Psychologie studenten 2014/2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunneva

Re: Psychologie studenten 2014/2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:08

Oef jolien, sterkte haha. Over slecht plannen gesproken, ik had drie dagen om AiP te leren en nu nog maar 1 dag voor PiA :oo het is wel minder maar alsnog!
Hoe heb jij dat gedaan loes?

Ik ben niet helemaal tevreden over m'n tentamen maar ik denk dat ik net een voldoende heb en dat is genoeg voor mij.

Methode ga ik me niet eens druk over maken. Donderdag ff doorkijken, paar opgaven doen en er dan gewoon voor gaan!

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 10:35

Sunneva: ik heb ook in 1 dag Pia geleerd...tis niet anders, heb ook maar 1 dag voor MvO maar verwacht dat PiA eigenlijk wel goed gaat...hoop ik haha,... 9 fouten op de 40...niet veel maar moet wel te doen zijn als je kijkt naar de leerdoelen en de "logischheid" die er in de zelftoets zat.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 10:46

Haha ja klopt. Voor ik begon met leren heb ik de zelftoets gemaakt. 15/20 score.
Toen even geleerd en 20/20 van gemaakt. Moet te doen zijn denk ik zo. Als het tentamen op de zelftoets lijkt iig...

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 11:07

Precies! Welke zaal zit je? Ik cc3

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:29

Ik ook! Op m'n profiel staan wel wat duidelijke foto's van m'n kop dus spreek me maar aan als je me ziet ;)

lemonyellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:19

Loes1996 en Eline heel veel succes met PiA! Ik hoop op een makkelijk tentamen haha.
Wel goed nieuws dat de Paper een week is uitgesteld :)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:59

Absoluut! Dat brengt ook wat meer rust.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 13:46

Same voor jou Eline! Spreek me maar aan haha

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:28

Heb je niet herkent Loes, jij mij wel?
Hoe ging t trouwens? Bij mij niet al te best. Zeker 12 vragen waar ik over twijfelde... En je mag maar 9 fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:43

RoodZonnetje schreef:
Joolien schreef:
Dus dan ben ik pak m beet zo'n 8 jaar bezig?

Ga daar maar vanuit ja :)
Voor GZ-psycholoog een vergelijkbaar traject.
Je kunt echter ook zonder die opleidingen als klinisch uitvoerend psycholoog werken hoor, maar dan als basispsycholoog. Dus dan ben je niet officieel psychotherapeut, maar doe je wel werkzaamheden die in hetzelfde straatje liggen.

Joolien, aan de UT kan je een premaster doen. Dan heb je in ongeveer een jaar toegang tot de universitaire masteropleiding. Als je dan de master Positieve Psychologie en Technologie doet, heb je toegang tot de GZ-opleiding. Het lastige is alleen: er zijn heel weinig GZ-opleidingsplaatsen.

Maar het is in ieder geval wel een verkorte weg om na je hbo een universitaire master te behalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:20

safina schreef:
RoodZonnetje schreef:

Ga daar maar vanuit ja :)
Voor GZ-psycholoog een vergelijkbaar traject.
Je kunt echter ook zonder die opleidingen als klinisch uitvoerend psycholoog werken hoor, maar dan als basispsycholoog. Dus dan ben je niet officieel psychotherapeut, maar doe je wel werkzaamheden die in hetzelfde straatje liggen.

Joolien, aan de UT kan je een premaster doen. Dan heb je in ongeveer een jaar toegang tot de universitaire masteropleiding. Als je dan de master Positieve Psychologie en Technologie doet, heb je toegang tot de GZ-opleiding. Het lastige is alleen: er zijn heel weinig GZ-opleidingsplaatsen.

Maar het is in ieder geval wel een verkorte weg om na je hbo een universitaire master te behalen.

Dank je voor de tip, had idd begrepen dat je i nhet laatste jaar van hbo al een pre-master kon doen ja. Maar ik ga volgend jaar met mijn P denk meteen naar de uni.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:32

Jammer Eline. Wilde nog zeggen dat je pia niet moet onderschatten maar is dus te laat. :+
Weet nog dat ik de zelftoets van pia totaal niet representatief vond voor het tentamen. Heb pia dan ook beide keren mogen herkansen en toen wel gehaald.

Ik heb zo ook tentamen, slechte voorbereiding gehad.. Wish me luck!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:15

@joolien Leuk! Als je vragen hebt PB je maar. Ik heb er de premaster gedaan.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 21:21

lisannee93 schreef:
Jammer Eline. Wilde nog zeggen dat je pia niet moet onderschatten maar is dus te laat. :+
Weet nog dat ik de zelftoets van pia totaal niet representatief vond voor het tentamen. Heb pia dan ook beide keren mogen herkansen en toen wel gehaald.

Ik heb zo ook tentamen, slechte voorbereiding gehad.. Wish me luck!

