Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe hoog is jouw studieschuld?

Onder de 10.000
355 (57%)
10.000-15.000
64 (10%)
15.000-20.000
48 (7%)
20.000-25.000
30 (4%)
25.000-30.000
22 (3%)
30.000-35.000
18 (2%)
35.000-40.000
15 (2%)
40.000-45.000
15 (2%)
45.000-50.000
9 (1%)
50.000-55.000
9 (1%)
55.000-60.000
7 (1%)
60.000-65.000
4 (0%)
Hoger dan 65.000
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 614

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:29

@ Sannne_ : Snap ik ook idd. Mijn geval is uiteindelijk wel toegegeven dat de fout echt bij DUO lag. Maar daar had ik uiteraard niks aan want de regels zeiden natuurlijk gewoon dat dat nieuw berekende bedrag wel klopte en het oude niet dus dat was gewoon zoals het was. Obv foute informatie verstrekt door medewerker(s) valt nog steeds niks aan te vechten, da's gewoon vette pech hebben dan ;) En dat gebeurde iig toen érg vaak, te hoog verloop onder personeel en veel te weinig gedegen opleiding. Het stufi/leen-stelsel was toen ook al zo simpel niet.

Het vingertje wijzen herken ik wel, heb een tijd bij een zorgverzekeraar op de klantenservice gewerkt. Hoe vaak ik niet om mijn oren heb gehad dat het onze schuld was dat het verzekeringsstelsel in NL nergens op slaat :') Bij de zoveelste scheldkanonnade krijg je de neiging te antwoorden "Ja tuurlijk meneer, ik zal de minister even bellen, dat eigen risico afschaffen krijg ik als Pietje Puk van de klantenservice wel even gefikst hoor meneer" }:0 :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:32

Ik verbaas me, naast de hoogte van de schulden, ook wel over het feit dat zo weinig ouders de studie (deels) betalen. Dit is niet om uit de hoogte te doen of de verantwoordelijkheid van het verkrijgen van inkomen bij de ouder neer te leggen.
In mijn optiek en ervaring (van oud klasgenoten etc) is het gebruikelijk dat ouders meebetalen. Ik hoor ook veel opa's en oma's zeggen dat ze geld opzij zetten voor hun kleinkinderen om te studeren.

Zit ik er dan naast, dat ouders (mee)betalen? Of betalen ze zeker nog wel mee maar maar een gedeelte?

Mij lijkt toch dat als je aan kinderen begint, dat je een buffer gaat opbouwen voor een eventuele studie?
Mijn moeder zich heeft haar hele leven uit de naad gewerkt om mij te kunnen laten studeren. Ik ben welliswaar enigskind maar toch heeft ze alles kunnen betalen. Ik ben haal eeuwig dankbaar dat ik zonder schulden kon gaan werken en zelfs mijn eigen bedrijf kon starten. Overigens werk ik zelf ook sinds mijn 13e en heb ik naast mn studie ook veel gewerkt om mn paard te kunnen onderhouden en alle andere dingen te doen die ik wilde doen.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 06-08-18 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:33

RoyceMack schreef:
Ik verbaas me, naast de hoogte van de schulden, ook wel over het feit dat zo weinig ouders de studie (deels) betalen.
In mijn optiek en ervaring (van oud klasgenoten etc) is het gebruikelijk dat ouders meebetalen. Ik hoor ook veel opa's en oma's zeggen dat ze geld opzij zetten voor hun kleinkinderen om te studeren.

Zit ik er dan naast, dat ouders (mee)betalen? Of betalen ze zeker nog wel mee maar maar een gedeelte?

Mij lijkt toch dat als je aan kinderen begint, dat je een buffer gaat opbouwen voor een eventuele studie?
Mijn moeder zich heeft haar hele leven uit de naad gewerkt om mij te kunnen laten studeren. Ik ben welliswaar enigskind maar toch heeft ze alles kunnen betalen. Ik ben haal eeuwig dankbaar dat ik zonder schulden kon gaan werken en zelfs mijn eigen bedrijf kon starten

Volgens mij heb je niet in de gaten dat heel veel ouders het niet kunnen betalen ipv willen....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:34

Indi_Vito schreef:
maar hoe kom je aan die "studie" schuld dan? ik snap het niet helemaal in 2010 toen ik nog naar school ging kreeg je wel stuffi als je slaagde op school binnen en x aantal jaar was het gewoon een gift? moet je het tegenwoordig terug betalen ofzo? en hoe kan het zo hoog worden dan?

