werken ik vind het soms best lastig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:29

Maar hannah. Dat zou je zo elke maand in de hand krijgen.
Zonder er iets voor te doen.
Werk er gerust 40 uur bij.

2001

Re: werken ik vind het soms best lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:31

Ow ik dacht dat bigone net vertelde dat er dan 60 procent belasting zou zijn over wat je extra verdient en er geen toeslagen enz meer zijn. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:33

Alles is nog hypothetisch.
Bedragen belastingen enz.

En ik denk dat het daar ook bij blijft.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:33

Maeve schreef:
TS, ik begrijp heel goed dat je na het kijken van series als Over mijn Lijk en dergelijke het gevoel bekruipt dat je je tijd verdoet met werken. Je wilt bijvoorbeeld liever reizen, de wereld zien, genieten van alle mooie dingen in plaats van bijvoorbeeld op kantoor werken.

Besef je wel dat de mensen in Over mijn Lijk soms zo graag zouden willen wat jij hebt. Gewoon normaal werken, meedoen, niet bijzonder zijn, een saai leven. Jij heb het leven wat hen afgenomen wordt.
Ik begrijp het gevoel heel goed, dit is mij ook bekropen tijdens de ziekte en na het overlijden van mijn moeder. Maar jou wordt het leven als kadootje gegeven maar wel onder bepaalde voorwaarden: hard werken en netjes je plichten doen. Neemt niet weg dat je je vrije tijd nog precies zo kunt vormgeven hoe je wilt, en met dat vervelende werken verdien je geld om leuke dingen te kunnen doen, en te genieten van je leven. Helaas is het maar weinigen gegeven om alleen maar te genieten...
Je mag meedoen, maar daar staat iets tegenover.

Dit probeerde ik een paar paginas geleden ook te zeggen maar dan zou ik een ander niks gunnen en zou het misselijkmakend zijn. Ik vind dat je in dit land heel veel keuzes hebt en heel veel zelf in de hand hebt.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:37

bruintje123 schreef:
Alles is nog hypothetisch.
Bedragen belastingen enz.

En ik denk dat het daar ook bij blijft.

Ow ok. Ik dacht dat dit uit een voorbeeld kwam vanuit Noorwegen(of waar ze het ook uitgetest hebben)ik hoop wel dat er iets mee gaan doen hoor. Zeker mensen met ziekte maar niet ziek genoeg ed. Mensen die door willen groeien in iets waar weinig betaald werk is etc. Zou super zijn. Maar ik denk dat hardwerkende mensen er toch op de een of andere manier mee gestraft worden. Is bijna onvoorkomelijk denk ik

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:44

hannatjuh schreef:
Maar ik denk dat hardwerkende mensen er toch op de een of andere manier mee gestraft worden. Is bijna onvoorkomelijk denk ik

'Gestraft' blijft een interessante woordkeuze.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:53

Sizzle schreef:
Air, de meeste vacatures gaan uit van het ideaal. Als je aan de helft van de eissen voldoet kun je prima in aanmerking komen.

Waar dan precies? Waarom zouden ze eisen stellen en vervolgens uit de honderden sollicitaties die binnenkomen in de eerste selectie al mensen kiezen die niet aan de eisen voldoen? :+
Ik kom dat hier sowieso niet tegen...

Knijp ik in mijn handjes dat ik werk heb? Jazeker! Maar ik word niet gelukkig van mijn baan en kan er zelfs slecht in mijn vel door zitten, omdat het niet goed bij mij past. Met als gevolg dat ik niet optimaal functioneer en ik daardoor zeker geen vast contract ga krijgen en mijn zelfvertrouwen omlaag gaat.

En de moed zinkt dan in mijn schoenen als ik zie hoe weinig vacatures er vrij komen wat wel of beter bij mij past. (perfect hoeft van mij echt niet)
Dus ik kan mij aardig voorstellen dat meer mensen zo'n ''deprimerend'' gevoel hebben en dat het makkelijk praten is op het moment dat je een baan hebt waar je je wel prettig bij voelt.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:34

Shadow0 schreef:
hannatjuh schreef:
Maar ik denk dat hardwerkende mensen er toch op de een of andere manier mee gestraft worden. Is bijna onvoorkomelijk denk ik

'Gestraft' blijft een interessante woordkeuze.

Ja of hoe je het ook wilt noemen. Benadeeld, op achteruit gaan. Verzin er iets leuks voor :+
Enne nee ik ben niet een hardwerkend mens met een fulltime baan dus het is niet alsof ik partij kies ;) Ik ben tevreden met een partime baan en wat vrije tijd. Medemogelijk gemaakt door mijn vriend die wel graag fulltime werkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:55

Air, dat is hoe HR doorgaans nou eenmaal werkt. Ze vragen het ideaal. Krijgen ze dat ook dan nemen ze dat uiteraard.
Maar dat krijgen ze vaak helemaal niet.

