Diergeneeskunde Loting 2016-2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melisjeee

Re: Diergeneeskunde Loting 2016-2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 13:48

Half Juli wordt de uitslag bekend gemaakt!

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:51

spannend! ik duim mee voor jullie. ik blijf dit topic even volgen ben heel benieuwd of iedereen mee mag :D

alleen wat nou als je niet ingeloot word? moet je je dan halsoverkop in gaan schrijven bij een andere opleiding?

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 14:01

Leuk, gezellig!

Je kan je van tevoren al voor meerdere studies inschrijven, voor het geval je dus de loting niet binnenkomt. Die studie is een studie waar je zonder loting of selectie in kan komen. Je kan er ook voor kiezen om je voor geen andere studie in te schrijven en dus een tussenjaar te nemen en het volgend jaar gewoon weer te proberen. Dan is overigens wel de loting afgeschaft, dan gaat alles via selectie!

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:06

aah oke.. en wat is jou plan als je niet ingeloot word?

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 14:13

Ik neem een tussenjaar. Ik wil de selectie kans dan met beide handen aanpakken. Ik ga dan dus in mijn tussenjaar vrijwilligerswerk bij bijvoorbeeld een asiel en dierenambulance doen. Als ik dan niet binnen kom ga ik iets heel anders studeren, Economie & Bedrijfseconomie :+ Er zijn namelijk niet veel studies verder in de gezondheid e.d. die mij echt aanspreken, of die hebben ook een loting en dan blijf je maar bezig.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:28

interessant ! ik hoop dat je je dromen kunt waarmaken :D

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:06

Nina1999 schreef:
Wat kosten de boeken in Utrecht nieuw per jaar ongeveer?
Van gent staat er een lijstje op de site, maar kan dat van utrecht niet vinden.

Als je de hele boekenlijst van het eerste jaar in een keer nieuw koopt ben je ongeveer 1100 euro kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:29

Melisjeee schreef:
Ik neem een tussenjaar. Ik wil de selectie kans dan met beide handen aanpakken. Ik ga dan dus in mijn tussenjaar vrijwilligerswerk bij bijvoorbeeld een asiel en dierenambulance doen. Als ik dan niet binnen kom ga ik iets heel anders studeren, Economie & Bedrijfseconomie :+ Er zijn namelijk niet veel studies verder in de gezondheid e.d. die mij echt aanspreken, of die hebben ook een loting en dan blijf je maar bezig.

Weet jij waar ze volgend jaar op gaan selecteren? Ik zit in nu in 5VWO en wil ook heel graag diergeneeskunde doen, en ik ben wel benieuwd wat ze in iemand zoeken. Op zich wel heel fijn dat die loting weggaat. Ik ken genoeg mensen met een 9 gemiddeld die arts of dierenarts willen worden maar die ik het liefst nooit in de buurt van mijn dier zou willen hebben. Dan wel weer een vriendin die een 6,5 gemiddeld stond en die uitgeloot werd, maar die veel geschikter dan al die anderen bij elkaar was.

Weg met dat idiote lotingssysteem.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:01

Resistance schreef:
Melisjeee schreef:

Weet jij waar ze volgend jaar op gaan selecteren? Ik zit in nu in 5VWO en wil ook heel graag diergeneeskunde doen, en ik ben wel benieuwd wat ze in iemand zoeken. Op zich wel heel fijn dat die loting weggaat. Ik ken genoeg mensen met een 9 gemiddeld die arts of dierenarts willen worden maar die ik het liefst nooit in de buurt van mijn dier zou willen hebben. Dan wel weer een vriendin die een 6,5 gemiddeld stond en die uitgeloot werd, maar die veel geschikter dan al die anderen bij elkaar was.

Weg met dat idiote lotingssysteem.

Ik heb zelf de decentrale selectie gedaan(waarbij je dus verplicht de master LH moet doen). Als iemand tips wil over de inhoud van het gesprek wat je krijgt mag je me PB'en. Of je er iets aan hebt weet ik niet, ik heb het gesprek in 2014 gehad.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:13

Jeetje 1100 euro......

Ik gent is het 210 staat op de site, of is dat niet compleet dan ofzo?

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:50

dat kan haast niet compleet zijn nee...

