geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:34

Ik zou haar op 'dit' moment niet belonen met een paard.
11 onvoldoendes zijn wel erg veel,misschien zit ze te hoog voor haar niveau dat kan best.

Zou goede afspraken met haar maken dat als ze een aantal onvoldoendes ophaalt er weer naar een paard gekeken kan worden, ook dat is motiverend voor haar, als ik mijn best doe en wat vakken ophaal dan gaan we weer kijken voor een paard, athans dat zou bij mij alleen maar motiverend werken,
iedereen heeft vakken waar hij/zij minder goed in is.
Ik deed op die leeftijd ook weinig aan school en ging veel liever met vrienden op stap of inderdaad naar de paarden toe, moet ook kunnen maar moet niet lijden onder onwijs veel onvoldoendes

Al kwam ik met allemaal 10en thuis werd ik alsnog niet beloond met een eigen paard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:36

elenaMM77 schreef:
het feit dat de dochter hier laconiek op antwoord dat ze nog tijd genoeg heeft om die cijfers op te halen..
zo'n antwoord, even ervanuitgaande dat het ook zo gegeven is, wijst niet op grote problemen, maar op uitstelgedrag..

Uitstelgedrag op zich is al iets heel ingewikkelds - niet alleen een oorzaak maar ook een gevolg van weer andere dingen (onzekerheid en gebrek aan overzicht bv.) Maar de meeste 14-jarigen zullen dit helemaal nog niet zo goed kunnen benoemen.

Het laconieke antwoord kan daarnaast net zo goed een middel zijn om haar zelfbeeld te behouden. Dat doet namelijk vrijwel iedereen die ergens moeite mee heeft: doen alsof het eigenlijk niet zo belangrijk is. Je ziet dat bv bij veel ongediagnosticeerde kinderen die als 'clown van de klas' worden aangemerkt - ze zijn liever lui en grappig dan 'dom en ongeschikt' (in hun eigen ogen dus.)
Als je doet alsof het allemaal niet zo'n probleem is, is dat veel veiliger dan erkennen dat het allemaal niet lukt. Vooral niet als je helemaal geen antwoord hebt op 'wat lukt er dan niet.'

Het is aan ons als volwassenen om daar doorheen te prikken, niet aan kinderen om dat allemaal al te kunnen doorzien. Eigenlijk zegt een laconieke houding niet zoveel over wat er aan ten grondslag ligt, of dat echte desinteresse is of zelfbescherming.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:38

Ik lees hier berichten over het niet weghalen van haar ontspanning, maar hier is toch helemaal geen sprake van? Ze rijdt enkele keren in de week op een goede pony, echter is er op dit moment geen wedstrijddoel (wat lijkt mij alleen maar de druk vergroot en de ontspanning verminderd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:39

Als je dochter niet inziet dat ze harder haar best moet doen voor die cijfers, waarom zouden jullie dan je best moeten doen om voor haar een paard te kopen? ADD of niet, ik had dat ook, maar dan kun je evengoed nog wel laks zijn.
Dus laat haar maar bewijzen dat ze beter haar best gaat doen, pas wanneer de voldoendes zijn weggewerkt ga je denken aan een paard.
Zou mooi worden als je in de grotemensenwereld zo makkelijk aan je spullen komt. Een dagje werken voor de baas maar je levert een flutresultaat af en verliest klanten. Ach, dan geef ik je toch maar loon, dat was je ook gewend van de maanden ervoor :+

_Nelleke_

Re: geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:52

Ik denk dat je dochter gewoon helemaal bored-out is geraakt. Ze zit op een niveau ver onder haar geadviseerde niveau en kan ook haar ei niet meer kwijt in het trainen van een paard.

