Afstuderen 2020

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eelmo

Berichten: 2969
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 09:21

MonteKarlo schreef:
Ik heb vandaag de laatste presentatie van mijn afstudeerstage gehad en die ging wel goed. Denk dat ik m wel heb gehaald. Ik had in ieder geval een 10 voor functioneren in de praktijk :=

Maandag begint het afstuderen! Hopelijk heb ik snel een duidelijke onderzoeksvraag op tafel want dat was vorige keer nogal een ramp. Iemand tips om tot een goede onderzoeksvraag te komen?


Wij hebben een heel boek om ons te helpen met het opstellen van een goede onderzoeksvraag, verplichte literatuur.. Ik zal morgen even voor je kijken, volgens mij stond er een lijstje in met een aantal punten om op te letten :)

Anoniem

Re: Afstuderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:49

Misschien is 'wat is onderzoek' van Nel Verhoeven ook fijn. En natuurlijk de site scribbr!

roxiie

Berichten: 7841
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:54

Die van Verhoeven was bij ons indd verplichte literatuur.
Daarnaast B. Baarda; dit is onderzoek!

Beide boeken vond ik niks toevoegen.
Heb het alleen gebruikt voor de definities van betrouwbaarheid en validiteit.

Anoniem

Re: Afstuderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:56

Verhoeven is inderdaad voor de defenities en als 'ik heb een boek bij mijn bronvermeldingen!' :P

Es_ther

Berichten: 18736
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:59

Scribbr heb ik veel tijdens m’n stage gebruikt!

Baarda heb ik afgelopen week ook gebruikt.

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 12:12

Bubblewrap schreef:
Verhoeven is inderdaad voor de defenities en als 'ik heb een boek bij mijn bronvermeldingen!' :P


Ook heeeel belangrijk hahah. :P


Bedankt voor jullie tips!

ontherun
Berichten: 4973
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Afstuderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 12:21

Ik kom toch ook meepraten met jullie. Ik begin over een goede week aan mijn afstudeer stage en daarna onderzoek en scriptie. Officieel zou ik in februari volgend jaar dus klaar zijn maar ik hoop dat dat ietsje eerder lukt. Hoop hier dus wat medestanders te vinden en motivatie om ook alles gewoon op tijd af te hebben.
Mijn stage doe ik op mijn werk, ideaal, en ik hoop afstuderen ook grotendeels daar te doen. Ik heb echter nog geen idee hoe dat in zijn werk gaat, daar zijn ze zo lekker duidelijk over >;)

Eelmo

Berichten: 2969
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Afstuderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:48


MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 18:55


Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 08:26

Es_ther schreef:
Scribbr heb ik veel tijdens m’n stage gebruikt!

Baarda heb ik afgelopen week ook gebruikt.


Ja scribbr heb ik ook veel gebruikt, die is ook heel erg fijn om je literatuurlijst mee te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 08:53

Meer mensen die het lastig vinden wat je kunt doen met lunchpauze?
Ik loop stage bij een instantie met flexplekken, dus ik zie elke dag andere mensen. Iedereen doet wat anders met de lunch; sommigen gaan in het restaurant zitten, sommigen gaan buiten wandelen, anderen blijven juist achter de computer hangen...

Eelmo

Berichten: 2969
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Afstuderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 10:36

Tijdens mijn vorige stage gingen we ook regelmatig een rondje lopen tijdens lunch. Maar ik heb nu dus geen vaste plek meer, dus werk veel thuis of ben alleen op de uni. En dan ga ik toch minder snel naar buiten.

Sowieso zouden flexplekken afgeschaft moeten worden _-:( Iedereen gaat toch vaak op dezelfde plek zitten haha

Eske_B

Berichten: 15105
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Afstuderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:00

Wij hebben altijd met z'n alle pauze. Heb ook wel ergens gewerkt waar dat niet zo was, dan ging ik meestal een rondje lopen :)

Choiix
Berichten: 2267
Geregistreerd: 08-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 11:02

Flexplekken werken pas als iedereen altijd flext. Wij hebben er eentje die zijn bureau niet op wil geven en daarnaast ook nog eens de temperatuur van de kamer bepaalt. Ergo: Alle stagiairs (die zitten daar het meest) zitten te blauwbekken en hij weigert de temperatuur hoger te zetten...

Hier proberen we als wij gaan lopen de stagiairs ook mee te krijgen. Er is een groep die in de kantine gaat lunchen en er zijn wat loopgroepjes tussen de middag, meestal vinden ze wel aansluiting. Een enkele keer willen de stagiairs alleen met elkaar lopen, ook prima.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 21:26

Wij zitten altijd in de docentenkamer met z'n allen in de pauze. Een goed moment om alle collega's te spreken, die kan je verder lastig bereiken omdat ze lesgeven. Bovendien leer je zo de collega's ook goed kennen.

