2014: beginnen met afstuderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Re: 2014: beginnen met afstuderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:17

Leuke opleiding Alice ;) Leeuwarden? Super rot dat je 't nu noodgedwongen moet uitstellen. Wat voor opdracht zoek je?

Zitten er hier ook mensen van de WUR? (dacht het wel :) ) Ik wil een document inzien waar ik geen toegang tot heb, een van jullie wellicht? Het gaat om nummer 1882942, auteur Luning, F.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 15:17

Espoir_ schreef:
Even tussendoor; vanmorgen mijn onderzoeksvoorstel gepresenteerd en ik heb een GO! :D mag nu gaan beginnen aan het onderzoek. Ben zo blij!

Wieldop, ik loop nu stage, doe de voltijd variant! Ik ga onderzoeken welke elementen van interne strategie op het gebied van professionalisering (scholing volgen, jezelf willen blijven ontwikkelen etc) er voor kunnen zorgen dat de scholingsparticipatie van docenten op een bepaalde hogeschool wordt verhoogd. Er wordt te weinig deelgenomen aan scholing terwijl dit ontzettend belangrijk is voor de verbetering van de kwaliteit van het hbo onderwijs. Erg interessant vind ik! Ik ga interviews afnemen zodat ik goed de diepte in kan gaan, dat vind ik leuk om te doen. Ik wil altijd weten waar een bepaald probleem vandaan komt. En waarom menden zich op een bepaalde manier gedragen. Had beter psycholoog kunnen worden dan HRM-er geloof ik :P..

Ik zou het onderwerp klein houden en niet te breed maken Wieldop. Dus een onderdeel van het doorstroombeleid bijvoorbeeld waar nu een probleem is. Dan kan je veel gerichter op zoek. Heb je het gesprek nu al gehad met de directeur?

Wat fijn zeg! :D

Zeker interessant! Ik heb een keer een beleidsnotitie geschreven over de kwaliteit van docenten. Alleen had ik het geluk dat ik deze notitie moest presenteren aan een docent en die stond daar niet heel open tegenover :Y) .

Wat bij mijn onderzoek erg naar voren kwam, was dat docenten de praktijk uit het oog verliezen. Vooral de voltijddocenten zijn niet meer werkzaam in het werkgebied HR, waardoor ze de koppeling van de kennis en praktijk misslaan. Neem je dat ook mee in je onderzoek? Loop je dan stage op de hogeschool zelf? Of een HR afdeling? Of met een docent mee?

Het grappige van doorstroom is dat het eigenlijk een vrij afgebakend onderwerp is, terwijl veel PW instrumenten er op afgestemd zijn. Met andere woorden, je kan er veel mee...
Gesprek heb ik donderdag.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:42

myrt3 schreef:
Mij gaat het gelukkig redelijk goed af, soms zoek ik synoniemen op internet om een wat nettere zin te creëeren .,

Oja en geen ik, jij , hij, zij, wij etc

Hahaha dat doe ik ook altijd!! Synoniemen zoeken voor simpele/ te populaire woorden :D

En inderdaad absoluut geen IK/JIJ/MEN. Maar hij/zij kan natuurlijk wel, als je (in dezelfde zin) verwijst naar een onderzoeker.

Ik heb van het weekend definitieve goedkeuring gekregen van m'n vragenlijst. Dus vandaag gestuurd naar de HRM afdeling en waarschijnlijk wordt hij zo snel mogelijk uitgezet! *\o/*
(Ik loop echt voor vergeleken met anderen volgens mij :+ )

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:45

imd schreef:
Leuke opleiding Alice ;) Leeuwarden? Super rot dat je 't nu noodgedwongen moet uitstellen. Wat voor opdracht zoek je?

Zitten er hier ook mensen van de WUR? (dacht het wel :) ) Ik wil een document inzien waar ik geen toegang tot heb, een van jullie wellicht? Het gaat om nummer 1882942, auteur Luning, F.

Jup, in Leeuwarden.

