Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:29

Bij mijn vorige werk nam ik nooit geen mensen met kinderen of een kinderwens aan. Enkel en alleen om het gezeur met ziekte en vakanties niet te hebben. En misschien ben ik wel niet opjectief. Ben zelf kind van 2 werkende ouders en mijn moeder is nooit een dag thuis gebleven omdat we ziek waren. Wij gingen naar de oppas ook als we ziek waren.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:40

Jennyj01 schreef:
Bij mijn vorige werk nam ik nooit geen mensen met kinderen of een kinderwens aan. Enkel en alleen om het gezeur met ziekte en vakanties niet te hebben.

Daar red je het ook niet eeuwig mee... Het bedrijf waar ik werk is 14 jaar geleden opgestart met een gemiddelde werknemersleeftijd van 21-22 jaar. Toen waren er van kinderen, zwangerschaps- of ouderverlof echt nog geen sprake. Maar als een groot deel van die werknemers blijft hangen en je bent 10 jaar verder dan zie je 'opeens' een babyboom opkomen. In de afgelopen 6 jaar zijn er zo'n 50 kinderen geboren en dan zit je er alsnog mee.
Maar ik vind dat een planning van zomervakantie gewoon in goed overleg moet gaan. Ik heb dan straks wel het voordeel dat de zomervakantie hier in Niedersachsen maar deels samenvalt met de zomervakantie in regio Noord waar ik werk.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:45

Jennyj01 schreef:
Bij mijn vorige werk nam ik nooit geen mensen met kinderen of een kinderwens aan. Enkel en alleen om het gezeur met ziekte en vakanties niet te hebben. En misschien ben ik wel niet opjectief. Ben zelf kind van 2 werkende ouders en mijn moeder is nooit een dag thuis gebleven omdat we ziek waren. Wij gingen naar de oppas ook als we ziek waren.

Klinkt wel leuk, maar tegenwoordig zegt de oppas dan 'als ze ziek zijn, mag je zeer niet brengen, want dan steken ze de rest aan.' Ben je toch uitgepraat...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:50

Als je je oppas goed betaald en er afspraken over maakt hoeft dat natuurlijk niet. Maar ja iedereen wil en en. En kinderen. En carrière. En sociaal leven. En elke vakantie vrij. En dat iedereen dat snapt. En het mag niks kosten.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:58

"Nooit geen" is altijd. Daarnaast mag je mensen niet afwijzen omdat ze kinderen hebben of een kinderwens hebben(je mag overigens dergelijke vragen gewoon weigeren te beantwoorden, je mag ze ook niet stellen), lekker bedrijf ben je dan zeg, chapeau.

Daarnaast heb je nou eenmaal niet altijd de keus, een opa/oma/buurvrouw zal je zieke kind wellicht nog op willen vangen, heb je professionele opvang, dan mag dat niet. Je kunt geen afspraken maken met een professionele instelling. Ziek kind=geen opvang. En niet iedereen heeft een alternatieve oppas achter de hand.

Ook makkelijk gezegd trouwens, dat je maar niet moet gaan werken als je kinderen hebt. Het gros van de mensen redt het niet op 1 salaris(oh ja, dan moet je dus ook maar geen kinderen krijgen...) en enig idee wat je over je heen krijgt als niet-werkende moeder? Lui thuisblijfwijf, parasiet, uitvreter, je echtgenoot gaat onherroepelijk van je scheiden want hij wil geen vrouw thuis die zichzelf niet meer ontwikkelt en niks te vertellen heeft behalve gezemel over huishouden en kinderen en dan eindig jij met je kinderen driehoog achter in een tokkieflat met je bijstandsuitkering en je alimentatie omdat hij een jong(kinderloos), werkend groen blaadje heeft gevonden.

Je kunt het als moeder toch nooit goed doen. Als je blijft werken krijg je gezeik, blijf je thuis, net zo goed.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:01

MairiMacBran schreef:
"Nooit geen" is altijd. Daarnaast mag je mensen niet afwijzen omdat ze kinderen hebben of een kinderwens hebben(je mag overigens dergelijke vragen gewoon weigeren te beantwoorden, je mag ze ook niet stellen), lekker bedrijf ben je dan zeg, chapeau.

