Vrouwen in de ict

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:27

De if / else heeft zo te zien ook nog wat kringel-haakjes nodig. Zo gebruik je die:

if (conditie) {
dan gebeurt er dit }
else {
en anders gebeurt er dit }

Succes Mizora! Leuk dat je bij Young Capital een opleidingstraject kan gaan doen. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:02

Mews schreef:
De if / else heeft zo te zien ook nog wat kringel-haakjes nodig.

En dan nog een tipje voor de leesbaarheid:

Code
if (conditie) {
   dan gebeurt er dit
}
else {
   en anders gebeurt er dit
}

Dus na een accolade openen altijd op een nieuwe regel beginnen en 1 tab inspringen (afhankelijk van de instellingen zijn dat meestal 2, 3 of 4 spaties - de meeste code editors doen dat bovendien automatisch)
En de sluit-accolade op een eigen regel, zonder die inspring. Je kunt dan altijd goed zien waar een blok begint en ophoudt.

(Er worden ergens nog verhitte discussies gevoerd over accolade openen op dezelfde regel of een eigen, en of je tabs of spaties moet gebruiken, maar daarbij zou ik vooral zeggen: zorg dat je vooral 1 manier kiest en hou die aan in je code. En als je ergens komt te werken vertellen ze vanzelf wel hoe ze het willen.)

Anoniem

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:16

Wij hebben een pingpong competitie op werk, gut wat een plezier tussen het werk door.
Te leuk, kan het iedereen aanraden! We zitten met ong 40 man in de competitie onderling.

Nu weer verder in Sketch. :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:37

Iedereen bedankt voor de opmerkingen. Ik heb ze als het goed is verwerkt en het programma draait. Ondertussen zelfs versie 3.

Wat leuk zeg bobje26!

Dit bestand is officieel niet voor YC, maar ik heb wat oefenmateriaal nodig dat niet uitgekauwd is om het goed opgeslagen te krijgen. En paardenvoeding blijft nu eenmaal mijn passie, dus dat was leuk starten. Ik wil kijken of ik er uiteindelijk mijn excel-bestand mee kan vervangen, waarin ik tot nu toe de voerberekeningen doe.

Naast hun (online) vooropleidingstraject (omdat ik geen echte ict-achtergrond heb, is dit nodig om met hun opleidingstraject mee te kunnen doen) heb ik er ook een for-dummies boek bij gekocht. Hiermee heb ik allerlei informatie ook op papier in plaats van alleen in video en kan ik wat extra achtergrondinformatie erbij zoeken.

Het is bijzonder om te zien hoeveel dingen op elkaar lijken. Blijkbaar heb ik mijn grote scriptie, over een digitaal vleeskalf, ook in een backend situatie geschreven en kreeg ik het rauwe bestand aangeleverd in een taal die ontzettend veel op java lijkt. Dus nu herken ik allerlei opbouwen veel beter. Ik heb daar toen ook echt flink mee zitten stoeien. Het is niet leuk als je digitale kalf steeds dood gaat.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:04

wat leuk mizora.

ik zal me ook weer meer op het programmeren storten. ik oefen op het moment via codecademy. verder nu via LOI Java develloper ingeschreven. dus wie weet kom ik ook nog met vragen.

welke boeken heb jij mizora?

en tot slot voor de huidige programmeurs, zijn jullie het na een paar jaar niet zat? of is er voldoende afwisseling?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:11

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:18

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:19

Pluralsight is wel echt de moeite waard.

Ik wordt mijn werk niet zat, maar bij mijn werkgever zijn we end-to-end verantwoordelijk voor onze applicatie die is het veel meer dan alleen programmeren. Eigenlijk doe ik dat helemaal niet zoveel. Ook veel opswerk, testautomatisering, infra achtige dingen en oneindig veel meetings. Nooit saai in ieder geval :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:20

oeh.. zal even kijken imay, ik heb voor business analist de formulieren gekregen van YC.

@mizora, bedankt..ik ga ook eens kijken.
ook ik heb gesproken met YC, maar zou het eigenlijk liever zelf doen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:24

Ik vind zelf de Head First-boeken ook fijn. (Die hebben trouwens naast programmeren ook een boek over data analyse, ook leuk.)