Even goed nieuws. Een collega gaat me helpen met mijn deadlines stellen, zodat ik echt een deadline heb en mijn werk doe. Ik blijf zoveel vrijheid lastig vinden. Aanstaande woensdag weer de deadline voor de probleemanalyse. Lever ik dan zowel bij haar in als op school :)
Verder heb ik de cijfers van mijn stage terug die ik tot januari liep, alle verslagen (3 in totaal) een 7 :D en stage zelf dan een 8. Dus helemaal super.

Dit geeft me ook wel weer motivatie om toch ook echt maar even te strijden voor mijn scriptie.

Fem

Berichten: 12527
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Afstuderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:07

Ik wil me ook graag melden hier.
Ik ben net begonnen aan mijn afstudeertraject.
Ik doe de opleiding toegepaste fotografie en beeldcommunicatie aan de NAVB (voorheen Fotovakschool).
Scriptie een half jaar geleden al gehaald, stage ook net afgerond 2 weken geleden en nu het laatste deel in, namelijk het maken van een afstudeerserie waarmee op het einde van de periode geëxposeerd gaat worden.

Vind het leuk om hier mee te volgen hoe het bij jullie gaat.

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Re: Afstuderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:05

Even een vraag, iemand gaat mij helpen om alle spellingsfouten en dergelijke uit mijn teksten te halen, maar hoe noem je zo iemand?
Ik ben namelijk bezig met het opzetten van het tijdspad, en daarin moet ik dus ook verwerken dat ik het inleveren bij het taalwonder, maar kan geen beknopte omschrijving bedenken :=

roxiie

Berichten: 7841
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:13

Spellingscorrector zou ik het denk ik noemen.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Afstuderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 21:33

Wellicht kan je gewoon de Engelse term 'proofreading' gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:37

Even je docent vragen wat bij jullie op school gangbaar is?

Vandaag kennismakingsgesprek met het hoofd van de afdeling :D Ik moet nog wel even nadenken over de vraag: 'wat valt je op binnen de organisatie'. Die is lastig!

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:12

roxiie schreef:
Spellingscorrector zou ik het denk ik noemen.


Zal deze inderdaad gebruiken, thanks!

xU_Blinghx
Berichten: 1782
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:42

Ik moet woensdag verdedigrn en dan ben kk klaar!!
Ik vind het super spannend.
Ik vind het alleen lastig om de verdediging voor te bereiden omdat je niet weet wat je te wachten staat.

Iemand hier misschien tips?

Oshaa
Berichten: 1056
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:01

xU_Blinghx schreef:
Ik moet woensdag verdedigrn en dan ben kk klaar!!
Ik vind het super spannend.
Ik vind het alleen lastig om de verdediging voor te bereiden omdat je niet weet wat je te wachten staat.

Iemand hier misschien tips?


Spannend! Komt vast goed, jij weet uiteindelijk het beste wat je hebt gedaan. Ik bereid zulke dingen altijd niet specifiek voor. Behalve dat ik voor de belangrijkste ontwerp keuzes en de minst voor de hand liggende een goede uitleg heb, met verschillende bronnen en studies zegmaar.

Hier alweer begonnen aan het laatste semester. Enkele grote opdrachten goed afgesloten, dus erg blij. Wacht nu alleen op bevestiging naar welk land ik mag voor een onderwijskundig onderzoek. En dat wachten duurt lang! ;)

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: Afstuderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:17

Ik meld me ook weer. Inmiddels is mijn bachelor thesis schrijven begonnen en ik heb nu nog tot eind mei. Ik moet dit doen naast twee vakken en die gaan prima tot nu toe. Maaaaar het lukt me gewoon niet om met echt de onderzoeksvraag te komen. Ik heb een onderwerp (logics for resource bounded agents) maar hier echt een research gap in vinden is zo lastig. Merk dat ik nu gewoon vast zit in het lezen van andersmans papers hierover en niet echt tot zelf produceren kom, maar moet een research proposal af hebben over twee weken. Iemand tips? Vooral dus voor wiskunde/theoretische computer science/logic gerelateerde papers: hoe kom je op een vraag, als je zelf niet de tijd en kennis hebt echt iets nieuws te creeeren/bewijzen?

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 11:38

xU_Blinghx schreef:
Ik moet woensdag verdedigrn en dan ben kk klaar!!
Ik vind het super spannend.
Ik vind het alleen lastig om de verdediging voor te bereiden omdat je niet weet wat je te wachten staat.

Iemand hier misschien tips?

Succes vandaag!! *\o/*

@NoorW mmmm vind het heel lastig om je te helpen doordat ik daar helemaal niet thuis in ben. Heb je niet iemand uit je klas waar je mee kan sparren?

Gisteren weer mijn probleemanalyse ingeleverd. Had eindelijk weer de tijd en energie gevonden :D Hier is er nu wel vakantie voor de docenten (voorjaarsvakantie). Dus weet even niet wanneer ik feedback kan ontvangen. Ga nu zelf vast nadenken over hoofdvragen/deelvragen :)