Daarnaast heb je nou eenmaal niet altijd de keus, een opa/oma/buurvrouw zal je zieke kind wellicht nog op willen vangen, heb je professionele opvang, dan mag dat niet. Je kunt geen afspraken maken met een professionele instelling. Ziek kind=geen opvang. En niet iedereen heeft een alternatieve oppas achter de hand.

Ook makkelijk gezegd trouwens, dat je maar niet moet gaan werken als je kinderen hebt. Het gros van de mensen redt het niet op 1 salaris(oh ja, dan moet je dus ook maar geen kinderen krijgen...) en enig idee wat je over je heen krijgt als niet-werkende moeder? Lui thuisblijfwijf, parasiet, uitvreter, je echtgenoot gaat onherroepelijk van je scheiden want hij wil geen vrouw thuis die zichzelf niet meer ontwikkelt en niks te vertellen heeft behalve gezemel over huishouden en kinderen en dan eindig jij met je kinderen driehoog achter in een tokkieflat met je bijstandsuitkering en je alimentatie omdat hij een jong(kinderloos), werkend groen blaadje heeft gevonden.

_O- _/-\o_

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:27

Jennyj01 schreef:

En hoe wist jij of iemand een kinderwens had dan?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:57

Dat is iets wat mensen maar al te graag vertellen. Want waar het hart vol van is stroomt de mond van over.

MairiMacBran

Re: Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:01

Nou ja, ik zou al niet meer hoeven werken bij een bedrijf dat mensen aan laat nemen door een werknemer(of eigenaar) die het Nederlands niet machtig is en blijkbaar neerkijkt op mensen met kinderen of een kinderwens.
Laat staan een bedrijf dat regels met voeten treedt. Daar zal nog wel het een en ander niet netjes gaan. Lijkt me een goede werkgever, not.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:02

MairiMacBran schreef:

Je kunt het als moeder toch nooit goed doen. Als je blijft werken krijg je gezeik, blijf je thuis, net zo goed.

Er is natuurlijk altijd een keus. En ik begrijp niet zo goed waarom jij je zo aangevalt voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:03

@stalnollie: waarom zouden we het in de CAO moeten zetten? Voor dit (hoogstwaarschijnlijk) eenmalig gebeuren? Mijn baas is trouwens vakbondsafgevaardigde, dus die weet wel welke stappen ondernomen kunnen worden.

Dingen die ik nog al heb zien gebeuren (gelukkig niet bij mijn collega's) met kinderen als excuus? Veel.
Dan nemen ze vakantie op 1 juli tot 31 juli. 29 of 30 juni is kind plots op mysterieuze wijze "ziek", dus ohnee, we kunnen niet komen werken. Maar je ziet dan achteraf wel vrolijk foto's verschijnen die doen vermoeden dat ze gewoon dagje eerder weg wilden.

Voor een ziek kind kan je 10 dagen sociaal verlof aanvragen waarvan je 3 dagen gewoon betaald krijgt, de andere 7 veel minder (ken het systeem niet echt). Wat doen er velen als ze die 3 dagen hebben opgebruikt? Gewoon naar de HA voor een briefje voor zichzelf als "ziekte". Dan hoef je geen vakantiedagen op te nemen, ook geen sociaal verlof en ben je toch gewoon thuis voor je kind.

