Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Tango1979 schreef:Ik kom uit het oude leenstelsel, ik los circa 50k af in 15 jaar en betaal net geen € 300,- per maand. Ik betaal wel rente, maar die is gelukkig erg laag.
Ik kom aan dit bedrag door 5 jaar studeren, ouders die niets konden bijdragen en uiteindelijk niet afgestudeerd waardoor OV en aanvullende beurs niet werden kwijtgescholden, maar omgezet zijn naar lening.
Ik baal er nu wel van soms, want inderdaad geen hypotheekopties. Ik verdien teveel voor sociale huur, dus ik moet in het particuliere segment (> € 800,- per maand) huren. Maar kan geen hypotheek krijgen, terwijl mijn maandlast dan lager zou zijn.
Aan de andere kant heb ik wel een goede baan met een zeer fijn salaris, en is over een paar jaar mijn lening afgelost.
Tenzij je een salaris hebt van meer dan een ton per jaar is het wel maandelijks een flinke hap van je rekening. Naast de woonlasten die toch ook al erg hoog zijn en steeds hoger worden. verootjoo schreef:Ik vind €300 per maand aflossen voor studieschuld dus wel echt heel veelTenzij je een salaris hebt van meer dan een ton per jaar is het wel maandelijks een flinke hap van je rekening. Naast de woonlasten die toch ook al erg hoog zijn en steeds hoger worden.
Ik denk ook dat er te makkelijk over gedacht wordt.
Tango1979 schreef:[quote="Danique_G
Hoezo betaal je dit in 15 jaar? Bij het oude leenstelsel mag je naar draagkracht afbetalen in 35 jaar, en de rest wordt kwijtgescholden?
Danique_G schreef:Tango1979 schreef:[quote="Danique_G
Hoezo betaal je dit in 15 jaar? Bij het oude leenstelsel mag je naar draagkracht afbetalen in 35 jaar, en de rest wordt kwijtgescholden?
Omdat ik maximaal af kan lossen en geen 35 jaar een studieschuld wil hebben?
Tango1979 schreef:verootjoo schreef:Ik vind €300 per maand aflossen voor studieschuld dus wel echt heel veelTenzij je een salaris hebt van meer dan een ton per jaar is het wel maandelijks een flinke hap van je rekening. Naast de woonlasten die toch ook al erg hoog zijn en steeds hoger worden.
Ik denk ook dat er te makkelijk over gedacht wordt.
Ja snap ik, het is ook veel geld. Maar hou er ook rekening mee dat een gemiddeld salaris met een HBO / WO opleiding stukken hoger ligt dan de gemiddelde MBO functie.
ligt er maar net aan wat voor functie. Zat banen met een gewoon salaris tussen de 2000/3500 bruto en dan is €300 echt veel geld. Tango1979 schreef:]
Volgens mij moet je wel als je inkomen hoog genoeg is hoor. Je moet maximaal aflossen als je inkomen het toe laat. Je kan dus niet zeggen ik los maar €25,- af per maand en de rest wordt lekker kwijtgescholden.
verootjoo schreef:Het valt me ook op dat een hoop studenten denken erg veel te gaan verdienen en het ‘makkelijk’ terug te kunnen betalen. Dat is echter speculeren en dan kun je nog van een koude kermis thuis komen.
brokjes schreef:Werd er vroeger niet beloofd dat er niet werd gekeken naar je studielening bij het aanvragen van een hypotheek? (nieuwe stelsel, omdat vrijwel iedereen gedwongen moet lenen). Snap dat het elke maand een kostenpost is, maar als je een paard hebt waar je 500,- pm aan kwijt bent hoef je dat ook niet te vermelden toch?
Maar of er vroeger wat beloofd is weet ik zo niet. Denk wel dat, als dit echt zware problemen gaat opleveren bij de leenstelsel generatie, dat er wel wat mee gedaan wordt. Danique_G schreef:Je schuld is niet BKR geregistreerd maar van horen zeggen wil een bank dit toch weten en ik geloof dat ze er hun beslissing ook op baseren.
Over 5-10 jaar wordt dit inderdaad een probleem. Ik moet ook huren in Amsterdam. De huur is echt verschrikkelijk hier.. hopelijk komt er dan wat voortgang in de mogelijkheden.
brokjes schreef:Werd er vroeger niet beloofd dat er niet werd gekeken naar je studielening bij het aanvragen van een hypotheek? (nieuwe stelsel, omdat vrijwel iedereen gedwongen moet lenen). Snap dat het elke maand een kostenpost is, maar als je een paard hebt waar je 500,- pm aan kwijt bent hoef je dat ook niet te vermelden toch?

Wildgirl schreef:Citaat:In de zorg mag je alleen billenwassen nee hoor mbo2 is prut.
En zolang jij je daar te goed voor voelt zou ik inderdaad lekker blijven klagen, man wat een ellendig leven.
Ga die verd***mde billen wassen, werk hard en kijk of je een vervolg opleidingstraject bij je werkgever kunt volgen, dan mag je na 2 of 3 jaar wat anders doen dan die billen wassen.
Ik denk dat Marriefloor het woord dom niet als ''domme onwetende mensen'' bedoelde maar meer om het verschil aan te geven tussen professoren en timmermannen.

Danique_G schreef:Tango1979 schreef:Ik kom uit het oude leenstelsel, ik los circa 50k af in 15 jaar en betaal net geen € 300,- per maand. Ik betaal wel rente, maar die is gelukkig erg laag.
Ik kom aan dit bedrag door 5 jaar studeren, ouders die niets konden bijdragen en uiteindelijk niet afgestudeerd waardoor OV en aanvullende beurs niet werden kwijtgescholden, maar omgezet zijn naar lening.
Ik baal er nu wel van soms, want inderdaad geen hypotheekopties. Ik verdien teveel voor sociale huur, dus ik moet in het particuliere segment (> € 800,- per maand) huren. Maar kan geen hypotheek krijgen, terwijl mijn maandlast dan lager zou zijn.
Aan de andere kant heb ik wel een goede baan met een zeer fijn salaris, en is over een paar jaar mijn lening afgelost.
Edit: misschien val je onder weer een ander leenstelsel dan ik. Ik weet niet welk jaar dit was en hoevaak de regels zijn veranderd?
.
. MarjanB schreef:Hoezo kwijtgescholden? T is toch van de zotte dat je denkt ik betaal maar minder want dan hoef ik niet alles te betalen. T is gewoon gemeenschapsgeld. Waar ik niet voor wil betalen omdat een ander er zo makkelijk over denkt.