Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Firegirl

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:10

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:10

@Firegirl: Bedankt voor de tip, maar daar heb ik al eens naar gekeken. Ik dacht eerst dat het een optie kon zijn, tot ik zag dat de klant aan moet geven op welke locatie ze het precies op willen halen. Aangezien service voor mij heel belangrijk is, vind ik dat de klant zelf de locatie voor het afhalen moet kunnen kiezen en dat is nog best een gedoe ("Kiala Verzendservice brengt de ontvanger via e-mail op de hoogte van het feit dat u het pakket naar hem wenst te versturen. Indien u het Kiala Punt van de ontvanger zelf nog niet heeft gekozen, wordt de ontvanger in de email gevraagd om dit te selecteren."). Pas als ze dat in hebben gevuld en zich aan hebben gemeld op de site van Kiala kan het pakket worden verzonden. Dat duurt dan 3 a 4 dagen en mensen moeten het ook nog eens afhalen. Wat mij betreft moet de klant dan teveel handelingen verrichten en te lang wachten voor ze het pakket in huis hebben.

Ook voor het buitenland is het helaas geen optie:
"De Kiala Verzendservice is momenteel alleen te gebruiken wanneer zowel de verzender (ook vernoemd als opdrachtgever) als de ontvanger zich in Nederland bevinden. Let op: zowel de verzender als de ontvanger dient zich aan te melden op de Nederlandse site van de Kiala Verzendservice."

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:16

Hm vreemd, in Belgie is dat al makkelijker met Kiala! Ik vraag dan aan de klant waar hij het pakket geleverd wil (via mail) en dan kan ik dat aangeven, verzenden, en 2 dagen later ligt het pakket in hun afleverpunt. De ontvanger hoeft bij ons niet te registreren..

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:46

Hier nog iets gebeurd? :P

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:58

11AFotograaf schreef:
Nope, website is gemaakt met Wordpress, maar mijn webdesigner heeft er zelf een template voor ontworpen.

Oh dat is ook toevallig dan, ik ben ook met een nieuwe site bezig, en die is qua indeling bijna hetzelfde! (niet qua kleuren etc)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:49

Connepon, je site is echt leuk!

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:36

Wie gebruikt hier nog meer gls?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:34

Ik gebruik het niet om te verzenden, maar ik krijg wel vaak leveringen via GLS en ik merk dat ze erg snel leveren! Ook handig dat ze steeds op hetzelfde uur komen, zo kan ik er rekening mee houden.
Om leveringen van te ontvangen heb ik liever GLS dan DHL bijvoorbeeld!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:36

Ik moet nog uitzoeken met welk bedrijf ik ga leveren dus tips zijn welkom. Dit weekend maar eens induiken.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:42

Mag ik aan de bruiloftsfotografen een hele brute vraag stellen? Het is prima als jullie er geen antwoord op willen geven, maar volgend jaar ga ik eenmalig een bruiloft fotograferen van kennisen van me.

Het bruidsstel wilt graag zelf de foto's krijgen en dan zelf in een (Hema oid) album gaan doen. Dit vind ik toch wel erg zonde van mijn werk en doe dit liever zelf (in een mooie en luxe album). Alleen ik heb geen ervaring met welke leverancier van (trouw)albums een goede zou zijn dus ik vroeg me af of iemand me daarin een mooie leverancier zou kunnen noemen? Dan kan ik naar het bruidsstel een voorstel doen waarin ik zelf ook het album aanlever. Dat zal voor hun achteraf denk ik ook veel leuker zijn om alles kant en klaar te krijgen ipv er zelf nog mee aan de slag te moeten. En voor mezelf is het toch ook fijn om een product te kunnen leveren wat ook af is.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:03

Behalve het risico dat het misgaat omdat het je eerste keer is en dat je in de kennissenkring dan met de nek aan gekeken kunt worden zou ik naar www.profotonet.nl gaan. Zij bieden 2 soorten albums. Een hardcover met foto voorop zoals Heme e.d. ook bieden of hetzelfde album maar dan met een compleet leren omslag. Daarnaast bieden ze de professionals een echt boek.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:17

Dank je wel Hilda voor de tip.

Het bruidsstel is zich ervan bewust dat ze een "risico" nemen door mij als fotograaf te nemen met beperkte ervaring in bruiloftsfotografie. Maar ik vind het wel erg leuk om te doen. Ze gaan in Utrecht trouwen (in Juli pas) en dan willen ze een reportage op de Oude gracht en in de Botanische tuinen in Utrecht.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:40

Hallo, ik kom even binnenvallen daar ik al heel lang zit te denken aan een eigen (web) shop in ruitersportartikelen en/of dier.
Ik heb een topic geopend met een aantal vragen, maar wellicht kunnen jullie me hier in het topic ook helpen?

