Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:04

Als ik me ziek voel omdat mijn zoontje een hele nacht niet heeft geslapen en omdat hij ziek was en me ziek meld, vinden jullie dat ook geen probleem dan?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:08

chanel1985 schreef:
Als ik me ziek voel omdat mijn zoontje een hele nacht niet heeft geslapen en omdat hij ziek was en me ziek meld, vinden jullie dat ook geen probleem dan?

Kromme vergelijking. Ziek zoontje of een dood paard. Wat is ziek en hoe grijpt het jou aan? Nacht niet slapen is anders dan een nacht janken en knallende koppijn ervan hebben. en zo kan ik nog wel even doorgaan qua verschillen.

dromertje2

Re: Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:10

Dat is allemaal subjectief, als ik een nacht niet slaap krijg ik knallende migraine, met overgeven en alles wat je daarbij kan hebben, dan ben ik echt ziek.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:10

Dat is waarschijnlijk iemand (je baas) die geen flauw benul heeft wat paarden met je doen. Paarden zijn écht je familie in veel gevallen...

Maar bij ziekmelding hoef jij niet aan te geven wat de reden is, sterker nog: ze mogen er niet eens naar vragen. Als er twijfel bestaat kunnen ze de arbo arts op je af sturen, maar ook dat is pas als je of langere tijd ziek bent of heel vaak. In jouw geval echt niet aan de orde.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat je je ziek meld na een dergelijke gebeurtenis. Persoonlijk zou ik juist wel gaan omdat afleiding mij op zo'n moment wel goed doet en als het echt niet gaat, dan maar naar huis.

dromertje2

Re: Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:13

Je kan ook gewoon een dag thuis blijven, zonder je ziek te melden? Ik zou dat persoonlijk zelf doen, zodat de teller van mijn ziektedagen niet omhoog gaat.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:16

chanel1985 schreef:
Je kan ook gewoon een dag thuis blijven, zonder je ziek te melden? Ik zou dat persoonlijk zelf doen, zodat de teller van mijn ziektedagen niet omhoog gaat.

Ligt er aan hoe gemakkelijk je vrij kan vragen.

Ik werk bv bij de Albert Heijn als bijbaan en dan kan ik niet op de dag zelf vrij vragen, dan moet ik vervanging zoeken. Daar heb je op zo'n moment echt geen hoofd naar dus meld ik me ziek.
Verschil bij mij is wel dat ik mijn ADV uren uitbetaald krijg en dus uberhaupt geen vakantieuren of iets dergelijks heb om op te nemen. Ik werk 9 uur per week.

Maar voor mijn vriend geld hetzelfde verhaal. Die heeft 40 uur en die zou het dan wel op moeten nemen als vrije dag, maar om al die rompslomp te voorkomen meld je je gemakkelijker ziek.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:17

chanel1985 schreef:

Ik kan ook niet zomaar verlof vragen. Sowieso niet meer na donderdag voor de week daarop want dan staan de diensten al vast. Als er geen plek is en de team manager kan of wil niks regelen heb je geen keus.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:18

Ts zegt zelf dat een dag vrij krijgen nooit geen probleem is. Dus dan meld je je echt ziek omdat je dan betaald krijgt en geen dag verlof moet inleveren.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:19

Ik ging wel werken de dag nadien en werd juist naar huis gestuurd door mijn baas :+
Je kunt je gewoon niet voor de volle 100 % inzetten en correct functioneren, dus in principe klopt ziek melden wel. Het is namelijk geen gewone vrije dag waarop je iets leuks zou gaan kunnen doen.
Jammer dat de directeur geen gevoel heeft!

dromertje2

Inoterry schreef:
chanel1985 schreef:

Ik kan ook niet zomaar verlof vragen. Sowieso niet meer na donderdag voor de week daarop want dan staan de diensten al vast. Als er geen plek is en de team manager kan of wil niks regelen heb je geen keus.

Dat geld voor jou werk, niet voor iedereen.

Marjo

chanel1985 schreef:
Ts zegt zelf dat een dag vrij krijgen nooit geen probleem is. Dus dan meld je je echt ziek omdat je dan betaald krijgt en geen dag verlof moet inleveren.

Het gaat er in de discussie volgens mij ook meer om over het algemeen en niet meer specifiek om wat zij zou moeten doen.
TS vraagt namelijk ook naar wat wíj zouden doen in een dergelijke situatie :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:20

Er wordt trouwens weinig aandacht gegeven aan de vraag of je ook een ziekmelding zou doen als je niet doorbetaald kreeg.

Heel apart dat daar geen antwoord op gegeven wordt en zegt mij eigenlijk meer dan ik wil weten over iemand.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:21

Nu vraag ik me af, hoe regelen ze dat dan bij het overlijden van een naaste? Waarbij jij dus een heleboel moet regelen enzo? Neem je dan ook verlofdagen op, of zijn hier speciale vrije dagen voor?

Het lijkt mij namelijk heel raar dat omdat bv je moeder overlijd, en je hier een week lang mee bezig bent om te regelen, je in wijze een week minder lang vakantie krijgt?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:22

danzzz schreef:
Er wordt trouwens weinig aandacht gegeven aan de vraag of je ook een ziekmelding zou doen als je niet doorbetaald kreeg.

Heel apart dat daar geen antwoord op gegeven wordt en zegt mij eigenlijk meer dan ik wil weten over iemand.