Omdat niet iedereen een modelstudent is die nominaal afstudeert en ouders heeft die veel financieel bijdragen :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:35

vec schreef:
RoyceMack schreef:
Ik verbaas me, naast de hoogte van de schulden, ook wel over het feit dat zo weinig ouders de studie (deels) betalen.

Mijn moeder zich heeft haar hele leven uit de naad gewerkt om mij te kunnen laten studeren. Ik ben welliswaar enigskind maar toch heeft ze alles kunnen betalen. Ik ben haal eeuwig dankbaar dat ik zonder schulden kon gaan werken en zelfs mijn eigen bedrijf kon starten

Volgens mij heb je niet in de gaten dat heel veel ouders het niet kunnen betalen ipv willen....

Even vloeken in de kerk, maar is dat niet iets waar je rekening mee gaat houden zodra je aan kinderen begint? Lijkt mij vrij logisch maar misschien is dat een andere discussie.
Bij mij innde omgeving betalen bijna alle ouders van klasgenootjes mee aan de opleiding.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:36

Mijn ouders waren al blij dat ze hun eigen hypotheek konden betalen, laat staan sparen voor studies van 2 kinderen en dan nog wat jaren honderden euro's per maand extra daaraan bijdragen.
De meesten om mij heen tijdens mijn studie zaten in datzelfde schuitje, iedereen werkte ernaast. Behalve een groepje "elite" dat geneeskunde deed met rijke ouders erachter trouwens.

Plus: vergeet het uitlopen niet. Ik ken verschillende Masters die op papier maar 1 jaar zijn, maar in praktijk alleen over 2 jaar te plannen zijn (geeft de uni bij intro al aan!). Dan zit je zonder dat je er zelf echt wat aan kunt doen al met een jaar extra. Dat loopt behoorlijk in de bedragen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:40

Ik heb het even omgerekend.
Ik kreeg gemiddeld 280 euro per maand aan lening. En 230 basis beurs (dit is een gift geworden)
Dus 510 euro inkomsten. Mijn kamer was 260, dan nog eten en drinken. Was denk ik zo'n 100 euro. Zorgverzekering, na zorgtoeslag was dat zo'n 40 euro. Plus inboedelverzekering, internet, telefoon etc.

Dan nog het schoolgeld en boeken, alle andere dingen voor school.

Dan tikt het wel aan die schuld hoor

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:41

__Sannne schreef:
Pharootz schreef:

Wel, het is in mijn geval van toepassing. Studiefinanciering is op mij niet van toepassing omdat we buiten de schalen vallen. Dus ik moet wel degelijk lenen van Duo en ik krijg niets, naast het OV. Het studenten-OV is nog wel een gegeven en er is een financiele tegemoetkoming voor studenten die anders niet kunnen studeren, maar mensen die daarbuiten vallen, moeten gewoon lenen.

Het OV blijft een gift als je binnen 10j afstudeert.

Het studentenreisproduct, de aanvullende beurs én de lening zijn allemaal gewoon onderdeel van de studiefinanciering. Alleen de basisbeurs is er voor het nieuwe stelsel HO niet meer. ;)

Begrijp ook niet helemaal wat je met die tegemoetkoming bedoeld? Er zijn tegemoetkomingen voor scholieren (voortgezet onderwijs 18+) en een tegemoetkoming voor deeltijders, maar een tegemoetkoming voor mensen die anders niet kunnen studeren snap ik even niet.

Tegemoetkoming bedoel ik de aanvullende beurs mee. Daar kom ik niet voor in aanmerking. Oftewel: Ik moet lenen. Voor mij pakt het nieuwe stelsel ongunstig uit. Mijn studentenreisproduct voor doordeweekse dagen krijg ik, mits ik binnen 10jaar mijn diploma haal.

Dat is hoe mensen aan een grote schuld komen. Er wordt hier heel makkelijk door een aantal gezegd "Ja, ik heb er 32u naast gewerkt", maar dat is in sommige gevallen simpelweg niet haalbaar. De druk om snel af te studeren is in mijn ogen hoger dan dat hij eerder was, vooral omdat de basisbeurs is weggevallen en het studentenov beperkt geldig is. Werken ernaast wordt op die manier moeilijker gemaakt dan eerder.

De 18-jarigen regeling gaat tot studeren, als je eenmaal naar het HBO of WO gaat ga je over op het leenstelsel (en een eventueel aanvullende beurs). MBO krijgt vgm in dat opzicht nog wel een beurs, maar dat weet ik niet zeker (niet meer dan terecht omdat de onderwijsplicht tot je 18e aanhoudt, maar pin me hier niet op vast).

