Werken in de Horeca

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Free2

Re: Werken in de Horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:13

Ik ben gelukkig bijna nooit ziek *klopt af* maar ik zou als ik jou was goed uitzieken. Voor de hygiëne zoals Hanna al zegt maar ook gewoon voor jezelf. Werken in de horeca is inspannend :O

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:20

Actieve verkoop heet dat :D

Afgelopen woensdag nog een training gehad met ons hele bedienings team (Heineken 'goed getapt'; gastvrijheid, actieve verkoop, productkennis en goed kunnen tappen).

Zinnen zoals:

(Bij een eerste drankje waarvan je niet weet wat de verdere plannen van de gasten is): "Had u daar nog iets te eten bij gewenst?"

(Bij koffie): "zou u daar misschien een heerlijke punt appeltaart bij lusten?" ..."met slagroom?"

(bij bier): "kan in u onze borrel-kaart nog laten zien met daarop o.a. onze ambachtelijke bitterballen met mosterd?"

(Bij wijn): "*zelfde vraag, maar dan met de suggestie* ..."huisgemaakt ambachtelijk brood met aioli en olijventappende?".

Enz.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:25

Hahaha klinkt leuk die zinnen maar zelf zou ik ze niet gebruiken. Ik denk dat gasten me dan gaan aankijken alsof ik chinees praat. Of ze gaan me aankijken met een gezicht van 'als ik dat had gewild, dan had ik dat zelf toch wel besteld? Ga weg' :')

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:27

LauraMc schreef:
Sabini schreef:
Hebben jullie dat ook vaak, dat gasten hun 'hele levensverhaal' even kwijt willen bij je, terwijl jij slechts hebt gevraagd wat diegene graag wil drinken?

Hartstikke mooi toch! Dit hoort ook bij je werk, het omgaan met gasten, het is niet alleen rennen en bedienen, nee, je bent ook gastheer/dame en voor veel mensen is het fijn om even met iemand te praten. Als je het druk hebt kun je dat ook eerlijk zeggen tegen diegene, dat begrijpen ze wel.
Dit moet je ombuigen naar iets positiefs! Als jij het de mensen naar hun zin maakt krijgen zij een positiever beeld van de zaak en is de kans groter dat ze terugkomen. En daarbij heeft je werkgever ook snel genoeg door dat jij echt moeite doet voor de mensen :) Ik kan dat zelf heel erg waarderen als ik zie dat 'mijn' (klinkt zo stom) personeel de moeite neemt om met de gasten te praten.

Kan alleen maar positief uitpakken voor jezelf :)
Dat sowieso ;) Maar was benieuwd bij wie dit zoal voorkomt. Bij de ene collega zie je het wel veel, bij een andere collega komt het bijna nooit voor.

Bij Van der Valk waar ik hiervoor werkte was er geen tijd om met de gasten te praten. Levensverhalen en andere leuke gesprekken moest ik daarom altijd afkappen of voorkomen. Dat vond in vreselijk! Het is dan ook 1 van de grootste redenen dat ik daar ontslag heb genomen. Waar ik nu werk kan het volop (mits je het niet te druk hebt en andere gasten ook alle aandacht krijgen die ze nodig hebben natuurlijk), dat past veel beter bij mij :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:27

Free2 schreef:
Hahaha klinkt leuk die zinnen maar zelf zou ik ze niet gebruiken. Ik denk dat gasten me dan gaan aankijken alsof ik chinees praat. Of ze gaan me aankijken met een gezicht van 'als ik dat had gewild, dan had ik dat zelf toch wel besteld? Ga weg' :')

Dat inderdaad :P
Ze weten bij ons ook wel dat we gewoon bitterballen en borrelplanken hebben.
En anders vragen ze wel wat we hebben!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:30

Ik vind het leuk om af en toe met gasten te praten!
Alleen komen er op vrijdag altijd vaste klanten borrelen. En na 50 euro aan bier pp worden sommigen toch wat vervelend.
Eentje had ineens zijn arm al om me heen geslagen dus subtiel daar uit weg geprobeerd te komen en een ander had bedacht dat we morgen wel konden lunchen samen. Ook subtiel nee op gezegd.
En daarna of ik ook aan kusjes voor een verjaardag deed. Nee doe ik niet aan.

