Studieschuld van 50k, hoe dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:22

Ik kom uit het oude leenstelsel, ik los circa 50k af in 15 jaar en betaal net geen € 300,- per maand. Ik betaal wel rente, maar die is gelukkig erg laag. Je maandbedrag is trouwens wel inkomen afhankelijk.

Ik kom aan dit bedrag door 5 jaar studeren, ouders die niets konden bijdragen en uiteindelijk niet afgestudeerd waardoor OV en aanvullende beurs niet werden kwijtgescholden, maar omgezet zijn naar lening.

Ik baal er nu wel van soms, want inderdaad geen hypotheekopties. Ik verdien teveel voor sociale huur, dus ik moet in het particuliere segment (> € 800,- per maand) huren. Maar kan geen hypotheek krijgen, terwijl mijn maandlast dan lager zou zijn.

Aan de andere kant heb ik wel een goede baan met een zeer fijn salaris, en is over een paar jaar mijn lening afgelost.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 14-05-19 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:24

Tango1979 schreef:
Ik kom uit het oude leenstelsel, ik los circa 50k af in 15 jaar en betaal net geen € 300,- per maand. Ik betaal wel rente, maar die is gelukkig erg laag.

Ik kom aan dit bedrag door 5 jaar studeren, ouders die niets konden bijdragen en uiteindelijk niet afgestudeerd waardoor OV en aanvullende beurs niet werden kwijtgescholden, maar omgezet zijn naar lening.

Ik baal er nu wel van soms, want inderdaad geen hypotheekopties. Ik verdien teveel voor sociale huur, dus ik moet in het particuliere segment (> € 800,- per maand) huren. Maar kan geen hypotheek krijgen, terwijl mijn maandlast dan lager zou zijn.

Aan de andere kant heb ik wel een goede baan met een zeer fijn salaris, en is over een paar jaar mijn lening afgelost.

Hoezo betaal je dit in 15 jaar? Bij het oude leenstelsel mag je naar draagkracht afbetalen in 35 jaar, en de rest wordt kwijtgescholden?

Edit: misschien val je onder weer een ander leenstelsel dan ik. Ik weet niet welk jaar dit was en hoevaak de regels zijn veranderd?
Laatst bijgewerkt door Raineri op 14-05-19 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:25

Ik vind €300 per maand aflossen voor studieschuld dus wel echt heel veel := Tenzij je een salaris hebt van meer dan een ton per jaar is het wel maandelijks een flinke hap van je rekening. Naast de woonlasten die toch ook al erg hoog zijn en steeds hoger worden.

Ik denk ook dat er te makkelijk over gedacht wordt.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:25

[quote="Danique_G
Hoezo betaal je dit in 15 jaar? Bij het oude leenstelsel mag je naar draagkracht afbetalen in 35 jaar, en de rest wordt kwijtgescholden?[/quote]

Omdat ik maximaal af kan lossen en geen 35 jaar een studieschuld wil hebben?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:27

verootjoo schreef:
Ik vind €300 per maand aflossen voor studieschuld dus wel echt heel veel := Tenzij je een salaris hebt van meer dan een ton per jaar is het wel maandelijks een flinke hap van je rekening. Naast de woonlasten die toch ook al erg hoog zijn en steeds hoger worden.

Ja snap ik, het is ook veel geld. Maar hou er ook rekening mee dat een gemiddeld salaris met een HBO / WO opleiding stukken hoger ligt dan de gemiddelde MBO functie.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:29

Tango1979 schreef:
[quote="Danique_G
Hoezo betaal je dit in 15 jaar? Bij het oude leenstelsel mag je naar draagkracht afbetalen in 35 jaar, en de rest wordt kwijtgescholden?

Omdat ik maximaal af kan lossen en geen 35 jaar een studieschuld wil hebben?[/quote]

Maar je hoeft dus niet zoveel te betalen als ik het goed begrijp? Enfin, iedereen mag het zelf bepalen. Het verbaasde me een beetje.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:33

Danique_G schreef:
Tango1979 schreef:
[quote="Danique_G

Omdat ik maximaal af kan lossen en geen 35 jaar een studieschuld wil hebben?

