Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:26

Simpel,
Onvoldoende geven en kappen hiermee.

Als G nu wel zijn best deed maar hij het gewoonweg moeilijk vind maar wel zijn kant liet zien dat hij er wat voor deed, was het een ander verhaal.

Maar met zo’n instelling mag hij gerust eens even op zijn plek gezet worden en desnoods van school gestuurd worden.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:46

Heel bizar dat jullie zo iemand nog in het bedrijf houden en zelfs met klanten laten omgaan. Ik heb bij diverse bedrijven mensen begeleid. Bij de helft van wat jij noemt was de stage al voortijdig beëindigd met een slechte beoordeling.

khirshanta

Re: Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:57

Ik ben benieuwd.
Knap dat je je zo inzet, dat vind ik bijzonder lovenswaardig. Je geeft hem meer kansen dan menigeen zou hebben gedaan en je gaat goed doordacht te werk.

Ervaring met stagiares heb ik niet, wel met tijdelijke krachten en mensen die een vaste functie zouden vervullen in hun proeftijd. Sommige mensen proberen het, maar hebben we op goede voet afscheid van genomen. Die zijn bijvoorbeeld niet geschikt voor het werk op mijn afdeling, maar we hebben het dan op een andere afdeling geprobeerd. Helaas ook daar geen succes.

Anderen hadden een instelling die meer dan te wensen over liet, na veelvuldige rustige uitleg, meerdere keren fouten verbeteren en uitleggen, en verbijten bij een opmerking als 'ja, wat maakt dat nou uit' en uitleg geven waarom het véél uitmaakt (vriendelijk, maar ook op een andere toon).

Succes donderdag, ik hoop voor hem dat hij dit als keerpunt ziet, maar ik vrees van niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 01:00

Olympia96 schreef:
Ah bedankt beide. Ik vind het belangrijk om alles goed te overdenken. Ik ga zijn toekomst hier hoe dan ook mee beïnvloeden en daar til ik niet licht aan. Hópelijk beïnvloedt het hem positief en gaan zijn ogen open als de ergste woede voorbij is. Ik hoop dat hij een les leert waar hij zelf een betere persoon door wordt....

Je betrekt het te veel op jezelf.

Hij is zelf verantwoordelijk voor zijn toekomst.
Jij hebt hem alle handvatten gegeven die mogelijk zijn. Het was aan hem om ze vast te grijpen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 07:36

@nimber, dit zijn aannames. Met klanten omgaan kan ook iets simpels zijn als de deur open doen en iemand begroeten. Dat is waar het hier over gaat.

Gisteren gesproken met mijn eigen directeur en op zijn verzoek is het gesprek met G verplaatst naar vrijdag. De reden daarachter wil ik hier niet over uitwijzen, maar het is prima wat mij betreft.

Dossier is klaar.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:29

Ik vraag mij echt af of er bij jullie in de bedrijf voldoende begeleiding en opleiding is voor leidinggevenden? Krijg jij managementtrainingen bijvoorbeeld? Ook slechtnieuwsgesprekken horen bij mensen begeleiden en daar kan je goed in getraind worden, maar je moet dit ook wel kunnen uiteraard, niet iedereen is daar geschikt voor. Als je er zoals jij in je vrije tijd mee bezig bent en het zelfs zo ziet dat zijn toekomst in jouw handen ligt, dát is echt een verkeerde instelling en leg je de druk veel te hoog bij jezelf.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 10:12

DatBenIkNou schreef:
Ik vraag mij echt af of er bij jullie in de bedrijf voldoende begeleiding en opleiding is voor leidinggevenden? Krijg jij managementtrainingen bijvoorbeeld? Ook slechtnieuwsgesprekken horen bij mensen begeleiden en daar kan je goed in getraind worden, maar je moet dit ook wel kunnen uiteraard, niet iedereen is daar geschikt voor. Als je er zoals jij in je vrije tijd mee bezig bent en het zelfs zo ziet dat zijn toekomst in jouw handen ligt, dát is echt een verkeerde instelling en leg je de druk veel te hoog bij jezelf.

Ik heb een paar keer bewust niet gereageerd op onder andere jouw post of die van anderen, omdat ik vind dat er op sommige punten echt niet goed gelezen of geïnterpreteerd wordt. Vervolgens worden er conclusies getrokken over mij als persoon die soms kloppen, soms maar voor een klein deel kloppen, maar minstens zo vaak compleet verkeerd zijn.

