Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lobkewikjem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:42

Wauw wat interessant om te lezen!

Zelf werkzaam in de ouderenzorg (nachtzorg) en vaak al de laatste zorg mogen geven aan de overledene.

Voor mij blijft het een grote eer om de laatste zorg te mogen geven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:44

Sheran schreef:
@Onali: Grieks :). Ik neem aan dat praxeur gewoon van praxis komt, wat eigenlijk inhoudt dat je ergens mee werkt/iets beoefent. Maar dat laatste kan ik heel goed fout hebben.

Grieks idd. Oeps :+ Was een oude taal in ieder geval.

Grappig trouwens dat sommige vragen (botten breken, mond naaien, lekkage) voortkomen uit wilde verhalen.

Ja vroeger kreeg je er een kurk in. Tegenwoordig zijn ze erachter gekomen dat het beter is als de gassen en vloeistoffen gewoon het lichaam kunnen verlaten. Dus mensen krijgen idd incontinentiemateriaal aan en Monuta gebruikt ook plastic in de kist, mocht het onverhoopt harder gaan dan verwacht. Uiteraard zie je dit niet.
Botten breken lijkt mij enkel en alleen bij hele aparte scenario's. Degene die de laatste zorg verricht heeft voor lijkstijfheid gewoon bepaalde truukjes zoals idd massage.

Neon

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:47

Mja... nooit bij stil gestaan dat dit werk gedaan moet worden... knap dat je het kunt en op die manier inderdaad het afscheid voor mensen een stukje makkelijker kunt maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 19:48

Citaat:
Ik weet alles . Je krijgt er vaak een dossier bij ( als het een ziekenhuis overledene is of tijdens zwaar ongeval)
Bij natuurlijke dood zit dat er niet bij maar hoor je het vaak van de begrafenisondernemer

Citaat:
Ook als het om een misdrijf gaat?

Interessant beroep trouwens.

Ik werk zelf op de dierenambulance en daar doen wij eigenlijk hetzelfde met aangereden huisdieren. Voornamelijk katten.
Ik heb een collega die is er heel goed in ( werkt wel eens samen met het forensisch dieronderzoek team) Zelf doe ik wel eens een klein dingetje zoals een oog terug zetten of verwijderen als dat niet meer kan. Dan maken we het ook netjes dicht. De dieren zijn van behoorlijke beschadiging tot vaak weer heel goed (deels)toonbaar.
Als er van binnen wat mist word dat weer opgevuld met bv verband materiaal.

Wij krijgen vaak erg positieve reacties en ik ben zelf ook nog wel eens onder de indruk van een reparatie :P .

Maar ook ik moet wel eens zeggen dat het niet meer toonbaar is.

Soms krijg ik wel eens info ja. Maar daarvoor heb je je geheimhoudingsplicht he

lobkewikjem schreef:
Wauw wat interessant om te lezen!

Zelf werkzaam in de ouderenzorg (nachtzorg) en vaak al de laatste zorg mogen geven aan de overledene.

Voor mij blijft het een grote eer om de laatste zorg te mogen geven.

Wij zijn altijd erg blij met jullie! Door jullie zien de overledene er al top uit!
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 12-01-19 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:49

Offline schreef:
Citaat:
Wij laten ze niet leeglopen. Lijk vlekken proberen wij weg te werken met make up alleen bij de vingers is dat bijna niet haalbaar

Citaat:
Nee, dat snap ik, maar is het nou echt zo dat ze “mooier” zijn als er geen bloed meer inzit?

Ik heb daar geen ervaring mee helaas

Hè jammer, weet ik nog niet of het echt zo is. Heb onze leerling maar wel alvast voorbereid op zo’n situatie, al komt het gelukkig niet zo vaak voor. Maar bedankt voor je antwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:52

Zit er veel verschil in hoe snel een overledene 'lelijk' wordt?
Ik bedoel bij een natuurlijke dood.
Wordt iemand die heel veel dronk en kettingronker was, sneller 'lelijk' dan iemand die super gezond leefde?

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:53

Misschien een te persoonlijke vraag maar eet je vegetarisch? lijkt mij heel gek als je met allemaal niet meer toonbare lichaamsdelen in een doos moet stoppen en dan als je thuis komt van je werk nog even kipfilet moet snijden en bijvoorbeeld of heb je daar geen last van?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:05

Offline schreef:
Nikass schreef:
Doe je ook nog iets voor iemand gecremeerd wordt, of volgt dat een andere route?

Ik vind wel dat je boktnaam goed past bij je beroep ;)

Nee is precies hetzelfde . Ook iemand die ceremeerd wordt moet in een kist .