Maar je hoeft dus niet zoveel te betalen als ik het goed begrijp? Enfin, iedereen mag het zelf bepalen. Het verbaasde me een beetje.[/quote]

Volgens mij moet je wel als je inkomen hoog genoeg is hoor. Je moet maximaal aflossen als je inkomen het toe laat. Je kan dus niet zeggen ik los maar €25,- af per maand en de rest wordt lekker kwijtgescholden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:34

Tango1979 schreef:
verootjoo schreef:

Ja snap ik, het is ook veel geld. Maar hou er ook rekening mee dat een gemiddeld salaris met een HBO / WO opleiding stukken hoger ligt dan de gemiddelde MBO functie.

Nou, stukken hoger... valt mee hoor :) ligt er maar net aan wat voor functie. Zat banen met een gewoon salaris tussen de 2000/3500 bruto en dan is €300 echt veel geld.

Het valt me ook op dat een hoop studenten denken erg veel te gaan verdienen en het ‘makkelijk’ terug te kunnen betalen. Dat is echter speculeren en dan kun je nog van een koude kermis thuis komen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:36

Tango1979 schreef:
]

Volgens mij moet je wel als je inkomen hoog genoeg is hoor. Je moet maximaal aflossen als je inkomen het toe laat. Je kan dus niet zeggen ik los maar €25,- af per maand en de rest wordt lekker kwijtgescholden.

Dat begrijp ik. Maar naar draagkracht betekent dus een bepaald percentage van je salaris dus vanzelfsprekend hoger wanneer je meer verdient. €25 zit er sowieso niet in. Het is altijd wel minimaal 80-100 euro uit mijn hoofd.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:41

verootjoo schreef:
Het valt me ook op dat een hoop studenten denken erg veel te gaan verdienen en het ‘makkelijk’ terug te kunnen betalen. Dat is echter speculeren en dan kun je nog van een koude kermis thuis komen.

Dit is zeker waar, achteraf ben ik ook niet zo blij met de lening, vooral omdat het krijgen van een hypotheek zo goed als onmogelijk wordt. Tenzij je natuurlijk liegt bij de hypotheekaanvraag (wat gewoon fraude plegen is).

Ik zie in de toekomst hier vooral een probleem in. Je kan geen hypotheek krijgen met een flinke studieschuld. En als je teveel verdient, kan je ook geen sociale huurwoning krijgen. Je komt dan in de particuliere sector terecht, waar de huur € 800,-+ bedraagt, plus je aflossing studielening. Je maandlasten worden hier veel hoger van, dan bij iemand met geen schuld--> koopwoning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:45

Werd er vroeger niet beloofd dat er niet werd gekeken naar je studielening bij het aanvragen van een hypotheek? (nieuwe stelsel, omdat vrijwel iedereen gedwongen moet lenen). Snap dat het elke maand een kostenpost is, maar als je een paard hebt waar je 500,- pm aan kwijt bent hoef je dat ook niet te vermelden toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:52

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:53

brokjes schreef:
Werd er vroeger niet beloofd dat er niet werd gekeken naar je studielening bij het aanvragen van een hypotheek? (nieuwe stelsel, omdat vrijwel iedereen gedwongen moet lenen). Snap dat het elke maand een kostenpost is, maar als je een paard hebt waar je 500,- pm aan kwijt bent hoef je dat ook niet te vermelden toch?

Paard kun je van de ene op de andere dag verkopen. Je lening helaas niet. :') Maar of er vroeger wat beloofd is weet ik zo niet. Denk wel dat, als dit echt zware problemen gaat opleveren bij de leenstelsel generatie, dat er wel wat mee gedaan wordt.

Raineri

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:57

Je schuld is niet BKR geregistreerd maar van horen zeggen wil een bank dit toch weten en ik geloof dat ze er hun beslissing ook op baseren.

Over 5-10 jaar wordt dit inderdaad een probleem. Ik moet ook huren in Amsterdam. De huur is echt verschrikkelijk hier.. hopelijk komt er dan wat voortgang in de mogelijkheden.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 16:02

Danique_G schreef:
Je schuld is niet BKR geregistreerd maar van horen zeggen wil een bank dit toch weten en ik geloof dat ze er hun beslissing ook op baseren.

