Vandaag sollicitatiegesprek, warm, wat doe ik aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:00

een rechter zal zich niet zodanig laten leiden dat een gothic gekleed onschuldig persoon ineens schuldig bevonden zal worden of dat een lippiercing je straf verhoogt. Als ie dat wel zoveel invloed laat hebben, dan heeft ie niks te zoeken op die stoel.

diezelfde 'factoren' kunnen je echter wel een sollicitatie kosten of een job. Maar ik ga toch echt mijn lippiercing niet uit doen of mijn tattoo's verbergen voor een job. :) voor iedereen is er een plek. Sta jij volledig vol met piercings zijn er ook bedrijven en winkels die je willen (ja echt) maar heeft het zin om dan voor een sollicitatie alles te verbergen, want dan wordt je aangenomen, en dan? Je leven lang elke ochtend alles verbergen?
IK zou daar niet gelukkig van worden. Dus ik zou dat ook niet doen op een sollicitatie. (nee ik sta niet helemaal vol overigens da's maar een voorbeeld. )
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-07-15 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Vandaag sollicitatiegesprek, warm, wat doe ik aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:02

Ja, dat is inderdaad precies wat ik bedoelde :+

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:20

allemaal prachtig he, dat met dat 'een werkgever neemt me maar zoals ik ben', maar voor sommige mensen is een baan nu eenmaal noodzakelijk om brood op de plank te krijgen, en dan wil je die baan gewoon hebben, ook als dat niet de meest natuurlijke versie van jezelf vereist.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:27

Ik vraag me nu stiekum af of mensen die weigeren zich aan te passen dan uit principe ook geen wedstrijden rijden of gewoon in een roze jurk de proef binnen komen O:)

Het is nooit goed om je anders voor te doen wie je bent trouwens, maar jezelf netjes en gepast naar de omstandigheid aankleden doet gelukkig niets af aan de persoon :)

Ik moest ook denken aan topic van iemand die boos was omdat ze van haar werkgever geen knalblauw of paars haar mocht hebben.
Ik vraag me dan altijd af of zo iemand dan alleen zichzelf kan zijn door uiterlijke futiliteiten. Ik ben wie ik ben, of ik nou in een stinkende rijbroek of een grijs pak loop.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:29

Ach, als mens ben je ook niet eendimensionaal denk ik. Ik kan me net zo prettig voelen in een paardrijbroek met stalschoenen, als in een zakelijk jurkje en een stel pumps, als in een spijkerbroek met een blouse en een colbert en een hotpants met een shirtje erop. Voor verschillende situaties zijn verschillende kledingstijlen maar ook binnen het 'zakelijke' spectrum kan je veel kanten op zonder gelijk een statement te hoeven maken met een zwarte hoody voorzien van een doodshoofd of je ongemakkelijk te voelen in een driedelig grijs pak.

Roepen dat je je nooit aan zal passen aan de wensen of verwachtingen van anderen is een uitspraak gedaan vanuit een luxe positie, waarin dat kennelijk mogelijk is. Dat er mensen zijn die zich flexibeler op stellen om op hun manier mee te kunnen draaien in de maatschappij maakt hen of de bedrijven waarvoor ze werken niet oppervlakkig. Realistisch lijkt me het juiste woord.

TS: hoe is je gesprek verlopen?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:29

Ik zeg regelmatig tegen mensen dat ze als ze ergens op gesprek gaan toch echt die piercing uit moeten doen. Mensen weigeren dat nooit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:30

sizzle; Ik doe mijn piercings niet uit voor een wedstrijd nee. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:32

Ayasha schreef:

Dat hoeft gelukkig ook niet.
Maar geen moeite met het unisex conservatieve apenpakkie?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:33

Even terug komend op het stukje over de rechters.
De toga is wettelijk verplicht en mag niet zomaar uitgelaten worden. De toga is bedoeld om een stukje neutraliteit te creëren zodat de persoon die zich moet verantwoorden zich niet geïntimideerd kan voelen door wat een rechter draagt. Kleding laat vaak veel zien over de persoonlijkheid van iemand en dat neem je door de toga weg.

De rechters in Den Bosch waren aan het werkdag begonnen met het idee dat ze allen in toga zouden verschijnen ter zitting. Echter begaf de airco het en was het té warm om in een toga te verschijnen. Vandaar dat ze niet allemaal even gepast gekleed waren. Echter was dit een zitten in het familierecht.

Ik weet niet hoeveel van jullie wel eens in een toga gewerkt hebben. Ik wel en ik kan je vertellen dat die dingen smerig warm zijn. Ze zijn namelijk gemaakt van wol. Ze zijn zwart, heerlijke kleur met dit weer, not. Ze zijn dik en ze zijn oncomfortabel. Dus ik kan me voorstellen als de temperatuur richting de 30 graden gaat in de zaal dat je niet in je wollen toga gaat zitten.
Daar komt bij dat die dingen nog jeuken als de pest ook, ik zou een gat in de lucht springen als hij niet aan hoefde. Ik heb dat ding wat keren vervloekt maar dat terzijde. :D

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:36

'K trok mijn toga laatst uit, zegt een niet al te helder licht: 'Och en u heeft er ook nog kleren onder aan! Dat zal warm wezen!'

:+ eh, ja. Klopt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:41

Sizzle schreef:
Ayasha schreef:

Dat hoeft gelukkig ook niet.
Maar geen moeite met het unisex conservatieve apenpakkie?

Voor zover dat nog zo is tegenwoordig met al die kleuren die toegelaten zjin. het grootste deel van dat pakje is gewoon wel zo praktisch. Die jas... Tsja, daar kan je mee spelen zoveel je wil maar om nu heel eerlijk te zijn; Ik vind het eigenlijk wel mooi. :D Dus nee ik heb er geen probleem mee... maar nu verklaar je me wellicht helemaal voor gek. _O-
Maar ik voel me gewoon fijn en goed in mijn apenpakkie. Bij mij is het voornaamste 'probleem' (waarin ik dus niet voldoe aan de 'norm') de tattoo's en de piercings, niet zozeer de kleding.
en tja, nee, die verberg ik niet en doe ik niet uit (de piercings dus, tattoo's uit doen gaat sowieso moeilijk :D). Niet op wedstrijd, niet op een sollicitatie. :)

M_I_r; _O- Zou wat zijn als je het uit trok en je stond helemaal naakt! :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:45

Haha, ja.. Beetje wel :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:47

:') dat vermoedde ik wel, ik geloof dat het zeldzaam is dat je dat pakje gewoon echt leuk vindt. _O-

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:49

M_i_R schreef:
'K trok mijn toga laatst uit, zegt een niet al te helder licht: 'Och en u heeft er ook nog kleren onder aan! Dat zal warm wezen!'

:+ eh, ja. Klopt.

:') "Nee, ik loop normaal in m'n blote gat eronder" _O-

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:49

Dat hadden de rechters in Den Bosch natuurlijk ook kunnen doen. Wel de toga aan, maar voor de rest alles eronder uit :D Of kriebelt dat te veel?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:51

Je zou dan als man maar even een actief momentje hebben... :=
dan even vooral blijven zitten? _O-

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:52

Anoeska schreef:
Dat hadden de rechters in Den Bosch natuurlijk ook kunnen doen. Wel de toga aan, maar voor de rest alles eronder uit :D Of kriebelt dat te veel?