Haha nee zeker niet representatief. De zelftoets was een eitje en het tentamen echt totale mindf*ck.
Heeeel veel succes gewenst! *\o/*

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 22:09

14 waar ik over twijfelde...weet niet of ik je gezien heb;) kan wel haha maar heb geen idee xD
en inderdaad zelftoets was 1000000x makkelijker ;(

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:13

Hooi allemaal! Sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar ik zit wat om me heen te kijken kwa studies. Psychologie lijkt me een erg interessante studie (ik zou dan wat de kant op willen van verslavingszorg of jeugdzorg -12 tot 18 jarige- of zo iets dergelijks.) Ik zit momenteel in gymnasium 5. Kunnen jullie misschien meer vertellen over de studie? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:43

Ik ben al klaar en heb werkervaring in zowel verslavingszorg als jeugdzorg. Je mag altijd je vragen PB-en, Cindy1000!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:05

safina schreef:
Ik ben al klaar en heb werkervaring in zowel verslavingszorg als jeugdzorg. Je mag altijd je vragen PB-en, Cindy1000!

Ik haak hier even op in, vind jeugdzorg erg interessant ook. Net als de kinderbescherming etc.

Kan jij me meer vertellen over traject na de studie? (Mag ook in pb) Heb jij nog een vervolgopleiding gedaan, of niet? (Beter gezegd, wat kan je zonder vervolgopleiding en wat niet?) En wat voor master heb jij gedaan? (Klinisch denk ik?) :)

Dankje voor het beantwoorden alvast :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:47

SimoneeM schreef:
safina schreef:

Ik haak hier even op in, vind jeugdzorg erg interessant ook. Net als de kinderbescherming etc.

Kan jij me meer vertellen over traject na de studie? (Mag ook in pb) Heb jij nog een vervolgopleiding gedaan, of niet? (Beter gezegd, wat kan je zonder vervolgopleiding en wat niet?) En wat voor master heb jij gedaan? (Klinisch denk ik?) :)

Dankje voor het beantwoorden alvast :D

Ik had in de Jeugdzorg gewerkt in een coördinerende / beleidsmatige functie. Was op dat moment hbo-er en geen gedragswetenschapper. Maar mijn collegas die werkten gedragswetenschappers hadden meestal een universitaire master in ontwikkelingspsychologie / orthopedagogiek. Aantal van hen droomden ervan om de gz-opleiding te doen, maar konden geen opleidingsplek vinden. Ik zat bij Bureau Jeugdzorg en de gedragswetenschappers daar waren er om de uitvoerende hbo-ers in bijvoorbeeld de ambulante hulpverlening, gezinsvoogdij, jeugdreclassering of het AMK te adviseren. Ze waren vaak dus slechts zijdelings betrokken bij gezinnen. Dat geldt trouwens ook voor de Raad voor de Kinderbescherming. Dat is bij bijvoorbeeld de JeugdGGZ weer heel anders, dan heb je vaak veel meer contact met gezinnen. En het is ook de vraag hoe het georganiseerd gaat worden als het binnenkort overgaat naar gemeenten. Het is qua werkgelegenheid op dit moment niet de meest gunstige sector, vrees ik.
Het werk dat ik hierboven beschrijf kon toen ik in de Jeugdzorg zat met een universitaire master richting ontwikkelinsgpsychologie of orthopedagogiek zonder vervolgopleiding. Maar....Als je droom is om echt met gezinnen/kinderen te werken, en niet met dossiers, dan zou ik richting de JeugdGGZ gaan. Of misschien zelfs voor hbo kiezen.

Ik ben zelf van huis uit maatschappelijk werker. Werken met cliënten begon me te vervelen . Dat klinkt een stuk oneerbiediger dan ik bedoel. Als ik 10 clienten had gesproken met eenzelfde probleem, dan had ik geen zin meer in nummer 11. Dan wilde ik liever een beleidsnotitie maken om het probleem structureel aan te pakken. Of een interventie ontwikkelen. Of onderzoek doen. Vandaar dat ik een andere weg ben ingeslagen en functies in die richting ben gaan doen. Ik werk momenteel niet meer in de Jeugdzorg, maar werk als projectleider in de publieke gezondheidszorg. Ik heb daarom gekozen voor een master in die richting. Dus nee, geen klinische psychologie. Ik wil juist graag buiten die spreekkamers blijven en ben heel blij met wat ik nu doe. :D

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:06

Wauw, heel verhaal zo, dankje! :)

JeugdGGZ lijkt me dan inderdaad ook erg interessant, maar inderdaad, qua werkgelegenheid... Maar dat is bij Psychologie nu over het algemeen een beetje zo (afgezien van de arbeid en organisatie kant dan).

Ik ga me rustig verder oriënteren, dankjewel! :)

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 17:25

nou MvO ging best lekker volgens mij...als ik zo bekeek had ik 72 vd 100 wel, en openvragen dus wss is 56 goed een voldoende? anyway ik vond het fijn gaan!:D benieuwd naar de resultaten van deze week.

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:49

Wat leuk een topic voor Psychologie studenten! Ik praat graag mee :) Zit nu in m'n eerste jaar en volg de studie in Leiden.

Morgen eerste tentamen (M&T) wat denk ik wel goed gaat komen. De rest heb ik al op de herkansing gegooid aangezien ik te laat ben begonnen aan alles en daarbij ook onwijs verkouden ben geworden. Maar goed proberen kan geen kwaad -:)

Ik moet nog wel steeds wel wennen aan het studenten leven. Ben benieuwd of meerdere dit nog steeds hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:51

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:01

Jij ook veel succes! Wat heb je allemaal op je spiekbrief gezet? Ik ga nu namelijk eentje maken. Liefst zet ik alles erop haha. Denk dat ik het ga houden bij wat rekenvoorbeelden en wat lastige begrippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:10

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt