Een knallend CV! Hoe doe je dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:08

Waarom moet het dan in hoofdletters? Really, als je die zin leest komt het echt alleen maar aanvallend over, ik merk het enkel op. Tips zijn echt prima, maar zeg het gewoon normaal.

Er was laatst ook een hele discussie over 'wel of niet foto bij een CV'. Weet niet of dat naar aanleiding van dit topic was maar hebben jullie allemaal foto's bij je CV etc? Of juist niet?

Tieneke

Re: Een knallend CV! Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:10

Ik nu wel ja, omdat het achteraf voor een werkgever ook veel makkelijker is na een gespreksronde om een kandidaat aan zijn/haar cv te koppelen.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:13

Heb even een pb gestuurd voor de CV's. Ik ben ook benieuwd. :)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:15

Dingen die getypt zijn kunnen anders overkomen dan dat ze gezegd worden. Ik vind het juist nuttig dat vele mensen hier bij elkaar zitten met ieder een andere kijk :)

En ja ik heb een foto op mijn cv :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:30

Courses schreef:
Nou sorry maar als ik 'ZO TIPS GEEF DAN VIND IK HET NIET ERG VRIENDELIJK OVER KOMEN'. :) Tips mag altijd, maar doe het dan op een normale manier. Nooit zonder Caps Lock begrijpen we ook echt wel, daar hoef je geen extra kracht bij te zetten.

Ik heb capslock niet aan staan en jij interpreteerd het volledig verkeerd. Ik doe dat alleen omdat ik ergens de nadruk op wil leggen.
Het valt mij gewoon heel erg op dat heel veel mensen het verschil niet weten tussen een sollicitatiebrief en een CV althans niet wat daarin hoort te staan. Ik probeer mensen gewoon zo goed mogelijk te helpen hier en ik vind het jammer dat er dus zo gereageerd word. Nogmaals ik neem per jaar ongeveer 40 mensen aan en ik zie honderden sollicitatiebrieven plus CV's verschijnen. Het gaat hier om verschillende functies, van kantoorbanen tot procesoperators!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:31

Een foto op je CV is niet verkeerd. Zorg er alleen voor dat dit in een neutrale pose is en dat deze ook makkelijk zwart wit te kopieren valt zonder heel lelijk te worden (veel bedrijven verspreiden CV's onder meerdere werknemers zodat iedereen er iets van kan vinden). Het liefst een pasfoto achtige foto waar je spontaan op staat!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:32

Dat wilt niet zeggen dat je alwetend bent daarin of dat anderen geen andere mening mogen hebben van hoe en wat ;)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:33

Tieneke schreef:
Dat wilt niet zeggen dat je alwetend bent daarin of dat anderen geen andere mening mogen hebben van hoe en wat ;)

Dat is ook helemaal niet wat ik daarmee wil zeggen.
Ik geef alleen aan hoe dingen over kunnen komen op een werkgever. Ik zit hier heus niet om jullie te irriteren. Sterker nog ik heb hier zelf niks aan en ik probeer jullie alleen te helpen.
Ik vind het jammer dat dit soort dingen altijd zo keihard worden veroordeeld op bokt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:35

Ik ben er wel van overtuigd dat dat je bedoeling niet is, maar zo kom je wel een beetje over. Dus net hoe jij anderen wilt vertellen hoe ze kunnen overkomen op een werkgever, willen anderen je hier misschien vertellen hoe jij op andere mensen kan overkomen ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:37

Ohh come on.
Het kan nooit eens eindigen zonder gezeur in een topic.

Get over yourselves, sla een paar keer op een kussen als je gefrustreerd bent en ga lekker verder waar je was. Wat een gedoe om niks.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:38

Ik veroordeel niet, maar het komt over alsof we het allemaal maar verkeerd doen gezien je zo erg de nadruk op nooit wil leggen. Voor de derde keer, tips zijn altijd welkom maar de manier van verwoorden viel gewoon niet helemaal goed. Dan kan ik het 'verkeerd interpeteren' maar je kan het zelf misschien ook iets anders verwoorden ;) Het maakt mij verder niet uit in welke functie iemand staat o.i.d, tips zijn altijd goed bedoeld (naar mijn idee) en daar is helemaal niks mis mee.