Schijnbaar had hij aan een collega vorig jaar ook zijn nummer enz gegeven. Ik neem aan dat hij dat bij mij niet gaat doen want de beste man is al ergens in de 40 en ik ben 19. Die andere collega was wel van zijn leeftijd.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:35

Free2 schreef:
Waarom? Veel gasten denken bij een glas bier of wijn op bijvoorbeeld een donderdag avond (koopavond hier) niet aan een borrelhapje.

Waar werk jij dan als ik vragen mag? Wat is de mastiek? (Liggen alle drank/menu/borrel kaarten standaard op tafel?).

De omzet gaat gemiddeld met 300% omhoog wanneer deze actieve verkoop vragen wel worden gesteld, aldus die docent van de training. Geen idee of het echt zo hoog is, maar ik merk wel dat de algemene gast het kan waarderen (stukje service, productkennis en gastvrijheid in één).
Tuurlijk; er zijn genoeg gasten met 'de hand op de knip' die het irritant vinden als je bijv. al om een tweede drankje vraagt. Maar die herken je wel na een tijd werken in de horeca :+

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:41

kim345 schreef:
Free2 schreef:

Dat inderdaad :P
Ze weten bij ons ook wel dat we gewoon bitterballen en borrelplanken hebben.
En anders vragen ze wel wat we hebben!
Het was ook meer om antwoord te geven op de vraag van Free2. Maar wel interessant om te lezen hoe iedereen er over denkt ;)

Als ik ergens kom om wat te drinken, ga ik niet alle menukaarten die op tafel staan doorlezen. Wanneer de bediening mij dan op het idee brengt om een lekker stokbroodje o.i.d. bij m'n drankje te nemen, vind ik dat fijn. Ik denk dat ik ook zo werk omdat ik het zelf kan waarderen als ik ergens te gast ben :)
Plus merk ik in de praktijk dat het enorm wordt gewaardeerd door gasten :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:49

Ik gebruik dat soort zinnen ook niet, mijn ervaring is dat de gast dat ook zelf wel aangeeft.
Wij hebben overigens ook geen drank/borrelkaart, dus die ligt ook niet op tafel oid.

Wbt ziek melden, ik heb daar altijd wel moeite mee. Niet alleen op werk hoor, ik wil niet graag laten zien dat ik ziek ben.
Gelukkig ben ik niet vaak ziek, maar 1x in de zoveel tijd ben ik extreem verkouden. Waarvan altijd 1 dag met behoorlijke koortsaanvallen. Inmiddels ben ik zover dat dan 1 dag thuis blijf, dan ben ik het snelst weer opgeknapt.
En ik ben 1x per jaar mijn stem kwijt(keelontsteking ofzo) en dan probeer ik altijd te lang door te werken. Maar stemloos in een drukke eetzaal, werkt echt voor geen meter... Haha!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:41

Sabini schreef:
Free2 schreef:
Waarom? Veel gasten denken bij een glas bier of wijn op bijvoorbeeld een donderdag avond (koopavond hier) niet aan een borrelhapje.

Waar werk jij dan als ik vragen mag? Wat is de mastiek? (Liggen alle drank/menu/borrel kaarten standaard op tafel?).

De omzet gaat gemiddeld met 300% omhoog wanneer deze actieve verkoop vragen wel worden gesteld, aldus die docent van de training. Geen idee of het echt zo hoog is, maar ik merk wel dat de algemene gast het kan waarderen (stukje service, productkennis en gastvrijheid in één).
Tuurlijk; er zijn genoeg gasten met 'de hand op de knip' die het irritant vinden als je bijv. al om een tweede drankje vraagt. Maar die herken je wel na een tijd werken in de horeca :+

