Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:58

Shadow0 schreef:
Goof schreef:
Kunnen jullie dat niet loslaten en de voordelen van gymlessen voor de jongeren van tegenwoordig inzien?

Nee, want ik zie die voordelen dus gewoon echt niet. De doelen die het zou moeten bereiken bereikt het volgens mij niet - nog steeds niet.

Als mensen kunnen uitleggen op welke manier de gymlessen tegenwoordig echt anders worden ingericht ben ik heel benieuwd naar toelichting, maar ik kan het me niet voorstellen omdat de school in andere opzichten juist alleen maar eenvormiger en prestatiegerichter is geworden, met minder vrijheid om dingen aan te passen.

Klopt, je blijft aan dat stukje prestatiegericht zitten, ook voor LO moeten resultaten behaald worden.
Met een docent die OOK pedagogisch heel sterk is kun je juist heel veel bereiken in de lessen zoals ik al eerder zei (teamvorming, motivatie, veiligheid in de groep etc).

In mijn tijd was het vaak een kwestie van "ga maar voetballen" of "hier heb je een net, ga maar volleyballen". Daar zat geen leerlijn in, tegenwoordig is dat wel zo. Er zijn lesplannen en leerlijnen die een training opbouwen voordat er een vaardigheid wordt getoetst.
Neemt niet weg dat er heus nog wel eens een 'losse les' tussen zal zitten.

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:05

Niet alles gelezen.
Maar ik ben het er in zekere zin mee eens.
ja kinderen bewegen te weinig dat is waar.
Maar gym is niet de enige optie tot bewegen er bestaat ook nog zo iets als de voetbal of turn of vollybal club.
Ik denk persoonlijk dat een deel van de kinderen een hekel krijgt aan sporten juist door gym.
Terwijl ze een sport optie buiten school om juist leuk kunnen vinden.
Ik had ook een hekel aan gym, de ballen die je naar je hoofd kreeg met treffbal, het tekelen met slagbal, de verstopte kleren die werden terug gevonden in de wc pot.
Maar het sporten buiten school om bij de voetbalclub vond ik juist heel leuk.

Maar ik had bijvoorbeeld ook een klasgenoot die doordat hij gym zo vreselijk vond hij niet meer buiten school om wou sporten en bij zichzelf dacht laat maar dat word toch niet leuk dus ik probeer het maar niet.

En zo zullen er vast veel meer kinderen zijn die dat hebben.

En daarnaast is het de verantwoordelijkheid van de ouders dat de kinderen genoeg bewegen en niet van de school

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:09

Goof schreef:
Met een docent die OOK pedagogisch heel sterk is kun je juist heel veel bereiken in de lessen zoals ik al eerder zei (teamvorming, motivatie, veiligheid in de groep etc).

En gebeurt dat ook? Wat is er veranderd? Veel middelbare scholen kunnen dit over de hele school al totaal niet bieden - waarom de gymdocent wel? Of is het een kwestie van mazzel hebben dat je de juiste treft? (Dat lijkt me een goede reden namelijk om het een keuzevak te maken.)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:19

milatje schreef:
Beweging is zeker belangrijk maar de gymlessen zouden een andere vorm aan moeten nemen.
Zo zijn de keren dat ik mee heb gedaan met de gymles op de middelbare school op twee handen te tellen.. Ik heb chronische pijnklachten en toen der tijd veel peesontstekingen waardoor ik niet mee kon doen in de vorm die aangeboden werd. Natuurlijk waren er wel manieren om te komen sporten maar dat kon mij niet aangeboden worden. Dus zat ik langs de kant.. in mn examen jaar werd zelfs gedreigd met een onvoldoende als ik niet mee zou gaan gymen. Toen ben ik uit frustratie maar een verslag van maken over de paralympische spelen en dat sport dus voor iedereen mogelijk is maar dat dit soms op een aangepaste manier moet... Helaas heeft mn docent het doorgebladerd verder niet doorgelezen..