Ik gebruik bij mijn CV een van mijn beauty portraits omdat ik dat het beste vind ter representatie van mij als persoon zijnde, volgens mij vallen die wel goed in de smaak. Zag namelijk in dat topic ook dat er heeeel veel mensen kozen om geen foto bij het CV te voegen, maar ik heb dat zo'n beetje geleerd :+ Vandaar dat ik wel eens benieuwd was, voordat ik een van de weinige ben ofzo :')

Upendo, ik geef het enkel aan. Iets met een pot en een ketel.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:42

Tieneke schreef:
Ik ben er wel van overtuigd dat dat je bedoeling niet is, maar zo kom je wel een beetje over. Dus net hoe jij anderen wilt vertellen hoe ze kunnen overkomen op een werkgever, willen anderen je hier misschien vertellen hoe jij op andere mensen kan overkomen ;)

Kap even met smileys alsjeblieft. Die voegen niks toe. En ik ben het gewoon spuug en spuug zat dat sommige mensen hier altijd het slechte willen zien. Misschien moet je eens nadenken over waarom ik het zo zeg? Ik ben niet van de sollicitatienazi's ik wil gewoon benadrukken dat tierelantijnen en kleurtjes en plaatjes en allerlei andere afleidende zaken vaak verkeerd vallen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:43

Zeg, doe eens even normaal. Het is een forum en de smilies zijn te gebruiken, dus ik doe dat ook wanneer ik wil. Ik val je toch niet aan?
Vaak misschien, maar niet altijd. En zoals ik zei: het hangt er vanaf hoe je het gebruikt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:45

Kan dit lekker via PB verder?

Courses, beetje raar dat je de pot verwijt de ketel roept want ik vind het alleen maar heel erg irritant dat overal een punt van gemaakt wordt. Dus betrek mij er alsjeblieft niet in want ik heb totaal geen zin in gedoe.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:48

Het laatste wat ik hierover ga zeggen voordat ik gewoon weer verder ga met mensen die wel tips willen over een CV:
Jij bent degene samen met Courses (waarvan ik vind dat ze het wel gewoon netjes oplost) die hier die toon zet. Als je even nagaat dat ik er totaal geen baat bij heb om jullie te helpen maar het doe omdat ik het zonde zou vinden dat jullie CV in de papiermachine terecht komt zou je kunnen bedenken dat ik dat niet op die manier bedoel zoals er hierboven geschetst werd. Kunnen we nu weer on-topic?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:50

Mij hoef je niet te helpen, ik heb werk, o.a. dankzij mijn cv. Er zijn gewoon meer wegen die naar Rome leiden.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:51

En courses, zo'n foto is heel goed. Dat zijn wel de dingen waarmee een CV op kan vallen. Maar je wilt niet weten watvoor vreemde foto's wij hebben ontvangen. Foto's die een halve pagina bedekken, foto's waarop mensen een aap staan te aaien in de dierentuin, foto's waarop mensen er onverzorgd uitzien..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:54

Mijn ervaring (en helaas die best wel groot :+ ), is dat een CV uiteindelijk nooit 100% perfect kan zijn voor alle bedrijven. Stuur je cv op naar 100 bedrijven en je zult reacties krijgen van "zeer goed en overzichtelijk' tot "saai en 10 in een dozijn, direct weggegooid". Dan is het ook nog afhankelijk van welke functie je solliciteert. Een grafisch ontwerper met een doodsaai zwart cv gaat inderdaad vaak minder scoren dan iemand die er wat creatiefs mee gedaan heeft. Maar in andere functies zijn er dan weer HR-managers van mening dat hoe minder franjes, hoe beter.
Niet in elk bedrijf zit overigens ook een manager die zich perfect aan de zogehete do's en dont's van een cv houdt. Je ziet het alleen hier al in de discussies. Bij de ene is het vermelden van hobbys een absolute meerwaarde die de doorslag kan zijn tot een uitnodiging, bij de ander is het half vriendenboekje en compleet overbodig. Die vind dat een foto een goede indruk kan nalaten op de recruter, de andere recruter vermeld dat alles met een foto steevast in de vuilbak beland.