Aangezien ik al langere tijd iets voor mezelf wil doen, en dan het liefst in de ruitersport met eventueel een stukje huisdier erbij, vroeg ik me af waar ik moet beginnen.
Ik bedacht me dat een webshop het handigst is, dan kan men vanuit heel Nederland zien wat ik aanbied en het ook bestellen.
Daarnaast zal het makkelijker te combineren zijn met mijn huidige baan, wat ik eventueel op wil geven als een webshop goed loopt.
Hoe zijn jullie opgestart?
Zijn jullie klein begonnen en hebben jullie het langzaam uitgebreid?
Hadden jullie een eigen starterskapitaal?
Waar slaan jullie de spullen op?
Of krijg je orders binnen en bestel je dat dan bij fabrikanten?

En zo nog 1001 vragen, maar voor nu laat ik het hier even bij.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:41

Ik heb het met zowel GLS als Post NL dat ik redelijk zeker kan zeggen rond welke tijd ze komen. Is idd wel makkelijk, maar aan de andere kant komen ze vaak als ik net even 5 min weg ben...

@kgambler: die tip over profotonet is idd wel goed. Veel succes ermee... Reken je wel een normaal tarief, of heb je hem goedkoop ingezet omdat je geen ervaring hebt?

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:44

Ik krijg er een paar honderd euro voor. Kan er een mooie flitser van kopen (die ik ook nodig heb, maar sowieso al een tijd lang graag wilde hebben) en houd er daarna nog wat aan over ;).

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:44

svdijk schreef:
Hallo, ik kom even binnenvallen daar ik al heel lang zit te denken aan een eigen (web) shop in ruitersportartikelen en/of dier.
Ik heb een topic geopend met een aantal vragen, maar wellicht kunnen jullie me hier in het topic ook helpen?

Aangezien ik al langere tijd iets voor mezelf wil doen, en dan het liefst in de ruitersport met eventueel een stukje huisdier erbij, vroeg ik me af waar ik moet beginnen.
Ik bedacht me dat een webshop het handigst is, dan kan men vanuit heel Nederland zien wat ik aanbied en het ook bestellen.
Daarnaast zal het makkelijker te combineren zijn met mijn huidige baan, wat ik eventueel op wil geven als een webshop goed loopt.
Hoe zijn jullie opgestart?
Zijn jullie klein begonnen en hebben jullie het langzaam uitgebreid?
Hadden jullie een eigen starterskapitaal?
Waar slaan jullie de spullen op?
Of krijg je orders binnen en bestel je dat dan bij fabrikanten?

En zo nog 1001 vragen, maar voor nu laat ik het hier even bij.

Een webshop lijkt inderdaad het handigst, maar hou er rekening mee dat heel wat leveranciers niet of moeilijk willen leveren als je geen 'stenen' winkel hebt.. Vele merken hechten er toch belang aan dat je een echte winkel hebt.

Verder kan ik weinig zeggen, ik heb sinds enkele weken een fysieke winkel in ruitersport. Ik stockeer alles dus hier.
Ik heb een investeringskrediet bij een bank, maar ik moest wel 30% eigen kapitaal kunnen inbrengen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:55

Een "stenen" winkel zou helemaal top zijn, en dat eventueel combineren met een webshop.
Maar ik zit met het stukje eigen kapitaal....
Hoe groot zou een winkel moeten zijn om er een beetje klanten mee te trekken?
Wij hebben hier in de buurt wel wat winkels, maar die zijn vrij klein en nogal prijzig.
Wat ik zou ik, naast de standaardproducten, aan kunnen bieden waardoor ik me in de kijker zet?
Ik dacht zelf aan een eventuele tweedehands-hoekje, met goede producten, ivm de recessie.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:07

Ik heb bewust gekozen om niet met tweedehands te werken, omdat ik vrees dat daar snel problemen mee komen. Wat doe je dan bijvoorbeeld met iets wat er goed uitziet bij verkoop, maar na 1x gebruiken al stukgaat? Dat kan je dan moeilijker terugnemen, terwijl de klant wel zo'n service verwacht.

Hoe groot, dat is een moeilijke vraag. Ik wilde voor mezelf minstens 200m², en ben uitgekomen op een winkel van 230m². Dat is een mooie oppervlakte, maar het kan goed zijn dat je met een winkel van 100m² ook succesvol kan zijn.
Qua kapitaal verschilt het ook heel erg welke merken je wil verdelen, maar het loopt heel snel op..

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:11

Daar heb je ook weer gelijk in, dat met de eventuele problemen van tweedehands stukken.
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen over de grote v/h kapitaal als we spreken over een winkel van zo'n 200m²?
Hier in de stad, klinkt heel wat maar valt reuze mee, staan er wat pandjes leeg waar ik wel wat in zie.
Huren jullie of hebben jullie een pand gekocht?
En hoe komen jullie aan klanten, wat doen jullie qua publiciteit?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:14

Dan zou ik wel proberen om indien het om een externe flitser gaat voor op je camera om deze VOOR de trouwerij al te hebben en te weten hoe je er mee om moet gaan. Zonder flitser kun je probleem krijgen bij de trouwceremonie.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:29

kgambler schreef:
Mag ik aan de bruiloftsfotografen een hele brute vraag stellen? Het is prima als jullie er geen antwoord op willen geven, maar volgend jaar ga ik eenmalig een bruiloft fotograferen van kennisen van me.