Joltsje: het programmeren zelf heb ik eigenlijk nooit saai gevonden, al vond ik het wel leuk om steeds wat verschil in focus te hebben, soms meer backend en soms meer frontend of ux. Bij kleinere werkgevers krijg je die variatie vrijwel onvermijdelijk.
Soms was ik wel alle gedoe eromheen helemaal zat (dev-omgevingen, configuratiefiles, vpn, wachtwoorden, source control, bug trackers, package managers, en dat dan geen van die zaken helemaal goed lopen waardoor je vooral een hele tijd met instellingen aan het klooien bent. Daar kon ik soms echt niet goed tegen.)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:24

Joltsje schreef:
en tot slot voor de huidige programmeurs, zijn jullie het na een paar jaar niet zat? of is er voldoende afwisseling?

Bij mij is niet 1 dag hetzelfde.
Ik werk bij een bedrijf wat financiële software maakt. Bijna elke dag ben ik voor verschillende klanten bezig, veel ad-hoc werk. Best stressvol werk, maar dan ben ik op mijn best.

Scheelt ook dat ik "full-stack ontwikkelaar" ben. De ene dag zijn het meer front-end klussen, de andere dag meer back-end, en soms gewoon vanalles door elkaar.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:44

Joltsje schreef:
wat leuk mizora.

ik zal me ook weer meer op het programmeren storten. ik oefen op het moment via codecademy. verder nu via LOI Java develloper ingeschreven. dus wie weet kom ik ook nog met vragen.

welke boeken heb jij mizora?

Leuk! Ik doe nu zelf Python via codecademy, werkt best fijn :j Overigens doe ik het niet per se omdat ik het nodig heb, maar omdat het wel erg handig is in mijn vakgebied. Daarnaast volg ik via edX nog een course voor PowerBI, altijd handig om wat certificaatjes toe te kunnen voegen aan mijn cv. Ik wil komende week of volgende week ook mijn PSM I (Scrum Master) halen, aangezien daar ook veel naar gevraagd wordt.

Ik zit nu op mijn werk in de beschikbaarheid trouwens, dat betekent veel zelf in te delen tijd om cursussen te volgen en certificaten te halen. Maar ik ben ook enorm druk met het schrijven van motivaties voor leuke opdrachten :P Een grote klant van ons is KLM, dus ik hoop daar iets te kunnen gaan doen!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:14

tanx allemaal.

ik heb een soortgelijk boek nu besteld bij bol.com. ik heb dan de nederlandse versie.
via de LOI het boek wat echt voor het certificaat gaat. dus als ik dat dan allebeide doorspit en oefen, oefen , oefen, hoop ik de switch te kunnen maken.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 19:52

Moeten julie “solliciteren” voor opdrachten GA? Heb je het naar je zin?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 19:55

Niwla schreef:
Moeten julie “solliciteren” voor opdrachten GA? Heb je het naar je zin?

Ja! Intake noemen ze het hier. Je hebt ook veel invloed op welke opdracht je gaat doen, planning matcht je wel ook op opdrachten maar je kan zelf ook motivaties schrijven voor datgene wat je leuk lijkt.

Ik heb nu drie potentiële opdrachten "open" staan :) Vind het erg tof hier, hele leuke collega's en goede sfeer. Veel vrije tijd maar ook nog goede begeleiding. Je hebt je carrière echt zelf in de hand eigenlijk.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:51

Leuk GA, succes met de potentiële opdrachten en intakegesprekken! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 09:40

Hallo allemaal, mag ik ook meepraten?

Ik ben Jans, 30, werk inmiddels 10 jaar als UX Designer bij grote bedrijven en heb een grote interesse in Front-End development waar ik mij langzaam aan meer in ontwikkel met dank aan mijn man (Sr. Frontend developer _O- )

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:18

Hanafubuki schreef:

Ik ben Jans, 30, werk inmiddels 10 jaar als UX Designer bij grote bedrijven en heb een grote interesse in Front-End development waar ik mij langzaam aan meer in ontwikkel met dank aan mijn man (Sr. Frontend developer _O- )

Welkom!