Ik ben nog niet helemaal uit wat voor opdracht. Heb geen concrete voorkeuren, als ik de opdracht maar interessant is! Misschien iets met melkveehouderij en cijfertjes. Ben namelijk goed met cijfers en heb de minor financieel gehad. Wil alleen niet de accountancy in.

aliceexx

imd schreef:

Jup, in Leeuwarden.

Ik ben nog niet helemaal uit wat voor opdracht. Heb geen concrete voorkeuren, als ik de opdracht maar interessant is! Misschien iets met melkveehouderij en cijfertjes. Ben namelijk goed met cijfers en heb de minor financieel gehad. Wil alleen niet de accountancy in.

aliceexx

imd schreef:

Jup, in Leeuwarden.

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:46

sorry ik weet niet wat er gebeurd, maar mijn computer is erg fanatiek...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:55

Haha ik zie het. Minor financieel heb ik ook gedaan, maar dan met de intentie om er beter in te worden. Dat is zwaar gefaald (bijna niet volgens planning afgestudeerd door m'n her van FinMan), dus nu vermijd ik alle financiele vakken zoveel mogelijk :)) Welke minor heb je nog meer gedaan? (je moet er twee, toch? volgensmij heb ik fin en marketing gedaan)

Maarehm, leuk! Ik neem aan dat je de accountants etc al geprobeerd hebt? Wie weet dat je een opdracht uit kunt voeren voor een adviesbureau? Mijn vader heeft toen meegdaan aan zo'n kringloopproject waarbij je ook vanalles bij moest houden/in moest voeren. Erg interessant en volgensmij aardig wat cijfertjesrekenwerk.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:13

Missy_ schreef:
Na wat verdere verdieping tot de conclusie gekomen dat je niet met een specifieke methode kunt komen, omdat de cliënten van deze groep gemiddeld 10 maanden blijven en elke client heeft andere behoeftes. Ik ga me nu dus meer richten op de voorwaarden die belangrijk zijn voor een methode waar eventueel mee gewerkt gaat worden. Op deze manier kunnen de medewerkers zelf kijken welke methode op welk moment het beste bij de groep past.

Late reactie, maar zeker interessant Missy! Logisch ook dat iedere client zijn of haar eigen behoeftes heeft en eventueel een andere aanpakmethode. Dan maak je eigenlijk een soort handleiding van welke methodes in welke situaties op wat voor personen toegepast zouden kunnen worden?

Espoir_ schreef:
Even tussendoor; vanmorgen mijn onderzoeksvoorstel gepresenteerd en ik heb een GO! :D mag nu gaan beginnen aan het onderzoek. Ben zo blij!

Gefeliciteerd :D
Ik moest jouw onderzoeksvoorstel drie keer lezen voor ik echt goed doorhad wat je ging doen, maar dat ligt aan mij :P

imd schreef:
Ik haat literatuuronderzoek :') Ben blij dat de rest van m'n onderzoek empirisch is, hoef alleen nu even het theoretische framework te doen. Maar dat schiet voor geen meter op :P

Je neemt me de woorden uit de mond O:)

& Welkom aliceexx! Wat enorm balen dat je je voet hebt gebroken. Moet jouw onderzoek ook daadwerkelijk tijdens een stage oid gebeuren dat je het hierdoor uit moet stellen? Anders kan je iig vast de hele theorie op papier zetten thuis!

Mijn 2e voorstel is helemaal goedgekeurd!! :D Iedereen vond het een enorm leuk en interessant onderwerp en m'n supervisor vond zelfs dat het 'nieuwswaarde' had. Het wordt een soort onderzoeksjournalistiek. Daarnaast heb ik fantastisch veel geluk met het theoretical framework, want ik hoef echt puur uit een te zetten wat een dansorganisatie anders maakt dan een gewone organisatie en andere culturele organisaties. Ook mag ik inductief ipv deductief te werk gaan, wat betekent dat ik vanuit de praktijk mag werken. Dit is allemaal zo'n opluchting, want het is het framework wat altijd fout gaat. Nu natuurlijk echt nog gaan beginnen en het idee verder uitwerken, maar ik zie die goedkomen :) De volgende deadline is al gesteld en dat is volgende week woensdag, dan moeten we hypothese(s) hebben en de concepten geoperationaliseerd. Het lukt eigenlijk niet met de andere vakken er nog omheen, en alle eindopdrachten die daarbij horen. Maar aan de andere kant is het goed dat wij deadlines krijgen, anders gebeurd het gewoon niet! Blij hier dus :)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:21

Lekker op weg dus Ilse!

