Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benthe

Berichten: 1588
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:20

sharonalover schreef:
Ik meld me hier ook even, vorig jaar de pabo afgerond, inmiddels sta ik alweer een jaar voor het MBO. Ik geef Nederlands en rekenen, het bevalt mij erg goed :) Ik doe nu nog de tweedegraadsopleiding voor Nederlands, die heb ik bijna af :)

Sonja89 schreef:
Emma, had jij dan niet van die leerlingen die zeiden 'dan wacht u maar met uitleggen' of 'dan legt u toch niet uit' en vervolgens gezellig doorgingen met kletsen? Zulke kids heb ik namelijk wel gehad en daarom zou ik de uitspraak 'ik wacht tot...' ook niet snel meer gebruiken, tenzij het om een quiz o.i.d. gaat en ik weet dat de leerlingen zelf willen dat ik verderga met m'n verhaal.


Dan ga jij toch gewoon verder met je uitleg in hun tijd? Daar ben ik heel erg makkelijk in :P


Ha, jij doet de tweedegraadsopleiding nl, na pabo! Dat is ook mijn plan. Waar volg je die studie, doe je het in deeltijd? Hoelang duurt die opleiding?

19marjo90

Berichten: 964
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 12:24

Ik ben in juni afgestudeerd en heb gisteren te horen gekregen dat ik van november t/m maart 2 dagen pw mag invallen op een school in groep 7. Echt te leuk! *\o/*

Westernfreak

Berichten: 5498
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 13:18

@Benthe, ik heb weliswaar geen PABO gedaan, maar volg de deeltijdopleiding aan de NHL. Als je de PABO al gedaan hebt, kun je in 2 jaar je tweedegraads wel halen. Dat is normaal gesproken een 4-jarige opleiding, maar je zult vrijstellingen krijgen op vakken als onderwijskunde. Nadeel zal zijn dat je waarschijnlijk het verhoogde collegegeld moet betalen, omdat je al een afgeronde HBO hebt. Wel iets om rekening mee te houden! ;)

Marjo, gefeliciteerd! Dit is nu je eerste baan na je afstuderen in het onderwijs?

Ik ben hard aan het bedenken waar ik mijn mini les van 10 minuten over ga geven....het moeilijkste onderdeel van de hele voorbereiding volgens mij :')

19marjo90

Berichten: 964
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 07:52

Ja westernfreak, is inderdaad mijn eerste baan. Ik ben zo benieuwd!

Jij deed iets met economie las ik eerder? Dan kan ik je daar helaas niet mee helpen.

AnnemiekvM

Berichten: 8258
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:49

19marjo90 schreef:
Ik ben in juni afgestudeerd en heb gisteren te horen gekregen dat ik van november t/m maart 2 dagen pw mag invallen op een school in groep 7. Echt te leuk! *\o/*



Wat leuk!! Op welke school ga je werken?

Westernfreak

Berichten: 5498
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:50

19marjo90 schreef:
Ja westernfreak, is inderdaad mijn eerste baan. Ik ben zo benieuwd!

Jij deed iets met economie las ik eerder? Dan kan ik je daar helaas niet mee helpen.


Klopt, maar het onderwerp voor deze mini les is geheel vrij. ;)

Heb maar bedacht dat ik behendigheid als onderwerp neem. Daar kan ik vast wel 10 min. mee vullen zonder dat ik het mezelf te moeilijk maak! En ik moet er wel goed om denken dat ik er een les van maak, i.p.v. een presentatie (zoals ik wel gewend ben).