Al met al denk ik dat t wel goed is maar er flexibeler gedacht moet worden. Meer aangepast op de persoon en minder "groeps denken".

hoe gymlessen worden ingedeeld is helemaal aan de school en docent zelf..

als je daarin aanpassingen wilt, dan moet je simpelweg met de docent en eventueel het schoolbestuur om tafel..

bij ons hadden we een redelijk variabele gymles:

na de zomer standaard ergens in de eerste weken het rondje zijdelmeer (hardlopen) om zo het conditieniveau van de leerlingen in kaart te krijgen.

wij hadden twee gymzalen en 1 op een andere school.. iedere week rouleerde je van locatie.. in de blauwe zaal was het teamsport, in de grijze zaal was het meer gericht op turnen.. de externe zaal werd vooral gebruikt voor 'spel' (trefbal, paaltjes voetbal dat soort dingen). Dit was niet omdat de zaken in de zalen daar geschikt voor waren, maar puur ook als 'handvat' voor de docenten dat er een afwisseling was.. Bij mooi weer was het buiten hockeyen of honkballen op een nabij gelegen sportclub.

het leukste jaar was het examenjaar.. iedere 4 weken mocht je kiezen.. er waren 3 gymdocenten dus 3 opties, en de opties veranderde iedere 4 weken:

- squash
- tennis
- boogschieten
- veldsport
- turnen
- zwemmen
- volleybal.
- tafeltennis en badminton

je koos dus iedere maand voor 1 sport en volgde die 4 weken en daarna koos je weer. De tweede helft van het jaar werd gym helaas geschrapt vanwege de aanstormende examens.. maar je werd dus eigenlijk 'lekker gemaakt' om toch een sport te gaan zoeken als gym weg viel.

cijfers werden ook eerlijk geven.. Inzet telde voor de helft. deze was uitmuntend/zeer goed/goed/voldoende/matig/onvoldoende. het cijfer erachter was voor prestaties.. was je echt bagger in alle sporten dan kon je dus een G/4 hebbben.. inzet goed, maar uitslag minder.. dat werkte dan echt niet tegen je bij je overgang.. M/4 echter wel.

cijfers waren ook ok opgebouwd.. voor verschillende onderdelen kreeg je cijfers:
- de tijd waarin je het rondje zijdelmeer liep (8-9 minuten is 10, 9-9.5 = 9 etc)...
- basketschieten, aantal uit de tien raak is het cijfer.
- turnen, radslag niet recht over is 5 (lager daarbij kon niet.. immers je kon het of niet), zonder hulp 6, nette overslag 7, zeer net 8, op 1 hand matig 9 op 1 hand netjes 10
- hurksprong lengte kaste.. krijtstreepjes op afstanden kwamen overeen met een cijfer.
- volleybal: gemiddelde van het cijfer voor onderhandse en bovenhandse techniek, verhoogd met 1 punt als je bovenhands serveerde
- badminton techniek

etc etc etc.

omdat er voor zoveel dingen 'cijfers' te krijgen waren was het bijna onmogelijk om niet ergens een keer goed in te zijn.. en het zorgde ook voor afwisseling.. immers er zat om de zoveel tijd wel ergens een moment dat je een cijferonderdeel tegenkwam.

wat betreft 'aangepast' gym voor mensen met een beperking.. ik denk dat een leerling daar zelf ook initiatief in moet nemen om aan te kaarten bij de school hoe ze dat dan ingevuld willen zien. dat is lastig om 'zo even' in te passen of om te verwachten dat een hele klas zich erop aanpast.. dat moet echt per situatie bepaald worden. denk ik

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:22

Glossy227 schreef:
Niet alles gelezen.
Maar ik ben het er in zekere zin mee eens.
ja kinderen bewegen te weinig dat is waar.
Maar gym is niet de enige optie tot bewegen er bestaat ook nog zo iets als de voetbal of turn of vollybal club.
Ik denk persoonlijk dat een deel van de kinderen een hekel krijgt aan sporten juist door gym.
Terwijl ze een sport optie buiten school om juist leuk kunnen vinden.
Ik had ook een hekel aan gym, de ballen die je naar je hoofd kreeg met treffbal, het tekelen met slagbal, de verstopte kleren die werden terug gevonden in de wc pot.
Maar het sporten buiten school om bij de voetbalclub vond ik juist heel leuk.

