Ziekmelden op tweede werkdag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:46

xApple schreef:
Oh ik zou zeker gaan... Als je echt heel erg ziek bent sturen ze jou wel naar huis ;)
Ik ga zelfs met migraine werken. Dat is echt heel erg onprettig maarja zonnebril op, dosis pillen erin, zonwering dicht en de kinderen op 'stil' proberen te zetten (ben juf). Vervanging regelen is zo veel gedoe en ik wil niet degene zijn die zich regelmatig ziek meldt :n

Zelfs op mijn stage vond ik het heel erg toen ik ziek was in de 'sportweek' dan zijn er veel evenementen en ik had een begeleidende taak. Ik ben toch gegaan (had migraine en werk met kinderen, hel van een combinatie). Mijn stagebegeleider zag het meteen en heeft me weer naar huis gestuurd. Volgende dag kreeg ik een hele grote beterschapskaart van de juf en de kinderen. Ze kon het heel erg waarderen dat ik toch kwam.

Perfect voorbeeld, dit is hoe het zou moeten gaan :j

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:46

Ik vind ziekmelden in proeftijd echt heel tricky. Ik brak op mijn eerste werkdag mijn enkel op 2 plaatsen tijdens een teambuilding uurtje. De volgende dag was ik gewoon op het werk, pootje omhoog en doorgaan. :j
Ik moest echt bijna dood zijn wilde ik me ziekmelden.

Dus mijn advies? Zolang je niet permanent boven het toilet hangt gewoon lekker gaan want in deze tijden is het "voor jou 10 anderen".

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:47

Anoniem schreef:
Ik heb het topic niet helemaal gelezen maar ik vind het wel opmerkelijk dat je blijkbaar wel kunt bokken maar je te ziek voelt om te gaan werken. Ik had toch op zijn minst geprobeerd te gaan werken.

:') :') :')
Ja want op de bank/ bed liggen met je vingers op een toetsenbord is bijna te vergelijken met een volle werkdag..... Seriously.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:49

Schiet me nog een bizarre ochtend te binnen; ik had iets verkeerds gegeten ofzo geen idee maar was zo misselijk dat ik in 1 ochtend 8x heb overgegeven.

"Jongens ik ga even naar het toilet.." En dat 8x :') Wat een ellende. TOEN had ik me beter wel ziek kunnen melden..

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:49

nickass schreef:
Ik zou geen arbo sturen nee, ik zou mijn werknemer vertrouwen. Als het iemand is die de kantjes er vanaf gaat lopen gaat dat vanzelf wel blijken. Ik reageerde op Palmera die een werknemer beoordeeld op het feit dat hij zich op zijn tweede werkdag ziek meldt. Alleen op basis daarvan een negatief beeld van iemand hebben vindt ik nogal zwart/wit. Ik begrijp wel dat je even je wenkbrauwen fronst, maar óf je checkt het, óf je vertrouwt erop dat het klopt. Onderbuikgevoelens zijn niet erg constructief.

Als je met mensen werkt moet je leren vertrouwen op je onderbuik gevoel ;)

En een werknemer beoordelen op die op zijn tweede dag zich ziek gaat melden, dat moet je in zo'n geval. Dat is je referentie kader, langer ken je hem of haar nog niet. Heel zwart/wit inderdaad maar zo stelt de medewerker het ook... hij belt en komt niet. Daarom ben ik ervoor om te gaan werken en het aan de beoordeling van de werkgever over te laten.. als werknemer heb je dan de beste intenties getoond.

Als je werkgever je vervolgens doodziek laat werken is het toch ook je goed recht als werknemer hier je conclusie uit te trekken en door te zoeken naar een baan waar de mentaliteit wel op één lijn ligt?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:06

Maiske schreef:
nickass schreef:
Ik zou geen arbo sturen nee, ik zou mijn werknemer vertrouwen. Als het iemand is die de kantjes er vanaf gaat lopen gaat dat vanzelf wel blijken. Ik reageerde op Palmera die een werknemer beoordeeld op het feit dat hij zich op zijn tweede werkdag ziek meldt. Alleen op basis daarvan een negatief beeld van iemand hebben vindt ik nogal zwart/wit. Ik begrijp wel dat je even je wenkbrauwen fronst, maar óf je checkt het, óf je vertrouwt erop dat het klopt. Onderbuikgevoelens zijn niet erg constructief.

