Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:24

Ik ben een vrij fanatieke dagdromer. En helemaal als ik series of films heb gekeken. Dan kan ik dagen rondlopen met een verhaallijn in mijn hoofd waarin ik een karakter speel (of eigenlijk, waarin dat gewoon echt is natuurlijk). Boeken zijn ook zo.
Vroeger merkte ik dat voor het eerst bij het spel the Sims. Dagen, weken lang niets anders aan mijn hoofd. Tot ik er helemaal naar van werd.
Tegenwoordig voorkom ik het door niet meer dan 2 afleveringen per dag van een serie te kijken.
Mijn God, ik heb al hele rollen gespeeld in mijn "dagdroom leven". :')

And the Oscar goes to..

Blue_Eyes

Berichten: 20358
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:40

Mendel schreef:
Maar die voorsprong was ook zo weg. Omdat de school er in het begin niet mee om kon gaan. Die vonden het raar dat mijn moeder me al zoveel had geleerd. Ik kon lezen en schrijven als kleuter. En ik kende inderdaad ook alle kleuren. Maar we moesten dan beginnen met een kleur en deden dan een week alles met die kleur. Dat maakte mij knettergek. Rood is dat! Roohood! Weet ik wel... totdat ik maar stil werd. En zo is het vanaf toen eigenlijk altijd gegaan.

Yup. Het commentaar dat mijn moeder heeft gehad. Om nog maar niet te spreken over wat ik te horen kreeg toen ik met mijn dochter op school aankwam :')


Mendel schreef:
Ik ben een vrij fanatieke dagdromer. En helemaal als ik series of films heb gekeken. Dan kan ik dagen rondlopen met een verhaallijn in mijn hoofd waarin ik een karakter speel (of eigenlijk, waarin dat gewoon echt is natuurlijk). Boeken zijn ook zo.
Vroeger merkte ik dat voor het eerst bij het spel the Sims. Dagen, weken lang niets anders aan mijn hoofd. Tot ik er helemaal naar van werd.
Tegenwoordig voorkom ik het door niet meer dan 2 afleveringen per dag van een serie te kijken.
Mijn God, ik heb al hele rollen gespeeld in mijn "dagdroom leven". :')

And the Oscar goes to..

Oh ja. Gelukkig, ik ben niet gek :D

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:46

Blue_Eyes schreef:
Mendel schreef:
Maar die voorsprong was ook zo weg. Omdat de school er in het begin niet mee om kon gaan. Die vonden het raar dat mijn moeder me al zoveel had geleerd. Ik kon lezen en schrijven als kleuter. En ik kende inderdaad ook alle kleuren. Maar we moesten dan beginnen met een kleur en deden dan een week alles met die kleur. Dat maakte mij knettergek. Rood is dat! Roohood! Weet ik wel... totdat ik maar stil werd. En zo is het vanaf toen eigenlijk altijd gegaan.

Yup. Het commentaar dat mijn moeder heeft gehad. Om nog maar niet te spreken over wat ik te horen kreeg toen ik met mijn dochter op school aankwam :')


Dit herken ik wel. Ik kon al lang lezen toen ik in groep 3 zat, maar school geloofde dat eerst niet. Toen er, na lang aandringen van mijn moeder, een AVI toets gedaan werd las ik zonder haperen die verhaaltjes voor, de één na de ander. De toetsafnemer zei bij AVI-7 letterlijk: "Ja, laten we bij deze maar ophouden, want anders lees je ze allemaal in één keer uit en dat is niet de bedoeling". :+

Maar ja, toen las ik in groep 4 alsnog alle boekjes tot AVI-12 uit en moest ik de rest van de basisschooltijd maar andere boekjes lezen dan de schoolboekjes :'). Ik vond dat echt verschrikkelijk, die boekjes waren ook helemaal niets aan, dus gingen we (ik en een ander goedlezend klasgenootje) onszelf vermaken in de "voorleesuurtjes" waar je in groepjes moest voorlezen. Alle punten en leestekens hardop uitspreken, bijvoorbeeld. Of ze allemaal tellen.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:52

Mendel schreef:
Ik ben een vrij fanatieke dagdromer. En helemaal als ik series of films heb gekeken. Dan kan ik dagen rondlopen met een verhaallijn in mijn hoofd waarin ik een karakter speel (of eigenlijk, waarin dat gewoon echt is natuurlijk). Boeken zijn ook zo.
Vroeger merkte ik dat voor het eerst bij het spel the Sims. Dagen, weken lang niets anders aan mijn hoofd. Tot ik er helemaal naar van werd.
Tegenwoordig voorkom ik het door niet meer dan 2 afleveringen per dag van een serie te kijken.
Mijn God, ik heb al hele rollen gespeeld in mijn "dagdroom leven". :')

And the Oscar goes to..