Ga eens met je een bloot lijf een schaap knuffelen. Dat idee een beetje. :D

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:55

Anoeska schreef:

Kijken wat er dan op facebook en alle nieuwssites had gestaan :D

Ik kan me er niet zo druk om maken dat rechters in zo'n -toch tamelijk uitzonderlijke- situatie de toga aan de wilgen hangen. Uiteindelijk gaat het er om dat de rechters hun werk zo goed mogelijk doen en ik ben er van overtuigd dat je kwaliteit van werk er behoorlijk onder kan lijden als je zit te koken in je toga achter je bureau. Als je voor jezelf bezig bent kan je het werktempo aanpassen of de locatie, maar met de zittingschema's van de rechtbank ben je in zo'n geval als rechter mooi de (gebakken 8-) ) pisang.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:59

liever een rechter in bikini/zwembroek dan een rechter met een humeur van hier tot in timboektoe omdat zijn hersenen onderhand hard gekookt zijn.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:59

Ik zou een luchtige blouse, van linnen oid. en een kokerrok tot en met je knie aandoen :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:39

RaafSmits schreef:
Ben trouwens wel benieuwd hoe het met de andere bokkers is afgelopen vandaag.....dus wie zin heeft.....meld het even??

Ik ben net uitgenodigd voor een 2e gesprek. Ze waren zeer enthousiast over mijn sollicitatie.
En dat met een spijkerbroek ;) :))

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:50

Amanda schreef:
RaafSmits schreef:
Ben trouwens wel benieuwd hoe het met de andere bokkers is afgelopen vandaag.....dus wie zin heeft.....meld het even??

Ik ben net uitgenodigd voor een 2e gesprek. Ze waren zeer enthousiast over mijn sollicitatie.
En dat met een spijkerbroek ;) :))

Hee dat is netjes.....zie je wel, zo kan het ook.
Ik hoor begin volgende week meer.

Denk dat het absoluut belangrijk is om goed voorbereid op een sollicitatiegesprek te komen, en daarbij hoort ook in zekere zin de kledingkeuze.
Toch denk ik ook dat het de persoonlijke smaak is van de gene die jou gesprek af neemt.
Zo ook met sollicitatiebrieven.......de een kraakt de brief totaal af, terwijl een ander vol lof is.

Zo zei een van de mensen die mijn gesprek afnam dat hij van het uitzendbureau dat mij voorstelde een keurig briefje had gekregen met mijn pluspunten zoals die bij het uitzendbureau bekend zijn.

Dat briefje vond hij totáál oninteressant.
Het ging hem om mij.
Mijn motivaties en ambities om binnen dat bedrijf te komen solliciteren.
Mijn kennis en ervaring en mij als persoon.

Als je zó kan denken kijk je volgens mij niet naar uiterlijk, geloof en huidskleur.
Dan kijk je naar de mens áchter dat uiterlijke vertoon.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:02

Dit is de 3e sollicitatie van mij dit jaar. Ik ben bij alle 3 voor een sollicitatiegesprek en voor het 2e gesprek uitgenodigd, bij de laatste 2.

Ik solliciteer heel gericht op bepaald werk, dus dan weet je ook wel wat voor mensen ze zoeken en wat voor sollicitatiecommissie je hebt. Een spijkerbroek is niet raar. Maar wel netjes casual, dus gecombineerd met blouse, colbert, nette schoenen en aandacht aan je uiterlijk besteed.

Persoonlijke smaak is zeker belangrijk. Maar in hoeverre telt dat nog weer mee als je met een commissie van minimaal 3 mensen te maken hebt? Vaak word dan weer gekeken naar 'past hij/zij binnen het team'. Naast de inhoud uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:04

Ik had gister toevallig een sollicitatiegesprek voor een vakantiebaan in de zorg. Heb lang voor mn kast staan twijfelen maar uiteindelijk een kokerrok tot net iets boven mn knieën en een wijd blousje zonder mouwen aan gedaan. Zit onder de tattoos dus heb me daar even voor verontschuldigd en aangegeven dat de temperatuur en mijn lage bloeddruk het niet echt toestonden om iets met mouwen aan te doen. Zag er hartstikke netjes uit en had niks om me voor te verontschuldigen volgens hun. Baan gekregen :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:55

Ik heb altijd bij mijn sollicitaties een net pak aan. Zelfs toen ik bij appie ging solliciteren voor de kassa