensen verliezen het vermogen om beslissingen te maken met het oog op de lange termijn. Het proberen een geluksmoment te kopen door je slag te slaan bij de Xenos en de rest van de week brood met pindakaas moeten eten. Dergelijke gedragingen komen allemaal voort uit de ‘schuldendruk’ en daar moet dus eigenlijk aandacht aan worden besteed. Hoe doorbreek je het patroon (en dat lukt dus echt niet als er maar 22 uren per jaar voor een dossier ‘staan’, die ruimte heb je vaak gewoon niet). Prioriteiten is ook een dingetje; woest worden omdat er geen cola kan worden gekocht (terwijl, er stroomt water uit de kraan).

Ook: mensen voelen zich vaak buiten de maatschappij geplaatst. Een vorm van dagbesteding kan zoveel doen. Ik heb gedrag van cliënten echt om zien slaan (positief) op het moment dat ze een baan vonden, vrijwilligerswerk gingen doen of een participatiebaan kregen. Een dagstructuur is echt belangrijk. Als je alle dagen thuis zit en je geen onderdeel voelt van de maatschappij, dan ga je vanzelf geld uitgeven... ook aan onnodige dingen.

Huisdieren en WSNP/schulden:
Ik begrijp dat een huisdier een sprankje vreugde kan brengen maar dat betekent ook verantwoordelijkheid en het meenemen van een spaarpot voor kosten (wat dus elders weer drukt op het budget). Kies dus ook bewust. Huisdieren die er al zijn, doe je niet zomaar weg, maar de aanschaf van nieuwe huisdieren, daar kon ik als bewindvoerder niet achter staan. Eerst eigen stabiliteit, dan weer uitbreiden... zo zei een cliënt na het overlijden van haar hondje; ik wilde eigenlijk direct een nieuwe hond, maar het is ook wel even fijn om zelf wat extra bestedingsruimte te hebben. Maar ook een cliënt die stiekem een nieuwe hond kocht (van de kinderbijslag), waar ik veel later pas achter kwam toen ik ineens een DA-rekening ontving...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:59

deksel schreef:
Mand schreef:

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... ursrechten

Hier staat een stukje over auteursrechten en naburigrecht :)

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:33

Keet schreef:
deksel schreef:

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... ursrechten

Hier staat een stukje over auteursrechten en naburigrecht :)

Bedankt! Waar komt dat geld van Spotify dan vandaan? Van de lidmaatschappen? Van de radio kan ik het me nog indenken, zij krijgen natuurlijk geld via reclames binnen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:37

Ja spotify heeft inkomsten uit reclames (in de gratis accounts toch? ) en de abonnementen.
Het is een ingewikkeld wereldje. Zit er al 15 jaar in en het is soms nog een raadsel :+

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:46

Indy_Mouse_9 schreef:
Chantal, ik ben hobby-imker met slechts 1 volk, dus ik kan geen antwoord geven over hoe het voor professionele imkers met honderd(en) kasten is...

Wat wil je weten?

Ik heb de basis cursus gevolgd en heb daarna een volkje gekregen. Ik was in de veronderstelling dat het een fijne rustgevende hobby zou zijn, maar effectief maak ik me veel zorgen over mijn volk :')
Hebben ze genoeg te eten, legt de koningin nog goed genoeg, kijk ik wel genoeg of juist te veel in de kast? Uiteindelijk valt het (waarschijnlijk) allemaal wel mee en redden die bijen zich prima.
Misschien heb je minder last van al die zorgen als je meerdere kasten hebt _O-

Maar grijp je dan ook veel in, of is het vooral in de gaten houden? Wat ik tot nu toe lees (wil zelf naar het buitenland gaan en dit echt als vak gaan doen) ben je vooral rond aan het rijden om volken te checken die bij de landbouw staan.

Verder vragen:
Zijn er drukke periode, waar bijv veel honing te halen is of bijen pollen moeten verspreiden.
Hoe goed beschermt je pak, of prikken ze erdoorheen.
Hoe is het 'wereldje', veel mannen/mannelijk of niet?

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:48

Keet schreef:
Ja spotify heeft inkomsten uit reclames (in de gratis accounts toch? ) en de abonnementen.
Het is een ingewikkeld wereldje. Zit er al 15 jaar in en het is soms nog een raadsel :+

Klopt! En van artiesten die betalen voor promo, plus ze verdienen ook aan zakelijke abo's en sync. Voor een miljoen streams verdien je trouwens ongeveer 4200$

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:56

Ja dat sync verhaal is ook een bijzondere :+