Maar ik had bijvoorbeeld ook een klasgenoot die doordat hij gym zo vreselijk vond hij niet meer buiten school om wou sporten en bij zichzelf dacht laat maar dat word toch niet leuk dus ik probeer het maar niet.

En zo zullen er vast veel meer kinderen zijn die dat hebben.

En daarnaast is het de verantwoordelijkheid van de ouders dat de kinderen genoeg bewegen en niet van de school

helaas is het lang niet meer zo dat kinderen sporten buiten gym om, sterker nog velen doen het niet.
veelal zijn degene die actief sporten ook diegene die actief gymen.. enkele uitzonderingen zoals jij daargelaten, wat niet kwam door gym zelf, maar door je docent die geen toezicht hield.

daarnaast heeft een groot deel van Nederland het krap en niet alleen sinds de recessie.. veel kinderen kunnen niet op een sport die ze leuk vinden omdat er het geld simpelweg niet voor is.. internet abotje voor het hele gezin is dan veel goedkoper en makkelijker.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:28

Tja, een goed gegeven gymles kan in theorie inderdaad een positieve invloed hebben. In theorie.

Alleen wijst de praktijk nog steeds uit (als ik de leerlingen van nu in o.a. dit topic zo hoor) dat het tegenovergestelde nog steeds schering en inslag is, en dan is gym alles behalve een toevoeging. En die anderhalve school die wel geschikte gymleraren heeft is blijkbaar nog steeds een uitzondering.

Zolang scholen niet ook tijdens de gymlessen de veiligheid van alle leerlingen kunnen garanderen (dus ook van de leerling die standaard omver gelopen/ gekegeld word door de meer sportieve klasgenoten, de leerling die zijn kleren na de les terug vind in de pleepot, de leerling wiens kleren na afloop van de les op het dak van de gymzaal liggen...) zou het geen basisvak moeten zijn.

Ze mogen best leren dat het leven niet altijd leuk is, maar verplicht je jarenlang laten vernederen omdat je iets mankeert/ verkeerde lichaamsbouw hebt/ slechte motoriek hebt/ niet geweldig in de groep past/ whatever gaat een heel stuk verder dan dat het leven niet altijd leuk is. Dat is gewoon het bewust beschadigen van leerlingen in een periode van hun leven dat ze toch al kwetsbaar zijn en kan ook een compleet tegengesteld effect hebben: Dat betreffende leerling de rest van zijn leven nooit meer voet zet in iets wat maar neigt naar een sportaccomodatie. En zo schiet het zijn doel compleet voorbij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:33

Heel herkenbaar Mick. Ik had al een hekel aan gym en door het gehanteerde systeem (2 leerlingen laten kiezen, altijd als laatste gekozen worden, nooit de bal krijgen toegespeeld etc) werd dat er in de loop van de jaren niet beter op. Gelukkig heeft mijn dochter van 4 niet mijn genen wat sporten betreft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:34

Sorry hoor, maar omdat er mensen zijn die er een hekel aan hebben moet het maar afgeschaft?
De rest van de lessen op school vinden ze zeker allemaal geweldig....School is per defintie niet altijd even leuk, maar wel een goede manier om enigszins voorbereid de maatschappij in te gaan.