Ik heb door de jaren heen zoveel verschillende jobtrainingen gehad en zoveel verschillende meningen. De een raadde aan om de relevante studies en werkervaringen apart bovenaan te zetten en de rest verder weg. De ander vond dat zo gewoon compleet onoverzichtelijk worden.
Iemand vond het een echte verfrissing om bovenaan een soort van doelstelling neer te schrijven. De absoluut niet en ook compleet overbodig. En zo zijn er heel veel kleine en grote dingen waarvan de ene partij zegt "daarmee scoor je bij ons!" en de andere "denkt je echt dat we hier intrappen?". Uiteindelijk is het belangrijk dat het CV overzichtelijk en snel te scannen is en voor de rest naar mijn ervaring heel vaak afhankelijk van de persoon naar wie je het opstuurt.

Wat het bij mij wel vaak goed deed was de vermelding van mijn vrijwilligerswerk. Zelfs bij jobs die totaal niet in de lijn van dat werk lagen kreeg ik er tijdens gesprekken positieve bemerkingen over. En dat terwijl het al enkele jaren geleden is.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:55

Axel_Valerie schreef:
En courses, zo'n foto is heel goed. Dat zijn wel de dingen waarmee een CV op kan vallen. Maar je wilt niet weten watvoor vreemde foto's wij hebben ontvangen. Foto's die een halve pagina bedekken, foto's waarop mensen een aap staan te aaien in de dierentuin, foto's waarop mensen er onverzorgd uitzien..

Tja, ik denk dat dat ook gewoon een kwestie is van wat mensen persoonlijk wel en niet vinden kunnen :') Al weet ik nou niet welk bedrijf erg gebaat is bij een foto met een aap (tenzij je voor Diergaarde o.i.d solliciteert :+ ).

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:02

Courses, ik heb ook een foto in mijn CV. Met de reden dat ik een Arabische naam heb, maar ik blond ben en blauwe ogen heb.. Om discriminatie te voorkomen. :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:05

Axel_Valerie, gewoon door gaan met reageren. Ik lees dit topic mee en heb veel aan de opmerkingen die je maakt. Het is fijn dat je ook uitlegt waarom iets wel/niet wenselijk is in jouw ogen. Dan vul ik voor mij zelf in of het van toepassing is of dat ik er misschien anders over denk.
Dankje *D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:13

Ik lees dat er al veel tips zijn gegeven. Wat mij onlangs een keer opviel aan een CV, was dat de sollicitant wel recente stage-ervaring had binnen het vakgebied, maar als referentie een stage bij een kinderdagverblijf gaf. De stage was in 2008. Dan denk ik: hoe betrouwbaar is een referentie als hij 6 jaar oud is, en waren je stages zo slecht dat je ze niet als referentie durft op te geven? Ik geef de voorkeur aan recente referenties, maar dat kan natuurlijk ook weer per werkgever verschillen.

Een foto vind ik een pluspunt, maar wel een goede (en liefst idem aan die van je evt. Linkedin profiel)! Geen pixelige selfies of een uitsnede van een groepsfoto... Je maakt maar een keer een eerste indruk!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:27

Met referenties is het toch ook zo dat je mensen 'moet vragen' of je ze erop mag zetten of is dat heel ouderwets ofzo? Ik heb namelijk nog helemaal geen referentie's op m'n CV ..

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:29

Naast een volledige en juiste inhoud, is de uitstraling ook erg belangrijk!
Dat wordt nog wel eens vergeten. :j

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:34

Courses schreef:
Met referenties is het toch ook zo dat je mensen 'moet vragen' of je ze erop mag zetten of is dat heel ouderwets ofzo? Ik heb namelijk nog helemaal geen referentie's op m'n CV ..

Klopt, dat is wel gebruikelijk. Zo wordt de betreffende persoon niet verrast met een telefoontje.
Als er bij de vacature naar referenties worden gevraagd kun je die in je CV zetten. Zo niet, dan is het toevoegen van referenties bij CV niet echt nodig.
Meestal wordt hier in een later stadium om gevraagd.

Je kunt natuurlijk altijd op je CV zetten; Referenties: op aanvraag.