MelissaH1996

Berichten: 299
Geregistreerd: 24-03-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:51

Hoe kun je jezelf trouwens leuk voorstellen in je stageklas? Ik begin van de week met stage in groep 3. Tijdens een dramales is al het idee geopperd om dingen in een kistje/doosje te stoppen die iets over jou zeggen en waar je wat leuks bij kunt vertellen. Maar aangezien ik eigenlijk niet echt iets leuks en kleins heb om mee te nemen gaat dat wat moeilijk, heb bijv. ook niet echt foto's ofzo. Ik weet niet of iemand hier nog een leuk idee heeft? Het is m'n eerste jaar en dus ook m'n eerste stage en vind het nog een beetje lastig inschatten wat leuk is voor kinderen uit groep 3.

Jolijnn

Berichten: 3859
Geregistreerd: 30-01-11
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:25

(meld me heel even want had even een misschien wel handig antwoord hierop)

Emmaa_ schreef:
Ik heb dan wel gelijk een vraagje aan jou - wat is nou jouw idee van een leuke les? En dan heb ik het niet over de hele les spelletjes spelen en films kijken, want dat vindt iedereen wel leuk natuurlijk. Heb jij bepaalde dingen die je kan combineren met ook echt bezig zijn met de stof waarvan jij zegt ja, dat vind ik nou leuk om te doen?

zeen leuke les noem ik, als examenleerling, een les waar je bij de stof waar het over gaat een verhaal verteld.
Een boeiend verhaal waar je als leerling wel naar kan luisteren.
Deze sla je dan sneller op in je hersenen en zo word het leren van de toets ook makkelijker,
want je gebruikt elke keer in je hersenen dat verhaal weer. :)

Eilish
Berichten: 3021
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 18:05

MelissaH1996 schreef:
Ik meld me ook hier! Ben net een paar weken geleden aan de Katholieke Pabo hier in Zwolle en het bevalt me heel goed tot nu toe! Volgende week maandag eerste stagedag in Epe, groep 3. Lijkt me heel erg leuk, dus ben benieuwd! Nog meer KPZ-studenten hier? :)


Ik doe de opleiding voor wiskunde docent in Zwolle, bij Windesheim :)

Ben nu net 4 weken bezig, vind het leuk, maar ook intensief.
Ik krijg behoorlijk wat huiswerk, kan het maar net bijbenen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:26

Westernfreak schreef:
19marjo90 schreef:
Ja westernfreak, is inderdaad mijn eerste baan. Ik ben zo benieuwd!

Jij deed iets met economie las ik eerder? Dan kan ik je daar helaas niet mee helpen.


Klopt, maar het onderwerp voor deze mini les is geheel vrij. ;)

Heb maar bedacht dat ik behendigheid als onderwerp neem. Daar kan ik vast wel 10 min. mee vullen zonder dat ik het mezelf te moeilijk maak! En ik moet er wel goed om denken dat ik er een les van maak, i.p.v. een presentatie (zoals ik wel gewend ben).

Haha wij moeten ook minilessen geven de aankomende week. Heb hem toevallig vorig jaar al een keer gedaan en afgesloten met een 8 en ik kan je vertellen dat het niet zo heel speciaal is. Gewoon een onderwerp kiezen waar je 3/4 minuten boeiend over kan vertellen en vervolgens de "klas" een opdracht laten doen die je zelf verzonnen hebt.

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:34

mag ik me ook melden?
ik zit nu in het tweede jaar van de opleiding onderwijsassistente :) het bevalt me wel goed, maar ik weet nog niet of ik hierna de PABO ga doen of ga solliciteren bij de KLM... (hele switch haha)

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:52

MelissaH1996 schreef:
Hoe kun je jezelf trouwens leuk voorstellen in je stageklas? Ik begin van de week met stage in groep 3. Tijdens een dramales is al het idee geopperd om dingen in een kistje/doosje te stoppen die iets over jou zeggen en waar je wat leuks bij kunt vertellen. Maar aangezien ik eigenlijk niet echt iets leuks en kleins heb om mee te nemen gaat dat wat moeilijk, heb bijv. ook niet echt foto's ofzo. Ik weet niet of iemand hier nog een leuk idee heeft? Het is m'n eerste jaar en dus ook m'n eerste stage en vind het nog een beetje lastig inschatten wat leuk is voor kinderen uit groep 3.