Wat je oa met gym leert is incasseren. Juist als je er zo´n hekel aan hebt!
Je leert dat niet altijd alles even makkelijk of eerlijk gaat. Dat je wel eens iets moet doen waar je helemaal geen zin in hebt, gewoon omdat het moet.
Dat je wel eens niet zo populair bent, maar als je uitzonderlijk presteert dit kan veranderen.
Ook leer je elkaar beter kennen dan als je altijd maar met dezelfde optrekt.
En, ook niet belangrijk voor pubers, je kunt goed lichamen vergelijken en zien dat het jouwe heus niet zo abnormaal is als je dacht. Om maar wat te noemen. En je leert je ook ver een bepaalde schaamte heenzetten, want zo bedekkend zijn die pakjes niet, maar iedereen moet ze aan.

Verder zijn er echt bar weinig die buiten school sporten en de fantiekelingen kunnen gewoon en/en doen.

Die het niet leuk vonden, gaan gewoon toch lekker nooit meer naar de sportschool?

Als zoiets je traumatiseert mag je wel eens wat weerbaarder gemaakt.
Ik wordt ontzettend kwaad als je dingen maar als excuus ziet om dan maar niet gym als vak te hebben.

Als het een keuzevak wordt, komt er echt niemand meer.

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:37

mick75 schreef:
Tja, een goed gegeven gymles kan in theorie inderdaad een positieve invloed hebben. In theorie.

Alleen wijst de praktijk nog steeds uit (als ik de leerlingen van nu in o.a. dit topic zo hoor) dat het tegenovergestelde nog steeds schering en inslag is, en dan is gym alles behalve een toevoeging. En die anderhalve school die wel geschikte gymleraren heeft is blijkbaar nog steeds een uitzondering.

Zolang scholen niet ook tijdens de gymlessen de veiligheid van alle leerlingen kunnen garanderen (dus ook van de leerling die standaard omver gelopen/ gekegeld word door de meer sportieve klasgenoten, de leerling die zijn kleren na de les terug vind in de pleepot, de leerling wiens kleren na afloop van de les op het dak van de gymzaal liggen...) zou het geen basisvak moeten zijn.

Ze mogen best leren dat het leven niet altijd leuk is, maar verplicht je jarenlang laten vernederen omdat je iets mankeert/ verkeerde lichaamsbouw hebt/ slechte motoriek hebt/ niet geweldig in de groep past/ whatever gaat een heel stuk verder dan dat het leven niet altijd leuk is. Dat is gewoon het bewust beschadigen van leerlingen in een periode van hun leven dat ze toch al kwetsbaar zijn en kan ook een compleet tegengesteld effect hebben: Dat betreffende leerling de rest van zijn leven nooit meer voet zet in iets wat maar neigt naar een sportaccomodatie. En zo schiet het zijn doel compleet voorbij.

Dit is precies wat ik bedoel.
Voor veel leerlingen heeft gym eerder een negatieve uitwerking dan een positieve.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:39

Nee het zou geen keuzevak moeten worden. Er zouden meer uren gymles mogen komen, maar dan op een andere manier.

Ik was ook een van die mensen die gymles echt vreselijk vond. Ik was bij veel sporten "bang voor de bal" ik was ongemotiveerd en het lukte me echt niet om die basketbal op die bepaalde manier door die hoepel te krijgen. Ik heb er echter ook veel geleerd. Ik heb geleerd op een andere manier naar mensen kijken, ik heb er mijn persoonlijke sport van gemaakt ergens in een hoekje te gaan staan en te kijken welke tekenen iemand geeft, die mij kunnen vertellen waar hij die bal naartoe gaat gooien. (Ik was na 4 jaar echt supergoed in trefbal, gooien kon ik niet, maar ik stond wel altijd als laatste nog in t veld).
Nu hadden we hadden docenten die ook pedagogisch onderlegd waren, de meesten gaven ook nog een ander vak zoals geschiedenis of ze waren afdelingsleider. Ik durf je nu niet te zeggen of er een verschil is tussen "gewone" en "pedagogische" omdat ik alleen pedagogisch onderlegden heb gezien. en ook gewone krijgen trouwens didactiek en opvoedkundige principes in hun pakketje als ik me niet vergis.