Ik heb juist haast geen deadlines.. Alleen wanneer onderzoeksvoorstel moest worden ingeleverd, en deadline voor concept en definitieve versie van thesis. Ik vind dat juist wel fijn, dan kan ik alles op mijn tijd doen :D

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:45

Ilse: Ja klopt, ik wil een aantal voorwaarden gaan opstellen met uitleg erbij. En daarnaast verschillende bestaande methoden beschrijven zodat ze weten wat er al is en wat ze kunnen gebruiken.

Ik heb net mijn stuk weer aangepast, ben er nu wel tevreden over :) Maarja dat was ik de vorige keren ook dus dat zegt niks.. Ga het vanavond aan een vriendin geven die goed is in 'lastig' taalgebruik, om het zo maar even te noemen :P En dan gaat zij even mijn stuk doorlezen, heel fijn! :)

aliceexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:47

imd schreef:
Maarehm, leuk! Ik neem aan dat je de accountants etc al geprobeerd hebt? Wie weet dat je een opdracht uit kunt voeren voor een adviesbureau? Mijn vader heeft toen meegdaan aan zo'n kringloopproject waarbij je ook vanalles bij moest houden/in moest voeren. Erg interessant en volgensmij aardig wat cijfertjesrekenwerk.

Klopt, die opdracht was van AcconAVM als ik het goed heb. Maar inderdaad een interessante opdracht!! Een vriendin van mij heeft daar toen der tijd op gesolliciteerd.

Het vervelende is dat je dan zelf vaak met een voorstel moet komen, en dat vind ik erg lastig.
Ik heb mijn projectstage bij een accountantskantoor gedaan, vond het werk echt vreselijk, dus wil eigenlijk nu weer kijken bij een heel ander bedrijf, om zo uiteindelijk ergens te belanden waar ik me draai zou kunnen vinden haha.

Haha ja voor mij was die minor echt super makkelijk, had ook de minor ondernemerschap..

Ilse_C schreef:
& Welkom aliceexx! Wat enorm balen dat je je voet hebt gebroken. Moet jouw onderzoek ook daadwerkelijk tijdens een stage oid gebeuren dat je het hierdoor uit moet stellen? Anders kan je iig vast de hele theorie op papier zetten thuis!

Helaas kon dat niet met de opdracht waar ik zou aan beginnen en uitstel is ook niet mogelijk. En aangezien ik de komende maanden nog wel met het pootje omhoog zit, heb ik besloten om in september af te studeren.

Wat fijn dat je 2e voorstel is goedgekeurd. Geeft altijd weer een goed gevoel, en helemaal als mensen het een leuk en interessant onderwerp vinden!! Succes!!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:26

Tsjah, financieel is echt niet mijn ding, dus daar kan ik je ben ik bang niet mee helpen. Ik heb zelf mijn afstuderen gedaan bij een van de melkstalboeren. Erg leuk, maar ik zit zelf meer de marketingkant op. Wel weet ik nog dat ik ook een aanbod kreeg van iemand om een onderzoek te doen naar de (financiële) gevolgen van mastitis. Dat mocht van het van hall niet omdat ik het te praktisch had ingericht maar misschien kun je zoiets wat mee? Al is daar inmiddels volgensmij alweer een stuk meer onderzoek naar gedaan...

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:35

Ik ben ook bezig met afstuderen :) Grafisch ontwerp op de kunstacademie.
Wij hebben 2 projecten waarvan het eindproduct beoordeeld gaat worden tijdens het eindexamen. Zo ben ik bijvoorbeeld bezig met een website voor knaagdieropvangen en baasjes (zie ook enquete in mijn onderschrift :D) en een app die jongvolwassenen beter leert spellen d.m.v. een game.