Hoe dan ook, ik denk dat ik iets meer inzicht heb in mijn eigen financiën dan anderen. Ik praat vanuit mijn eigen ervaring en hoe ik heel makkelijk, als ik nu al op kamers was geweest, een schuld van ruim 10.000 had kunnen hebben zonder dat ik een heel extreem leven had geleid waarin ik iedere week op stap ging en alles.

Amber_anne

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:44

Als ik het goed heb krijgen mensen onder de 18 geen stufie dus dan moeten ze ouders alles betalen. Heb laatst iets gekeken op school over hoge schulden onder mboers

proven02

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:47

@sanne dit klopt wel hoor je krijgt alleen een aanvullende beurs als je ouders onder een bepaalde grens verdienen en anders krijg je dus niks (behalve je ov).

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:04

proven02 schreef:
@sanne dit klopt wel hoor je krijgt alleen een aanvullende beurs als je ouders onder een bepaalde grens verdienen en anders krijg je dus niks (behalve je ov).

Uhh ja, dat weet ik. Ik moet dagelijks het concept 'studiefinanciering' uitleggen. :')

Betekend overigens niet dat ik het ermee eens ben hoor. Ik had ook liever een aanvullende beurs gekregen maar die zit er voor mij ook niet in straks. Jammer maar helaas. Ik focus mij liever op de dingen die ik wél (kan) krijgen, want mijn hemel wat mogen we blij zijn met hoeveel we krijgen hier in Nederland. En dan bedoel ik niet alleen de studenten.

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:07

vec schreef:
RoyceMack schreef:

Even vloeken in de kerk, maar is dat niet iets waar je rekening mee gaat houden zodra je aan kinderen begint? Lijkt mij vrij logisch maar misschien is dat een andere discussie.
Bij mij innde omgeving betalen bijna alle ouders van klasgenootjes mee aan de opleiding.[/quote]

Nu ik dit hier allemaal lees schrik ik ook als moeder van drie kinderen. Ik vind ook dat je als ouder deels verandwoordelijk bent voor het toekomstperspectief van je kinderen. Wij sparen dus al vanaf de geboorte voor hun ongeacht of ze gaan studeren, ik snap best dat dit niet voor iedereen mogelijk is, maar het moet voor iedereen mogelijk zijn om een tientje per maand weg te leggen voor je kinderen.....

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:08

Voor iedereen die niet snapt hoe je aan zo'n hoge studieschuld kunt komen:
Collegegeld=2000/12: 167pm
Boeken 1000/12: 83pm
Kamer: 350pm
Eten/drinken/boodschappen 100pm
Telefoon 20pm
Zorg en andere verzekeringen: 100pm
Totaal: 820 euro per maand. Dan heb je nog niets geks gedaan. Als je 4 jaar studeert dus: 39360 euro.

Laten we wel wezen: als alles goed gaat is een studieschuld van boven de 60000 niet nodig, maar niet altijd gaat alles goed. Met deze cijfers is het eigenlijk juist bijzonder dat niet veel meer mensen een hogere studieschuld hebben.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:14

Yadano78 schreef:
Nu ik dit hier allemaal lees schrik ik ook als moeder van drie kinderen. Ik vind ook dat je als ouder deels verandwoordelijk bent voor het toekomstperspectief van je kinderen. Wij sparen dus al vanaf de geboorte voor hun ongeacht of ze gaan studeren, ik snap best dat dit niet voor iedereen mogelijk is, maar het moet voor iedereen mogelijk zijn om een tientje per maand weg te leggen voor je kinderen.....

Met een tientje per maand kom je er echt niet hoor, dat is 120/jaar en dat dan gedurende 18 jaar = 2160 euro. Dat is 1 jaar collegegeld...

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:14

Yadano78 schreef:
vec schreef:

Bij mij innde omgeving betalen bijna alle ouders van klasgenootjes mee aan de opleiding.

Nu ik dit hier allemaal lees schrik ik ook als moeder van drie kinderen. Ik vind ook dat je als ouder deels verandwoordelijk bent voor het toekomstperspectief van je kinderen. Wij sparen dus al vanaf de geboorte voor hun ongeacht of ze gaan studeren, ik snap best dat dit niet voor iedereen mogelijk is, maar het moet voor iedereen mogelijk zijn om een tientje per maand weg te leggen voor je kinderen.....[/quote]

Vind ik ook hoor, maar soms gebeuren er nou eenmaal dingen die je van tevoren niet aan zag komen. Mijn ouders zijn gescheiden, net toen de crisis uitbrak. Konden toen niet van het huis afkomen. Daarnaast nog meer dingen in die tijd die geen fijne financiële gevolgen hadden. Daardoor kunnen ze (ondanks hun boven modale inkomen) nu prima rondkomen, maar hebben ze niet genoeg om de studie van drie kinderen te betalen. En toegegeven, ik vind ook dat er domme keuzes zijn gemaakt door ze. Daar kan ik alleen niks aan doen, maar ben daardoor helaas wel de pineut.