Ik krijg niet doorbetaald bij ziekte omdat ik een heel laag contract heb. Ik zou me bij mijn huidige werk ziek melden om de enorme rompslomp te ontwijken. Of ik nu wel of niet doorbetaald krijg dat zou mij weinig uitmaken eerlijk gezegd, maar het ligt wel aan het soort werk wat je doet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:23

Dat heb ik al meermaals gevraagd, maar ook nog geen antwoord op gekregen.

Daar zijn, in België toch, speciale regelingen voor. Toen mijn moeder jaar geleden stierf, kreeg ik 3 dagen vrij.

En nu mag je nog zo veel gehecht zijn aan je paard of eender welk dier, ik denk dat je moeder toch wel anders is als je paard dat sterft.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:24

chanel1985 schreef:

Daar zijn, in België toch, speciale regelingen voor. Toen mijn moeder jaar geleden stierf, kreeg ik 3 dagen vrij.

En nu mag je nog zo veel gehecht zijn aan je paard of eender welk dier, ik denk dat je moeder toch wel anders is als je paard dat sterft.

Ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is.

Ik snap heus wel dat er een verschil zit tussen je moeder of een dier hoor :+

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:25

danzzz schreef:

Amen

TS zelf is waarschijnlijk wel aan het werk nu
Laatst bijgewerkt door Iphi op 01-09-16 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:26

chanel1985 schreef:

En dat is jou invulling daarvan. Als de TS echt niet in staat is om te functioneren buiten haar schuld is ze feitelijk gewoon ziek. Dat er nog mensen zijn die het plichtsbesef hebben om dan verlof te nemen is ook prima +:)+ en een eigen keuze. Niks mis mee. Maar de TS heeft niks fout gedaan. Zolang je je nog maar niet ziek meld omdat je rechterpink jeukt of je 1 keer niest maar echt omdat je niet in staat om te werken buiten je eigen schuld, (en ook daar kan een discussie over gevoerd worden want ook daar verschillen de meningen in), doe je niks fout. Zo is het ook niet fout als je een verlofdag opneemt voor zoiets.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:27

danzzz schreef:

Daar heb je iig van mij antwoord op gehad.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:28

Marjoow schreef:
Nu vraag ik me af, hoe regelen ze dat dan bij het overlijden van een naaste? Waarbij jij dus een heleboel moet regelen enzo? Neem je dan ook verlofdagen op, of zijn hier speciale vrije dagen voor?

Het lijkt mij namelijk heel raar dat omdat bv je moeder overlijd, en je hier een week lang mee bezig bent om te regelen, je in wijze een week minder lang vakantie krijgt?

Bij het overlijden van mijn moeder kreeg ik 2 dagen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:28

Marjoow schreef:
chanel1985 schreef:

Dat is in Nederland geregeld onder bijzonder verlof. Hoe dichter iemand in de familieband hoe meer dagen vrij.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:29

Inoterry schreef:
chanel1985 schreef:

En dat is jou invulling daarvan. Als de TS echt niet in staat is om te functioneren buiten haar schuld is ze feitelijk gewoon ziek. Dat er nog mensen zijn die het plichtsbesef hebben om dan verlof te nemen is ook prima +:)+ en een eigen keuze. Niks mis mee. Maar de TS heeft niks fout gedaan. Zolang je je nog maar niet ziek meld omdat je rechterpink jeukt of je 1 keer niest maar echt omdat je niet in staat om te werken buiten je eigen schuld, (en ook daar kan een discussie over gevoerd worden want ook daar verschillen de meningen in), doe je niks fout. Zo is het ook niet fout als je een verlofdag opneemt voor zoiets.

Hier ben ik het volledig mee eens.

Persoonlijk gaat het wel tegen mijn principes in om een vrije dag op te nemen terwijl je dus niet in staat bent om te werken zonder dat het jouw schuld is. Maargoed zo gaat het ook tegen mijn principes in om ziek te melden terwijl je niet ziek bent maar bv gewoon geen zin hebt om te gaan :Y)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:30

Ania schreef:
Marjoow schreef:

Dat is in Nederland geregeld onder bijzonder verlof. Hoe dichter iemand in de familieband hoe meer dagen vrij.

Zal denk ik ook verschillen per bedrijf/CAO, of zijn er wettelijke regelingen??

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:30

Inoterry schreef:
chanel1985 schreef:

Tuurlijk, ts heeft niets verkeerd gedaan. Heeft gebruik gemaakt van haar rechten als werknemer.

Ik heb alleen andere principes.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:33

Quote: Lastig. Je kan idd gewoon je echt ziek voelen na zo'n nacht en veel verdriet. Aan de andere kant kan je je de vraag stellen of je werkgever daar voor op moet draaien? Ik ben sinds 4 jaar zelfstandige. En heel eerlijk, nu werk ik gewoon door daar waar ik mij voorheen ziek gemeld zou hebben. Denk dat het verschil schrikbarend zal zijn als je zou meten hoe vaak zzp'ers zich ziekmelden en hoe vaak mensen in loondienst.

Daar zal inderdaad veel verschil in zitten.
Dat wil niet zeggen dat de ene groep meer of minder gelijk heeft om zich al dan niet ziek te melden.
Altijd doorgaan kan op de lange duur misschien schadelijker ( en duurder! ) uitpakken! Voor jezelf dus maar ook voor een werkgever.