Dus dan ook mond dichtnaaien en luier om?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:08

Knap dat je het kan. Wij hebben meerdere malen dichtbij met de dood te maken gehad en dan vind ik het gek genoeg niet heel erg eng, maar vreemden vind ik juist wat ''enger''

Volgens mij ligt het boeren en scheten ook aan iemands conditie. Mijn man zijn vader had net gegeten en kreeg een hartaanval op de bank. Mijn man heeft gereanimeerd toen en daarna ook al die geluiden en alles meegekregen. Mijn vader bijv at al tijden niet meer, lag al even plat en was al stervende dagen/weken lang.

Ons doodgeboren zoontje is naar de patholoog geweest. Toen wij hem zelf ophaalde uit de koeling om te begraven, heb ik toch even gekeken, maar was erg netjes gedaan.

Mijn oma is opgebaard geweest en was afschuwelijk opgemaakt. Kon de mensen wel wat doen om een oude vrouw zo toe te takelen. Maar ik was ook echt heel emotioneel.

Mijn vader was al lang ziek en stervende. Brood mager. Hij is overleden in het verpleegtehuis en wij waren er ongeveer binnen 20minuten na zijn overlijden. Mijn moeder en ik hebben gekeken en daarna vroeg de verzorger of wij hem zelf wilde afleggen. Ik heb ja gezegd en moest even uit de kamer. Toen, in 1996 deden ze watten aan de onderzijde. Daarna samen met washandje gewassen en kleding aangetrokken. Was moeilijk, maar ging goed. Zijn ogen en mond waren zo niet te sluiten, maar mijn vader wilde een dichte kist, dus zo gelaten.

2017 is mijn zwaar gehandicapte broer in zijn slaap overleden. We hebben echt bijna een hele dag gewacht tot ze hem op kwamen halen. Al die tijd heeft hij in zijn bed gelegen. Ogen waren wel dicht, mond licht open. Hij droeg 's nachts al een luier.
Vanwege zijn ernstige vergroeiingen moesten we een extra grote kist nemen. We hebben kleding meegegeven en dat had hij keurig aan. Uitvaart verzorgers tijdens overleg wilden niet zoveel vertellen, want ik stond ook; hoe gaan jullie dat doen? Hij is onwijs vergroeid etc. Maar zij zeiden; komt wel goed, desnoods knippen we de kleding open.
Zijn kist is op de uitvaart nog even open geweest en hij zag er keurig uit na een week.

Toen de politie op de melding af kwam, bleven zij een tijdje, want het was erg hectisch 's ochtends. Toen we zaten te praten adviseerde de agent ons om vingerafdrukken te laten nemen, omdat mensen tegenwoordig daar sieraden van laten maken of zoals onze zoon wilde een tattoo. Dat hebben we dus laten doen, maar was niet heel goed gelukt. Mijn broer zijn handen/vingers waren niet goed ontwikkeld.

Mijn ervaring is dat uitvaartverzorgers het best moeilijk vinden in die periode om alles te vertellen en een beetje aftasten wat de nabestaanden aankunnen op dat moment. Je mag alles weten, maar hoeveel en hoe ze het brengen is voorzichtig.
Daarom is het misschien beter als de taboe er wat af gaat en we dat gewoon weten voor als.....vrijwel iedereen komt ooit in de situatie dat een naaste overlijdt.

Het is sowieso vervelend dat de dood taboe is, omdat je amper met mensen kan praten. Zeker na iets langere tijd weten mensen niet wat ze moeten zeggen. Al snel is iets fout of teveel etc.

Ik zeg eerlijk dat ik het soms best eng vind op de begraafplaats als ik naar mn broer ga, maar dat komt ook omdat de dood altijd als eng in films wordt neergezet.

Hier overigens veel mensen die voor de trein springen en dat is echt vervelend voor iedereen. Ondanks goed zoeken, zijn er toch weleens later door voorbijgangers nog lichaamsonderdelen gevonden en dat is pittig.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:47

Watten in de keel? Bah.
Stom hè je bent dood dus je merk er niets van maar vind het een gek idee dat later me keel wordt vol gestopt en me mond dicht genaaid...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:47

Interessant topic. Stalgenootje deed ook zoiets: in ieder geval overleden mensen ophalen, afleggen en weg brengen (voor zover ik het heb begrepen). Ook weleens de vindplaats schoonmaken? Ze is er per 1 januari mee gestopt. Ze vond, met name de onregelmatige diensten, te zwaar worden.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:04

Krijg je ook wel eens een foto van de overledene bij leven, om bijvoorbeeld zo goed mogelijk te kunnen reconstrueren?

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:14

Margee schreef:
Ik weet niet of deze link openbaar is, maar hier staan wat foto's.

https://www.uitvaart.nl/infotheek/verzo ... natopraxie

Dank je wel voor het delen.

