Inkomstenbelasting 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:26

Krijg ook niks terug of moet bijbetalen. Heb 10% van mijn loon betaald aan belasting. Klinkt best veel. is dus volle maand werken voor de belasting :=

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:34

Plien91 schreef:
Je draagt niet meer of minder af dan een ander, alleen het moment waarop je dat doet is dus anders dan de reguliere maandelijkse afdracht via je werkgever. Vestzak-broekzak gevalletje.

Haha, ik bedoel ook niet dat ik meer moet afdragen dan een ander. Excuses!

Maar heb altijd geld terug gekregen als student / meerdere baantjes etc. Vorige jaren voor het eerst fulltime gewerkt na mijn studie en toen was het altijd nul. Nu in het 'harde' volwassen leven is het toch naar als je dan je inkomstenbelasting invult (omdat het moet), niets bijzonders hebt gedaan (1 werkgever, huurhuis, single) en dan denkt dat het op nul komt en hoort te staan & dan alsnog als verrassing moet terug betalen.

Ik heb er eerlijk gezegd ook niet veel verstand van, dus daardoor voelt het als raadsel waarom ik dan (weliswaar gelukkig een niet al te groot bedrag) nog eens extra moet inleveren -O-

Niet bedoelt als 'pffff moet ik nog eens extra betalen ook', maar snap niet waar het kleine bedrag dus vandaan komt. Zou fijn zijn als ze daar ook uitleg bij geven :Y)

veerledec

Re: Inkomstenbelasting 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:39

Dan is er te weinig ingehouden door de salarisadministratie van je werkgever.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:41

moyra schreef:
Winged schreef:
Vraagje, heeft iemand hier ervaring met middelen? Ik had 2 jaar terug een fors hoger inkomen dan dat ik nu heb. Vorig jaar nog iets meer (overstap naar ander werk). Dit jaar zit ik daarop jaarbasis zo'n 7500 euro onder. Nu las ik iets over dat je een middeling aan kan vragen, maar ik heb geen idee hoe dat zit. Iemand een idee?

(NB: Zoals de opgave nu lijkt zou ik 7 euro terug moeten krijgen, wat dus niet opgaat.... Want vanaf 45 euro krijg je terug :+ )

Onder €15,- krijg je niet terug.
Onder €45,- hoef je niet te betalen.
Maakt voor jou niets uit maar wat je schrijft is niet correct.

De grens voor middelen is volgens mij 545 euro. Dat is iets anders dan de aanslaggrenzen die moyra noemt. Middelen heeft vooral zin als je grote tariefsverschillen hebt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:42

Iloveiswan schreef:
Krijg ook niks terug of moet bijbetalen. Heb 10% van mijn loon betaald aan belasting. Klinkt best veel. is dus volle maand werken voor de belasting :=

Klinkt als veel :P?? Ik betaal van heel veel euro's van mijn loon meer dan de helft aan de Belastingdienst. Dus ik werk de helft van het jaar voor niks ;).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:45

eilleen333 schreef:
Nou ja, ze zijn van harte welkom om er ooit nog naar te vragen als ze willen. Ik heb ze even gebeld (omdat ik ook aangifte doe voor mijn vader die wel een brief heeft gehad), maar ik hoef idd niet perse aangifte te doen, maar het kan zijn dat er later inderdaad nog correspondentie over komt, maar ik krijg geen boete als ik het nu niet zelf doe. Ze raadde het me wel aan omdat ze dacht dat ik geld terug zou krijgen als student, maar dat is dus niet zo.
Maar goed, back to daily life ;)

Ze zullen het in de praktijk wellicht niet doen, maar technisch gezien kan je wel een boete krijgen hoor.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... e-gekregen

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:47

Ik krijg zo'n 60 euro en mijn man moet 190 euro betalen. Fijn, werken bij 2 werkgevers.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:53

Ik kom op 0 uit (gelukkig).
Ik ben altijd bang dat ik ineens moet terugbetalen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:58

Voor middelen is dit een ideale site: http://www.belastinghelden.nl/middeling

Ik heb jaren terug via hen een berekening gemaakt en toen zelf (met hun template) ingediend. Ik ging toen van een sneu bijbaantje naar een fulltime grotemensenbaan, geloof dat ik na aftrek van die 545 euro ruim 1000 euro overhield. Helaas was de belastingdienst zomerstagiair nogal fanatiek en kreeg ik eerst dus de volle 1500 op m'n rekening, en na een telefoontje van mijn kant toch maar een brief met verzoek die 545 terug te storten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:10

Droomster schreef:
Niet bedoelt als 'pffff moet ik nog eens extra betalen ook', maar snap niet waar het kleine bedrag dus vandaan komt. Zou fijn zijn als ze daar ook uitleg bij geven :Y)

Ben je niet net in een hogere schijf terecht gekomen met je loon? En dat ze op je werk daar geen rekening mee hadden gehouden en je dus het hele jaar voor een schijf lager een percentage belasting hebt betaald?

