Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
LauraMc schreef:Dat sowiesoSabini schreef:Hebben jullie dat ook vaak, dat gasten hun 'hele levensverhaal' even kwijt willen bij je, terwijl jij slechts hebt gevraagd wat diegene graag wil drinken?
Hartstikke mooi toch! Dit hoort ook bij je werk, het omgaan met gasten, het is niet alleen rennen en bedienen, nee, je bent ook gastheer/dame en voor veel mensen is het fijn om even met iemand te praten. Als je het druk hebt kun je dat ook eerlijk zeggen tegen diegene, dat begrijpen ze wel.
Dit moet je ombuigen naar iets positiefs! Als jij het de mensen naar hun zin maakt krijgen zij een positiever beeld van de zaak en is de kans groter dat ze terugkomen. En daarbij heeft je werkgever ook snel genoeg door dat jij echt moeite doet voor de mensenIk kan dat zelf heel erg waarderen als ik zie dat 'mijn' (klinkt zo stom) personeel de moeite neemt om met de gasten te praten.
Kan alleen maar positief uitpakken voor jezelf
Maar was benieuwd bij wie dit zoal voorkomt. Bij de ene collega zie je het wel veel, bij een andere collega komt het bijna nooit voor.
Free2 schreef:Hahaha klinkt leuk die zinnen maar zelf zou ik ze niet gebruiken. Ik denk dat gasten me dan gaan aankijken alsof ik chinees praat. Of ze gaan me aankijken met een gezicht van 'als ik dat had gewild, dan had ik dat zelf toch wel besteld? Ga weg'

Free2 schreef:Waarom? Veel gasten denken bij een glas bier of wijn op bijvoorbeeld een donderdag avond (koopavond hier) niet aan een borrelhapje.Hahaha klinkt leuk die zinnen maar zelf zou ik ze niet gebruiken. Ik denk dat gasten me dan gaan aankijken alsof ik chinees praat. Of ze gaan me aankijken met een gezicht van 'als ik dat had gewild, dan had ik dat zelf toch wel besteld? Ga weg'
kim345 schreef:Het was ook meer om antwoord te geven op de vraag van Free2. Maar wel interessant om te lezen hoe iedereen er over denktFree2 schreef:Hahaha klinkt leuk die zinnen maar zelf zou ik ze niet gebruiken. Ik denk dat gasten me dan gaan aankijken alsof ik chinees praat. Of ze gaan me aankijken met een gezicht van 'als ik dat had gewild, dan had ik dat zelf toch wel besteld? Ga weg'
Dat inderdaad
Ze weten bij ons ook wel dat we gewoon bitterballen en borrelplanken hebben.
En anders vragen ze wel wat we hebben!

Sabini schreef:Free2 schreef:Waarom? Veel gasten denken bij een glas bier of wijn op bijvoorbeeld een donderdag avond (koopavond hier) niet aan een borrelhapje.Hahaha klinkt leuk die zinnen maar zelf zou ik ze niet gebruiken. Ik denk dat gasten me dan gaan aankijken alsof ik chinees praat. Of ze gaan me aankijken met een gezicht van 'als ik dat had gewild, dan had ik dat zelf toch wel besteld? Ga weg'
Waar werk jij dan als ik vragen mag? Wat is de mastiek? (Liggen alle drank/menu/borrel kaarten standaard op tafel?).
De omzet gaat gemiddeld met 300% omhoog wanneer deze actieve verkoop vragen wel worden gesteld, aldus die docent van de training. Geen idee of het echt zo hoog is, maar ik merk wel dat de algemene gast het kan waarderen (stukje service, productkennis en gastvrijheid in één).
Tuurlijk; er zijn genoeg gasten met 'de hand op de knip' die het irritant vinden als je bijv. al om een tweede drankje vraagt. Maar die herken je wel na een tijd werken in de horeca
. Ik voel me wel wat schuldig omdat ik de laatste tijd met school vaker niet ben kunnen gaan werken, maar volgend weekend vlieg ik er weer helemaal in

Waren altijd genoeg mensen op de vloer, vaak per 1 a 2 eten!
) maar op zaterdag was het altijd saving dish dag, dus pasta, groenten en aardappels enzovoort. Maar doordeweeks werd er per persoon eten gemaakt, variërend van spare ribs tot hamburgers van de kaart!
Best fijn aangezien ik van vrijdag t/m dinsdag moest, dan is een vrije avond nooit verkeerd haha.