Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meraki

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:19

Oooh wat fijn Purny! :):) ik heb net weer een brief de deur uit gedaan.
Duimen draaien maar weer.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:52

Gefeliciteerd purney :D

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:15

Wát zet je in een introductie tekstje over jezelf in een open sollicitatie. Ik heb nu:

Citaat:
Via deze brief wil ik solliciteren als (...). Mijn naam is Wendy (...), ik ben 25 jaar en woon in Oldenzaal. De door (...) geplaatste vacature sluit dusdanig bij mijn wensen aan dat ik graag wat over mijzelf wil vertellen.

Nou ja, daarna volgen drie kolommen: verleden, heden en toekomst met wat ik heb gedaan wat ik nu doe en waar ik naartoe wil.
Die intro tekst, niks mis mee (imo) maar.. bij een open sollicitatie, krijg ik dit :')

Citaat:
Mijn naam is Wendy (...), ik ben 25 jaar en woon in Oldenzaal.

En dat is kansloos in een brief _O- ik kan ook m'n CV/Brief ff uploaden mochten mensen er beeld bij willen.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:43

Mag ik me ook hier melden?
Op dit moment ben ik nog bezig met mijn studie Sociaal pedagogische hulpverlening, ik moet alleen nog mijn scriptie afronden dus ben bijna klaar. Ik sta ingeschreven bij een uitzendbureau en werk zo af en toe in de kinderopvang. Dit is helaas mijn enige bron van inkomsten en het aantal diensten is de laatste tijd niet zo veel meer :( Ik hou dus onder andere de sites uit de OP in de gaten, maar heel vaak is het probleem dat ze iemand met een afgeronde opleiding zoeken. Als iemand nog tips heeft dan hoor ik die graag! Ik woon trouwens in omgeving Den Haag :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:01

Meraki schreef:
Via deze brief wil ik solliciteren als (...). Mijn naam is Wendy (...), ik ben 25 jaar en woon in Oldenzaal. De door (...) geplaatste vacature sluit dusdanig bij mijn wensen aan dat ik graag wat over mijzelf wil vertellen.

Ik vind het laatste stukje raar klinken. Doordat de vacature bij je past wil je iets over jezelf vertellen?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:39

Ik vind indeed juist een hele fijne site. Je kan precies instellen in welke straal je zoekt, hoe oud de vacatures mogen zijn, vanaf wanneer je nieuwe vacatures kan bekijken etc.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:58

Nu jij het inderdaad zo zegt Doubtless, begin ik ook redelijk over dat stukje te twijfelen :') ..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:12

Doubtless schreef:
Meraki schreef:

Ik vind het laatste stukje raar klinken. Doordat de vacature bij je past wil je iets over jezelf vertellen?

Die zin kun je logischer maken door te eindigen met dat je hierbij solliciteert naar de functie. En daarna Graag wil ik wat over mijzelf vertellen...

Even heel wat anders hahaha
Ik moest aan het volgende denken door jouw formulering ;-)
Mijn naam is Wendy en ik doe roadrunner na hahaha

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:24

Wendy ik denk dat je brief een stuk compactsr kan.. in je cv staat je naam en wat je gedaan hebt en doet. Dat heb ik bv in mijn cv met competenties nog benadrukt. Mijn brief is kort en bondig.wie ben ik en wat kan ik voor het bedrijf betekenen. Ben tot nu toe vaak uitgenodigd :)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:00

_O- Jans zegt gister ook al "Ik ben Wendy en ik doe een vliegtuig na" :')
Ik zal vanavond even de bups online zetten voor jullie :j van de tien brieven die ik verstuurd heb ben ik sowieso al 6 keer uitgenodigd. Dus heel raar, blijkt ie niet te zijn. En.. echt brief is het ook niet.