Wat 1 collega wel stelselmatig deed, was "ziek" vallen vlak voor haar aangevraagde vakantie, vb met Pasen. Dat was telkens maar een paar dagen tot 1 week, maar doordat je ziek bent voor je vakantie begint krijg je volgens de Belgische wet wel die vakantiedagen terug, zodat je ze later alsnog kan opnemen. Op die manier was ze gewoon thuis voor haar kinderen en kon ze haar vakantiedagen opsparen. Door nog andere fratsen en vervalsing van papieren is ze intussen alweer paar jaar ontslagen en ik denk dat die wet intussen ook is aangepast, maar ben daar geen 100% zeker van.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:03

MairiMacBran schreef:
Nou ja, ik zou al niet meer hoeven werken bij een bedrijf dat mensen aan laat nemen door een werknemer(of eigenaar) die het Nederlands niet machtig is en blijkbaar neerkijkt op mensen met kinderen of een kinderwens.
Laat staan een bedrijf dat regels met voeten treedt. Daar zal nog wel het een en ander niet netjes gaan. Lijkt me een goede werkgever, not.

Lekker bevooroordeeld.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:04

Ben in juni aangenomen in een creche en nu ben ik 5.5 maand zwanger en zit ik thuis met bekkeninstabilieteit.
Gelukkig zijn er nog mensen die wel begrip en verstaan dat jonge mensen even veel recht hebben op een gezin te stichten. Ze wisten van mijn kinderwens. Dat het via ivf ging niet en ging er zelf niet van uit dat het na de 2de tp al raak was. Er doen zoveel koppels jaren over om zwanger te geraken met ivf, maar ik ging ook niet heel de tijd mijn leven stil zetten. Voelde me wel zelf wat ambetant maar ja
En ja, het is nu veel rapper gegaan dan gedacht (waar ik alleen maar blij over ben) maar dat jonge mensen kinderen krijgen is nu eenmaal normaal.

Op een vorige sollicitatie werd daar naar gevraagd (wat wettelijk niet mag) en heb daar dan ook zonder schroom over gelogen. ( en ben ik blij dat ik daar niet aangenomen ben, want zo'n mentaliteit strookt niet met de mijne en zou me daar niet goed gevoeld hebben).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:05

Jennyj01 schreef:
Dat is iets wat mensen maar al te graag vertellen. Want waar het hart vol van is stroomt de mond van over.

De meeste zullen dat tijdens een sollicitatiegesprek echt niet benoemen.

MairiMacBran

Nee hoor, ik voel me niet aangevallen. Het valt me alleen zo op dat sommige mensen denken de wijsheid in pacht te hebben en daarbij andermans keuzes te moeten schofferen omdat het hen beter uitkomt.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 27-02-15 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Brainless schreef:
Jennyj01 schreef:

De meeste zullen dat tijdens een sollicitatiegesprek echt niet benoemen.

Ik was het ook al aan het typen.

Alsof iemand die graag een baan wilt meteen gaat roepen 'binnen een (paar) jaar ben je me weer maanden kwijt'. Joahhh... echt niet....

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:07

Jennyj01 schreef:
MairiMacBran schreef:

Lekker bevooroordeeld.

Gelukkig blijkt uit jouw posts dat jij helemaal geen last hebt van vooroordelen. Je schreef nota bene zelf al dat je niet objectief bent.

Mungbean

Re: Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:12

Varakaj, maar dat heeft niets met kinderen te maken.
Dat is gewoon een mentaliteitsprobleem van die werknemers. Hetzelfde als WK-koorts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:14

Eerlijk gezegd jenny01, ik heb voorlopig geen kinderwens, maar ik zou zo'n werkgever toch ook niet willen. Het enige wat blijkbaar interessant is zijn werknemers die presteren en that's it. Volgens mij mag je op basis van kinderwens zelf geen mensen weigeren. Heel moeilijk om te gaan bewijzen als afgewezen sollicitant natuurlijk, daar niet van. Maar als je daarop gepakt wordt kan je toch aardig wat sancties verwachten.

Er is vaak prima te werken met mensen met een kinderwens, als er maar goeie afspraken worden gemaakt en iedereen zich daaraan houdt. Jij wil geen mensen met kinderen omwille van het gezeur voor plots ziek zijn etc. Wat doe je dan met een werknemer wiens paard plots erge koliek heeft? Jammer maar helaas, jij blijft hier op werk? Je hebt mensen wiens kinderen amper wat mankeren en je hebt er met zorgenkindjes. Maar je hebt er ook wiens familie en dieren oersterk zijn, maar even goed mensen wiens ouders/partner op de sukkel zijn, of die een zorgendier hebben thuis. Ga je die dan ook allemaal weigeren? Only the best is good enough?