Dus los van het feit of je wel of geen paard voor je dochter moet (willen) kopen, denk ik dat het belangrijker is dat je kijkt naar de oorzaak van het probleem. Ze heeft op deze manier zoals ik het lees geen enkele uitdaging in haar leven en dan wordt die 6baans snelweg in het hoofd van een ADD-er al snel frustrerend leeg. Dan kan ze zich ook niet meer focussen op de simpelere taken. En dan te bedenken dat ze ook nog aan het puberen is helpt voor haar ook niet mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:00

Calanddra schreef:
Ik lees hier berichten over het niet weghalen van haar ontspanning,

Ik denk inderdaad dat het eerder een probleem is dat ze iets kwijt is waar ze goed in is, dan dat ze niet kan ontspannen. Maar, rijden op een pony die op elk moment weg kan zijn is ook niet mijn idee van echt ontspanning, want ik zou dan al snel het idee hebben dat ik me steeds moet wapenen tegen die mogelijkheid.

Joolien schreef:
Als je dochter niet inziet dat ze harder haar best moet doen voor die cijfers, waarom zouden jullie dan je best moeten doen om voor haar een paard te kopen?

Wat een wonderlijke manier van redeneren. Ik kan daar echt niets mee.

Citaat:
Zou mooi worden als je in de grotemensenwereld zo makkelijk aan je spullen komt. Een dagje werken voor de baas maar je levert een flutresultaat af en verliest klanten. Ach, dan geef ik je toch maar loon, dat was je ook gewend van de maanden ervoor :+

Nou wil ik niet vervelend doen, maar dat is precies hoe een groot deel van de grotemensenwereld werkt. (Word manager of consultant, en er zijn toch heel wat mogelijkheden om inderdaad flutresultaten af te leveren en toch elke maand heel veel geld te ontvangen.)
Er is helemaal niet zoveel verband tussen inzet en beloning als we onszelf wijsmaken.

(Maar... alle onderzoek wijst er wel steeds weer op dat juist goede uitgangssituaties veel helpen. Kinderen met veel mogelijkheden presteren beter en niet slechter dan kinderen met weinig mogelijkheden. Geef kinderen meer mogelijkheden om te floreren, om zichzelf te ontwikkelen, om te genieten, en je kinderen worden er beter van, niet verwend.)

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:04

Ik heb als kind en nu als moeder altijd een hekel gehad aan ouders die hun kind pushen om maar goede cijfers te halen op school. Een kind moet het zelf doen en zelf willen. Wat erin zit, komt er vanzelf wel een keer uit. Is het niet nu, dan wel later.

Ook mijn kinderen zijn erg makkelijk en lui op school. Ze zoeken het zelf maar uit, het enige wat ik doe is ze waarschuwen. Dwingen of chanteren begin ik niet aan. Een sport en hobby vind ik belangrijk ook als het wat minder op school gaat. Het kan juist de ontspanning of afleiding geven die ze even nodig hebben.

Je dochter was een eigen pony gewend en heeft daar ook wat mee bereikt. Een pony bijrijden is voor haar een enorme stap terug en zonder wedstrijd is er voor haar ook geen doel meer. Een eigen paard kan haar weer wat meer eigenwaarde geven, een doel en een vriend. Wat doet ze nu met haar vrije tijd? Ik heb liever dat mijn dochters hun vrije tijd doorbrengen met hun paarden dan dat ze ergens op straat of bij vrienden doelloos rond hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:12

Shadow0 schreef:
Calanddra schreef:
Ik lees hier berichten over het niet weghalen van haar ontspanning,

Ik denk inderdaad dat het eerder een probleem is dat ze iets kwijt is waar ze goed in is, dan dat ze niet kan ontspannen. Maar, rijden op een pony die op elk moment weg kan zijn is ook niet mijn idee van echt ontspanning, want ik zou dan al snel het idee hebben dat ik me steeds moet wapenen tegen die mogelijkheid.

Joolien schreef:
Als je dochter niet inziet dat ze harder haar best moet doen voor die cijfers, waarom zouden jullie dan je best moeten doen om voor haar een paard te kopen?

Citaat:

Nou wil ik niet vervelend doen, maar dat is precies hoe een groot deel van de grotemensenwereld werkt. (Word manager of consultant, en er zijn toch heel wat mogelijkheden om inderdaad flutresultaten af te leveren en toch elke maand heel veel geld te ontvangen.)
Er is helemaal niet zoveel verband tussen inzet en beloning als we onszelf wijsmaken.

(Maar... alle onderzoek wijst er wel steeds weer op dat juist goede uitgangssituaties veel helpen. Kinderen met veel mogelijkheden presteren beter en niet slechter dan kinderen met weinig mogelijkheden. Geef kinderen meer mogelijkheden om te floreren, om zichzelf te ontwikkelen, om te genieten, en je kinderen worden er beter van, niet verwend.)

Nja misschien was het ovr werk een flutvoorbeeld, maar over het algemeen raak je toch echt je baan kwijt als je het niet goed doet en wordt je niet beloond.
Daarnaast, voort wat hoort wat? Je neemt haar hobby niet weg, ze krijgt zelf de kans om deze terug te pakken, ik zie niet in wat daar mis mee is?

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:16

Ik heb ook zo'n periode gehad in de tweede klas. Nu zijn wij thuis nogal nuchter dus ik werd (op advies van mentor) twee uur per dag 'opgesloten' op m'n kamer om te leren. Allerlei afleiding als telefoon mocht niet mee.. Buiten die twee uur om mocht ik alles doen wat ik wilde. Het heeft enorm goed geholpen maar dat is in dit geval misschien te kort door de bocht.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:22

Joolien schreef:
Joolien schreef:

Citaat:

Nja misschien was het ovr werk een flutvoorbeeld, maar over het algemeen raak je toch echt je baan kwijt als je het niet goed doet en wordt je niet beloond.
Daarnaast, voort wat hoort wat? Je neemt haar hobby niet weg, ze krijgt zelf de kans om deze terug te pakken, ik zie niet in wat daar mis mee is?[/quote]

De andere kant: je zal als werknemer ook niet een stapje harder doen als je baas je constant op je nek zit, te weinig ruimte krijgt om zelf verantwoordelijkheid te nemen en je moet presteren voordat je waardering krijgt. Sterker nog, dan neem je misschien wel ontslag omdat je niet kan functioneren.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:23

Oh, dat quoten ging lekker.. :')

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:29

florentine1 schreef:
piezze schreef:
Zijn de slechte schoolresultaten niet te wijten aan het verdriet van de verkoop van de vorige pony? Pubers doen zich vaak stoerder voor dan ze zijn. Blijf goed in gesprek met je dochter TS, probeer er achter te komen wat er echt speelt en haar te helpen.

nee pony is werkelijk op gouden plek terecht gekomen en zien we nog vaak,

Dochter is een beetje laat maar waaien type, met een instelling van komt wel goed maak je niet druk, ga wel nog dit jaar alles ophalen.

het is echt de instelling :
ze ziet niet in dat ze er te gemakkelijk over denkt, per toeval heeft me zoon haar geholpen met wiskunde, hij vraagt naar de stelling van pythagoras of zoe iets, zegt ze doodleuk ach die heb ik nog nooit gehad op school, waarop me zoon zegt ( zit 5 havo) dat kan niet he bje allang gehad.

Heb bij leraar erover gehad en die moest lachen want ze heeft he tgewoon niet meegekregen in de les.

Volgens leraar is ze niet druk in de klas maar ook wel op de achtergrond altijd aanwezig, ze is nooit echt betrokken bij de les ( dat blijkt dus ook wel)

Doen jullie en de school wel iets om haar te begeleiden op school? ADD is geen prettige leerstoornis hoor, ik merk heel weinig begrip voor haar leerstoornis in je reacties..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:40

Ts, ik heb zelf een rot tijd op school gehad door mijn dyslexie. Ik spijbelde verschrikkelijk veel omdat ik me niet fijn voelde in de klas. Zeker bij Engels omdat ik dan altijd moest voorlezen om het te oefenen. Rara ik kan het nu nog niet, we zijn bijna 10 jaar verder.
Ik ging niet naar Nederlands want ik werd uitgelachen om mijn fouten.
Wiskunde vond ik daarin tegen heerlijk; dat snapte ik dus kon ik onopvallend aanwezig zijn

Mijn ouders hebben mij van havo vwo naar vmbo 3 laten gaan. waren ze daar blij mee? Nee want ik kon veel meer dan dat. Maar... Dat heb ik zonder lessen doorlopen ongeveer. ik was aanwezig maar nooit bij en les. Maar vaak spijbelde ik ook. Mijn verzorgpony vermaakte ik mij wel, de eigenaresse vond ik lief, maar het was niet van mij. Ik kon daarniet mijn hart luchten en had niets eigens eraan.
Voor mijn eind examen kreeg ik mijn pony van mijn ouders. Daarna 4 havo zat ik in een verkeerde klas, maar ik had mijn pony waar ik uren tegen kon praten en waar ik me wel veilig voelde. Ik heb de havo met gemiddelde 7.8 afgerond, dat was helemaal niet omdat ik meer leerde, want geloof mij nou ik was nog steeds geen 80% aanwezig. Dat was puur en alleen omdat mijn koppie rust had. Vroeg je mij ernaar kwam ik laks over, type puber die echt niet verteld dat ze gepest wordt en zich huilende bij haar pony in de stal terug trok om haar alles te vertellen. Dat heb ik bij mijn verzorgpony nooit gedaan, bij mijn eigen pony heb ik mijn diepste gevoelens verteld en zonder tranen de stal uit gegaan om me weer een tijdje goed te voelen.

Nu spreek ik over 7 jaar geleden. Mijn pony is nog het belangrijkste voor mij, ik zet me nu alleen wel ook goed in voor school. Ik zit op een hbo opleiding die mij prima afgaat, ik kan mijn grenzen aangeven en als ik me slecht voel? Dan zadel ik mijn pony op en ga ik mijn hoofd leeg maken.

Gelukkig heeft niet iedereen het lastig op school,gelukkig verschuilt niet iedereen zich achter zijn lakse masker. Misschien zit ik ook helemaal fout, maar ik denk, dat jou dochter wel eens op mij kon lijken. En achteraf, zou ik willen dat iemand in mijn koppie had kunnen kijken en mij had verteld dat ik niet raar was. Heel misschien, heeft je dochter daar meer aan dan haar als laks te beschouwen. Want een 14 jarige die niks geeft om 11 onvoldoendes is veel meer mis mee dan een beetje laks. Zeker als ze meer kan, dan is vmbo niet moeilijk.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:46

Ken je van een vorig topic. Daar was je aan het twijfelen tussen een fokmerrie of een sportpaard voor je dochter. Ik snap dit topic dan ook totaal niet. Wil je een achterban krijgen dat je die fokmerrie kan kopen zonder dat dit rot is voor je dochter?

Ik vind dit heel onprettig. Je gunt je kind een paard of niet. Daar hoeven vreemdelingen/bokt toch niet over te oordelen? Paard als machtsmiddel vind ik zeer beslist ook not done. School en hobby staan los van elkaar. Ik vind het jammer dat niet iedereen daar zo over denkt.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:00

Wordt het niet eens tijd dat ze de gevolgen van haar laconieke gedrag ziet? Soms moet je gewoon keihard op je smoel gaan om in te zien dat er iets moet veranderen.
Jaartje opnieuw doen?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 07:31

future_vet schreef:
Wordt het niet eens tijd dat ze de gevolgen van haar laconieke gedrag ziet? Soms moet je gewoon keihard op je smoel gaan om in te zien dat er iets moet veranderen.
Jaartje opnieuw doen?

_/-\o_ en zeg nou zelf, iedereen is groot geworden met op zn smoel gaan en opstaan toch?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 07:50

Dragan2008 schreef:
future_vet schreef:
Jaartje opnieuw doen?

_/-\o_ en zeg nou zelf, iedereen is groot geworden met op zn smoel gaan en opstaan toch?

Juist helemaal mee eens.

Hier ook een puberdochter van 14.
10 getelde onvoldoendes.
En alleen maar lol maken op school opletten en huiswerk ho maar.