Het bruidsstel wilt graag zelf de foto's krijgen en dan zelf in een (Hema oid) album gaan doen. Dit vind ik toch wel erg zonde van mijn werk en doe dit liever zelf (in een mooie en luxe album). Alleen ik heb geen ervaring met welke leverancier van (trouw)albums een goede zou zijn dus ik vroeg me af of iemand me daarin een mooie leverancier zou kunnen noemen? Dan kan ik naar het bruidsstel een voorstel doen waarin ik zelf ook het album aanlever. Dat zal voor hun achteraf denk ik ook veel leuker zijn om alles kant en klaar te krijgen ipv er zelf nog mee aan de slag te moeten. En voor mezelf is het toch ook fijn om een product te kunnen leveren wat ook af is.

Nog enkele aanvullingen: eprintpro, vakcolor, asukabook, verka.
Ik werk zelf alleen icm een album, al heb ik mijn allereerste bruiloften ook op een CD manier gedaan.
Als ik je nog een tip mag geven: laat de kennissen heel duidelijk weten dat hun een speciale aanbieding krijgen. Voor je ht weet sta je bekend als cheap ass fotograaf, haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 11:32

svdijk Mallootje is van Belgie, dus het heeft geen nut om haar om prijzen te vragen. (en netjes is het ook niet)
Een stenen winkel is een erg leuk idee hoor, als dit echt je plan is, zal je moeten beginnen met het maken van een ondernemersplan.
Een webwinkel is geen slim plan als je hetzelfde gaat aanbieden als de honderd bestaande webshops. Daarbij zijn er maar weinig leveranciers die willen leveren aan webshops en heb je ook hiervoor veel geld nodig hoor. Startorders van een paar duizend euro per leverancier is niet raar.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:37

Yucca schreef:
kgambler schreef:

Nog enkele aanvullingen: eprintpro, vakcolor, asukabook, verka.
Ik werk zelf alleen icm een album, al heb ik mijn allereerste bruiloften ook op een CD manier gedaan.
Als ik je nog een tip mag geven: laat de kennissen heel duidelijk weten dat hun een speciale aanbieding krijgen. Voor je ht weet sta je bekend als cheap ass fotograaf, haha!

Heel erg bedankt Yucca, ik ga er ook naar kijken!
Ik heb inderdaad duidelijk met hem besproken dat de prijs speciaal voor hem is gemaakt ;). Alleen ga ik inderdaad nog bespreken dat ik dat album er graag bij wil doen. Heel fijn dat jullie de albums willen delen. Dat waardeer ik enorm!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:49

@svandijk: Wat Holly al zegt, begin eens met een ondernemersplan. Je zal toch alles voor jezelf uit moeten gaan zoeken, wij kunnen je niet zomaar hapklare antwoorden geven. Elke stad is anders, elke klant is anders, dus ga eerst eens je doelgroep bepalen en ga dan bedenken hoe je die klanten wil trekken.

Enne, ik moet eerlijk zeggen, ik heb hard moeten ploeteren om een leuke collectie bij elkaar te krijgen en fijne zakelijke contacten op te doen. Niet banketstaaf bedoelt, maar dat ga ik niet zomaar met iedereen delen en al helemaal niet openbaar waar iedereen er zijn voordeel mee kan doen! Enne, als je de topics doorleest, kom je zelf al een hele hoop info tegen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:52

holly schreef:
svdijk Mallootje is van Belgie, dus het heeft geen nut om haar om prijzen te vragen. (en netjes is het ook niet)
Een stenen winkel is een erg leuk idee hoor, als dit echt je plan is, zal je moeten beginnen met het maken van een ondernemersplan.
Een webwinkel is geen slim plan als je hetzelfde gaat aanbieden als de honderd bestaande webshops. Daarbij zijn er maar weinig leveranciers die willen leveren aan webshops en heb je ook hiervoor veel geld nodig hoor. Startorders van een paar duizend euro per leverancier is niet raar.

Vragen staat vrij, en mallootje is vrij om wel op mijn vraag in te gaan(pb), of niet op mijn vraag in te gaan.
Ik vraag niet wat zij op haar bank heeft staan, maar aan wat voor bedrag ik ongeveer moet denken, aangezien je dat ook in een ondenemersplan moet meenemen.
Verder ben ik blij met jouw reactie, je hebt het toch over bedragen en daar kan ik wat mee.
Daarnaast moet ik m'n plan sowieso verder uitwerken, vandaar dat ik hier informatie vraag en de vorige topics door aan het lezen ben.
Ik vraag overigens niet naar contactgegevens met leveranciers en/of klanten, ik vraag hoe jullie dat gedaan hebben.
Niet omdat ik ga kopiëren, want er zullen best dingen bij zijn die voor mij niet zullen werken, of die niet van toepassing zijn op mijn plan.

Ik ga lekker verder neuzen in de vorige topics.