In het bewegen, de gymles ontstaan er naar mijn mening een aantal dingen helemaal vanzelf:
-Teamwork: er zijn een hoop spellen waarbij er samengewerkt moet worden
-Peerpressure: Waar samenwerking is, is er ook vaak groepsdruk.
-Omgaan met winst/verlies: Hoe ga je ermee om wanneer je eens een spel verliest, wat voel je dan?
-Leiden versus Volgen: Daar zijn vaak patronen in te zien, de natuurlijke leiders, compensatieleiders, de peerpressure volgers etc.
-adrenaline/cortisol: twee stresshormonen die komen door onder andere competitie en gevecht, hoe ga je daarmee om en houd je jezelf in de hand?
er zijn er vast veel meer, maar ik vermoed dat bij velen de invloed van de docent dan komt kijken.

Ik wil graag ook nog even ingaan op het antwoord van Schadow0. Ik heb even wat verduidelijking nodig: waaraan zou te zien zijn dat de middelbare school zijn werk goed doet? en wat zou die middelbare school moeten bieden dan? de gymdocent is een onderdeel van die school toch.

Ik ben een heel groot voorstander van uit je hoofd en in je hele lijf. Voelen, ervaren, doen in combinatie met denken. Wanneer gym afgeschaft zou worden, en Culturele Kunstzinnige vorming zich ook al voornamelijk gaat beperken tot het bezoeken van een gallerij/toneelstuk waar je een verslagje over schrijft, is school wel heel erg in je hoofd vind ik.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:39

Absoluut niet. Gym is zo ontzettend belangrijk. Niet alleen maar omdat bewegen zo goed voor je is, maar ook omdat een uurtje sporten het leren stimuleert.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:40

SusanH schreef:
Heel herkenbaar Mick. Ik had al een hekel aan gym en door het gehanteerde systeem (2 leerlingen laten kiezen, altijd als laatste gekozen worden, nooit de bal krijgen toegespeeld etc) werd dat er in de loop van de jaren niet beter op. Gelukkig heeft mijn dochter van 4 niet mijn genen wat sporten betreft.

En ben je nu een nul in de maatschappij omdat je het bij gym niet leuk had?

Moet alles maar voor de wind gaan?
Door die verwennerij gaat de maatschappij naar de klote, niet door een paar uurtjes het niet naar je zin hebben op school.

Maar het is al helemaal mis met school als ik zie hoe weinig mensen die er af komen fatsoenlijk kunnen begrijpend lezen, schrijven of rekenen of weten een plaast in Nederland of een land op de wereldbol te vinden. Ik vraag me echt af wat ze eigenlijk wél doen, naast pesten en wiet dealen.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:41

Kinderen bewegen inderdaad veel te weinig, maar dit kun je ook anders aanpakken.
De mensen die in een straal van een kilometer wonen zouden bijvoorbeeld lopend moeten komen, binnen 5 kilometer op de fiets etc. (Heeft de school van mijn neefje ook en werkt prima)

Daarbij vind ik het raar dat er becijferd word op je conditie. Ik heb een longembolie gehad en heb ook astma. Voor die longembolie haalde ik telkens onvoldoendes op mijn conditie omdat ik astma had. Ik vind dat werkelijk waar nergens op slaan. Op conditie kun je gewoon geen cijfer plakken. Dat is gemeen.
Inzet en vaardigheden wel. Dat is nog redelijk.

Gym moet een keuzevak worden, omdat er gewoon teveel negatieve dingen aanzitten.
Het enige positieve is dat de kinderen bewegen. Maar that's it.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:46

Lusitana schreef:
SusanH schreef:

En ben je nu een nul in de maatschappij omdat je het bij gym niet leuk had?

Moet alles maar voor de wind gaan?
Door die verwennerij gaat de maatschappij naar de klote, niet door een paar uurtjes het niet naar je zin hebben op school.

