cassieres en nix 18

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:00

Tigra_ schreef:
VeraPopeye schreef:
Dat is op zich best logisch, anders kun je van iedereen zeggen dat het je zus en broer is. Bovendien mag je geen bekende aan je kassa

Dat zal ook aan de supermarkt liggen. In een klein dorpje kom je er niet onderuit dat je bekende aan de kassa krijgt. Ik vind het sowieso allemaal onzin. Laat ze drinken als ze dat mogen van paps en mams.
Van al die betutteling word het echt niet beter.

Haha precies, als je niet een bekende aan de kassa mag hebben, dan kan er hier niemand meer boodschappen doen :')

Anoniem

Re: cassieres en nix 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:53

Familie mag hier officieel ook niet bij die caissière afrekenen, heeft niks met de alcoholwet te maken, is een regel om onder andere diefstal te voorkomen.
Er zijn caissières die expres een krat bier niet afrekenen bij familie bijvoorbeeld.
En om te voorkomen dat ze blijven praten en andere klanten zo moeten wachten.

_Swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:08

Alweer een tijdje geleden dat er in dit topic is gereageerd, maar ik was toch benieuwd wat jullie hier van vinden.

Er is pas op mijn werk tegen mij gezegd dat ik geen alcohol mag verkopen aan ouders als ze met kinderen zijn die ongeveer een leeftijd hebben van 14/15/16/17 (ook niet als ze tussen 18-25 zijn en geen legitimatie bij zich hebben). Ik moet dit natuurlijk gewoon opvolgen omdat het mij is opgelegd, maar ik vind het zelf wel een vreemde regel. Ouders zullen denk ik zelf wel kunnen beslissen of ze hun kinderen alcohol geven toch? Voor hetzelfde geld is de alcohol misschien ook helemaal niet voor de kinderen. Het betekent dus als mijn moeder met mij boodschappen gaat doen ze bijvoorbeeld geen wijn mag kopen voor zichzelf, omdat ik erbij ben. Ik vind het een lastig punt. Wat vinden jullie hiervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:13

Wij moeten de ouders vragen nu, zeggen ze dat het niet (mede) voor het kind bedoeld is dan krijgen ze het mee, is het wel mede voor het kind of is het een onduidelijk antwoord dan mogen wij het ook niet meegeven..
Ikzelf vind dat de verantwoordelijkheid bij de ouders moet liggen maar goed, ik heb er niks over te zeggen..

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:14

[quote="xkarin123":poedersuiker]
Alweer een tijdje geleden dat er in dit topic is gereageerd, maar ik was toch benieuwd wat jullie hier van vinden.

Er is pas op mijn werk tegen mij gezegd dat ik geen alcohol mag verkopen aan ouders als ze met kinderen zijn die ongeveer een leeftijd hebben van 14/15/16/17 (ook niet als ze tussen 18-25 zijn en geen legitimatie bij zich hebben). Ik moet dit natuurlijk gewoon opvolgen omdat het mij is opgelegd, maar ik vind het zelf wel een vreemde regel. Ouders zullen denk ik zelf wel kunnen beslissen of ze hun kinderen alcohol geven toch? Voor hetzelfde geld is de alcohol misschien ook helemaal niet voor de kinderen. Het betekent dus als mijn moeder met mij boodschappen gaat doen ze bijvoorbeeld geen wijn mag kopen voor zichzelf, omdat ik erbij ben. Ik vind het een lastig punt. Wat vinden jullie hiervan?
[/quote:poedersuiker]
Dit klopt niet eens volgens de wetgeving. Volgens de wetgeving mag je het de ouders gewoon meegeven zolang niet duidelijk is dat het voor de kinderen zelf is. Dit is dan ook de regel waar ik me aan moet houden van mijn baas.
Maar goed, als je baas zegt dat je het zo moet doen, heb je natuurlijk weinig zelf te willen.

_Swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:21

Ik wist er eerst helemaal niks van, ik dacht dat ik het gewoon altijd mee mocht geven tenzij duidelijk werd dat het voor het kind was. Als de ouders bijvoorbeeld zeggen: 'Heb je hier genoeg aan?' dan zou ik het vragen. Anders leek mij het ook de verantwoordelijkheid van de ouders. Maar zoals je zegt, ik heb zelf weinig te willen en ik zal het dan toch maar zo doen als het gezegd is :)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:34

Dan deed je het eerst heel netjes zoals het hoorde hoor! Niet dat je denkt dat je iets fout deed eerst.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:42

Het is inderdaad zo dat je geen alcohol mag verkopen als duidelijk is dat het voor de dochter is. Anders zou je het gewoon mogen verkopen (erg vage regel dus). In groepen jongeren geldt dat weer niet: dan moet iedereen zich legitimeren.

Wij zijn trouwens 2x niet geslaagd voor controle }:0

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:17

xkarin123 schreef:
Ik wist er eerst helemaal niks van, ik dacht dat ik het gewoon altijd mee mocht geven tenzij duidelijk werd dat het voor het kind was. Als de ouders bijvoorbeeld zeggen: 'Heb je hier genoeg aan?' dan zou ik het vragen. Anders leek mij het ook de verantwoordelijkheid van de ouders. Maar zoals je zegt, ik heb zelf weinig te willen en ik zal het dan toch maar zo doen als het gezegd is :)

Zo is het ook. Bereid je maar voor op heel veel (terecht) boze klanten.

Hier is sinds de nieuwe wet 1 jeugddisco geweest, voor het eerst zonder alcohol dus. Kinderen waren nog nooit zo zat, personeel werd lastig gevallen, ze vielen elkaar lastig en overal op straat 18-ers met sterke drank en the day after overal glas op straat. Wie had dat gedacht?!! Ohja, iedereen met meer dan 3 hersencellen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:25

Je mag echt wel alcohol verkopen aan ouders die een 14,15,16,17 jarig kind mee hebben. Echter als jij als cassiere of als andere werknemer je bedenkingen erbij hebt dat de alcohol door het kind genuttigd wordt, dan mag je het niet verkopen. Simpel voorbeeld. Ik loop langs het wijn schap, moeder vraagt aan kind welke wijn vindt je lekker. Ja dan moet ik het weigeren, want ik weet dat het niet voor de ouders is. Maar wordt er niks gezegd en heb je hier ook geen bedenkingen bij, dan mag je het gewoon verkopen.

Is laatst ook een stuk in de telegraaf over geweest :

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2233 ... ijn__.html

Ik denk alleen dat supermarkten ed hierin doorslaan, omdat de boetes echt enorm zijn en je alcoholvergunning ingetrokken kan worden als je een aantal keer een boete hebt gekregen.

_Swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:52

Ik ben pas ook naar een feest geweest. Leeftijd om binnen te komen was 16+, wilde je alcohol drinken moest je 18 jaar of ouder zijn (zoals de regel dus). Echter was het niet heel moeilijk om aan alcohol te komen als je dat wilde. Er werd met bandjes gewerkt maar hier werd ook misbruik van gemaakt, genoeg 18-ers die dronken waren dus.

Het blijft lastig, die ouders met kinderen en alcohol regels... Ik ben me zoals Nies al zegt ook al aan het voorbereiden op inderdaad terecht boze klanten. Vind dat alles nu wel echt een beetje aan het doorslaan is. Ook dat er nu wel erg veel verantwoordelijkheid bij cassieres wordt gelegd, maargoed. Is er misschien een site waar alle regels voor het kopen van alcohol duidelijk op een rijtje staan?