En een werknemer beoordelen op die op zijn tweede dag zich ziek gaat melden, dat moet je in zo'n geval. Dat is je referentie kader, langer ken je hem of haar nog niet. Heel zwart/wit inderdaad maar zo stelt de medewerker het ook... hij belt en komt niet. Daarom ben ik ervoor om te gaan werken en het aan de beoordeling van de werkgever over te laten.. als werknemer heb je dan de beste intenties getoond.

Als je werkgever je vervolgens doodziek laat werken is het toch ook je goed recht als werknemer hier je conclusie uit te trekken en door te zoeken naar een baan waar de mentaliteit wel op één lijn ligt?

Precies wat ik dacht :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:08

Maiske schreef:
nickass schreef:

Dat zou ik ook doen (had ik ook al eerder gepost ;) ) maar ik vind dat je als werkgever meer naar feiten moet kijken dan naar je onderbuik gevoelens luisteren. Misschien laat je wel je toekomstig beste werknemer gaan...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:15

Nikass schreef:
Maiske schreef:

Dat zou ik ook doen (had ik ook al eerder gepost ;) ) maar ik vind dat je als werkgever meer naar feiten moet kijken dan naar je onderbuik gevoelens luisteren. Misschien laat je wel je toekomstig beste werknemer gaan...

Dat is toch helemaal niet te benoemen wanneer iemand net in dienst is, en zelfs wanneer iemand langer in dienst is komt OBG om de hoek kijken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:16

Ik zou me ook niet ziekmelden op de tweede werkdag :=
Ik meld me sowieso niet gauw ziek, gemiddeld 1dag per jaar, maar dat lijkt me redelijk. Ben ook niet snel ziek. Werk wel in de zorg en gemiddeld een keer per jaar komt er Noro virus langs, geloof me, daar word je echt goed ziek van. Elk half uur liep ik volledig leeg op het toilet of kotste ik m'n maag uit m'n lijf.

Dus tenzij ik dat heb kan ik best werken :)

Maar als je een kantoorbaan hebt, is het dan niet gewoon mogelijk om thuis te werken? Mijn m'n heeft bv uitzonderlijk veel last van hooikoorts, maar werkt in zo'n geval gewoon thuis. Niemand heeft dan last van m, en op zich kun je dan best veel dingen doen :)

Ik vind het nogal wat op kosten van je baas thuis te blijven zitten. Zolang je kunt bollen en tv kijken kun je ook wel wat werkzaamheden verrichten. Desnoods een hale dag oid.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:23

Tazzey schreef:
Ik vind ziekmelden in proeftijd echt heel tricky. Ik brak op mijn eerste werkdag mijn enkel op 2 plaatsen tijdens een teambuilding uurtje. De volgende dag was ik gewoon op het werk, pootje omhoog en doorgaan. :j
Ik moest echt bijna dood zijn wilde ik me ziekmelden.

Dus mijn advies? Zolang je niet permanent boven het toilet hangt gewoon lekker gaan want in deze tijden is het "voor jou 10 anderen".

Het is natuurlijk afhankelijk van wat voor werk je doet :D werk je op kantoor kan het idd prima maar werk je in de horeca waar je je ledematen echt nodig hebt is het een heel ander verhaal. Zelfde geld voor grieperig zijn. Je wilt niet mensen ziek maken binnen een restaurant.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:58

Ailill schreef:
Misschien laat je wel je toekomstig beste werknemer gaan...

Maar misschien heb je ook te maken met een werknemer die na zijn proeftijd vier maanden van het jaar contract niet werkt ;)

Dan moet je echt je onderbuik gevoel laten spreken. Daar vertrouw je niet zomaar op dat moet je leren en ervaren.

