Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:11

@Aria: Is in ieder geval wel fijn dat je vrienden die kunnen helpen. Ik weet natuurlijk niet hoe ver je erin bent, maar je zou evt ook wat boeken of artikelen van ze kunnen vragen die kan lezen, en het nieuws kijken bv. Ben het wel met je eens dat het echt spreken beter werkt dan alleen geschreven om het te leren/onthouden.

@koper: Ja dat was op de vraag hoe gaat het. Mijn noors staat nog in de kinderschoenen haha. Kan vragen of iemand Engels spreekt, drankje/eten bestellen, vragen om een engels menu, maar dat was het wel zo'n beetje :D

Moet wel zeggen dat Arabisch wel een mooie taal om te horen is, maar ik denk niet dat ik mij eraan zou durven wagen. Lijkt mij verschrikkelijk moeilijk. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 17:13

Kiwi1990 je hebt al de basics om te overleven :) Gaat vast goed komen met de rest +:)+

Jindai

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:57

Wat een leuk topic en wat veel mensen die ook een andere taal leren!

Ik ben bezig met Pools en Portugees. :) Pools verstaan gaat me aardig af en ik kan ook verschillende Poolse liedjes meezingen. :P En schelden in het Pools gaat prima, dat werd me als eerste geleerd. :+

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:58

Kiwi, toch fijn als je dat al kan! Vind ik altijd leuk om te doen in het buitenland, gewoon bestellen of eten kopen.

Marokkaans is ook echt nog wel iets anders dan de gemiddelde Arabische taal. Kan ik ook absoluut niet. Zij verstaan mij dan weer wel. Meestal kom je even ver met Frans in Marokko.
En die klanken, ze zijn niet simpel, maar dat lukt gelukkig wel, het ik best al wat complimenten over gehad. Maar die beklinkering, dat vind ik moeilijk! En dat is ook zo moeilijk te leren uit een artikel, aangezien ze die niet beklinkering.
Probeer inderdaad wel de krant te lezen of BBC Arabic te luisteren, maar gaat vaak enkel over lifestyle of bombarderingen, dat heb je na even ook wel gehad. Dat is het probleem met Arabische media, het is ontzettend saai :Z inhoudelijk geven ze bijna geen info.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:27

Dat is wel een nadeel als er niet veel keuze is. Dan is het op een gegeven moment dat je het allemaal wel gezien hebt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:29

Wat bedoel je met de beklinkering? De manier waarop ze geschreven worden of dat ze het niet schrijven in gedrukte teksten? Of nog iets anders?

Wij gaan modern standaardarabisch leren. Onze leraar (uit Marokko) zegt dat je daar overal wel redelijk mee weg komt.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:41

Hangt een beetje van de cultuur af denk ik, per taal verschild de cultuur ook zo dat wat voor ons belangrijk is ergens anders niet aanbod komt of omgekeerd. En natuurlijk politiek speelt ook een rol. Merk bijvoorbeeld ook een groot verschil in Oostenrijk en België qua media, en als taal leerling maakt het dat gemakkelijk of moeilijker.

Sheran, in het Arabisch worden enkel medeklinkers en lange klinkers(dat zijn de a, i en u) geschreven. De korte klinkers worden niet geschreven of, bijvoorbeeld in de Koran, aangegeven met een tekentje boven de letter. Maar dat betekend dat om het woord te verstaan, je het woord dus voor je het leest al eens moet gezien hebben om te weten wat er precies staat (sommige woorden zien er zonder beklinkering exact hetzelfde uit).

Aan de uni zijn we ook gestart met klassiek, en daar kom je inderdaad een heel eind mee. Verder hadden we ook media en Egyptisch. Allemaal net ietsje anders. Media zul je ook snel mee weg zijn vanuit het klassiek.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:44

Wat ontzettend leuk! :D

Ik vind talen leren erg leuk, en ga in de zomervakantie weer alles op pakken! :)
Ik spreek op een redelijk goed niveau Frans, Engels en spreek een beetje Spaans en Italiaans! :)
Het lijkt mij ook leuk om Noors/Zweeds/Fins te leren :) . Maar ik zie wel waar ik aan toe kom haha! :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:49

Aria_zz schreef:
Hangt een beetje van de cultuur af denk ik, per taal verschild de cultuur ook zo dat wat voor ons belangrijk is ergens anders niet aanbod komt of omgekeerd. En natuurlijk politiek speelt ook een rol. Merk bijvoorbeeld ook een groot verschil in Oostenrijk en België qua media, en als taal leerling maakt het dat gemakkelijk of moeilijker.

Sheran, in het Arabisch worden enkel medeklinkers en lange klinkers(dat zijn de a, i en u) geschreven. De korte klinkers worden niet geschreven of, bijvoorbeeld in de Koran, aangegeven met een tekentje boven de letter. Maar dat betekend dat om het woord te verstaan, je het woord dus voor je het leest al eens moet gezien hebben om te weten wat er precies staat (sommige woorden zien er zonder beklinkering exact hetzelfde uit).