Maar het is al helemaal mis met school als ik zie hoe weinig mensen die er af komen fatsoenlijk kunnen begrijpend lezen, schrijven of rekenen of weten een plaast in Nederland of een land op de wereldbol te vinden. Ik vraag me echt af wat ze eigenlijk wél doen, naast pesten en wiet dealen.

Sorry maar dit schiet bij mij echt in het verkeerde keelgat. Gepest worden omdat je niet goed bent in gym is echt geen lolletje en ja daar word je uiteindelijk een sterker persoon van. Dus ik zou mezelf zeker geen 0 willen noemen. Ik zeg nergens dat gym moet worden afgeschaft, alleen dat docenten er anders mee om zouden moeten gaan, zoals anderen hier ook aangeven. Ik vind het erg kort door de bocht om maar als vanzelf aan te nemen dat ik verwend ben, omdat ik zeg dat ik gym niet leuk vond.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:51

BaileyMix schreef:
bigone schreef:
Gewoon, op de basisschool vier uur in de week en op het voorgezet ook vier uur in de week. Er lopen nu al generaties rond die geen fatsoenlijke koprol kunnen maken en werd er vroeger veel buiten gespeeld, nu zitten ze met acht achter de pc. Word een drama in de toekomst dus als het even kan, veel meer gym op scholen.

En waarom is het in gódsnaam erg dat je geen koprol kan maken? Hoe vaak in je dagelijkse leven maak jij koprollen?

Nou inderdaad. Ik kan wel koprollen maar wordt er onwijs duizelig van, vroeger geen last van maar op een gegeven moment wel moest 2 minuten blijven liggen omdat ik te duizelig was. Dus toen hoefde het gelukkig niet meer, maar koprollen is toch geen must :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:53

Lusitana schreef:
Wat je oa met gym leert is incasseren. Juist als je er zo´n hekel aan hebt!

Over het algemeen werkt het helemaal niet goed om kinderen te 'leren' door ze langdurig vervelende dingen te laten meemaken. Dat doet alleen maar schade. Letterlijk - zulke stress is slecht voor de ontwikkeling, slecht voor de stofwisseling, nog los van allerlei slechte gewoonten die je kunt aanleren om met de stress om te gaan (ongezond eten / roken of drinken of drugs / je afsluiten / je afreageren op anderen.)

Goeie weerbaarheid aanleren lijkt me trouwens wel een idee - maar dat doe je dus niet door jongeren maar gewoon heel vaak langdurig bloot te stellen aan frustrerende situaties, waar ze gepest of genegeerd of uitgelachen worden en afgebrand als ze niet goed genoeg zijn. Als je weerbaarheid wilt leren, dan doe je dat door ze juist in een veilige omgeving te leren hoe ze met dingen om kunnen gaan. Dat gebeurt in de meeste gymlessen absoluut niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:55

SusanH schreef:
Sorry maar dit schiet bij mij echt in het verkeerde keelgat. Gepest worden omdat je niet goed bent in gym is echt geen lolletje en ja daar word je uiteindelijk een sterker persoon van. Dus ik zou mezelf zeker geen 0 willen noemen. Ik zeg nergens dat gym moet worden afgeschaft, alleen dat docenten er anders mee om zouden moeten gaan, zoals anderen hier ook aangeven. Ik vind het erg kort door de bocht om maar als vanzelf aan te nemen dat ik verwend ben, omdat ik zeg dat ik gym niet leuk vond.

Kijk dat is dus al weer anders uitgelegd als dat het er staat. Ik neem helemaal niet aan dat jij verwend was.
Die verwennerij slaat op als je nú kinderen maar geen gym meer geeft omdat sommigen het wel eens moeilijk zouden kunnen hebben. Als je alles maar aan gaat passen zodat het allemaal vooral leuk blijft en er helemaal geen tegenslagen meer zijn. Daar gaat de maatschappij van naar de klote.
Rotuurtjes horen er gewoon bij. Zul je later in je leven ook wel eens hebben.