Ik vind de projecten zelf heel gaaf en staan heel dicht bij mij, maar werk er toch steeds met een beetje tegenzin aan omdat ik gewoon als de dood ben dat ik niet slaag :( Tis een kunstacademie en daar weet je het maar nooit met de leraren. Ik vind het echt vreselijk spannend en ben constant gespannen eigenlijk, waardoor ik dus niet met plezier aan m'n projecten werk. Hebben anderen hier ook last van?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:58

Sim1 schreef:
..
Ik vind de projecten zelf heel gaaf en staan heel dicht bij mij, maar werk er toch steeds met een beetje tegenzin aan omdat ik gewoon als de dood ben dat ik niet slaag :( Tis een kunstacademie en daar weet je het maar nooit met de leraren. Ik vind het echt vreselijk spannend en ben constant gespannen eigenlijk, waardoor ik dus niet met plezier aan m'n projecten werk. Hebben anderen hier ook last van?

Heb je de onderwerpen zelf kunnen kiezen?
Ik volg naast m'n scriptie schrijven ook nog een verplichtvak: onderzoekslab, waar we dus onderzoeksvaardigheden krijgen.
Ik raak daar juist zo gedemotiveerd door! We willen aan scriptie werken, maar in praktijk ben je bijna fulltime bezig met dat vak :(

Voor m'n scriptie ben ik totaal (nog) niet gespannen hahah

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:15

Ja, die mochten we inderdaad zelf kiezen. Wel op basis van een gestelde richtlijn/thema, maar dat kun je heel breed inzetten. Zo had ik voor mn spellingsproject het thema "Lezen & schrijven" toegewezen gekregen, en voor mijn knaagdierenproject "Professioneel netwerk" (wat dus een professioneel netwerk wordt van knaagdierenopvangen/baasjes/vrijwilligers/sponsors etc).

We moeten ook een onderzoeksverslag schrijven voor één van de projecten, wat heel zwaar mee gaat tellen en de doorslag kan geven bij twijfel over de 2 projecten. Vind het allemaal maar eng en spannend :( Ik doe echt m'n best om er plezier in te hebben, maar er hangt gewoon zóveel vanaf... faalangst denk ik.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:27

Sim1 schreef:
Ja, die mochten we inderdaad zelf kiezen. Wel op basis van een gestelde richtlijn/thema, maar dat kun je heel breed inzetten. Zo had ik voor mn spellingsproject het thema "Lezen & schrijven" toegewezen gekregen, en voor mijn knaagdierenproject "Professioneel netwerk" (wat dus een professioneel netwerk wordt van knaagdierenopvangen/baasjes/vrijwilligers/sponsors etc).

We moeten ook een onderzoeksverslag schrijven voor één van de projecten, wat heel zwaar mee gaat tellen en de doorslag kan geven bij twijfel over de 2 projecten. Vind het allemaal maar eng en spannend :( Ik doe echt m'n best om er plezier in te hebben, maar er hangt gewoon zóveel vanaf... faalangst denk ik.

Ik snap wel een beetje wat je bedoeld, alhoewel ik er nu nog niet zoveel last van heb. Maar die zenuwen en stress beginnen wel te komen zo tegen het einde. Ik wil het ook echt in een keer halen, ben er zó klaar mee. Bij mijn studie is de hele beoordeling van stage en afstudeeropdracht omgegooid en niemand kan mij precies vertellen wat je moet doen om voldoende te halen. Dus daar vrees ik wel een beetje voor.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:06

Sim1 schreef:
..

Kan je geen conceptversie inleveren eerst? Of eventueel 'herkansen' als ze het niet direct goed keuren?