Wij spelen het sleutelbos spel: pak je sleutels en vertel bij iedere sleutel iets over die sleutel en wat dat voor jou betekent (huis, fiets etc.) Kan je ook met iets uit je schooltas doen of uit je werktas.

En het stoelendans spel (meer om elkaar te leren kennen): diegene die geen stoel heeft stelt een vraag: wie houdt van voetbal? iedereen die van voetbal houdt staat op en zoekt een andere stoel. Diegene die overblijft stelt ook weer een vraag etc. Zo zie je waar gedeelde interesses liggen.

Goof

Berichten: 29119
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:01

In groep 3 zou ik dat sleutelspel niet doen, zij hechten weinig waarde aan "dit is mijn autosleutel en dit is die van mijn flat".

Liekess
Berichten: 306
Geregistreerd: 20-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:04

MelissaH1996 schreef:
Hoe kun je jezelf trouwens leuk voorstellen in je stageklas? Ik begin van de week met stage in groep 3. Tijdens een dramales is al het idee geopperd om dingen in een kistje/doosje te stoppen die iets over jou zeggen en waar je wat leuks bij kunt vertellen. Maar aangezien ik eigenlijk niet echt iets leuks en kleins heb om mee te nemen gaat dat wat moeilijk, heb bijv. ook niet echt foto's ofzo. Ik weet niet of iemand hier nog een leuk idee heeft? Het is m'n eerste jaar en dus ook m'n eerste stage en vind het nog een beetje lastig inschatten wat leuk is voor kinderen uit groep 3.


Ik doe nu jaar 2 van de Pabo en ben toevallig ook stage aan het lopen in groep 3!
Dat sleutelspel is wel leuk maar in groep 3 hebben ze echt nog geen eigen sleutels mee (zullen vast wel uitzonderingen zijn).
Als je op google zoekt kom je veel leuke dingen tegen!
Hier staan ook leuke ideetjes bij:
http://www.jufanke.nl/stage.html

mein
Berichten: 107
Geregistreerd: 15-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:02

Hoooi, hoe gezellig!
ik meld mij hier ook aan, heb 3 jaar opleiding Onderwijsassistente gedaan en zit nu alweer in het 3e jaar van de PABO in Ede (lekker dicht bij huis!) Ik moet zeggen dat ik de stap wel erg groot vond van het MBO naar het HBO, veel vallen er af omdat ze het niveau niet aan kunnen of het toch te veel vinden.

xmichxrocky schreef:
mag ik me ook melden?
ik zit nu in het tweede jaar van de opleiding onderwijsassistente :) het bevalt me wel goed, maar ik weet nog niet of ik hierna de PABO ga doen of ga solliciteren bij de KLM... (hele switch haha)


Leuk!! Waar doe je onderwijsassistent? Ik zat ook te twijfelen tussen PABO of iets heel anders, uiteindelijk was ik te laat met mn keuze en ben ik toch maar PABO gaan doen.. haha! Weet nog steeds niet of ik mijn hele leven voor de klas wil, maar het is wel een super opleiding en leuk werk! (en je hebt een goede basis!)

xmichxrocky

Berichten: 1583
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: in de buurt van Arnhem

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:48

Mein: In arnhem, op rijnijssel! :D

miccamaaike

Berichten: 8694
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:55

Ik meld mij hier ook!
Ik ben net begonnen aan de Katholieke Pabo in Zwolle, met een 2 jarige deeltijdopleiding. Ik heb hiervoor al een hbo en wo afgerond, vandaar dat je dan de pabo in 2 jaar kunt doen. Ik vind het tot nu toe erg leuk, het is echt een goede keuze geweest!
Inmiddels ook de reken- en taaltoets al binnen, dus dat is ook mooi :)

sharonalover
Berichten: 2692
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: ergens op een plekje van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:06

Benthe schreef:
sharonalover schreef:
Ik meld me hier ook even, vorig jaar de pabo afgerond, inmiddels sta ik alweer een jaar voor het MBO. Ik geef Nederlands en rekenen, het bevalt mij erg goed :) Ik doe nu nog de tweedegraadsopleiding voor Nederlands, die heb ik bijna af :)


Ha, jij doet de tweedegraadsopleiding nl, na pabo! Dat is ook mijn plan. Waar volg je die studie, doe je het in deeltijd? Hoelang duurt die opleiding?