Zie : https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n_schijven

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:22

Ik heb hem dit jaar voor het eerst zelf ingevuld, en vond het reuze spannend!

Maar het stelde niks voor en we krijgen toch zo'n €1300,- terug. =:) **\O/**

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:23

Yessy schreef:
Voor middelen is dit een ideale site: http://www.belastinghelden.nl/middeling

Ik heb jaren terug via hen een berekening gemaakt en toen zelf (met hun template) ingediend. Ik ging toen van een sneu bijbaantje naar een fulltime grotemensenbaan, geloof dat ik na aftrek van die 545 euro ruim 1000 euro overhield. Helaas was de belastingdienst zomerstagiair nogal fanatiek en kreeg ik eerst dus de volle 1500 op m'n rekening, en na een telefoontje van mijn kant toch maar een brief met verzoek die 545 terug te storten :+

Ah top, ga ik daar even mee aan de slag. Gaat om behoorlijk grote verschillen namelijk...

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:24

veerledec schreef:
Iloveiswan schreef:

Klinkt als veel :P?? Ik betaal van heel veel euro's van mijn loon meer dan de helft aan de Belastingdienst. Dus ik werk de helft van het jaar voor niks ;).

ja voor mij is het veel :P hou ongeveer 7000 over van een jaar werken. Snap ook wel dat als je meer verdient meer moet betalen. Maar als ik 15.000 zou verdienen in een jaar en dan 1500 moet betalen houd je toch meer over voor je gevoel :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:25

Wordt alles eigenlijk gecontroleerd door de Belastingdienst? Dat is toch ongelooflijk veel werk? Of is dat steekproefsgewijs?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:26

Ik moet 67,- betalen maar hoef hem niet in te vullen dus laat het voor wat het nu is.
Wat ik mij afvraag. Mocht ik volgend jaar toch wel geld terugkrijgen of verplicht in moeten vullen. Kunnen ze hem dan alsnog van 2017 opnieuw verplichten? Nu is het maar 67,- hoor haha maar daar was ik benieuwd naar.
Mijn vriend moet hem nog invullen. Ik verwacht daar wel van dat hij moet betalen en hij is het verplicht dus ben benieuwd.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:30

Suzanne F. schreef:
Wordt alles eigenlijk gecontroleerd door de Belastingdienst? Dat is toch ongelooflijk veel werk? Of is dat steekproefsgewijs?

Zeker niet. Het systeem spuugt bepaalde opvallende zaken uit, ze hebben elk jaar een aantal specifieke aandachtspunten en bepaalde aangiften zijn op handmatig gezet, die worden ook apart bekeken. Verder worden bepaalde afwijkingen van gerenseigneerde informatie ook geflagd. En de rest is het geheim van de Belastingdienst :D.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:44

ik krijg 765 terug van de belastingdienst :D dat is voor mij al veel.
is een mooie pot voor waneer mijn hond komt in mei

Weten jullie waneer het ongeveer gestort wordt ?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:48

Hier 3000 euro terug, maar ik ben alleenstaand moeder met laag salaris

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:49

AfricanLady schreef:
ik krijg 765 terug van de belastingdienst :D dat is voor mij al veel.
is een mooie pot voor waneer mijn hond komt in mei

Weten jullie waneer het ongeveer gestort wordt ?

Voor 1 April ingevuld is vóór 1 juli bericht toch?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:59

Liselot schreef:
Hier 3000 euro terug, maar ik ben alleenstaand moeder met laag salaris

wow

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:03

purny schreef:
idinn schreef:
Ik vraag me dan wel af.. waarom krijgt de ene persoon wel bericht dat die aangifte MOET doen en een ander niet..

Je krijgt ook via mijnoverheid een bericht.
Even een andere vraag. Kun je brillen ook opgeven?

Nee. Een bril is niet aftrekbaar.

Ik ga nog even lekker rekenen met mijn zorgkosten. Ik heb behoorlijk wat kilometers gemaakt afgelopen jaar. Ook ziekenbezoek. Dan nog wat fysio en dan zit ik wel aan een aftrekbedragje hoop ik.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:13

Waar voeren jullie je studieschuld in? :(:) B-)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:14

Die komt in mindering op je Box 3 vermogen. Maar als je dat niet hebt, hoef je ook niks in te vullen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:15

Die studieschuld krijg je dan meer of minder terug

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:18

AfricanLady schreef:
Die studieschuld krijg je dan meer of minder terug

Wat bedoel je hiermee?

Heb overigens net mijn vooringevulde gegevens bekeken, en dat is niet bepaald compleet...