En daarom ben ik maar gaan acteren :+

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:54

Ik vond klassikaal lezen ook echt een hel. := Hoe vaak ik wel niet op m'n falie gehad heb omdat ik in de tijd dat iemand er "de puh-uh-n-tuh-è-n-s-luh-ì-juh-puh-è-r... puntenslijper" uit wist te persen, al minstens anderhalve pagina verder was. Maar dat was blijkbaar niet de bedoeling. :')

Phormicola: echt acteren, of zoals mijn vader die altijd zegt dat hij op de hogere toneelschool (hts) gezeten heeft? :D

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:01

Nee echt, professioneel en alles. Momenteel niet omdat ik me focus op script schrijven :)

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:05

phormicola schreef:
Nee echt, professioneel en alles. Momenteel niet omdat ik me focus op script schrijven :)


Gaaf!! *\o/* _/-\o_

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33934
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:08

Ik lees mee met dit topic! Ging vroeger veel met hoogbegaafde kinderen om en voelde me daar eindelijk begrepen. Dit omdat mijn verbale en non-verbale IQ 20 punten uit elkaar liggen. Ik kan me verbaal vreselijk geleerd uitdrukken terwijl ik het in de praktijk niet kan. :+

Ook vind ik het heel interessant omdat ik een onderwijsopleiding doe. En ik ga ongetwijfeld hoogbegaafde leerlingen tegenkomen. Het is altijd lastig om te differentiëren met dat soort leerlingen in de klas.
Hoor graag jullie ervaringen met het middelbare onderwijs, misschien kan ik er wat mee als leraar van de toekomst. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:11

phormicola schreef:
Mendel schreef:
Ik ben een vrij fanatieke dagdromer. En helemaal als ik series of films heb gekeken. Dan kan ik dagen rondlopen met een verhaallijn in mijn hoofd waarin ik een karakter speel (of eigenlijk, waarin dat gewoon echt is natuurlijk). Boeken zijn ook zo.
Vroeger merkte ik dat voor het eerst bij het spel the Sims. Dagen, weken lang niets anders aan mijn hoofd. Tot ik er helemaal naar van werd.
Tegenwoordig voorkom ik het door niet meer dan 2 afleveringen per dag van een serie te kijken.
Mijn God, ik heb al hele rollen gespeeld in mijn "dagdroom leven". :')

And the Oscar goes to..


En daarom ben ik maar gaan acteren :+


Same _O-

MacavityL

Berichten: 3996
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:56

Ik vind het lastig in te schatten welke 'obstakels' komen door intelligentie en welke door de grote variëteit aan andere (persoonlijkheids)eigenschappen en omgevingsfactoren. Persoonlijk denk ik dat mensen teveel aan intelligentie hangen en te weinig aan de andere factoren. Dat mensen een bepaalde herkenning hebben bij sommige verhalen kan ook komen door andere gemeenschappelijke eigenschappen (bijvoorbeeld introversie). Daarom trekt ook iets als de Mensa mij niet, naast dat ik dagelijks genoeg (hoog)intelligente mensen om mij heen heb op het werk, denk ik niet dat we meer gemeen hebben dan bij een bijeenkomst die betrekking zouden hebben op andere eigenschappen/interesses.

Zelf had ik het wat moeilijk op de basisschool (wederom, kan zijn omdat ik slim was en dit niet herkent werd, maar misschien speelde andere persoonlijkheidskenmerken wel een grotere rol). De cito ging prima maar toch ging ik naar de Mavo om mij wat zelfvertrouwen te geven. In de 2e zat ik op de Havo en de 3e op het VWO. Ik haalde de hoogste cijfers van de klas. In de 2e moesten we een voortgangstoets doen, wat een verkapte IQ test was. Je kreeg het resultaat niet in een getal, maar in 5 blokjes. Voor ruimtelijk inzicht waren alle blokjes gekleurd. Mijn natuur/scheikunde leraar vroeg soms of ik het nog snapte, want als dat niet zo was, kon ie het wel vergeten bij de rest van de klas. Daarentegen mijn taal docenten (Frans/Duits) vonden mij een drama, ik bakte er niets van (het had ook niet mijn interesse). In de 4e gedoubleerd (wederom, kan een rits met 'verklaringen' geven die wel of niet met intelligentie te maken hadden). Daarna met wat moeite 5 en 6 VWO afgerond.