Hier telt het cijfer voor onderzoeksvoorstel zelfs voor 6 studiepunten mee. Maar daarom mogen we ook eerst een conceptversie inleveren en als dat niet goed was, nog 2 kansen om alsnog op tijd te kunnen afstuderen.
Ze laten je écht niet zomaar zakken! :D (Voor hun is het ook voordeliger als jij op tijd afstudeert)

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:31

Even weer een berichtje in dit topic!
Hoe gaat het met iedereen?
Ik heb weer feedback gekregen op mijn onderzoeksopzet en ga het nu voor de laatste keer veranderen en dan opnieuw inleveren. Hopen dat ik nu een GO krijg! Eigenlijk was het inleveren vorige week maar dat is me niet gelukt en mijn beoordelaar vond dat ik het pas in moest leveren als ik er tevreden over zou zijn :) Dus dat is op zich heel fijn! Vanaf nu dus keihard werken om dat weekje 'achterstand' in te halen.

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:25

Duimen op een GO dan Missy_, wel prettig dat ze niet vastpinnen op een inlever datum!
En een weekje achterstand inhalen is opzich wel te doen toch?

Bij mijn stage alles goed, donderdag komt mn begeleidster van school. Moest daarvoor een presentatie maken, en daar gaat stiekem best heel veel tijd inzitten. Gelukkig zit hij nu wel goed in elkaar, en kan ik een groot gedeelte straks ook gebruiken voor mijn afstudeer presentatie!
Nog maar 1.5 maand stage te gaan, en voel stiekem al best wat druk opkomen.
Ik zit in de research, dus niks gaat zoals je wilt en het simpelste kan soms al problemen opleveren.. Vandaag dus voor de 3e x hetzelfde experiment uitvoeren met wat kleine aanpassingen, hopen op wat positiefs weer dus haha!

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:55

Dat is fijn Missy, dan krijg je tenminste wel ook de tijd die je nodig hebt! Hopen dat het nu goed is inderdaad!

Hier druk bezig met het lezen. Had van m'n supervisor een tekst gekregen, die ik precies kan gebruiken om een concept te operationaliseren en laten we dat nou voor morgen moeten doen. Zometeen beginnen met schrijven van de hypothese en operationalisatie.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:41

Hoe gaat het met jullie ondertussen?
Ik rond volgende week het laatste vak af, en dan fulltime aan scriptie gaan schrijven.. Spannend!

Ik heb 1,5 week geleden de vragenlijst rondgestuurd naar de betreffende groep onderzoekers! Van de ongeveer 300 onderzoekers aan de uni, hebben nu al 114 mensen (38%) m'n vragenlijst ingevuld!! *\o/* Over een kleine week is de deadline voor het invullen, maar ik zit nu dus al over het minimum aantal respondenten! *\o/* :D *Opgelucht!!*

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:11

Zo, ik laat weer eens van me horen := Ik heb gisteren eindelijk mijn Plan van Aanpak ingeleverd! *\o/* Hopelijk is hij eind deze week goedgekeurd. Ik word wel een beetje bang als ik naar mijn tijdsplanning kijk.. Moet hard aan de bak om de deadline van 3 juni te halen :') Gelukkig krijgen we wel een beetje speling omdat ik in die afstudeergroep (pilot) werk, want daarvoor hebben ze geen deadlines vastgesteld. Daarom kon ik mijn PvA ook later inleveren O:)

Wauw, wat veel respondenten :wow: gefeliciteerd!

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:58

Mijn pva is ook goedgekeurd. Nu vol aan de bak voor de rest!! :))

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:40

Straww_ schreef:
Zo, ik laat weer eens van me horen := Ik heb gisteren eindelijk mijn Plan van Aanpak ingeleverd! *\o/* Hopelijk is hij eind deze week goedgekeurd. Ik word wel een beetje bang als ik naar mijn tijdsplanning kijk.. Moet hard aan de bak om de deadline van 3 juni te halen :') Gelukkig krijgen we wel een beetje speling omdat ik in die afstudeergroep (pilot) werk, want daarvoor hebben ze geen deadlines vastgesteld. Daarom kon ik mijn PvA ook later inleveren O:)

Wauw, wat veel respondenten :wow: gefeliciteerd!

Wat voor pilot groep zit je in?
Geen deadlines lijkt me wel lastig :P
Hier was een strikte deadline voor het onderzoeksvoorstel en voor de concept en definitieve versie van het eind rapport :+