Helaas is het voor veel mensen ook al niet mogelijk om een tientje per maamd opzij te zetten. Zijn genoeg mensen die van 60 euro per week moeten rondkomen... Zeker als je dan ook nog eens meerdere kinderen hebt, wordt het opeens veel meer. Daarbij heb je dan ook net aan een jaar collegegeld gespaard voor je kind... kom je ook niet erg ver mee
Laatst bijgewerkt door snuffie123 op 06-08-18 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:16

Yadano78 schreef:

Achteraf gezien had ik denk ik veel gehad aan een soort fundamenteel cursusje "de waarde van geld" en "wat heb je allemaal nodig".
Achteraf gezien had ik denk ik heel veel kunnen besparen als ik in het begin dat ik op mezelf was niet zoveel geld aan (achteraf gezien) onnodige dingen uit heb gegeven. Dus het leren werken met budgetten enzo. Ik had wel kleedgeld maar daar kocht ik gewoon nooit kleding van :') Dus dat werkte ook niet helemaal. Als ik bijvoorbeeld eens per week had moeten koken voor het gezin met een bepaald budget had dat erg leerzaam geweest, of toen mijn kamer opnieuw werd ingericht dit met een bepaald bedrag moeten doen.
Misschien kun je er iets van meenemen. :)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:20

Tip voor diegene die zijn studieschuld toch wil verbergen :o

In BKR staat de studieschuld niet, maar let ook op je kopie bankafschrift...
Als je al bezig bent je DUO lening af te betalen, dan kan het dat je per ongeluk net een bankafschrift laat zien met een betaling naar DUO. Hypotheekverstrekkers zien zo dus wel dat jij een studielening hebt.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:21

Wat gek hoe mensen hier anders kunnen denken. Ik ben opgevoed met de gedachte om altijd voor jezelf te zorgen altijd te werken en je eigen kosten te betalen. Ik vind dit persoonlijk juist een hele goede opvoeding en ben er verantwoordelijk en goed uit gekomen.
Als ik dat vergelijk met mensen voor wie alles wordt betaald die nu niet eens weten hoe ze een zorgverzekering moeten betalen en hun geld over de bank gooien alsof het water is dan denk ik wat is dan de juiste manier?

Overigens geldt dit natuurlijk niet voor iedereen hoor! Maar het een is niet per se beter of slechter dan het ander toch er zijn verschillende manieren en het heeft met veel meer dingen dan alleen het wel of niet betalen van school voor je kind te maken of het kind 'het goede pad' volgt om zo maar even te zeggen.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:22

Dispar_Vulgo schreef:
Tip voor diegene die zijn studieschuld toch wil verbergen :o

In BKR staat de studieschuld niet, maar let ook op je kopie bankafschrift...
Als je al bezig bent je DUO lening af te betalen, dan kan het dat je per ongeluk net een bankafschrift laat zien met een betaling naar DUO. Hypotheekverstrekkers zien zo dus wel dat jij een studielening hebt.

Gewoon eerlijk zijn naar je hypotheekadviseur en een creatieve kiezen

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:37

Hier ook lieve ouders die vanaf m’n geboorte hebben gespaard. Uiteindelijk een potje van ongeveer 6.000. Nou hadden m’n ouders het niet breed dus ik kreeg maximaal aanvullend, dus studiepotje (op laptop na) lang niet aangeraakt. Pas nadat m’n stufi stopte. Iemand die zei ‘wat heb je aan 2100 euro, dat is 1 jaar collegegeld?’ Nou dan hoef je daar 1 jaar niet over te piekeren dus dat is dan toch al mooi? Alle beetjes helpen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:54

Ik zal even een knuppel in het hoenderhok gooien: mbo (en alles lager dan dat) en hbo is niet echt studeren natuurlijk. Je gaat dan naar school. Studeren is het volgen van een universitaire opleiding. Hetgeen voor wat betreft uitgaven en ook voor wat betreft inkomen later niet te vergelijken is met een mbo of hbo opleiding. Dus de bedragen die je hier leest zijn echt alles behalve schrikbarend. Wat mij betreft hoort bij studeren aan de universiteit dat je op kamers gaat en dat je een actief studentenleven hebt. Heb je dat allebei niet, kun je veel banen al op je buik schrijven. Dit kost uiteraard veel tijd en geld. 6 tot 8 jaar studeren is heel normaal. Met een bestuursjaar, een vereniging etc. Als je dan een studieschuld hebt van 60k plus, kun je dat gemakkelijk terugbetalen met je baan. Startsalaris is dan namelijk rond de 55k en groeit ieder jaar met een paar honderd €.