Om een klein voorbeeld te noemen: ik heb nergens gezegd dat zijn toekomst in mijn handen ligt.

Wat ik wél bedoeld heb te zeggen, is dat ik met mijn beslissing zijn toekomst beïnvloed en dat het om die reden een weloverwogen en onderbouwde beslissing moet zijn. Dat eerste is een feit en dat tweede is hoe ik kies ermee om te gaan. Daar kun je een andere mening over hebben en dat is prima. Ik kies ervoor om het op deze manier aan te pakken. En dat is de manier waar we ook met de belangrijke personen binnen ons bedrijf achter staan.

Daarnaast ben ik vaak in mijn vrije tijd bezig met mijn werk. Dat hoort bij mijn positie. Dus je mag dat vinden, maar je bekijkt dat teveel vanuit wat jij normaal vindt. Vind ik.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:37

Jammer dat je deze vragen als een persoonlijke aanval interpreteert. Dat is niet de bedoeling, maar oprechte interesse. Mijn man heeft 30 man personeel onder zich, wat hem over het algemeen op handen draagt. Maar is het nodig, kan hij ook echt keihard zijn. Dat moet je wel gewoon kunnen. Heel eerlijk zou ik daar ook gewoon niet geschikt voor zijn.Ik kijk daardoor gewoon anders naar jouw verhaal en vraag mij af of het bedrijf waar je werkt jou ook voldoende ondersteund.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:14

Olympia96 schreef:
Wat ik wél bedoeld heb te zeggen, is dat ik met mijn beslissing zijn toekomst beïnvloed en dat het om die reden een weloverwogen en onderbouwde beslissing moet zijn. Dat eerste is een feit en dat tweede is hoe ik kies ermee om te gaan.

Nee, niet mee eens.
Je betrekt het erg op jezelf en daar kun je best een rotgevoel van hebben, herkenbaar voor velen denk ik trouwens.
Maar...het is niet jouw beslissing die zijn toekomst beïnvloed, het zijn zijn gedrag, inzet en werkhouding die zijn toekomst beïnvloeden.
Ik ben wel met je eens dat je dit soort dingen goed moet aanpakken en vooral goed moet onderbouwen, ik vind dat je top handelt zo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:24

Olympia96 schreef:
DatBenIkNou schreef:

Ik heb een paar keer bewust niet gereageerd op onder andere jouw post of die van anderen, omdat ik vind dat er op sommige punten echt niet goed gelezen of geïnterpreteerd wordt. Vervolgens worden er conclusies getrokken over mij als persoon die soms kloppen, soms maar voor een klein deel kloppen, maar minstens zo vaak compleet verkeerd zijn.

Om een klein voorbeeld te noemen: ik heb nergens gezegd dat zijn toekomst in mijn handen ligt.

Wat ik wél bedoeld heb te zeggen, is dat ik met mijn beslissing zijn toekomst beïnvloed en dat het om die reden een weloverwogen en onderbouwde beslissing moet zijn. Dat eerste is een feit en dat tweede is hoe ik kies ermee om te gaan. Daar kun je een andere mening over hebben en dat is prima. Ik kies ervoor om het op deze manier aan te pakken. En dat is de manier waar we ook met de belangrijke personen binnen ons bedrijf achter staan.

Daarnaast ben ik vaak in mijn vrije tijd bezig met mijn werk. Dat hoort bij mijn positie. Dus je mag dat vinden, maar je bekijkt dat teveel vanuit wat jij normaal vindt. Vind ik.

Ik vind dus niet dat je met jouw beslissing zijn toekomst beïnvloed :)
Als begeleider biedt je je stagiaire een kans om zich te ontwikkelen. Jij bent slecht de facilitator van zijn eigen leerproces. Pakt de stagiair die kans niet, ontwikkelt hij zichzelf niet, neemt hij zijn eigen leerproces niet serieus en laat hij dan ook nog respectloos gedrag zien... tja, dan is het hier na 2 gesprekken en ene gesprek met school echt exit. Kan allemaal in een maand of 2 maanden gebeuren.
Ik lig dan ook echt niet wakker van het feit dat ik zijn toekomst heb beïnvloed want dat doen ze dan toch echt zelf.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:45

Ik denk dat je ten goede invloed hebt op zijn toekomst :) ooit zal hij tot de ontdekking komen dat de wereld niet zo werkt zoals bij hem thuis. Wie weet komt ie er op tijd achter en wie weet te laat. Maar t zal nooit jouw verantwoording zijn.