Ze heeft een pony en zal hem nie zomaar wegdoen.
Liefst wil ze nu ook een rijpaardveule die ze naar eigen hand kan zetten.
Maar er is geen haar op mn hoofd die slecht gedrag gaat belonen met een rijpaardveulen.

Nee hoor school is belangrijk.
Als ze nu nog een keer blijft zitten komt dr zusje dr dalijk nog voorbij.
En is ze 20 als ze van de middelbare komt.

Ik vind prima ze komt er vanzeld achter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:01

Maartje1990 schreef:
Ik neem aan dat er wel wat meer was dan een ingenomen mobieltje tijdens huiswerk maken dat tot weglopen heeft geleid.

En ik weet dat Goof docent is, zoals ik zei Goof weet waar ze het over heeft. Weet meer over de gemiddelde puber dan de meeste mensen (en bokkers).

Aan het eind van de dag moet ts vooral doen wat zij wilt natuurlijk, maar desondanks blijf ik erbij dat ik het eens ben met wat Goof tot dusver heeft gezegt

In mijn geval was er weinig meer aan de hand dan buitenproportioneel reageren op dwang, een reactie die ik nog steeds heb overigens. Mobieltjes bestonden nog niet maar ik mocht ooit niet naar de manege, moest op mijn slaapkamer huiswerk maken, heb mijn rijkleding aangetrokken en heb een jump het raam uit genomen en zat de hele dag op de manege, met verzwikte enkels uiteraard. :o

Verder was ik in het verleden docent voor leerlingen met leer- en gedragsstoornissen en ik kijk er dus heel anders tegenaan dan Goof. Als moeder en als docent.

Omdat het bij een bepaalde groep kinderen wel werkt maar er ook een grote groep kinderen is die averechts reageert en waar je met dwang ongelooflijk veel kapot kan maken.

Als TS als moeder denkt dat het niet werkt (of het wellicht zelfs geprobeerd heeft) met haar dochter dan geloof ik dat.

Een kind van 14 zit tussen tafellaken en servet. Praat ermee, zoek uit wat er is. Elke puber heeft mindere fases maar een kind wat van gemiddeld presteren naar 11 onvoldoendes gaat, daar speelt wat anders. En dat stoere gepraat over och dat haal ik zo op, dat is een masker om je af te weren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:05

Calanddra schreef:
Ik lees hier berichten over het niet weghalen van haar ontspanning, maar hier is toch helemaal geen sprake van? Ze rijdt enkele keren in de week op een goede pony, echter is er op dit moment geen wedstrijddoel (wat lijkt mij alleen maar de druk vergroot en de ontspanning verminderd).

Die pony is maar twee keer in de week en is voor de verkoop.

Daar ga je je expres niet aan hechten. Of probeer je althans.

Ze kan daar niks mee opbouwen, niet in training en emotioneel niet. What's the point als hij volgende week verkocht kan zijn? Doet alleen maar verdriet natuurlijk.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:21

Iemand met ADD komt vaal 'laks' en 'lui' over, maar ze blokkeren op druk. Bovendien hebben ze het nodig om een overprikkeld hoofd leeg te maken en is het zelfbeeld vaak laag, omdat ze bijna altijd onder niveau werken en leren, wat uitzichtloos en demotiverend, zo niet frustrerend is. Gun haar dat eigen paard zoals afgesproken was en ik schat in dat het dan op school goed komt.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:25

Lante schreef:
Iemand met ADD komt vaal 'laks' en 'lui' over, maar ze blokkeren op druk. Bovendien hebben ze het nodig om een overprikkeld hoofd leeg te maken en is het zelfbeeld vaak laag, omdat ze bijna altijd onder niveau werken en leren, wat uitzichtloos en demotiverend, zo niet frustrerend is. Gun haar dat eigen paard zoals afgesproken was en ik schat in dat het dan op school goed komt.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik denk dat het ook juist goed is om buiten school om iets te hebben waar ze plezier in heeft.