Studeren vond ik heerlijk, zat bij een grote studie (psychologie) en vond het prima dat ik 'een nummertje' was. Zo kon ik mijn eigen gang gaan: selectief colleges volgen, veel werken om studie te betalen en met paard bezig te zijn (wedstrijdsport). Ik studeerde het beste om week voor tentamen het boek op te doen en te gaan lezen, uren achter elkaar. Boek 1x gelezen en prima cijfer op tentamen. Altijd alles in 1x gehaald en uiteindelijk meer studiepunten gehaald in de tijd die ervoor stond.

Hierna wilde ik gaan werken, de uitdaging aan gegaan om naar het buitenland (Londen) te verhuizen en iets te doen compleet buiten mn vakgebied (financiële wereld). Bij één van de grootste Amerikaanse banken binnen gekomen door mn Nederlands/Engelse taal en daar in 2 jaar omhoog gewerkt naar rol van specialist (tussenliggende promoties overgeslagen) en teamleider. Ik was 26. Toen de uitdaging bij deze baan weg was, naar een geheel andere functie binnen de financiële wereld gegaan. Dit ging prima, maar merkte dat ik meer werk deed in dezelfde tijd als mijn collega's. Toen ik mijn leidinggevende vroeg naar meer uitdaging, kreeg ik nog meer werk. Dit was niet de bedoeling; waarom zou ik meer werk doen voor hetzelfde salaris als anderen? Ze wilden me uiteindelijk een andere functie aanbieden (financieel analist), maar dit was moeilijk ivm de bankencrisis (het was 2008/9). Ik ging weer studeren.

Bij 2e master studie was even wennen dat er meer verplichte colleges waren waardoor ik minder 'vrij' was in m'n planning. Maar ging weer allemaal prima met erg goede cijfers (een 9.5 voor statistical genetics). Stage gedaan in het buitenland (New York) waar ik daarna gevraagd ben om nog jaartje te komen werken. Hierna een PhD gedaan wat echt mijn ideale werken is: autonoom bezig zijn. De gemiddelde PhD duurt 4 jaar (met 4 verplichte artikelen), de meeste mensen ronden 'm af in 5. Ik deed er 2.5 jaar over en had 10 gepubliceerde artikelen. Tevens volgde ik vakken voor mn aantekening sportpsychologie, reed ik wedstrijden met paard en deed aan wetenschapsvertaling voor een stichting die langs scholen en andere evenementen ging. Stil zitten is niet echt mijn ding ;)

All in, ligt studeren mij prima, faalangst heb ik niet, en zolang ik alles op mijn manier/tempo kan doen ben ik content. Tijdens 2e master moest ik samenwerken met studiegenootje en dit verliep zo goed, dat we elkaar steeds opzochten bij andere opdrachten. Never change a winning team!

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:04

MacavityL schreef:
Ik vind het lastig in te schatten welke 'obstakels' komen door intelligentie en welke door de grote variëteit aan andere (persoonlijkheids)eigenschappen en omgevingsfactoren. Persoonlijk denk ik dat mensen teveel aan intelligentie hangen en te weinig aan de andere factoren. Dat mensen een bepaalde herkenning hebben bij sommige verhalen kan ook komen door andere gemeenschappelijke eigenschappen (bijvoorbeeld introversie). Daarom trekt ook iets als de Mensa mij niet, naast dat ik dagelijks genoeg (hoog)intelligente mensen om mij heen heb op het werk, denk ik niet dat we meer gemeen hebben dan bij een bijeenkomst die betrekking zouden hebben op andere eigenschappen/interesses.

Zelf had ik het wat moeilijk op de basisschool (wederom, kan zijn omdat ik slim was en dit niet herkent werd, maar misschien speelde andere persoonlijkheidskenmerken wel een grotere rol). De cito ging prima maar toch ging ik naar de Mavo om mij wat zelfvertrouwen te geven. In de 2e zat ik op de Havo en de 3e op het VWO. Ik haalde de hoogste cijfers van de klas. In de 2e moesten we een voortgangstoets doen, wat een verkapte IQ test was. Je kreeg het resultaat niet in een getal, maar in 5 blokjes. Voor ruimtelijk inzicht waren alle blokjes gekleurd. Mijn natuur/scheikunde leraar vroeg soms of ik het nog snapte, want als dat niet zo was, kon ie het wel vergeten bij de rest van de klas. Daarentegen mijn taal docenten (Frans/Duits) vonden mij een drama, ik bakte er niets van (het had ook niet mijn interesse). In de 4e gedoubleerd (wederom, kan een rits met 'verklaringen' geven die wel of niet met intelligentie te maken hadden). Daarna met wat moeite 5 en 6 VWO afgerond.