En ja, er kan sowieso anders met gym omgegaan.
In mijn tijd kregen we trouwens geen cijfer voor aparte onderdelen, gewoon voor het geheel.
Als je gewoon op kwam dagen elke keer had je al een zes op je rapport, hoefde je niet eens hard mee te doen ofzo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:57

Shadow0 schreef:
Over het algemeen werkt het helemaal niet goed om kinderen te 'leren' door ze langdurig vervelende dingen te laten meemaken. Dat doet alleen maar schade. Letterlijk - zulke stress is slecht voor de ontwikkeling, slecht voor de stofwisseling, nog los van allerlei slechte gewoonten die je kunt aanleren om met de stress om te gaan (ongezond eten / roken of drinken of drugs / je afsluiten / je afreageren op anderen.)

Goeie weerbaarheid aanleren lijkt me trouwens wel een idee - maar dat doe je dus niet door jongeren maar gewoon heel vaak langdurig bloot te stellen aan frustrerende situaties, waar ze gepest of genegeerd of uitgelachen worden en afgebrand als ze niet goed genoeg zijn. Als je weerbaarheid wilt leren, dan doe je dat door ze juist in een veilige omgeving te leren hoe ze met dingen om kunnen gaan. Dat gebeurt in de meeste gymlessen absoluut niet.

Hele school maar afschaffen dan? Lekker veilig bij moeders thuis houden? Achter de computer blijven en nooit meer de straat op?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:58

Tot mijn 15e was ik dik en echt nergens goed in qua gym. Maar het zijn uiteindelijk wel de gymlessen die mij hebben aangespoord om iets aan mijn gewicht en conditie te doen. Ik vond het zo verschrikkelijk dat ik de slechtste was met de coopertest, dat ik op mijn 14e begonnen ben met thuis te hardlopen. Inmiddels ben ik zowat sportverslaafd :Y)

Ik snap ook al dat gezeur niet over dat mensen slecht waren in conditietesten of opwarmrondjes. Dat je thuis niet de mogelijkheid hebt om turnen of allerlei balsporten in te oefenen, dat snap ik. Maar iedereen heeft de mogelijkheid om thuis aan zijn conditie te werken. Onvoldoende begeleid bij de coopertest? Kom nu, je kan elke dag van de week een rondje gaan hardlopen na school. Franse grammatica of wiskunde oefen je ook thuis in.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:59

Ik heb nee gestemd maar wou eigenlijk allebei stemmen.
Ik vind namelijk niet dat gym moet worden afgeschaft, wel weet ik uit ervaring dat de tijden af en toe vervelend waren. Wij hadden bijvoorbeeld van 9 tot 11 gym en 11:15 weer les, sowieso vind ik dat er na gym geen les moet worden gegeven of dat er desnoods eerst een pauze/tussenuur moet plaatsvinden. Die 2x in de week gym is alleen maar goed want zoals velen al zeggen de kinderen van tegenwoordig bewegen echt te weinig, sommige ouders kunnen zelfs geen sport betalen dus dan is sport op school imo alleen maar goed.
Verder vind ik dat er evt. in de bovenbouw er extra gym als keuzevak moet worden ingesteld. Dus sowieso gym, en dan nog extra te kiezen gym (en dat dan gespecialiseerd in bepaalde sporten).
Ik snap best dat er mensen zijn die gym niet leuk vinden maar goed ik vond rekenen niet leuk, moeten we dat maar meteen afschaffen ? Ik vond schaatsen ook echt vreselijk (nu nog) dus als we gingen schaatsen met school was ik 'ziek' :') Maar zo heeft iedereen een voorkeur voor een bepaalde sport. De meiden waar ik mee was vonden bijvoorbeeld de kickbox lessen niet leuk en ik stond juist vooraan.
Al met al zou ik eerder willen zeggen dat er vaker of langer gym zou moeten worden gegeven. :j