@chanel: bij ons wordt daar ook naar gevraagd, maar dat hangt ook samen met ons type job. Er zijn er veel die komen solliciteren maar dan eisen gaan stellen achteraf van "ik wil die en die dag in die shift, die dag die shift en nooit een late want dan kan ik kind niet ophalen". Die mentaliteit past bij ons niet (ook niet voor kinderlozen trouwens). Iemand die een kinderwens heeft of kinderen maar open staat voor flexibiliteit, die is altijd welkom.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:20

Gelukkig zijn er nog wel fijne bedrijven die het geen probleem vinden om jonge mensen een aanstaande moeders aan te nemen. Mijn werkgevers zeiden altijd dat dat het risico was van vrouwen aan nemen. Ook toen mijn contract verlengt werd eerlijk verteld dat we een 2de kindje wilden was geen probleem en contract werd gewoon verlengt puur omdat ze blij waren met mij als werknemer.

De moeders die hier genoemt worden met achterbakse truukjes is niemand blij mee maar heeft niks met moeder zijn te maken.
Waarschijnlijk zouden ze zonder kinderen de zelfde stijl aanhouden.

Zo was er bij mijn man op het werk iemand die zoveel mogelijk overuren draaide en grof geld verdiende zodat hij na een jaar zich ziek zou melden en een zeer flinke uitkering kon aanvragen. Helaas had hij zijn plannetje tegen de verkeerde persoon verteld en werd hij enorm gekort in uren en uiteindelijk op staande voet ontslagen.

De meeste moeders doen gelukkig wel heel erg hun best om goede moeder en werknemer te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:24

Overuren worden hier uitbetaald met zowat 50% belasting erop. Je houdt er dan niet veel van over, dus is het nuttiger om ze te sparen en als vakantie op te nemen. Voor zover ik me herinner van mijn tijd bij de werkloosheidsdiensten (ik heb toelaatbaarheid gedaan als job) wordt de berekening van de uitkering ook gedaan op het officiële loon wat op je ontslagbrief staat, en niet op het bedrag dat je maandelijks op je rekening krijgt.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:29

Inderdaad, dit gedrag is niet inherent aan moeder zijn, maar aan het karakter. Waren deze dames geen moeder geweest, dan waren ze altijd en eeuwig ziek, zwak en misselijk of belazerden ze de boel op een andere manier.
Mijn man heeft zo'n collega. Een man. Afschuwelijk om mee te werken. Hij schermt ook altijd met zijn kinderen, want dat is een goed excuus. Zo kwam ie laatst twee uur later opdagen want "hij moest zijn dochter aankleden". Kind is 8 en mankeert niets. Maar als hij niet met zijn kinderen kan schermen bedenkt hij wel iets anders om zijn werk niet te hoeven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:32

Karakter of niet, het zijn toch altijd weer de kinderen die het 'm doen...
Zou me niet verbazen dat er ook types genoeg zijn die geen zin hebben in werk en afbellen "ja m'n kind is ziek en kan niet naar de oppas".

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:34

Zal wel per cao verschillen dan. Mijn man krijgt overuren 100% uitbetaald. Is ook een baan van minimaal 12 uren per dag.
Van het gewerkte aantal uren werd geloof ik gemiddelde gepakt bij ziektewet.
Mijn man kreeg na 6 weken ziekte door neusoperatie niet zijn basisloon uitbetaald in elk geval.

Hihi als hij ze zou sparen kan hij al gauw een jaar thuis blijven. Ze hebben al 47 vrije dagen per jaar.. :=

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:36

Klopt, die gebruiken hun kind als excuus want dat is een stuk makkelijker. Maar dat neemt die weg dat types met een dergelijke instelling ook als ze kinderloos waren, wel iets zouden verzinnen om niet te hoeven werken.