Studeren vond ik heerlijk, zat bij een grote studie (psychologie) en vond het prima dat ik 'een nummertje' was. Zo kon ik mijn eigen gang gaan: selectief colleges volgen, veel werken om studie te betalen en met paard bezig te zijn (wedstrijdsport). Ik studeerde het beste om week voor tentamen het boek op te doen en te gaan lezen, uren achter elkaar. Boek 1x gelezen en prima cijfer op tentamen. Altijd alles in 1x gehaald en uiteindelijk meer studiepunten gehaald in de tijd die ervoor stond.

Hierna wilde ik gaan werken, de uitdaging aan gegaan om naar het buitenland (Londen) te verhuizen en iets te doen compleet buiten mn vakgebied (financiële wereld). Bij één van de grootste Amerikaanse banken binnen gekomen door mn Nederlands/Engelse taal en daar in 2 jaar omhoog gewerkt naar rol van specialist (tussenliggende promoties overgeslagen) en teamleider. Ik was 26. Toen de uitdaging bij deze baan weg was, naar een geheel andere functie binnen de financiële wereld gegaan. Dit ging prima, maar merkte dat ik meer werk deed in dezelfde tijd als mijn collega's. Toen ik mijn leidinggevende vroeg naar meer uitdaging, kreeg ik nog meer werk. Dit was niet de bedoeling; waarom zou ik meer werk doen voor hetzelfde salaris als anderen? Ze wilden me uiteindelijk een andere functie aanbieden (financieel analist), maar dit was moeilijk ivm de bankencrisis (het was 2008/9). Ik ging weer studeren.

Bij 2e master studie was even wennen dat er meer verplichte colleges waren waardoor ik minder 'vrij' was in m'n planning. Maar ging weer allemaal prima met erg goede cijfers (een 9.5 voor statistical genetics). Stage gedaan in het buitenland (New York) waar ik daarna gevraagd ben om nog jaartje te komen werken. Hierna een PhD gedaan wat echt mijn ideale werken is: autonoom bezig zijn. De gemiddelde PhD duurt 4 jaar (met 4 verplichte artikelen), de meeste mensen ronden 'm af in 5. Ik deed er 2.5 jaar over en had 10 gepubliceerde artikelen. Tevens volgde ik vakken voor mn aantekening sportpsychologie, reed ik wedstrijden met paard en deed aan wetenschapsvertaling voor een stichting die langs scholen en andere evenementen ging. Stil zitten is niet echt mijn ding ;)

All in, ligt studeren mij prima, faalangst heb ik niet, en zolang ik alles op mijn manier/tempo kan doen ben ik content. Tijdens 2e master moest ik samenwerken met studiegenootje en dit verliep zo goed, dat we elkaar steeds opzochten bij andere opdrachten. Never change a winning team!


Ik ben het met je eens. Maar tegelijkertijd denk ik ook wel dat je er anders tegenaan kijkt als alles je "zo goed" afgegaan is. Als ik je verhaal zo lees heeft het je weinig in de weg gezeten.
Natuurlijk heeft je hele karakter en omgeving invloed op hoe je er mee om gaat. In mijn geval heeft mijn omgeving meer verpest dan goed gedaan helaas. Daarom zeg ik ook vaak: met goede begeleiding en ondersteuning kun je ver komen, maar zonder kun je ook even ver zakken.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:10

Het berusten in eigenschappen is ook best een risico op gebrek aan poging tot verbetering.
We hadden een meisje op het HBO dat heel intelligent was maar extreem introvert en bij iedere vraag moest ze spontaan huilen. Was haar hele leven al zo geweest.
In de zomer was ze het blijkbaar zat en heeft cursussusen gedaan ipv vakantie.
Ik wist niet wat ik zag het jaar erna: totaal zelfverzekerd alsof ze niet wist wat het woord verlegen betekende.

Ik heb met een hoop zeer intelligente mensen gewerkt die inderdaad sociaal echt zwaar onbegaaft zijn, vaak blijven die in post-doc na post-doc hangen en uiteindelijk lopen ze tegen een muur.
Dat veranderd ook niet als je daar blijft uiteraard, het wordt eerder versterkt.