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:59

Hm, bij de kosten staat een lijstje wat de boeken van het 1e jaar kosten, daar staat het bij.
Weet iemand wat het dan wel kost in gent?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:01

Volgens mij werken ze in Belgie ook veel met cursussen in plaats van veel boeken. Dat kan het goedkoper maken. :)

In Utrecht moet je veel boeken kopen, als het lukt raad ik aan zeker te kijken voor tweedehands. Dan ben je een stuk goedkoper uit.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:39

Melisjeee schreef:

Ik doe volgend jaar mee aan de selectie, na mijn HBO. Wat verwacht jij ervan?
Ik ben heel erg benieuwd waar je op beoordeeld wordt. Ik heb een heel aardige CV inmiddels, met oa research publicaties etc. Maar ik zou wel willen weten wat de kans nou groter maakt dat je word geselecteerd.

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 16:41

Dit is wat ze op de site zeggen over de selectie, nu is dat alleen nog voor Landbouwdieren maar ze zullen vast ook hierop selecteren voor Gezelschapsdieren: In een interview met een docent, dierenarts en een student wordt gekeken naar je motivatie, sociabiliteit, besluitvaardigheid, integriteit, visie en organisatiebewustzijn en algemene geschiktheid.

Ik denk dus dat vooral ervaring opdoen in het vakgebied een goed idee is om kennis te hebben van meerdere verschillende situaties! Maar wat ik voor de selectie precies zal moeten doen blijft natuurlijk altijd een vraag want dat gaan ze vast niet prijsgeven.

Edit! Dit kwam ik ook nog tegen over het volgende collegejaar: Hoe de selectieprocedure er uit gaat zien en meer informatie over de selectie vanaf collegejaar 2017-2018, staat medio juni 2016 op deze website. De deadline voor inschrijving is dan uiterlijk 15 januari 2017.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:43

Ik hoor van de docenten om mij heen dat ze inderdaad de selectie fink om willen gaan gooien. Ik hoorde zelfs nog dat ze dan voor de master opleidingen opnieuw willen gaan selecteren. Dus dat het niet vanzelfsprekend is dat je met je bachelor diergeneeskunde ook de master kunt gaan volgen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich ontwikkeld, ik weet niet of ik het zo positief vind allemaal. Zal nog wel een tijd duren voordat het allemaal veranderd is.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:47

Wow, als ik het zo hoor ben ik blij dat ik nu al in de master zit :o

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:49

Het zou toch wel banketstaaf zijn als je na je bachelor dgk niet meer door mag naar de master, met de bachelor alleen kan je niet zo veel.. Of je moet dan een naar de master van een andere studie omschakelen, maar dat is toch ook niet echt handig..

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:53

Precies wat ik ook dacht. Ben blij dat ik bijna klaar ben. Het wordt er niet beter en makkelijker op om je droom na te jagen. Je hebg aan je bachelor dgk inderdaad niet heel veel. Misschien dat ze die daarom ook gaan veranderen, kan ook nog. Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:42

Lijkt me dat ze dat wel tijdig moeten gaan melden als ze dat inderdaad willen gaan invoeren. En een overgangsregeling treffen, want het is knap banketstaaf als je in je 3e bachelorjaar zit en je krijgt dan te horen dat je ineens niet meer zomaar je master mag doen :')

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:42

haha banketstaaf. ik ga stuk

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:52

mawrr, dat doet bokt automatisch als je een scheldwoord typt, om het een beetje kindvriendelijk te zijn.

appelflap poedersuiker

hahaha

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:40

baroeg schreef:
mawrr, dat doet bokt automatisch als je een scheldwoord typt, om het een beetje kindvriendelijk te zijn.

appelflap poedersuiker

hahaha

ja haha ik merkte t. vind het wel grappig

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 01:21

Ja het is pas waarschijnlijk vanaf de eerstejaars van 2017/2018. Dus na 3 jaar moeten zij waarschijnlijk weer opnieuw loten voor de master. Dat werd laatst gezegd bij de ouderdag.

Gelukkig staat mijn master al vast :D

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 07:48

future_vet schreef:
Ja het is pas waarschijnlijk vanaf de eerstejaars van 2017/2018. Dus na 3 jaar moeten zij waarschijnlijk weer opnieuw loten voor de master. Dat werd laatst gezegd bij de ouderdag.

Gelukkig staat mijn master al vast :D

O echt? Dus ze zijn er echt mee bezig. Wat een gedoe. Nou is dat loten altijd al een gedoe maar of het alternatief beter is. Ik weet niet of ik dan ooit binnen was gekomen met die extra restricties. :p

Maar ze willen heel graag ook meer buitenlandse studenten aantrekken. Dat kan inderdaad wel beter door anders voor de masters te gaan selecteren. Nu is daar nauwelijks ruimte voor. Je wilt natuurlijk ook niet dat iedereen die in BE de bachelor haalt, de master gaat doen in Utrecht. Dat zou ook weer te druk worden.