Front-end is hartstikke leuk!
Waar ben je mee bezig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:24

Ik heb gister vast contract aangeboden gekregen, super fijn.
Zit er nog geen jaar dus maak wel flinke stappen ondertussen. *\o/*

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:48

Mag ik ook mee kletsen?
Ik werk als CISO (chief information security officer) bij een gemeente :), dus iets meer de ‘zachte’ kant van de ICT.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:54

Welkom!

Lolacabana, wat houdt CISO precies in qua werk? :)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 12:52

Welkom Jans en Lolacabana! :)

Gefeliciteerd met je vaste contract bobje! *\o/*

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:47

Ghostattack schreef:
Welkom!

Lolacabana, wat houdt CISO precies in qua werk? :)

Even uit mijn functieomschrijving gejat:

Taken en verantwoordelijkheden
1. Verantwoordelijk voor het opstellen, bijstellen, vernieuwen en herzien van het informatiebeveiligingsbeleid en de daaruit voortvloeiende informatie(beveiligings-)plannen.
2. Optreden als adviseur (voor het management) bij nieuwe ICT-voorzieningen en bij ingrijpende veranderingen in de ICT-infrastructuur.
3. Adviseren van het (lijn)management bij de uitwerking van het informatiebeveiligingsbeleid in informatiebeveiligingsplannen voor hun verantwoordelijkheidsgebieden, en bij de implementatie van deze plannen.
4. Initiëren of laten uitvoeren van periodieke beveiligingsaudits, risico-, afhankelijkheids- en kwetsbaarheidsanalyses.
5. Coördineren en adviseren bij beveiligingsincidenten, datalekken en zo nodig optreden bij calamiteiten.
6. Op de hoogte blijven van ontwikkelingen op het gebied van informatiebeveiliging en zo nodig met voorstellen komen voor aanvullingen of verbeteringen van producten, methodieken of werkwijzen met betrekking tot de informatiebeveiliging.
7. Opzetten en initiëren van (periodieke) informatiebeveiligingsbewustzijn programma’s en adviseren over voorlichting en training van gebruikers in het correct omgaan met informatie(systemen).
8. Te allen tijde een open deur dienen te hebben voor de gebruikersorganisatie indien deze, buiten de hiërarchie om, een beveiligingsincident of datalek wil melden. Bij voorkeur zou de CISO het formele, en bij iedereen in de organisatie bekende, aanspreekpunt voor “informatiebeveiligingszaken‟ moeten zijn.
9. Projectenadvies geven bij projecten die als doel hebben beveiligingsmaatregelen te implementeren of de kwaliteit van de beveiliging op langere termijn te handhaven en waar nodig te verbeteren.
10. (Steekproefsgewijs) controleren van de werking en naleving van het informatiebeveiligingsbeleid en daaruit voortvloeiende maatregelen.
11. Periodiek rapporteren van beveiligingsincidenten, datalekken en de afhandeling daarvan aan de portefeuillehouder.
12. De gemeente vertegenwoordigen in externe overleggremia.
13. Rapportages op het gebied van de beveiliging (laten) beoordelen.

Bevoegdheden
De belangrijkste bevoegdheid is om op elke plek binnen de organisatie gevraagd en ongevraagd onderzoek te kunnen (laten) doen en zo nodig zaken voor te schrijven. Bij informatiebeveiliging is het echter noodzakelijk om centraal keuzes te maken. Bij (grote) beveiligingsincidenten/-risico’s of datalekken heeft de CISO de bevoegdheid, zo nodig, direct in te grijpen (met verantwoording achteraf richting het management).

Extra rollen
- ENSIA-coördinator
- ACIB & VCIB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:52

Matheno schreef:
Hanafubuki schreef:

Welkom!

Front-end is hartstikke leuk!
Waar ben je mee bezig?

Voornamelijk HTML, CSS en responsive grids. Scripting (Javascript eventueel PHP) is nog evne op een laag pitje. Dat wordt in mijn project nog gescript door mijn man :)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:00

Tof Jans!

Haha Lilacabana, wij moeten juist aan allerlei cico eisen voldoen en dat is soms echt een hoofdpijn dossier