Zo zit een hb kennis al lang thuis ivm onbegrepen door werkgevers. Anderzijds denk ik: maar hb betekend niet dat je zomaar tegen iemand kan zeggen: weet je zeker dat je kind wel helemaal goed is (letterlijk zo gezegd)?
Dat is gewoon onbeschoft, logisch dat je onbegrepen bent.
Je hebt ook van die zak de behanger profs die echt de klootzak spelen en dat verstoppen achter asperger. Sorry, maar zo werkt dat niet.

Dat is geen aanval in het algemeen uiteraard.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 27-03-17 19:17, in het totaal 2 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37460
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:16

Ik ga het topic even rustig doorlezen komende dagen.

Maar reageer nu alleen op eerste post. Ik heb er eigenlijk best last van gehad. Pas de laatste jaren heb ik minder hinder van mijn iq. Maar nog steeds loop ik tegen dingen aan, adhd en een iq van 154 is geen gelukkige combinatie. Ik schakel erg snel, over het algemeen sneller dan de meeste mensen die me dan ook echt niet meer kunnen volgen. Heb een enorme drang naar kennis vergaren en dingen begrijpen, soms tot het irritante voor andere mensen aan toe. Omdat ik blijf vragen en vooral de waarom vraag gebruik ik veel.

Op middelbare school en hts ging het goed. Lagere school was een ramp omdat ik steeds voor liep. Theoretische vakken liggen me niet. Kan domweg geen abstracte dingen onthouden hoe hard ik mijn best ook doe. -O- werk is altijd wel praktisch en afwisselend geweest. Sleur werkt voor mij niet ook niet in dagelijkse leven terwijl ik vanwege adhd juist regelmaat en structuur erin moethouden om niet te verzuipen in chaos.

MacavityL

Berichten: 3996
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:26

@Mendel Wat ik (mede) bedoel te zeggen is dat het mij zo goed is afgegaan mede door de combinatie met andere eigenschappen; motivatie, doorzettingsvermogen, veerkracht. Als het mij niet goed af zou zijn gegaan, zou dat dan door (teveel/te weinig) intelligentie zijn gekomen of door bijvoorbeeld gebrek aan veerkracht? Dat is lastig te onderscheiden. M'n omgeving heeft me vroeger nooit zo begrepen (ik ben de eerste in de familie die naar het VWO/universiteit ging) en als het soms even tegenzat was het "maar je hoeft niet zo je best te doen, de mavo is ook goed hoor". Dan voelde ik mij toch best een beetje onbegrepen in mn ambitie. Verder denk ik dat veel ook uit jezelf moet komen en hoe je ermee om gaat. Mijn Duitse lerares heeft eens tegen mij gezegd "het wordt niets met je, dit vak haal je niet, andere vakken haal je niet, dan blijf je zitten en haal je het vorig jaar weer niet en dan moet je van school. Je kunt nu beter naar de havo gaan en dan hbo doen, anders wordt het niets met je." Dat komt best aan als je 15 bent, maar toch ben ik verder gegaan.

@Sizzle, mooie voorbeelden inderdaad dat er meer komt kijken dan 'alleen' intelligentie en je daar ook wat mee/aan kunt doen.

Merileth

Berichten: 1119
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:33

_Summerly_ schreef:
Ik vond klassikaal lezen ook echt een hel. := Hoe vaak ik wel niet op m'n falie gehad heb omdat ik in de tijd dat iemand er "de puh-uh-n-tuh-è-n-s-luh-ì-juh-puh-è-r... puntenslijper" uit wist te persen, al minstens anderhalve pagina verder was. Maar dat was blijkbaar niet de bedoeling. :')


Oh, nu je dit noemt. Echt, dit. Ik had dat boek al tig keer uit voordat we hem met de klas uit hadden. En dan de beurt krijgen en niet weten waar je bent. 'Hoe komt het dan dat je dat niet weet?' 'Omdat ik al drie hoofdstukken verder ben'. Op een gegeven moment hadden ze door dat ze mij beter niet meer konden laten voorlezen.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:34

caaramel schreef:
En nog een laatste vraag (voor nu dan :P )
Vinden jullie dit verhaal herkenbaar, een goede omschrijving van wat jullie meemaken?