Gebruik je de make up van de overledene of van 'jezelf'? Ik kan me voorstellen dat foundations etc niet meer kleuren bij de rest van het lichaam?

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:18

Dat is speciale makeup toch?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:28

Respect voor jou, ik zou het niet kunnen hoor.
‘Moeten’ overledenen altijd worden opgeknapt? Of worden ze ook weleens puur natuur in de kist gelegd? Mag je dat kiezen?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:27

Wat een ontzettend interessant beroep. Ook ik zou het niet kunnen, daarom extra dankbaar dat er mensen zijn zoals jij die het wel kunnen.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:49

Mooi beroep en erg tof dat je een tip van de sluier oplicht!
Enorm interessant :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:56

Nikass schreef:
Offline schreef:

Nee is precies hetzelfde . Ook iemand die ceremeerd wordt moet in een kist .

Dus dan ook mond dichtnaaien en luier om?

Mond wordt niet altijd dichtgenaaid, luier gaat altijd aan.
Dode mensen lekken nu eenmaal, of ze nu gecremeerd worden of de grond in gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:05

@Onali, dat was in 1996 nog niet zo. Ik heb mijn vader zelf gewassen en aangekleed. De verzorger had er bij hem watten in gedaan, maar hij had geen luier om. Kist bleef daarna ook dicht verder.

Ik weet niet wat ik wil. Zit bij Monuta en heb veel al ingevuld. Ik gebruik nooit veel make up, dus van mij mag het zo en kist dicht en klaar. Maar ik heb ook nabestaanden en het kan voor hun misschien wel fijn zijn dat ik er netjes uitzie als ze nog willen kijken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:10

Dat van de luier wist ik dus niet. Logisch wel, al vind ik een luier altijd wat mensonterend hebben. Is mijn eigen kronkel.

Mijn schoonmoeder lag met haar mond open. Dat lag ze al dagen voordat ze stierf en de mond was dan ook niet meer te sluiten. Ik vond mijn laatste blik op haar heel naar, echt een lijk ipv mijn lieve schoonmoeder

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:16

Misschien nogal lomp omschreven maar, Moet je dan iedere keer die luier vervangen of ligt zo 'n lichaam er niet lang genoeg zag dit nodig is? Lijkt me nogal onpraktisch als ik er over nadenk :o

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:28

Wat bedoel je met als iemand uit elkaar is geploft?

Komt er dan zoveel gas ofzo dat de huid scheurt? En had dat voorkomen kunnen worden gelijk te balsemen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:29

Interessant, dankjewel TS voor deze toelichting :)

Als ik het goed begrijp werk je dus op oproepbasis?

Nog een vraag, doe je dat restaureren altijd? Ook bij een dichte kist?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:38

Anne_GTI schreef:
Wat bedoel je met als iemand uit elkaar is geploft?

Komt er dan zoveel gas ofzo dat de huid scheurt? En had dat voorkomen kunnen worden gelijk te balsemen?

Ik denk dat ze bedoeld dat er iemand van bijvoorbeeld grote hoogte is gevallen of aangereden door een trein, waardoor het gezicht/lichaam zo beschadigd is dat het ‘uit elkaar spat’. (Lugubere vergelijking, maar zoiets als wanneer je een tomaat tegen de muur gooit)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 09:59

Myrthe3 schreef:
Zit er veel verschil in hoe snel een overledene 'lelijk' wordt?
Ik bedoel bij een natuurlijke dood.
Wordt iemand die heel veel dronk en kettingronker was, sneller 'lelijk' dan iemand die super gezond leefde?

Iemand die rookt wordt na mijn inziens sneller "grauw".

Iemand die veel medicijnen gebruikt ook en vooral iemand die chemo's gehad heeft.

litilaura schreef:
Misschien een te persoonlijke vraag maar eet je vegetarisch? lijkt mij heel gek als je met allemaal niet meer toonbare lichaamsdelen in een doos moet stoppen en dan als je thuis komt van je werk nog even kipfilet moet snijden en bijvoorbeeld of heb je daar geen last van?

nee, ik eet gewoon vlees. Ik kan alles heel goed een plekje geven *D

superpony schreef:
Knap dat je het kan. Wij hebben meerdere malen dichtbij met de dood te maken gehad en dan vind ik het gek genoeg niet heel erg eng, maar vreemden vind ik juist wat ''enger''

Volgens mij ligt het boeren en scheten ook aan iemands conditie. Mijn man zijn vader had net gegeten en kreeg een hartaanval op de bank. Mijn man heeft gereanimeerd toen en daarna ook al die geluiden en alles meegekregen. Mijn vader bijv at al tijden niet meer, lag al even plat en was al stervende dagen/weken lang.