Voor mijn huidige functie ben ik volgens de functieomschrijving totaal niet gekwalificeerd in wat ze vragen en overgekwalificeert voor het niveau.
De taal eisen bleken achteraf ook niet zo hoog op de lijst te staan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:31

Hannatjuh, in mijn voorbeeld, overigens door een Nederlander ontwikkeld om het allemaal betaalbaar te houden, zou jij dus ook zonder vriend die een fiks bedrag inbrengt, parttime kunnen werken en andere dingen doen juist door je basissalaris van 1000 euro.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:51

Ik zou dolgelukkig zijn met dat basissalaris. Ik heb al meer dan een jaar geen baan en het ziet er niet uit dat dit binnenkort verandert helaas. Ik heb bijna 25 jaar werkervaring, dus ook altijd meer dan genoeg betaald maar zelf geen recht op een uitkering. Ik teer dus op de portemonnee van mijn man, echt vreselijk :(
Een basissalaris zou volgens mij een enorme boost zijn voor de economie.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:55

ik heb een fulltime contract aangeboden gekregen, die heb ik ook meteen aangenomen maar zie er ind wel tegenop om gwn 5 dagen vollop alleen maar aan het werk te zijn en alleen mijn weekend heb om dinfgen te doen, vaak doe ik het weekend al niks omdat ik moe ben of geen zin heb omdat k de hele week gewerkt heb dus snap heel goed wat je bedoeld

ook werk ik me uit de naad voor echt alleen het minimumloon waarvan ik als ik alleen zou zijn geeneens op mezelf zou kunnen wonen, eigenlijk best triest

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:36

bigone schreef:
Hannatjuh, in mijn voorbeeld, overigens door een Nederlander ontwikkeld om het allemaal betaalbaar te houden, zou jij dus ook zonder vriend die een fiks bedrag inbrengt, parttime kunnen werken en andere dingen doen juist door je basissalaris van 1000 euro.

Ja dat snap ik en dat is ook super. Maar stel dat mijn vriend alleen zou zijn. Zoals zo veel van zijn collega's dan zou een huis kopen bijna onmogelijk worden. Dat was nu bijvoorbeeld al heel moeilijk op 1 salaris. Moet je nagaan hoe dat wordt als hij en andere er dus ook nog op achteruit gaan?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:53

Strasshorse schreef:
knip

ook werk ik me uit de naad voor echt alleen het minimumloon waarvan ik als ik alleen zou zijn geeneens op mezelf zou kunnen wonen, eigenlijk best triest

Als je fulltime werkt, verdien je bruto minimaal ruim € 1.500 per maand. Een sociale huurwoning met toeslag is daarvoor prima te betalen. Bovendien krijg je dan ook zorgtoeslag en hoef je een hoop dingen niet te betalen, omdat je te weinig verdient.

Voorbeeld:

Bruto minimumloon = netto € 1225 (zonder vakantiebijslag)

Huurwoning is bijv, € 450. Huurtoeslag is € 84 per maand, zorgtoeslag € 83.

GWL kun je voor € 100 per maand regelen, nog eens € 100 voor je zorgverzekering en € 35 voor je eigen risico.

Extra verzekeringen, zoals inboedel en aansprakelijkheid: € 15 per maand.

Alles bij elkaar € 1225 vs. € 533.

Dan zou je toch genoeg moeten overhouden om van te leven?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:02

Ik ben ook groot voorstander van het basisinkomen. De testen die er destijds in Canada mee gedaan zijn bijvoorbeeld gaven een heel positief resultaat en ik denk dat er een enorme bak geld bespaard wordt als je de bureacratische ambtenarij eruit kunt gooien.

En verder heb je zelf ook een hoop in de hand. Ik woon nu al een aantal jaar in Oostenrijk en dan begint het toch op te vallen dat men in Nederland wel erg veel hebben wil.
Hier doet men bijvoorbeeld niet aan een modieus interieur of de laatste mode aan je lijf. Gewoon iets degelijks kopen dat lang meegaat en tevreden zijn met simpele dingen. Als je minder uitgeeft kun je wellicht ook minder werken.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:12

Tink89 schreef:
Strasshorse schreef:
knip

Als je fulltime werkt, verdien je bruto minimaal ruim € 1.500 per maand. Een sociale huurwoning met toeslag is daarvoor prima te betalen. Bovendien krijg je dan ook zorgtoeslag en hoef je een hoop dingen niet te betalen, omdat je te weinig verdient.

Voorbeeld:

Bruto minimumloon = netto € 1225 (zonder vakantiebijslag)

Huurwoning is bijv, € 450. Huurtoeslag is € 84 per maand, zorgtoeslag € 83.

GWL kun je voor € 100 per maand regelen, nog eens € 100 voor je zorgverzekering en € 35 voor je eigen risico.

Extra verzekeringen, zoals inboedel en aansprakelijkheid: € 15 per maand.

Alles bij elkaar € 1225 vs. € 533.

Dan zou je toch genoeg moeten overhouden om van te leven?

ik ben 21, verdien €1140 pm en gaat nog belasting vanaf dus houd zo'n €1050 over
Een beetje normale huurwoning bij ons in de omgeving betaal je al snel 550 a 650 kale huur (ze vragen voor 1 kamer al 450 euro)

650 + 100 gwl zit je al op 750, tv en internet pm zo'n 35 euro, krijg ind wel zorgtoeslag en zou 89 euro huursubsidie krijgen (had mijn moeder uitgerekend)

houd zo'n 350 over pm om boodschappen van te doen en de rest even globaal uitgerekend

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:19

En met 21 krijg je geen huurtoeslag als je meer dan 400 euro huur betaald.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:22

Maar €350 per maand is toch prima te doen?

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:33

350 euro voor boodschappen, telefoon, kleding, kapper want je baas wilt je ook representatief zien, sparen voor vervangende apparatuur als iets kapot gaat, eventueel een autotje om jezelf te kunnen verplaatsen, onvoorziene kosten komen er ook nog bij. Vind ik niet ruim hoor. Dan hebben we het nog niet eens over je leven, leven en dus eens iets leuks doen als een huisdier hebben, dagje weg etc.
Boodschappen is per week al snel 40 euro voor 1 persoon is per maand zeker 160 euro.
Telefoonabonnement is toch ook snel 30 euro.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:40

Dat is dus een kwestie van prioriteiten stellen en geen basisbehoefte. Het kan prima maar je zal misschien wat zuiniger moeten leven dan je gewend was.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:01

350 euro om verder alles van te doen wat hannatjuh al zegt en nog sparen is echt niet veel,

nu ben ik samen met mijn vriend en die heeft hetzelfde salaris dus gezamelijk kunnen we makkelijk wat huren en een auto rijden en etc maar alleen wordt dat toch best krap

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:03

lizy29 schreef:
Dat is dus een kwestie van prioriteiten stellen en geen basisbehoefte. Het kan prima maar je zal misschien wat zuiniger moeten leven dan je gewend was.

Ok... Ik hoef niet zuiniger te leven hoor ;) of reageerde je niet op mij?
Ik denk met 350 dat je dan alleen maar basisbehoefte kan betalen en dat je in de problemen komt als je wasmachine ontploft. En kom op, werk je dan om te leven of leef je om te werken? Zelf denk ik dat dit nu precies het gene is waarom dit topic is opgestart. Op die manier zou ik het niet leuk vinden om te leven, alleen maar werken en als je vrij bent kan je nog niet eens met je vrienden mee een dagje weg...

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:07

hannatjuh schreef:
lizy29 schreef:

Ok... Ik hoef niet zuiniger te leven hoor ;) of reageerde je niet op mij?
Ik denk met 350 dat je dan alleen maar basisbehoefte kan betalen en dat je in de problemen komt als je wasmachine ontploft. En kom op, werk je dan om te leven of leef je om te werken? Zelf denk ik dat dit nu precies het gene is waarom dit topic is opgestart. Op die manier zou ik het niet leuk vinden om te leven, alleen maar werken en als je vrij bent kan je nog niet eens met je vrienden mee een dagje weg...

precies dit inderdaad, 350 euro is te doen maar evt sparen of een daggie weg zit er dan niet in, leven moet ook leuk blijven en af en toe moet je ook eens leuke dingen kunnen doen zonder meteen krom te liggen,

Ik wil straks toch wel graag een auto rijden, hoeft geen grote dure auto te zijn, maar is toch wel 1 van de dingen die ik niet zou laten

Zijn nu op zoek naar een eigen huis en mag bijna afrijden voor mijn rijbewijs, ook de reden dat ik het nu doe nu we nog geen huis hebben dus minder vaste lasten en nu kunnen we nog even sparen.

spaarcentjes zijn denk ik alleen wel echt op als we het huis volledig hebben ingericht straks (want daar gaat ook veel geld in zitten, en dan hoeft nog geeneens alles nieuw of duur)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:11

Niet zo zeer tegen jou als tegen degene die zegt dat ze niet op zichzelf kan met dat loon. Dat kan dus prima maar is een keuze. En dagjes uit hoeven helemaal niet duur te zijn of überhaupt iets te kosten.
We zijn in Nederland zo gewend dat alles maar luxe en duur moet zijn dat men vergeet te kijken naar de mogelijkheden die er wel zijn.
Vetpot zal het niet zijn maar je zal ergens moeten beginnen denk ik dan maar. Bijna niemand is begonnen in dat reusachtige huis met luxe auto en geweldig salaris. Daar groei je naartoe.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:12

Of ook niet :+

Dat moet ook maar net een droom zijn en daar moet je doorgaans ook weer schofterig hard voor werken.