Aan de uni zijn we ook gestart met klassiek, en daar kom je inderdaad een heel eind mee. Verder hadden we ook media en Egyptisch. Allemaal net ietsje anders. Media zul je ook snel mee weg zijn vanuit het klassiek.

Je bedoelt dus eigenlijk dat je het lastig vindt dat ze er in de druktaal vaak niet staan :). Dat vind ik inderdaad ook lastig, omdat verschillende woorden er dan hetzelfde uit kunnen zien.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:27

Ik leer Italiaans :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:38

Sheran, wel, ja, beklinkering dus, als die er staat, prima, maar het helemaal zelf doen als ik de woorden nog niet goed ken gaat niet goed, vooral niet als ik het woord dan moet opzoeken :+
En in gewone gebruiks taal is er dus geen zichtbare beklinkering.

Merula, gewoon voor de leuk of met een specifieke reden?

Iejoor, je weet maar nooit waar je raakt :D

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:37

Iedereen hier is posietief over duolingo alleen kan je via daar geen japans leren. :( Hopen dat het bij memrise de basis genoeg is.

Ik ben ook benieuwd hoe mensen meerdere talen goed onder de knie houden. 2/3 talen begrijp ik nog, maar meer dan 4? Hoe hou je dat op goed niveau.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:58

Elke dag mee bezig zijn? Bij mijn studie lezen we bijvoorbeeld in het Engels, Frans en Duits, soms zelfs in het Italiaans. En Grieks en Latijn zijn ook 2 talen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:58

Ik heb geluk met mijn werk, maar lees ook boeken en heb aan de uni in veel talen teksten moeten lezen.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:35

maava schreef:
Ik ben ook benieuwd hoe mensen meerdere talen goed onder de knie houden. 2/3 talen begrijp ik nog, maar meer dan 4? Hoe hou je dat op goed niveau.

Ik heb het geprobeerd maar ik kon er echt niet zoveel bijhouden :P Ben van 15 talen leren teruggegaan naar 1 :+

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:47

15?! :wow:

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:48

Weet iemand een goede beginnerscursus voor Frans te leren, vooral voor de uitspraak? Ik heb de app memrise, maar hoe betrouwbaar is dat qua vertaling?

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:49

Piekosjj schreef:

Het was een fase :')

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:50

Meliaforever schreef:
Weet iemand een goede beginnerscursus voor Frans te leren, vooral voor de uitspraak? Ik heb de app memrise, maar hoe betrouwbaar is dat qua vertaling?

Ligt eraan welke cursus je hebt. Er zijn officiële die door Memrise zelf gemaakt zijn, maar mensen kunnen zelf ook gewoon cursussen aanmaken, en die hoeven dan niet per se 100% correct te zijn.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:56

Merula123 schreef:
Piekosjj schreef:

Het was een fase :')

_O-
Nu ben ik wel benieuwd naar wát je allemaal wel niet sprak/spreekt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 22:59

maava schreef:
Iedereen hier is posietief over duolingo alleen kan je via daar geen japans leren. :( Hopen dat het bij memrise de basis genoeg is.

Ik ben tweetalig opgegroeid (Nederlands en Spaans) en Noors en Engels zijn er zo goed in gedrild dat 't eigenlijk vanzelf gaat. Natuurlijk volg ik het nieuws en spreek ik wel eens iemand, maar ik zoek het niet actief op. Het is zeg maar een deel van mijn systeem geworden. Ik denk ook in verschillende talen en dat is soms best lastig. Er zijn dagen dat ik wakker word en in het Noors denk. Het duurt dan even voordat ik weer overgeschakeld ben op Nederlands (wat toch wel handig is in het dagelijks leven).

Ik maak nu ook aantekeningen in verschillende talen door elkaar. Stukjes IJslands met Nederlandse, Engelse en Noorse krabbels er bij.

Toen ik Engels ging studeren heb ik ook nog een hele tijd in het Noors meegeschreven met de hoorcolleges. Ik had er een systeem voor en dat heb ik in het Engels weer opnieuw moeten knutselen voor mezelf.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:59

Piekosjj schreef:
_O-
Nu ben ik wel benieuwd naar wát je allemaal wel niet sprak/spreekt?

Ik was met de meeste niet echt serieus bezig hoor, vooral veel cursussen gedaan op Memrise :Y)

Esperanto
Italiaans
Spaans
Arabisch
Zweeds
IJslands
Fins
Chinees
Oud Engels
Noors
Pools
Russisch
Estlands
Afrikaans
Welsh

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 23:03

Tegelijk???

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:06

Koper schreef:
Tegelijk???

Ja _O-

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:08

Koper schreef:
Ik denk ook in verschillende talen en dat is soms best lastig.

Ik ben dan nogeneens tweetalig opgevoed maar ik heb hier toch ook zo'n last van :x

Merula dat is een aardig lijstje zeg, hallo he!