Je zei dat de eerste 2 jaar goed gingen en vanaf de zomervakantie mis gaat met de cijfers, is dat ook het moment geweest dat haar pony weg ging?
Ze kan het dus prima school en een pony/paard, dat blijkt wel uit de vorige 2 jaar.
En op het vmbo is de 3e klas niet extreem veel drukker dan de 2e is mijn ervaring.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 09:21

spatter schreef:
Ze wil niet luisteren?

Wat dacht je er van om eens naar haar te luisteren TS?
Echt luisteren, niet aanhoren en haar gelijk tegen spreken maar horen wat ze te vertellen heeft.

Als ze aangeeft dat ze weinig gedaan heeft, waarom heeft ze dat dan zo gedaan ?
Meende ze dat ze daarmee toch wel voldoendes zou halen of heeft ze een hekel aan school en waarom dan?

Ik mis nog steeds de dialoog.

er wordt door diverse gesuggereerd dat dochter niet betrokken is bij dit probleem maar dochter is gewoon bij alle gesprekken op school aanwezig geweest, samen met haar naar oplossingen gezocht alleen als ze he tuit moet voeren vind ze het allemaal onzin wan"t ze "weet echt wel wat ze moet doen.

Docher zit verder prima in haar vel op school zijn geen problemen klas is wel een beetje te gezellig maar alle andere TL3 klassen zijn net zo, vind weldat school meer kan bieden met huiswerkbegeleiding of iets dergelijks maar blijkbaar is dat niet voorhanden.
Externe begeleiding wil ze niet, ze geeft aan dat ze huiswerk maken wel altijd doet ( klopt ook wel) maar niet op "commando"kan leren.
Dochter heeft totaal geen problemen met zich uiten dus dialoog in overvloed, wel mist ze een flink inzicht in planning en geordend werken.

Iedere dag moet ik al haar schoolspullen ( boeken enz. ) uit heel de slaapkamer bij elkaar zoeken, overal losse notitieblaadjes, en iedere dag paniek in de tent omdat ze haar aantekeningen kwijt is, ik ben daar"iedere dag mee bezig om het een beetje in goede banen te leiden.

Het pad van de psycholoog hebben we allang bewandeld, sommige opperen dit namelijk als oplossing.

Heeft niks opgeleverd, psycholoog werd niet serieus genomen door haar, en psycholooog gaf ook aan dat dochter prima wist wat ze wilde maar het vemogen om te plannen mist, Nou toedeloe, die uitslag had ik zelf wel kunnen bedenken.
We hebben uitgebreid geleerd daar over het tienerbrein, dat was wel interessant, en idd veel problemen lijken ook typisch bij tieners te passen.
Dochter is een meisje dat overal heen fladdert van de ene activiteit naar de andere, typisch add, daarbij is ze erg eigenwijs en denkt zelf alles geregeld te krijgen.

Nu is ze op haar bek gegaan met school, eigenlijk vind ik ook dat ze zelf maar weer op moet krabbelen.

Uiteraard met alle hulp die ze kan krijgen, maar ja daaar ligt nu nog een probleem want ze accepteert lastig hulp.
Laatst bijgewerkt door florentine1 op 31-12-15 09:33, in het totaal 2 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:23

Joolien schreef:

Zo werkt het helaas wel in de grotemensenwereld. Heb meer dan voldoende voorbeelden waar onder andere ik en mijn collega de dupe van zijn.
Zijn een paar gasten hier die zich gewoon rijk zitten te lachen met hun hand in de broek. En wie mag de puinzooi van een ander opruimen... precies!
Weer on-topic

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:28

Florentine, overhoor jij haar leerstof wel eens? En wat scoort ze op de toetsen waarvan jij weet dat ze de leerstof Kent?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:28

Een kind met havo/VWO advies naar het vmbo sturen? Waarom in vredesnaam? Nu is ze dus zwaar aan het onderpresteren omdat ze waarschijnlijk niet anders/beter wil zijn dan haar klasgenootjes.

Laat haar dan ten minste goed zijn in haar hobby, dan heeft het kind nog iets wat ze leuk vind en goed kan. Je mag niet onder schatten hoe belangrijk dat is voor haar zelfrespect hoor.