Ik kan me voorstellen dat onze locaties behoorlijk verschillen van ligging en concept dus dat het daarom voor jou wel werkt maar voor mij niet. Bij ons ligt gewoon de gehele kaart op de tafel. Drank, lunch- en dinergerechten en borrelhapjes. We hebben veel wandelaars, fietsers en kerkgangers dus daarom is het tussen 12 en 4 meestal het drukst. Borrelaars hebben we uberhaupt niet zo heel veel. Maar ik heb persoonlijk ook gewoon het gevoel van wat ik niet bestel daar heb ik ook geen behoefte aan dus aan mij vragen of ik het wil is ook een beetje nutteloos. Maar nogmaals dat is per persoon verschillend natuurlijk :)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:25

Oké :)

Mijn 'openingszin' is heel wisselend trouwens. Maar meestal is het iets van:

"Goedemorgen/middag/avond, wat mag ik voor jullie/u inschenken?"

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:42

Ik heb vandaag voor het eerst sinds ik werk (februari) ziek afgebeld. Ben al vaker met ziek zijn toch gaan werken, maar vandaag had ik ook nog eens koorts en daarbij heb ik morgen nationaal kampioenschap :n. Ik voel me wel wat schuldig omdat ik de laatste tijd met school vaker niet ben kunnen gaan werken, maar volgend weekend vlieg ik er weer helemaal in :)

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 00:20

Interessant gesprek hierboven, ik vraag zelf ook nooit aan mensen of ze bij hun bier/wijn nog graag iets hadden gehad omdat ik inderdaad ook zoiets heb van: ze zullen het zelf wel aangeven dan.
Wij geven bij binnenkomst altijd de mensen de menu-boeken, waar ook de borrelhapjes etc instaan.
Wat ik dan weer wel doe, is bij bijvoorbeeld ijscoupes/wafels/... altijd nog vragen of ze er slagroom bij willen. Heel vaak geven mensen dit niet aan, maar van zodra je het vraagt is het "Ja, dat mag er wel bij!"

Ik heb vandaag weer 11,5 uur erop zitten, was echt pokkedruk deze avond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:56

Gisteravond kwamen er bij ons rond 7 uur 3 gasten, ze hadden gereserveerd, dus nam ik ze mee naar hun tafel. Daar wouden ze echter niet zitten, want dat was te veel lawaai. Dus toen gezocht naar een tafel op een plek die meer 'rustig' was, en dus kregen ze daar een 6 persoonstafel. Ik zei dat ik zo bij hun zou komen voor uitleg ect, en toen ik even later weer terug kwamen waren ze blijkbaar weggegaan. Best wel asociaal om dat niet even te melden. Ik vond het ook wel raar dat als je perse en rustige plek wilt om 7 uur op zaterdag uit eten gaat, want dan is het bij ons alles behalve rustig. Of vraag dan eventueel bij de reservering of wij een rustige tafel voor hun willen reserveren.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:11

Achja, voor sommige mensen is het gewoon nooit goed :')

Ik mag straks weer de keuken in van 13:00 tot +/- 21:00. Eerst lunch draaien en mise en place en 's avonds waarschijnlijk afwas :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:14

Ik mag vandaag ook weer, moet om 4 beginnen en ik hoop dat we om 12 wel klaar zijn.
Dan maar snel naar huis want morgenochtend heb ik weer practicum...
Andere keer maar weer nazitten!

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:59

Het verbaasd mij soms ook hoe gasten kunnen reageren als ze 'gewoon binnen wandelen' zonder te reserveren en jij op dat moment hun favoriete tafeltje niet beschikbaar hebt. Ik heb dan altijd de neiging om te zeggen dat ons telefoonnummer gewoon in t telefoonboek staat (en voor de modernere gasten; op internet staat) :+

Gisteren 12 uurtjes gewerkt. Zonder pauze. Dat is een nadeel van waar ik werk; pauzes zijn schaars. Op zaterdag en (koop)zondag helemaal, vanwege de drukte. We kunnen niet even gaan zitten en tegen de gasten zeggen dat we een kwartiertje later bij hun aan tafel komen :Y)
Heb wel altijd een paar bananen bij me = gezonde energie bommetjes. Maar moet nog wel tijd vinden om die op te eten :')

Nu ben ik wel nieuwsgierig: Hoe is het bij jullie geregeld met pauzes?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:04

Bij mij was er altijd pauze in shifts. Je had een aantal diensten, 1 dienst startte op (mocht ontbijten/lunchen, was voor avond eten klaar). 5 a 6 middag diensten, varierend van 12 tot 14 qua starttijd, diner was vanaf 17.30 en om 18 begonnen er nog 4 a 5 en werden de middagdiensten op die manier afgelost :) Waren altijd genoeg mensen op de vloer, vaak per 1 a 2 eten!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:06

Hetzelfde als bij jou...
Wat we eten 's avonds is wat er van het buffet overblijft, als er dus een buffet met een groepje is :Y)

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:13

Bij mijn bedieningswerk eten we altijd om de beurt wat boterhammen. Als het nu echt druk is kan dat wat uitgesteld worden of je neemt steeds twee happen en gaat dan weer door. Maar over het algemeen zijn we altijd wel met genoeg man. En bij de plek waar ik in de keuken sta werk ik van 1 tot 5 en dan om 5 krijgen we avondeten. Half 6 weer terug in de keuken om diner te gaan draaien :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:25

Oh voor ons werd er altijd gekookt! Niet altijd even gezond (meerdere malen kapsalon ofzo gehad :+) maar op zaterdag was het altijd saving dish dag, dus pasta, groenten en aardappels enzovoort. Maar doordeweeks werd er per persoon eten gemaakt, variërend van spare ribs tot hamburgers van de kaart!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:41

Bij ons is het ook prima geregeld. Inderdaad wisselende diensten, diegene die 's avonds "opstart" voor diner krijgt er om half 5 eentje bij. Dan gaan die allebei om de beurt een half uurtje eten. Dan is het half 6 en begint het langzaamaan. Voor half 6 is het toch altijd erg rustig. En dan komen er om 6 uur nog een paar.

Op de banqueting staan we vaak met wat meer en dan kunnen we ook rond half 5/5 uur om de beurt eten.

Wij hadden gister onverwacht 40 man minder dus kreeg een avondje vrij :D Best fijn aangezien ik van vrijdag t/m dinsdag moest, dan is een vrije avond nooit verkeerd haha.

Vrijdag met zijn tweeen restaurant gedraait omdat iemand ziek naar huis was. Ging lekker en een heel stel tevreden gasten :D

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:10

Wij hebben pauze wanneer het kan, dan is het een half uurtje tussen 4 en 5. Kan het niet dan word er achter de bar gegeten. Te druk is te druk, weinig aan te doen. We proberen wel altijd die pauze te doen, want op een dag van 10/12 u is het toch wel fijn om even te zitten!

Momenteel heb ik me ook ziek gemeld met een overbelaste pols, voelt heel stom, omdat ik wel wil werken. Meld me inderdaad niet snel ziek, maar denk dat veel horecapersoneel dat niet doet, uit loyaliteit naar collega's

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:34

Ja ik zou het ook lastig vinden om me ziek te melden, ik kan me niet herinneren dat ik me ooit heb ziekgemeld... En werk nu al 3 jaar in de horeca als bijbaantje.
Als ik echt een migraine aanval zou krijgen zou ik het wel doen, maar meestal krijg ik die op vrije dagen :+

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:06

Ik las net een artikel over de NVWA en de controles die ze doen. Wij zijn in ons bedrijf erg schoon zowel bar, keuken als de toiletten en deurklinken enzo, maar ik las hier iets waar ik nooit aan gedacht zou hebben om dit regelmatig schoon te maken: de bovenkant van de leidingen onder de bar. Ik las dat daar bij een ander restaurant muizenurine en iets van 'muisbuikaanslag' (kan het artikel niet meer terugvinden, maar het was in ieder geval zoiets) was aangetroffen. Pfoeh, nooit aan gedacht.

Weet iemand of er een lijst is van dingen die achter de bar ook schoon moeten zijn? De standaard HACCP lijsten geven niet dit soort dingen aan..