Het enige feit is dan dat iemand zich ziek heeft gemeld in een proefperiode (en wel de tweede dag). Het heet niet voor niets proeftijd, je moet elkaar leren kennen op de werkvloer of er inderdaad een match is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:01

Ik vind de vergelijking 'als je kan bokken kan je ook werken' wel een beetje vreemd. Misschien als je hersendodend simpel werk doet ja, maar iets waarvoor je moet nadenken wordt al lastig als je goed beroerd bent. Ik gebruik bokt vaak als afleiding als ik niet meer helder kan nadenken, lekker hersenloos beetje surfen. Dat zou ik toch niet willen vergelijken met werken....mag toch hopen dat een gemiddelde werknemer ietsje meer moeite doet.
Sowieso altijd bijzonder hoe buitenstaanders kunnen oordelen dat iemand heus wel kan werken, zonder die persoon te kennen of uberhaupt te zien.
Dat een tweede dag ziekmelden zorgt voor even de wenkbrauwen optrekken en dat je daarna even iets scherper in de gaten wordt gehouden vind ik wel begrijpelijk. Genoeg luie mensen in deze wereld en het kan er op lijken dat je dat dan bent. Maar om dat meteen te concluderen is wel heel erg kortzichtig.

Mijn vriend is ook iemand die vaker dan gemiddeld zich ziek moet melden. Hij heeft een aantal maagoperaties gehad en inmiddels kan hij daardoor niet meer overgeven en kan helse pijn hebben bij een simpele buikgriep omdat zn maag vastgenaaid is. Kan je dus concluderen dat hij een lui persoon is met slechte arbeidsethos, of je kan je afvragen waarom hij zoveel last heeft van een eenvoudige buikgriep.
Hoeveel iemand zich ziekmeld, hoeft echt niks te zeggen over arbeidsethos. Het kan natuurlijk wel, maar hoeft niet! Zn huidige werkgever maakte hier gelukkig geen probleem van, aangezien hij gewoon een keiharde werker is. Zn vorige echter....dat was een amerikaans bedrijf...en mijn god die ervaring heeft ons geleerd noooooooit weer bij zo'n bedrijf te gaan werken. Menselijkheid was ver te zoeken, je moest gewoon doorgaan. Na zn laatste operatie moest hij weken herstellen, was er dramatisch slecht aan toe. Na die weken (verplicht!) thuis zitten ging hij weer langzaam aan het werk. Dat werd echter niet zo best geaccepteerd, hij was toch een jonge kerel? Komop doorlopen jij! Dat hij twee weken daarvoor mij moest roepen omdat hij na even douchen niet meer kon opstaan kon ze werkelijk niks schelen... Er was weinig aan hem te zien dus hij stelde zich aan. Mooie mentaliteit hoor!
Ailill schreef:
xApple schreef:
Oh ik zou zeker gaan... Als je echt heel erg ziek bent sturen ze jou wel naar huis ;)
Ik ga zelfs met migraine werken. Dat is echt heel erg onprettig maarja zonnebril op, dosis pillen erin, zonwering dicht en de kinderen op 'stil' proberen te zetten (ben juf). Vervanging regelen is zo veel gedoe en ik wil niet degene zijn die zich regelmatig ziek meldt :n

Zelfs op mijn stage vond ik het heel erg toen ik ziek was in de 'sportweek' dan zijn er veel evenementen en ik had een begeleidende taak. Ik ben toch gegaan (had migraine en werk met kinderen, hel van een combinatie). Mijn stagebegeleider zag het meteen en heeft me weer naar huis gestuurd. Volgende dag kreeg ik een hele grote beterschapskaart van de juf en de kinderen. Ze kon het heel erg waarderen dat ik toch kwam.