mirim schreef:
Over vriendschappen en zo..
Ik zal een anekdote vertellen over onze zoon . Dan kun je al snel zien hoe dingen verkeerd begrepen en opgepakt kan worden door anderen.
Onze zoon , drie jaar, ging naar de peuterspeelzaal.
Hij kwam nieuw in de groep.
Een vriendelijk kereltje, afwachtend en zeker niet agressief of snel aangebrand.
Een paar kinderen spelen met autootjes.
Hij vraagt : mag ik het rode autootje.
Een kind kijkt op en speelt verder.
Hij vraagt het nog eens en krijgt een groen autootje.
Hij pakt deze niet aan en stelt zijn vraag nog een keer.
Hij krijgt van een ander kind een blauw autootje.
Hij stelt zijn vraag vier keer.
De kinderen reageren niet meer.
Uiteindelijk pakt hij boos en zeer geagiteerd het rode autootje....hij snapte niet dat deze kinderen geen kleuren konden herkennen.
Ook snapte hij niet dat deze kinderen hem niet aan het plagen waren.
Maar zijn gedrag werd wel verkeerd uitgelegd. De peuterleidsters zagen pas het eindgedrag en niet wat er aan vooraf ging.
Hij werd op zijn gedrag aangesproken en later ook vaak op dat eindgedrag afgerekend en beoordeeld.
Na een paar keer daar geweest te zijn was zijn conclusie : mama, de kinderen spreken een andere taal!
Ik denk dat deze conclusie wel gedeeld kan worden door andere hb .
Mensen snappen niet wat je wilt, welke bedoelingen je hebt en welke kant je op wilt.
Dit gebeurd al heel jong op school, in je omgeving en waar maar ook.
Het tekent je , het bepaald je gedrag.


Nee, ik vind dit niet zo herkenbaar. Klinkt imo eerder een beetje autistisch maar dat gaat natuurlijk vaak samen met hb :)

Ik ben extravert en sociaal. Daar heb ik nooit problemen mee gehad.
Wel vonden ze me vaak een betweter. Ik hou me nu veel meer in. Heb een zeer goed geheugen, een zeer brede interesse en weet dan ook altijd erg veel feitjes (heb mezelf leren lezen met de encyclopedie omdat ik wilde weten wat er bij de plaatjes stond dus dat zat er al jong in).

Kan me nog goed herinneren dat een vriendinnetje op de basisschool eens (geïrriteerd) zei: wat ben je toch een beterweter!
Waarop ik antwoordde: het is betweter

:D :') :') Gelukkig hebben we iig nog steeds wat om te lachen tegenwoordig _O-

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:39

MacavityL: Mee eens. :j Onderpresteren omdat ik me verveel zou echt nooit in me opgekomen zijn, evenals genoegen nemen met iets anders dan vwo of universiteit... of met een 6. Dat is "gewoon" de aard van het beestje. Was het voor mijn gezondheid beter geweest als ik havo had gedaan? Wellicht, maar ik ben ook blij dat ik gewoon m'n tanden erin gezet heb en niet meer heb losgelaten, want ergens mee stoppen doe ik echt alleen als ik helemaal 'op' ben... zoals na tweeënhalf jaar Grieks op de uni. :))

Merileth: Mazzelaar! :') Wij moesten allemaal gewoon tot het bittere eind met de klas mee lezen.

Fenrir :')
(Redelijk nutteloze) feiten kennen is ook gewoon fijn... je weet nooit bij welke pubquiz ze van pas komen. :+

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:08

MacavityL schreef:
Ik vind het lastig in te schatten welke 'obstakels' komen door intelligentie en welke door de grote variëteit aan andere (persoonlijkheids)eigenschappen en omgevingsfactoren. Persoonlijk denk ik dat mensen teveel aan intelligentie hangen en te weinig aan de andere factoren. Dat mensen een bepaalde herkenning hebben bij sommige verhalen kan ook komen door andere gemeenschappelijke eigenschappen (bijvoorbeeld introversie). Daarom trekt ook iets als de Mensa mij niet, naast dat ik dagelijks genoeg (hoog)intelligente mensen om mij heen heb op het werk, denk ik niet dat we meer gemeen hebben dan bij een bijeenkomst die betrekking zouden hebben op andere eigenschappen/interesses.


Hier ben ik het ook wel deels mee eens. :j Zo denk ik dat veel van mijn negatieve schoolervaringen eerder met mijn autistische kenmerken te maken hadden (niet weten wanneer ik mijn mond moest houden omdat ik dat sociaal niet 'aanvoelde' etc.) dan met intelligentie.