Het is dus maar net wat je referentiekader is.

Lijkt me nogal wiedes dat al die mbo, hbo en spoorstudenten hier geen tot een lage lening hebben. Maargoed, die komen ook nooit aan een echt goede baan met een dito salaris imo en zeker niet net na de opleiding.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:02

Kosten kunnen snel oplopen hoor. Ik geloof dat m'n basisbeurs gelijk was aan of lager dan de huur van m'n kamer. Ik heb langer over m'n studie gedaan door eerst een verkeerde studiekeuze te hebben gemaakt en in m'n uiteindelijke studie extra vakken te hebben gevolgd en wat langer over m'n scriptie te hebben gedaan. Ja ik had (vrijwel) nominaal kunnen studeren en thuis kunnen blijven wonen, maar ik had m'n tijd op kamers en de sport die ik toen deed (6 dagen per week trainen) geen moment willen missen.

Overigens schrik ik eigenlijk van de startsalarissen die ik hier zie! 20.000 euro voor 40 uur vind ik echt heel weinig, zeker als je hebt gestudeerd, maar eigenlijk ook voor een (hogere) beroepsopleiding..

Mijn advies voor mensen die willen kopen met studieschuld: zoek een goede hypotheekadviseur, dat scheelde bij mij zeker 50.000..

Edit: ik heb altijd zeker twee dagen per week naast m'n studie gewerkt, maar met een bedrag op of boven het minimumloon levert dat ook niet super veel op.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 06-08-18 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:03

Joman schreef:
Ik zal even een knuppel in het hoenderhok gooien: mbo (en alles lager dan dat) en hbo is niet echt studeren natuurlijk. Je gaat dan naar school. Studeren is het volgen van een universitaire opleiding. Hetgeen voor wat betreft uitgaven en ook voor wat betreft inkomen later niet te vergelijken is met een mbo of hbo opleiding. Dus de bedragen die je hier leest zijn echt alles behalve schrikbarend. Wat mij betreft hoort bij studeren aan de universiteit dat je op kamers gaat en dat je een actief studentenleven hebt. Heb je dat allebei niet, kun je veel banen al op je buik schrijven. Dit kost uiteraard veel tijd en geld. 6 tot 8 jaar studeren is heel normaal. Met een bestuursjaar, een vereniging etc. Als je dan een studieschuld hebt van 60k plus, kun je dat gemakkelijk terugbetalen met je baan. Startsalaris is dan namelijk rond de 55k en groeit ieder jaar met een paar honderd €.

Lijkt me nogal wiedes dat al die mbo, hbo en spoorstudenten hier geen tot een lage lening hebben. Maargoed, die komen ook nooit aan een echt goede baan met een dito salaris imo en zeker niet net na de opleiding.

Zo, iemand kijkt neer op mbo’ers en hbo’ers? :=
Alsof je met een universitaire opleiding aan een goede baan komt. Genoeg mensen in m’n omgeving met een universitair diploma die niet aan de bak komen.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:10

Joman schreef:

Wauw, en zo druk je iedereen naar beneden die zo keihard voor een hbo diploma heeft gewerkt. Wij hbo'ers doen niets anders dan lantefanten. Ik snap het helemaal. Pff, wat een reactie weer van iemand die zich blijkbaar te goed voelt voor mbo en hbo'ers >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:12

Ik kijk nergens op neer. De situaties zijn niet met elkaar te vergelijken. In dit topic zie ik een hoop blije en verbaase bokkers. Zij hebben geen studieschuld en snappen niet hoe anderen aan zo'n 'torenhoge' schuld kunnen komen. Zij kunnen zich klaarblijkelijk niet verplaatsen in een situatie van iemand met een goede universitaire opleiding en doen bijna neerbuigend naar hen. Niet juist imo.

Als je een universitaire studie hebt gevolgd en daarnaast een actief studentenleven hebt gehad en op kamers hebt gewoond, is het godsonmogelijk dat je geen baan kunt vinden. Met welke studie dan ook.
Als je een universitaire studie hebt gevolgd, je was spoorstudent en hebt nominaal gelopen en ook nog eens filosofie gestudeerd? Ja, dan kan het lastig worden. Maargoed dan kun je ook nauwelijks een hoge studieschuld hebben.