Perfect voorbeeld, dit is hoe het zou moeten gaan :j

Ik hoop dat mijn toekomstige kinderen niet zo'n juf zullen krijgen. Oei wat zou ik kwaad worden als ik zou horen dat je kids lesgeeft met migraine! Je reactievermogen is dan zwaar aangetast en de kinderen moeten zich rustiger gedragen omdat juf zo graag ziek voor de klas komt staan... Als er iets gebeurd kan je nooit zo goed reageren als normaal. Dat risico neem jij dan bewust en dat zou ik je niet in dank afnemen!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:04

Pff haha wat mega overdreven zeg. Als ik mij elke keer moet ziekmelden als ik migraine heb dan kom
ik per jaar bij elkaar zeker een maand niet. Dat is echt realistisch en zal mijn baas erg blij mee zijn :j
Nee hoor ik pas me goed aan en de groep ook een beetje en dat gaat prima ;)
Ouders en kinderen hebben het niet eens in de gaten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:06

Migraine kan je vaak hebben dat kan je vaak hebben dan kan je je niet iedere keer ziek melden.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:06

Zwerte schreef:
Ik vind de vergelijking 'als je kan bokken kan je ook werken' wel een beetje vreemd. Misschien als je hersendodend simpel werk doet ja, maar iets waarvoor je moet nadenken wordt al lastig als je goed beroerd bent. Ik gebruik bokt vaak als afleiding als ik niet meer helder kan nadenken, lekker hersenloos beetje surfen. Dat zou ik toch niet willen vergelijken met werken....mag toch hopen dat een gemiddelde werknemer ietsje meer moeite doet.
Sowieso altijd bijzonder hoe buitenstaanders kunnen oordelen dat iemand heus wel kan werken, zonder die persoon te kennen of uberhaupt te zien.
Dat een tweede dag ziekmelden zorgt voor even de wenkbrauwen optrekken en dat je daarna even iets scherper in de gaten wordt gehouden vind ik wel begrijpelijk. Genoeg luie mensen in deze wereld en het kan er op lijken dat je dat dan bent. Maar om dat meteen te concluderen is wel heel erg kortzichtig.

Even offtopic maar ik kan het niet laten deze in te koppen:
Dat verklaard de grote hoeveelheid hersenloze reacties die hier op het forum geplaatst worden :') :+

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:17

Vind het wel grappig om te lezen dat als mensen zich echt ziek voelen alsnog gaan werken en zich dan liever ziek naar huis gaan sturen. Omdat je dan een betere werk mentaliteit zou hebben..

Iemand met een goede werk mentaliteit, weet dat als ie ziek is beter een dag rust kan nemen zodat ie misschien de volgende dag al wel weer aan de slag kan. Iemand met een goede werk mentaliteit herkent daarin zn grenzen en heeft niet mede-collega's nodig om hem daaraan te herinneren (en alsnog naar huis te sturen). Ideaal zijn van die super verkouden collega's of mensen met griep die per sé willen komen werken om vervolgens de hele boel aan te steken. :+

Ik wil niet zeggen dat je bij elke verkoudheid thuis moet blijven zitten, maar als je echt ziek bent, blijf dan alsjeblieft thuis :D. Snap dat dit anders ligt bij b.v. migraine en dat je je niet te vaak ziek wil melden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:19

Maiske schreef:
Ailill schreef:
Misschien laat je wel je toekomstig beste werknemer gaan...

Maar misschien heb je ook te maken met een werknemer die na zijn proeftijd vier maanden van het jaar contract niet werkt ;)

Dan moet je echt je onderbuik gevoel laten spreken. Daar vertrouw je niet zomaar op dat moet je leren en ervaren.

Het enige feit is dan dat iemand zich ziek heeft gemeld in een proefperiode (en wel de tweede dag). Het heet niet voor niets proeftijd, je moet elkaar leren kennen op de werkvloer of er inderdaad een match is.

Volgens mij komt dit bericht niet bij mij vandaan ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:20

Als je met migraine nog kan gaan werken, heb je dus hoofdpijn en geen migraine.
Met een echte migraine aanval kom je gewoon minimum 1 tot zelfs 3 dagen je bed niet uit omdat je geen enkel geluid en licht kan verdragen en je met je hoofd tegen de muur wil bonken omdat je gek wordt van de pijn.

Ik vind dat het label migraine tegenwoordig wel heel snel op gewone hoofdpijn wordt geplakt.

Maar ik ben dus een migraine lijder en mijn bazen hebben hier gelukkig begrip voor. Een echte aanval komt gemiddeld 4 keer per jaar en dan ben je toch al snel 2 soms 3 dagen thuis. Daar bovenop ben je soms ook wel eens echt ziek zoals buikgriep etc.