En ik denk ook dat "academisch succes"/"school gaat soepel (of juist niet zo soepel)" en "hoogbegaafdheid" hele andere concepten zijn, die soms maar weinig met elkaar samenhangen. :j Zo is bekend dat mensen een hoge intelligentie kunnen hebben maar bijvoorbeeld weinig "drive" of interesse voor school, waardoor het academische succes nogal tegenvalt. En het is ook bekend dat er bepaalde milieus zijn waar kinderen erg gestimuleerd worden om academisch te presteren, waarbij het niet uitmaakt hoe "hoogbegaafd" een kind is. (Overigens denk ik dat vrijwel elke puber op de middelbare school met zichzelf in de knoop raakt, omdat dit de eerste omgeving is waar taken als planning, organisatie, samenwerken, sociale vaardigheden en ook studeren en leren allemaal samenkomen. Vrijwel niemand is goed in ál deze vaardigheden :+ Maar het is toch waardevol om zo je sterke en zwakke punten te leren kennen, vind ik, en met tegenslagen of falen om te leren gaan).

(N = 1 is natuurlijk geen studie, maar zo kende ik een jongen op de middelbare school met een IQ van 140, en weinig moeite met leren maar gewoon zeer weinig doorzettingsvermogen en interesse voor 'uit boeken leren'. Hij is begonnen op gymnasium maar heeft VMBO-T uiteindelijk afgemaakt, en is nu loodgieter en monteur, en lijkt superblij met zijn keuze.)

MacavityL

Berichten: 3996
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:14

Ben echt dramatisch slecht in pubquizzen. Laatst met een paar collega's gedaan.. We waren net geen laatste geworden :+

Misschien dat jullie het ook herkennen: heb vroeger wel allerlei 'interesse projectjes' gehad. Met 8/9 jaar wilde ik officier van justitie worden, dus boek met de grondwet gehaald bij de bieb en een plaatje getekend van de rechtbank waar iedereen zat. Daarna kwam een fase over de Bermuda driehoek en alle informatie die ik daarover kon vinden (niet alleen de zweefspeculatie). Een fase over menselijk lichaam (soort plaatjesboek die ik vulde met tientallen blaadjes met extra info). In mn tienerjaren had ik interesse in het Ebola virus, leerde er alles over en wilde ik viroloog worden en voor de CDC werken (toen dacht ik daar nog 'te dom' voor te zijn, als ik nu over kon doen had ik dat misschien wel gedaan). Tussendoor ook nog interesse in websites bouwen en mezelf html/java geleerd, van die basic programmeer skills heb ik nu nog profijt.

Wat waren jullie interesse projectjes?

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:18

Een helehoop kenmerken zijn te leren.
Ik was sociaal een totaal onaangepast muurbloempje vroeger.
Ik heb echter van iemand anders geleerd welke kunstjes er allemaal zijn om een gesprek aan te gaan (zelfs al het je geen hol interesseerd). Dat heeft me op congressen heel goed geholpen en ik wordt nu vaak gezien als goede netwerker.
Het blijft mentaal wel slopend en op congres zat ik regelmatig een kwartier met mijn handen op mijn oren op het toilet, maar ik ben nu heel blij dat ik het geleerd heb.

Trek me nu weer even terug, want zelf pas ik niet in de doelgroep van dit topic :+
Vind het wel echt een boeiend onderwerp vanwege mijn (vorige) werk en kenissenkring.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:33

MacavityL schreef:
Ben echt dramatisch slecht in pubquizzen. Laatst met een paar collega's gedaan.. We waren net geen laatste geworden :+

Misschien dat jullie het ook herkennen: heb vroeger wel allerlei 'interesse projectjes' gehad. Met 8/9 jaar wilde ik officier van justitie worden, dus boek met de grondwet gehaald bij de bieb en een plaatje getekend van de rechtbank waar iedereen zat. Daarna kwam een fase over de Bermuda driehoek en alle informatie die ik daarover kon vinden (niet alleen de zweefspeculatie). Een fase over menselijk lichaam (soort plaatjesboek die ik vulde met tientallen blaadjes met extra info). In mn tienerjaren had ik interesse in het Ebola virus, leerde er alles over en wilde ik viroloog worden en voor de CDC werken (toen dacht ik daar nog 'te dom' voor te zijn, als ik nu over kon doen had ik dat misschien wel gedaan). Tussendoor ook nog interesse in websites bouwen en mezelf html/java geleerd, van die basic programmeer skills heb ik nu nog profijt.

Wat waren jullie interesse projectjes?