Ik doe de opleiding in Deventer, via Saxion Next. Ik doe de opleiding in 1,5 jaar. Er staat 1,5 jaar voor, maar veel mensen doen het in twee jaar. Ik probeer in februari klaar te zijn. Het is een pittige opleiding, maar ik vind het wel erg leuk. Ik ben veel tijd kwijt aan mijn studie, en dan doe ik sommige dingen nog niet eens zo uitgebreid als sommige klasgenoten. Daarnaast ben ik altijd een snelle leerling geweest (ik lees heel snel en leer ook vrij makkelijk). Je moet elk half jaar een aantal boeken lezen, dit kost vrij veel tijd. Daarnaast zijn de tentamens vrij lastig vind ik. Ik heb tot nu toe alle tentamens in een keer gehaald, maar ik leer vele malen langer dan ik op de pabo deed.

Ik vind het dus wel een hele leuke opleiding, maar het is niet iets wat je er "even" bij doet. Ik doe de opleiding trouwens in deeltijd. Naast mijn opleiding sta ik drie dagen voor de klas, en werk ik nog een dag op een zorgboerderij. Ik werk er dus vier dagen naast, en dat is best veel. Ik heb bijna geen tijd voor andere dingen. Ik heb ook nog een eigen paard, maar daar rijd ik zeker niet dagelijks mee op het moment. Gelukkig ben ik bijna klaar en zal ik dan weer meer een "normaal" leven hebben :D

Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:04

Ik meld me ook! :D Leuk zeg dit topic.

Ik studeer Educatie en Kennismanagement aan de STOAS (tweedegraads docent Dierverzorging - Biologie - Natuurkunde - Scheikunde). Moet hierna nog 1 jaar.
Ik geef les op AOC Oost in Twello (MBO).

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:10

Mag ik mij ook melden?
Zit nu in het laatste jaar van MBO onderwijsassistent en begin het allemaal steeds en steeds leuker te vinden. Maar twijfel eigenlijk nog steeds of ik niet toch naar de pabo wil na deze opleiding.

Sta nu in het basisonderwijs voor een groep 4/5. Echt heel erg leuk.

Nainkey

Berichten: 499
Geregistreerd: 22-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:05

Hier nog een juf. Ik ben in augustus afgestudeerd aan de verkorte deeltijd pabo. Hiervoor al een HBO studie gedaan. Sinds deze week aan het invallen. Meteen 5 dagen, waarvan vier op dezelfde school. Bevalt erg goed!

mayniac_val

Berichten: 5539
Geregistreerd: 26-07-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:38

Ik meld me hier ook! Anderhalf jaar geleden afgestudeerd als docent Geschiedenis, daarna heb ik nog lekker een Master Amerikanistiek gedaan.
Sinds augustus vermaak ik nu kindjes van het beroepsonderwijs met Mens & Maatschappij (eerste en tweede klassen) en Maatschappijleer (derde klassen). Heb mijn handen vol aan ze, maar het zijn wel hele lieve kinderen :+: Als ze niet allemaal bij elkaar zitten _O-

Wijslander

Berichten: 5785
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:56

Ik ben toe aan vakantie :D

mayniac_val

Berichten: 5539
Geregistreerd: 26-07-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:22

Ik ook _O-

AnnemiekvM

Berichten: 8258
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:24

Nog even volhouden!!