Het gebeurt dus wel dat ik eens 15 à 20 dagen per jaar ziek thuis zit. Dat is hier op bokt bijna een doodzonde.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:21

In sommige gevallen is thuis blijven geen optie, heb dat jarenlang niet begrepen. . . inmiddels wel :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:24

Yontheke schreef:
*knip*

Maar ik ben dus een migraine lijder en mijn bazen hebben hier gelukkig begrip voor. Een echte aanval komt gemiddeld 4 keer per jaar en dan ben je toch al snel 2 soms 3 dagen thuis. Daar bovenop ben je soms ook wel eens echt ziek zoals buikgriep etc.

Het gebeurt dus wel dat ik eens 15 à 20 dagen per jaar ziek thuis zit. Dat is hier op bokt bijna een doodzonde.

als ik "bokt" hier een beetje goed lees, is dat niet bijna een doodzonde. Het zou een doodzonde zijn, als je 15-20 dagen ziek thuis zit met een druipneus.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:26

Ook in migraine zit verschil.
Als ik migraine heb pak ik sumatriptan en kan de hoofdpijn af laten zwakken tot nog steeds hoofdpijn maar niet meer de extreme pijn plus misselijk.
En werken lukt me dan ook. Huppel ik dan blij rond? Nee het is dan nog steeds een opgave. Maar wel te doen.
En geen collega die zijn vrije dag voor mij moet inleveren.

Een schoonzus van me kan innemen wat ze wil. Haar migraine zakt niet af. Ja dan houd het op.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:26

Knap dat jij dat zo kunt concluderen Yontheke :j

Ik denk dat het gewoon een pijngrens is.. Bij de een zit hij wat lager dan bij de ander.
Als ik met migraine (wat mijn dokter heeft bevestigd :') )moet gaan werken heb ik een vreselijke dag. Soms slaan de medicijnen aan, dan is het te overzien en redt ik de dag best goed met een zonnebril en de zonwering naar beneden. Maarja ik heb dus wat vaker dan 4x per jaar. Toch wel zeker 1x in de 6 weken.

Maar goed, dit raakt offtopic :D

Beterschap in ieder geval TS !

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:28

Deetjeeuh schreef:
Ik wist dat dit topic van jou was. :+

Ik zou inderdaad gewoon ziek melden! Anders ben je straks nog langer ziek. Én je kan je taken dan niet goed uitvoeren. Gewoon ziekmelden dus! Kan iedereen overkomen.

Inderdaad, als je je flink houdt en toch gaat werken, doe je de taken niet goed en word je dat verweten... is mijn ervaring tenminste.
Maar ja, je moet zelf de beslissing nemen...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:39

Ik heb elke 2 weken migraine, mijn baas ziet me aankomen met elke keer ziek melden. Eerst propte ik me vol met ibuprofen, maar dat werkte op een gegeven moment helemaal niet meer. Nu hebben we eindelijk een triptan gevonden die wel werkt (ook niet altijd). Een fijne dag heb ik dan niet nee, maar het is niet anders. Ik vind de uitspraak dat ik dan wel alleen maar hoofdpijn zou hebben een beetje kort door de bocht.
Mijn migraine is overigens vastgesteld door een neuroloog.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:40

Het verschil met je ziek melden als je ergens al jaren werkt en ziek melden op je tweede werkdag, is dat als je ergens al langer werkt je baas al een beeld van je heeft.
Hij weet dan of je een goede werknemer bent en kan inschatten of je je voor niks ziek meld of dat je waarschijnlijk echt wat hebt.
Als je er pas 1 dag gewerkt hebt weet je baas nog niks van je.
Hij kent je pas 1 dag, dus van de hele periode dat je er dan werkt ben je al de helft ziek.
Dat neemt een werkgever echt wel mee in zijn/haar beslissing om je contact wel of niet te verlengen.

Mijn antwoord op je vraag ts:wat zouden jullie doen is: ik zou zeker wel gaan werken.
(anders zou ik vrezen voor mijn baan denk ik)