Oké, dit moet gevisualiseerd worden. :')

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:00

Ik heb moeite met het schrijven van sollicitatiebrieven, waardoor ik vaak op standaard zinnen uit komt. Ik probeer het wel te koppelen aan mijn CV, maar ook daarbij komt het vaak niet helemaal lekker over. Mijn CV lijkt mij in orde. Hebben jullie tips en/of voorbeelden voor mij?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:02

Mijn tip is gebruik woorden als flexibel, korte termijn of direct inzetbaar, eigen vervoer, teamplayer, aanpakker. Zulke dingen worden tegenwoordig veel op geselecteerd ;).

Probeer vooral ook kort en krachtig te blijven,uitgebreid praten kan je als er dingen gevraagd worden in een gesprek.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:35

Iemand die vage termen als aanpakker en teamplayer gebruikt, komt er hier niet doorheen. Noem voorbeelden, leg uit wat je kunt en doet en wat je van vorige functies/opleidingen geleerd hebt. Uiteindelijk moet je cv je kwaliteiten laten zien, dus beperk je in je brief tot aanvullen en toelichten.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:44

Ik heb van mijn jobcoach via de gemeente gehoord :). Die gaat ook bij bedrijven langs en zei dit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:06

Zijn hier mensen bekend met loondispensatie?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:26

Dat is toch iets met wajong ?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 15:54

Robbie, heb je een voorbeeld brief? Dat zou fijn zijn.

Ik zou de brieven ook anders beginnen Wendy ;)
Meestal begin ik met iets als 'via de website van XXX kwam ik jullie/bovengenoemde/de vacature van XXX tegen. Gezien mijn ervaring als locatiemanager (even een voorbeeld) ben ik van mening dat deze functie mij op het lijf is geschreven. Graag leg ik kort uit waarom.

En dan begin ik mijn bla bla bla verhaal. Probeer het te beperken tot 1 blz.

Ga nu kids van school halen (eens kijken hoe snel we zeiknat kunnen worden in zeer korte tijd :') ) en dan weer aan de brieven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:59

Mioux schreef:
Dat is toch iets met wajong ?

Klopt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:40

Ik ben ook benieuwd naar de brieven!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:42

Mioux schreef:
Mijn tip is gebruik woorden als flexibel, korte termijn of direct inzetbaar, eigen vervoer, teamplayer, aanpakker. Zulke dingen worden tegenwoordig veel op geselecteerd ;).

Probeer vooral ook kort en krachtig te blijven,uitgebreid praten kan je als er dingen gevraagd worden in een gesprek.

En ik heb al op verschillende plekken gehoord dat dit juist dé clichéwoorden zijn die iederéén schrijft. Net zoals "op het lijf geschreven" er blijkbaar een is, daar dacht ik vroeger ook altijd van dat dit een originele catchphrase was maar helaas denken er veel dat :') . Maarja, wat is dan wel goed hé :D .

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 16:52

Ik denk dat je moet schrijven wat bij je past.
Je kunt allerlei mooie zinnen schrijven en dingen van anderen overnemen maar als jij met je bek vol tanden staat bij een solli omdat je geen idee waar je het over hebt in je brief.......laat dan maar zitten.

Het hangt ook sterk af van welke functie je zoekt en welk niveau.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:54

Net als dat ik begon met 'u bent opzoek naar. (...) en 'ik heb interesse in'. Daarna kwam dan 'Maar wie ben 'ik'? Ik ben *naam*, een *leeftijd* jarige * huidige functie* uit *woonplaats*'

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:50

Ik plaatste gisteren nog dat ik in afwachting was van een reactie bij defensie, vandaag een mail ontvangen. Ik ben de eerste ronde niet doorgekomen... -O-

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:03

Ik begin ook vaak met een zin als

Door de vacature op bladiebladiebla is mijn interesse gewekt. Het lijkt mij een ontzettende leuke functie waarop ik graag wil solliciteren.

en dan de rest van het verhaal.

niet te stijf , maar wel bij mij passend.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 18:17

Hop en weer 2 afwijzingen.............. -O-

Ik weet niet meer op welke functies ik nog meer moet solliciteren. Heb zoveel verschillende dingen geprobeerd.............afwijzing na afwijzing.......... ik kom er niet meer tussen.
Deze functies zouden prima passen, maar helaas......... ^)