Mij is altijd gezegd dat mijn speciale obsessieve interesses (waarbij ik veel details verzamelde en onthield) een 'symptoom' waren van mijn Asperger, als hoog-functionerend autiste. :D

Die van mij waren als volgt:

-van 6 tot een jaar of 8: (exotische) dieren en dierendocumentaires kijken, voornamelijk Steve Irwin. Eén van mijn eerste Engelse woordjes was 'mammal', 'zoogdier'. Ik wilde nog heel lang net als Jane Goodall chimps gaan bestuderen in de jungle, ik leerde de terminologie en dat soort dingen uit mijn hoofd. Mijn eerste spreekbeurt was dan ook over de bonobo, een ondersoort van de chimpansee.
-10 tot ongeveer 13 jaar, met een lange nasleep: Tolkien's Lord of the Rings en dan voornamelijk alle kunstmatige talen leren, en alle stambomen etc.
-13+, middelbare school: Veel interesse voor filosofie en filosofische gedachte-experimenten. Ik las veel over de wereldgeschiedenis, politiek, en dan voornamelijk ook over communisme, fascisme, etc. Ook had ik interesse voor het bestaan van aliens, het heelal, en de Fermi-paradox. En ik las veel (Engelstalige) literaire klassiekers terwijl ik verder nogal weinig aan mijn huiswerk deed (maar ik haalde alles met gemak, dus dat kon makkelijk :+ ).

Tegenwoordig heb ik nog een nasudderende interesse voor al mijn eerdere 'favorieten', maar met nieuwe (vak-specifieke) interesses 'erbij'. :o Ik moet zeggen dat mijn liefde voor Tolkien een goede voorspeller was voor mijn latere specialisatie in historische taalkunde.

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:38

Ik lees al lang mee, en kan me vooral aansluiten bij macavityL en sizzle. Ik vermoed dat ik ook best een HB label zou kunnen hebben, maar ik heb er iig geen behoefte aan. Ik werk in een techneuten omgeving met zeer veel gelijkgestemden, en dan floreer ik, en verder vind ik het prima.

Ben trouwens wel benieuwd wie hier een opleiding en paardensport heeft gedaan en hoe dat is bevallen.

Ik ben wel een feitjesqueen :-), interesseprojectjes komen eigenlijk pas de laatste jaren.

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:39

MacavityL schreef:
Ben echt dramatisch slecht in pubquizzen. Laatst met een paar collega's gedaan.. We waren net geen laatste geworden :+

Misschien dat jullie het ook herkennen: heb vroeger wel allerlei 'interesse projectjes' gehad. Met 8/9 jaar wilde ik officier van justitie worden, dus boek met de grondwet gehaald bij de bieb en een plaatje getekend van de rechtbank waar iedereen zat. Daarna kwam een fase over de Bermuda driehoek en alle informatie die ik daarover kon vinden (niet alleen de zweefspeculatie). Een fase over menselijk lichaam (soort plaatjesboek die ik vulde met tientallen blaadjes met extra info). In mn tienerjaren had ik interesse in het Ebola virus, leerde er alles over en wilde ik viroloog worden en voor de CDC werken (toen dacht ik daar nog 'te dom' voor te zijn, als ik nu over kon doen had ik dat misschien wel gedaan). Tussendoor ook nog interesse in websites bouwen en mezelf html/java geleerd, van die basic programmeer skills heb ik nu nog profijt.

Wat waren jullie interesse projectjes?
Meedoen is belangrijker dan winnen. :)) ;)

Yaaaas, al die verschillende fases. *\o/* Die heb ik nog steeds, zij het in iets mindere mate dan vroeger. Hier zijn dinosaurussen voorbij gekomen, albatrossen, antieke godsdiensten, Kelten, Nederlandse politiek (elke dinsdagmiddag supersnel naar huis fietsen om maar niets te missen van het Vragenuurtje), ook een stukje programmeren, astronomie, kernfysica (like, wtf? :') ), petrochemie, Fibonacci, luchtvaart, talen en taalkunde...

Ygritte: Aaah, historische taalkunde, wat vet! Waar heb je dat gedaan? :D
Laatst bijgewerkt door _Summerly_ op 27-03-17 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:46

Oh interesses (obsessies haast), praat me er niet van, ik heb ze nog steeds :')

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:49

_Summerly_ schreef:
Ygritte: Aaah, historische taalkunde, wat vet! Waar heb je dat gedaan? :D


Ik ben er toevalligerwijs ingerold, ik ben omdat ik niet wist wat ik wilde maar Engels gaan studeren @ Radboud (want ik vond alles eigenlijk wel leuk en hier kon je op z'n minst nog docent mee worden :') ), en daar bleken de abstracte vakken zoals syntaxis, taalverandering en statistiek mij best goed te liggen, en nog steeds vond ik (taal)geschiedenis erg interessant. Een professor viel het op dat ik hoge cijfers haalde voor deze vakken en het erg leuk vond, en bood me een onderzoeksbaantje aan. En daar zit ik nu, en ik wil nooit meer weg. <3