Succes morgen!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:06

Heb niet letterlijk alles doorgelezen. Maar respect hoe jij je hebt ingezet. Voor mij zou het klaar zijn met dit gedrag. Dus onvoldoende lijkt mij terecht.
Succes met gesprek vrijdag

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:56

Simpel zat: daar is het gat van de deur en succes met je verdere carrière..

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:25

Esther28 schreef:

Precies. Simpel geval lesje oorzaak en gevolg. En juist daar leren ze van! En dus niet van pamperen en hand boven het hoofd houden want zo werkt het nu eenmaal niet in de volwassen echte wereld.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:41

O, TS, wat een geduld heb jij zeg, wat die jongen allang niet meer verdiend :Y)

Ik heb helaas ook wel eens een stagaire meegemaakt als werknemer, uiteindelijk was zelfs bij mij de maat vol (en ik wordt niet snel heel erg boos!) en kregen we ruzie. Uiteindelijk was de maat vol en is ze hierna weggestuurd :=

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:50

DatBenIkNou schreef:
Esther28 schreef:

Precies. Simpel geval lesje oorzaak en gevolg. En juist daar leren ze van! En dus niet van pamperen en hand boven het hoofd houden want zo werkt het nu eenmaal niet in de volwassen echte wereld.

Juist..al gepamper tegenwoordig met die teerhartige zieltjes. En dat moet dan de toekomst zijn.
Nee hoor, laat zo iemand maar meteen meekrijgen hoe de wereld in elkaar zit.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:04

Ik vraag mij vooral af wat de stagiair nu dan nog doet tot vrijdag? Of is hij nog steeds "ziek"?
Het lijkt mij vooral heel moeilijk om te weten dat hij er vrijdag uit vliegt en dat je nu dus nog deze dagen tegen hem aan moet kijken.
Anyway, ik denk wel als ik hoor hoe hij zich gedraagt dat dit geen verkeerde beslissing is.

MJR_Tjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:20

Hoi!

Ik heb alleen je openingspost gelezen.

Ik stuur je even een PB, mijn gebruikersnaam is te makkelijk te vinden/te linken op internet :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:29

JMR_Telle: als je nou níet wilt dat je naam verbonden wordt aan dit probleem, is het niet handig om openbaar te melden dat je TS een PB hebt gestuurd. Dat is bovendien ook nergens nodig voor, dat ziet ze vanzelf wel.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:56

Arabesk schreef:
Ik zet er een pakje stroopwafels op dat deze knul z'n laatste kans níet gaat pakken. Y)(^)

In het onderwijs kom je ze ook tegen, en tegenwoordig krijg je daar 204747 kansen, de consequentie komt nooit en altijd volgt er weer een nieuwe kans. Het is deels de opvoeding van de ouders, maar óók de slappe houding op scholen tegenwoordig. Soms is het leerzamer voor iemand om keihard tegen de muur te lopen.
.

Dit ja! ZO HERKENBAAR! Op de basisschool al en dit gaat blijkbaar daarna gewoon verder.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:06

Succes morgen, TS!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:36

Ibbel schreef:
JMR_Telle: als je nou níet wilt dat je naam verbonden wordt aan dit probleem, is het niet handig om openbaar te melden dat je TS een PB hebt gestuurd. Dat is bovendien ook nergens nodig voor, dat ziet ze vanzelf wel.

:') true

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:05

Ojee verschrikkelijk zn stagiaire. Ik ben zelf docent (momenteel op het vmbo maar ook lesgegeven op het MBO)
Als school zijnde ze we er "blij" mee als zn leerling een onvoldoende krijgt. Niet om de leerling te pesten maar wel omdat zo iemand niet functioneert. Hij zal hier zelf een les uit moeten trekken en ergens anders een nieuwe kans moeten krijgen. Dit gedrag is ook niet diploma waardig.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:36

Hoe is het gegaan? Geen boze vader aan je bureau gehad?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:48

Olympia, ik heb je posts gelezen.
Dikke props voor hoe je met de situatie omgaat. :)

Juist dat je er zoveel over nadenkt maakt je een betere begeleider. Met als aandachtspunt wellicht dat je het sneller los mag laten.

Ik had nog één vraag: wat maakt dat je met vader in gesprek wil?