Edit: wij hadden trouwens een soort van 'keuzevak' je kon je opgeven voor zelfverdediging voor meisjes. Ik weet niet of dat op alle scholen wordt gedaan maar ook hier ben ik een voorstander van.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:00

Lusitana schreef:
Die verwennerij slaat op als je nú kinderen maar geen gym meer geeft omdat sommigen het wel eens moeilijk zouden kunnen hebben. Als je alles maar aan gaat passen zodat het allemaal vooral leuk blijft en er helemaal geen tegenslagen meer zijn. Daar gaat de maatschappij van naar de klote.
Rotuurtjes horen er gewoon bij. Zul je later in je leven ook wel eens hebben.

Nope, volgens mij leidt dit juist tot veel problemen in de maatschappij: het idee dat je anderen kwaad mag doen 'omdat het nou eenmaal zo is', dat je alles moet benaderen met straf en dwang omdat het anders mis gaat, een soort fatalisme dat je vooral niet moet proberen om dingen te verbeteren, het opdelen van de maatschappij in winnaars en verliezers, het idee dat je je eigen succes best over de rug van anderen mag behalen...

Juist aan jongeren zou ik die lessen dus niet mee willen geven.

Juist bij jongeren zou ik veel meer zoeken naar ze leren hoe heel veel dingen leuk kunnen zijn. Juist jongeren zou je willen leren hoe leuk bewegen kan zijn, hoe leuk het is om je lichaam te ervaren. DAT maakt dat ze het later misschien blijven doen. Juist jongeren zou je willen leren om op een fijne manier met elkaar om te gaan, en zich open te stellen voor elkaar, ipv hard te worden.
Daar wordt de maatschappij beter van.

Niet met het frustreren van jongeren zodat ze flinke emotionele schade oplopen, soms fysieke, en vervolgens uit angst en frustratie nooit meer willen sporten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:05

Lusitana schreef:
Hele school maar afschaffen dan? Lekker veilig bij moeders thuis houden? Achter de computer blijven en nooit meer de straat op?

Onzin natuurlijk. Maar ja, school moet over het algemeen prettig zijn, een plek waar kinderen graag naar toe gaan. Niet alles moet op dezelfde manier meteen leuk zijn, en er mag best wat gevraagd worden, maar met het afbranden en frustreren van kinderen is niemand gebaat. Een onveilig klimaat is funest. School moet een plek zijn waar kinderen zich veilig kunnen ontwikkelen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:06

Ja sorry, maar het gros van de mensen werd echt wel uitgedaagd bij gym op school hoor (respect trouwens voor alle gymleraren, als ik zie wat hier langskomt...) maar als iedereen maar naar elkaar aan het roepen is hoe saai en suf de les wel niet is, dan kan je nog zo motiverend zijn als docent maar daar prik je gewoon niet doorheen. En dan krijg je dat later iedereen zegt dat gym zo stom was. (En nee daar bedoel ik niemand specifiek mee nu.)

Shadow, ik geloof ook niet dat Lusitana ooit heeft gezegd een voorstander te zijn van "het afbranden en frustreren van kinderen".

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:07

Shadow0 schreef:
Lusitana schreef:

, maar met het afbranden en frustreren van kinderen is niemand gebaat. .

Waarop is je bovenstaande uitspraak gebaseerd dan?
We hebben het over sportlessen en jij doet bijna overkomen dat sportlessen gelijk staan aan afbranden en frustreren van kinderen.

saskiakefie

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:13

Ik kan me alleen maar aansluiten bij Shadow0.
In deze maatschappij worden kinderen hard gemaakt want dat schijnt een goede methode te zijn.
Nu moeten er programma's komen zoals 'over de streep' omdat kinderen zich niet meer kwetsbaar op durven te stellen aangezien het is: gepest worden of pesten.