Over 5-10 jaar wordt dit inderdaad een probleem. Ik moet ook huren in Amsterdam. De huur is echt verschrikkelijk hier.. hopelijk komt er dan wat voortgang in de mogelijkheden.

In het hypotheekgesprek moet een adviseur er naar vragen. Als je eerlijk antwoord, dan gaat je maximaal leenbedrag echt enorm omlaag.

Je kan er over liegen, want ze kunnen het niet controleren in het BKR. Maar dan pleeg jij dus fraude. En als je NHG hebt en er gebruik van moet maken, dan heb je een probleem.

In de politiek zijn ze over deze problematiek wel al aan het nadenken. Er ligt volgens mij een voorstel dat als je x jaar een huur van € 800,- (bijvoorbeeld) hebt betaald zonder problemen, je ook voor € 800,- aan hypotheek kan krijgen. Ik denk dat er zulke oplossingen moeten gaan komen, omdat er veel meer (hoge) schulden worden opgebouwd, nu het beursstelsel zo verslechterd is.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 16:05

Veel mensen liegen erover hoor ik om me heen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 16:11

brokjes schreef:

Geen idee of dat beloofd werd, maar erg realistisch is dat niet. Alles wat je moet betalen aan een lening kan je niet de hypotheek mee betalen, en je moet de vaste lasten wel kunnen dragen natuurlijk ;)

Een paard zet je zo de deur uit als je financieel niet meer uit komt. Een lening en hypotheek blijf je aan vast.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 16:33

Ik heb even zitten rekenen dat ik zo'n 19K basisbeurs heb ontvangen die is omgezet in een gift want diploma op tijd gehaald (oude regeling). Die beurs had ik echt nodig om rond te komen. En dan had ik daarnaast een hyper flexibele én goed betaalde baan naast mijn studie, waar ik heel veel geluk mee heb gehad dat dat lukte. En woonde in een studentenflat buiten de stad (vanuit huis was te ver), waarvan de huur door de jaren flink gestegen is. Dus waarschijnlijk zou ik in de huidige tijd een hoger maandelijks bedrag nodig hebben.

Dus ja, als ik nu student was zou ik ook een flinke lening opbouwen vrees ik :+

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:14

Ik heb speciaal voor dit topic even mijn studieschuld opgezocht, want ja, ook ik heb een enorme schuld. Mijn schuld die DUO nu laat zien is 64K, maar daar moet nog 17K prestatiebeurs vanaf. Dus dan kom je uit op 47K, en ik moet nog 1 jaar studeren.

Ik zit nu in mijn 7e jaar studie, wat meer is dan gemiddeld. In totaal zal ik 8 jaar studeren, omdat ik daarvan 6 jaar geneeskunde doe en de eerste twee jaar niet tot de opleiding was toegelaten en ik dus een andere bachelor (die ik tijdens geneeskunde dus heb afgemaakt) heb gedaan.

Mijn keuze was dus om tijdens mijn geneeskunde bachelor niet of nauwelijks te werken. Ik vond het meer waarde om mijn andere opleiding ook af te ronden en die twee jaar collegegeld en ander studiegeld niet zomaar weg te gooien. Financieel misschien niet de beste keuze, maar baantechnisch en CV technisch denk ik wel. Ook ben ik voor persoonlijke ontwikkeling gegaan, met een bestuursjaar erbij.

Tussen mijn bachelor en coschappen had ik een paar maanden wachttijd. Daarin heb ik natuurlijk gewerkt, na een korte thuiszorg cursus. Stilzitten is niets voor mij, plus dat het geld altijd fijn zou zijn, ook omdat ik een buitenland coschap erbij ging doen en dat ook geld kost. Ik kreeg daarvoor wel subsidie van de Universiteit, maar natuurlijk dekte dat niet alle kosten.

Tijdens mijn eerste en drukste coschappen heb ik er natuurlijk geen bijbaan bij kunnen doen. 60 uur per week vond ik mentaal en fysiek wel genoeg. Wel had ik het afgelopen jaar rustigere coschappen, waardoor ik erbij werkte in de bioscoop. Ik werkte niet echt voor het leven, ik werkte zodat ik hopelijk een keer op vakantie zou kunnen en dat dus niet van mijn lening hoefde te betalen.

Komend jaar wordt het nog duurder, ik heb namelijk geen OV meer omdat ik op mijn max zit, dus mijn studieschuld gaat verder stijgen dan normaal. Balen, maar niks aan te doen. Ik hoop dat mijn baan later genoeg gaat zijn om alles netjes terug te betalen, maar tot op heden zijn de artsenvacatures nog erg goed.

Het liefste had ik natuurlijk maar zes jaar gestudeerd voornamelijk vanwege de kosten, maar ik hecht ook veel waarde aan het twee keer uitgeloot worden en mijn boontjes op een andere manier leren doppen. Ik weet dat ik niet bij de pakken neer hoef te gaan zitten en dat er altijd een manier gaat zijn om mijn dromen na te jagen.

Ik hoop dat dit je een beetje inzicht geeft in mijn keuzes en hoe ik tot zo’n grote studieschuld ben gekomen. :)

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:21

Wildgirl schreef:
Citaat:
In de zorg mag je alleen billenwassen nee hoor mbo2 is prut.

En zolang jij je daar te goed voor voelt zou ik inderdaad lekker blijven klagen, man wat een ellendig leven.
Ga die verd***mde billen wassen, werk hard en kijk of je een vervolg opleidingstraject bij je werkgever kunt volgen, dan mag je na 2 of 3 jaar wat anders doen dan die billen wassen.

Ik denk dat Marriefloor het woord dom niet als ''domme onwetende mensen'' bedoelde maar meer om het verschil aan te geven tussen professoren en timmermannen.

Waarom ga je dan niet zelf billen wassen? Of voel je je daar ook te goed voor?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:36

Ik heb nog niet alles bijgelezen, maar er wordt regelmatig geroepen dat het zo normaal zou zijn om 50k schuld te hebben. Hoewel dat vast voorkomt, is 'normaal' niet bepaald de juiste benaming.

Gemiddeld heeft men zo'n 20k schuld, als ik me niet vergis. Misschien naarmate de mensen die begonnen zijn in het nieuwe leenstelsel afstuderen het iets hoger wordt, maar dan zit je - als je de uitwonende beurs van 250€ per maand er bij telt- ook 'maar' aan 32k. Dat is nog lang geen 50k...

Ik zit half in de oude en half in de nieuwe regeling. Heb voor mijn HBO basisbeurs gekregen (maar laatste jaar moest ik wel helemaal zelf betalen) en voor mijn master moest ik lenen. Naast mijn HBO heb ik gewerkt (maar kon niet genoeg werken om mijn studiekosten te betalen, laat staan levensonderhoud had ik op kamers moeten wonen). Naast mijn WO heb ik niet gewerkt omdat ik daar geen tijd voor had naast mijn studie. En aangezien ik zo'n €400,- aan reiskosten per maand af moest tikken (plus collegegeld, plus boeken, plus plus plus...) dan snap je op zich wel dat je best wel een studieschuld kan opbouwen. Ik ben geëindigd met een studieschuld van 30k. Is dat poedersuiker? Zeker. Maar het dubbel en dwars waard. Was het 50k geweest had ik er niet anders over gedacht.

Mensen moeten niet zulke aannames doen over studieschuld en luiheid.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:41

Ik studeer ook zonder lening. In BE is het niet echt de cultuur om een lening aan te gaan om te studeren, studies worden bijna altijd gefinancierd door de ouders. Zo niet of als je uit een 1 ouder gezin komt, kom je in aanmerking tot een studiebeurs die vaak toch dan 1000-1500 euro bedraagt per jaar, afhankelijk van je situatie. Dit is je inschrijvingsgeld en je boeken, en er komen tijdens je studies natuurlijk nog een heel extras bij (laptop, ander studiemateriaal, uitstappen, abonnement, kamer...) Ik heb wijselijk gekozen om niet op kamers te gaan ivm mijn paard. Qua tijd, ik werk normaal nog eens 8 uur per week. Maar in drukke periodes gaat dit gewoonweg niet. En dat heeft niets te maken met wel of niet te hoog gegrepen, mijn eerste semester was poepsimpel maar mijn tweede een pak moeilijker. Je hebt heel veel taken en deadlines en daar is hoe dan ook veel tijd voor nodig. Dat heeft niks te maken met slim zijn. In die periode is het voor mij ook onmogelijk om te gaan werken...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:43

Danique_G schreef:
Tango1979 schreef:
Ik kom uit het oude leenstelsel, ik los circa 50k af in 15 jaar en betaal net geen € 300,- per maand. Ik betaal wel rente, maar die is gelukkig erg laag.

Edit: misschien val je onder weer een ander leenstelsel dan ik. Ik weet niet welk jaar dit was en hoevaak de regels zijn veranderd?

Hoezo kwijtgescholden? T is toch van de zotte dat je denkt ik betaal maar minder want dan hoef ik niet alles te betalen. T is gewoon gemeenschapsgeld. Waar ik niet voor wil betalen omdat een ander er zo makkelijk over denkt.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:48

Ik ben erg benieuwd hoe jouw visie op de kunstsector is.
Als iedereen zoals jij zou redeneren zou die namelijk gigantisch in elkaar storten.

Ik studeer aan het conservatorium en maak dagen van 8 uur 's ochtends tot 21 uur 's avonds, en dan ben ik 's avonds thuis nog vaak bezig. Ook in de weekenden gaat praktisch mijn hele dag er aan op. Concerten ergens in het land, repetities voor concerten ergens in het land, etc. hoewel ik relatief al veel in het werkveld bezig ben is het zeker niet iets waar ik van zou kunnen leven en studeren tegelijk (niet eens alleen leven eigenlijk).
Nu is het zo dat ik een eigen paard heb wat natuurlijk niet per se hoeft, echter is het tegenargument hierbij dat ik in een klein hokje woon waardoor ik lage huurkosten heb. Ik heb dus een paard in plaats van een grote(re) kamer.
Instrumentalisten zitten vaak ook nog met een lening/huurprijs/verzekering etc van hun instrument (heb ik als zangeres gelukkig geen last van). Dan kan je simpelweg zeggen dat als je dit niet kan betalen dat je dan maar geen viool van x duizend k moet aanschaffen als student/arme musicus maar ik kan je vertellen dat je met een valse ebay viool het jezelf erg moeilijk maakt en niet zo snel bij een orkest aangenomen gaat worden :+.
Musici leiden een onzeker bestaan. Je bouwt geen pensioen op, bent niet verzekerd, geen ziektedagen etc.
Theoretisch gezien dus een ontzettend domme keus. Maar mijn inziens wel een zeer waardevolle toevoeging aan de maatschappij. Als je vol in deze studie gaat is het naast de (zeer onderbetaalde) schnabbels en kleine opdrachten eigenlijk niet mogelijk om nog een vast bijbaantje ernaast te doen. Wie weet dat je het nog enigszins zou kunnen compenseren met een zaterdagavond schoonmaakbaantje maar daar ga je alle kosten niet mee kunnen dekken. Zeker nu de studiefinanciering een volledige lening is, en een (uitwonende) beurs niet meer bestaat ;).

Het is natuurlijk een voorbeeld maar er zijn natuurlijk meer studies die zo veel tijd roven en waarbij werk/stages niet mogelijk of niet betaald zijn. Erg fijn dat het sommige mensen lukt om zonder schuld af te studeren, maar voor veel mensen zou het niet mogelijk zijn om te studeren zonder lening.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:55

MarjanB schreef:
Hoezo kwijtgescholden? T is toch van de zotte dat je denkt ik betaal maar minder want dan hoef ik niet alles te betalen. T is gewoon gemeenschapsgeld. Waar ik niet voor wil betalen omdat een ander er zo makkelijk over denkt.

Ik wil ook niet voor andermans kinderen betalen. Kinderbijslag vind ik pas van de zotte. Maar we wonen nou eenmaal in een land waar het zo geregeld is.