Ons doodgeboren zoontje is naar de patholoog geweest. Toen wij hem zelf ophaalde uit de koeling om te begraven, heb ik toch even gekeken, maar was erg netjes gedaan.

Mijn oma is opgebaard geweest en was afschuwelijk opgemaakt. Kon de mensen wel wat doen om een oude vrouw zo toe te takelen. Maar ik was ook echt heel emotioneel.

Mijn vader was al lang ziek en stervende. Brood mager. Hij is overleden in het verpleegtehuis en wij waren er ongeveer binnen 20minuten na zijn overlijden. Mijn moeder en ik hebben gekeken en daarna vroeg de verzorger of wij hem zelf wilde afleggen. Ik heb ja gezegd en moest even uit de kamer. Toen, in 1996 deden ze watten aan de onderzijde. Daarna samen met washandje gewassen en kleding aangetrokken. Was moeilijk, maar ging goed. Zijn ogen en mond waren zo niet te sluiten, maar mijn vader wilde een dichte kist, dus zo gelaten.

2017 is mijn zwaar gehandicapte broer in zijn slaap overleden. We hebben echt bijna een hele dag gewacht tot ze hem op kwamen halen. Al die tijd heeft hij in zijn bed gelegen. Ogen waren wel dicht, mond licht open. Hij droeg 's nachts al een luier.
Vanwege zijn ernstige vergroeiingen moesten we een extra grote kist nemen. We hebben kleding meegegeven en dat had hij keurig aan. Uitvaart verzorgers tijdens overleg wilden niet zoveel vertellen, want ik stond ook; hoe gaan jullie dat doen? Hij is onwijs vergroeid etc. Maar zij zeiden; komt wel goed, desnoods knippen we de kleding open.
Zijn kist is op de uitvaart nog even open geweest en hij zag er keurig uit na een week.

Toen de politie op de melding af kwam, bleven zij een tijdje, want het was erg hectisch 's ochtends. Toen we zaten te praten adviseerde de agent ons om vingerafdrukken te laten nemen, omdat mensen tegenwoordig daar sieraden van laten maken of zoals onze zoon wilde een tattoo. Dat hebben we dus laten doen, maar was niet heel goed gelukt. Mijn broer zijn handen/vingers waren niet goed ontwikkeld.

Mijn ervaring is dat uitvaartverzorgers het best moeilijk vinden in die periode om alles te vertellen en een beetje aftasten wat de nabestaanden aankunnen op dat moment. Je mag alles weten, maar hoeveel en hoe ze het brengen is voorzichtig.
Daarom is het misschien beter als de taboe er wat af gaat en we dat gewoon weten voor als.....vrijwel iedereen komt ooit in de situatie dat een naaste overlijdt.

Het is sowieso vervelend dat de dood taboe is, omdat je amper met mensen kan praten. Zeker na iets langere tijd weten mensen niet wat ze moeten zeggen. Al snel is iets fout of teveel etc.

Ik zeg eerlijk dat ik het soms best eng vind op de begraafplaats als ik naar mn broer ga, maar dat komt ook omdat de dood altijd als eng in films wordt neergezet.

Hier overigens veel mensen die voor de trein springen en dat is echt vervelend voor iedereen. Ondanks goed zoeken, zijn er toch weleens later door voorbijgangers nog lichaamsonderdelen gevonden en dat is pittig.

Jeetje wat heb jij al een hoop meegemaakt. Sterkte!

Ik vind de dood geen taboe. Ik vind het heel normaal.
Vroeger als kind was ik er ook een beetje bang voor maar nu kijk ik er normaal tegenaan.

blokje schreef:
Watten in de keel? Bah.
Stom hè je bent dood dus je merk er niets van maar vind het een gek idee dat later me keel wordt vol gestopt en me mond dicht genaaid...

Ja je moet er inderdaad niet over nadenken. ;)

Tivoli schreef:
Krijg je ook wel eens een foto van de overledene bij leven, om bijvoorbeeld zo goed mogelijk te kunnen reconstrueren?

Jazeker :j

Divers schreef:
Margee schreef:
Ik weet niet of deze link openbaar is, maar hier staan wat foto's.

https://www.uitvaart.nl/infotheek/verzo ... natopraxie

Dank je wel voor het delen.

Gebruik je de make up van de overledene of van 'jezelf'? Ik kan me voorstellen dat foundations etc niet meer kleuren bij de rest van het lichaam?

Nee andere soort make up. Ik vind het altijd wat "dikker spul" dan de foundation die wij voor ons zelf zouden gebruiken. De kleuren groen en geel worden veel gebruikt om bepaalde vlekken weg te werken.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 11-01-19 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd