PhD's?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

Re: PhD's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:42

Voor degenen die de verdediging al hebben gehad - hoe hebben jullie je voorbereid?

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:19

Interessant Bay! Kan me goed voorstellen dat je na al dat schrijven weer even toe bent aan wat anders.

Ik doe onderzoek naar de effecten van een schoolprogramma (voor regulier basisonderwijs) op het leren en gedrag van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften. Heel actueel met passend onderwijs :P ik ben afgestudeerd als orthopedagoog in de richting leerproblemen dus daar sluit mijn onderzoek mooi bij aan.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:13

Na een paar dagen graven lijkt mijn data ergens heen te gaan, ik ben niet helemaal gek! *\o/*

Morgen werkbespreking, kan mijn baas het nog afschieten haha :+
Ik ben haar eerste PhD dus kritisch is een eufemisme

Je zit er al snel in Jettie, ik had na 3 maanden nog steeds niet door naar wie ik moest voor specifieke apparaten / technieken / vragen haha. Ik kan me voorstellen dat het denkwerk ineens wennen is, dat heb ik zelf nog steeds na een tijd lang hard pipetteren en dan ineens moet je er een logisch verhaal van maken.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:16

Tijdens het schrijven van mijn dankwoord voor proefschrift valt me ineens dit topic in :)) Hoe is het hier met iedereen?

Hier is de eindstreep in zicht: schrijfwerk is klaar, 4 artikelen gepubliceerd en de vijfde submitted, en de verdediging staat gepland voor 24 mei a.s. :):) -:) Laatste loodjes!! Wat tegenslagen gehad het laatste jaar, oa een ongeluk waardoor ik dik 4 maanden uit de running ben geweest qua proefschrift. Schoot voor geen meter op in elk geval :P

Inmiddels wel volledig uit de universiteitswereld en het klinisch onderzoek ingegaan, echt "business" dus. Hele omschakeling maar supertof! wel zwaar, ik werk nu een klein jaar meer dan 40 uur bij bedrijf en ben daarnaast dus nog boekje en verdediging af aan het ronden en de laatste artikelen aan het publiceren. %) Geen aanrader, (tip voor degenen die nog bezig zijn: wees verstandig en rond het af voordat je aan een nieuwe baan begint :') ) maar nog maar 16 weken bikkelen :D

En het "veulen-project" Pinda is inmiddels officieel alweer een jaarling en op kamers in de opfok :D Superblij met mijn knappe paardenkind! <3

Afbeelding

Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 23:19

Wat gaaf! Gefeliciteerd!

Gaat goed hier. Nog steeds werkzaam voor de universiteit en ik zal begin april zelfs mijn eerste promovendus als copromotor afleveren. Zelf in de corona dus. En nog twee andere promovendi onderweg. Wel gaaf hoor om zo ook de andere kant van de tafel mee te maken.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:42

mag ik ook meeschrijven.

Zit in laatste jaar van phd (naja er nu bijna 4.5 jaar op zitten maar heb ook een kind gehad) en heb het stiekem wel een beetje gehad. Vooral omdat de begeleiding al na x maanden totaal flut was (geen dus) en heb ook geen post doc oid tot mijn beschikking...ben helemaal alleen..........en ik kan je zeggen het is absoluut geen aanrader.

Tja en de prof de enige begeleiding die ik heb..die is er nooit...werkt sinds 2013 in andere academisch ziekenhuis aan andere kant van NL...............kortom totaal niet handig. Voel mij dus ook niet gesteund of enige andere support.

Mijn gebied is aardig specifiek en mijn prof is de bekendste van europa zo niet ook van de VS....aangezien het gebied klein is...is er ook relatief weinig info op internet te vinden en met veel onderzoeken ben je de 1ste.............(niet handig voor de vergelijking)....dus ja die depri gevoelens die vieren hoog tij (naast mijn slechte gezondheids status....waar eigenlijk ook bizar weinig begrip voor is omdat mijn contract niet eens wordt verlengt )(ik heb een nieuw orgaan nodig........... dus tis niet een verkoudheidje ofzo..dus ik sukkel al 2-3 jaar zo rond.........) op wilskracht........... maar enige support daarvoor ho maar...zeer teleurstellend kan ik je zeggen............ maar het is niet anders.

Af en toe gaan de opmerking gewoon het ene oor in en het andere oor weer uit, terwijl ik braaf knik: ja ik doe mijn best/ ja ik hoop het. (bv als hij zegt dat ik eerst proefschrift af moet hebben en pas daarna die transplantatie...........duhhhh net alsof hij dat bepaald.................hij mag eigenlijk blij zijn dat ik nog iets doe...ieder normaal mens had allang in de ziekte wet gezeten...maar nee ik die stomme doos die gaat maar door...........)

Wel een goed nieuwtje, heb dit jaar een congres (grootste congres ter wereld in mijn tak 10.000 man) en 1 abstract is geaccepteerd als oral presentation..............(dood eng) andere als paper poster.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:51

Vientje schreef:
Tijdens het schrijven van mijn dankwoord voor proefschrift valt me ineens dit topic in :)) Hoe is het hier met iedereen?

Wat leuk! Eens per jaar komt er toch nog weer een beetje leven in dit topic.

Troi, hoe bevalt het begeleiden van AiOs je?

Studiemiep, ik denk dat de wetenschap niet de beste plek is als je flinke gezondheidsproblemen hebt. Een kind is dan wel weer handig omdat het je tot aan de bevalling wat extra tijd geeft om aan je proefschrift te werken. Daarna lijkt het me maar onhandig, maar dat geldt wat mij betreft voor alles wat je moet combineren met een kind ;-)

Chronisch gebrek aan begeleiding is wel heel herkenbaar en werd uiteindelijk mijn eigen struikelblok. Achteraf gezien had ik daarover veel eerder aan de bel moeten trekken en/of moeten stoppen, maar wijsheid komt met de jaren. Ik ben inmiddels in een totaal ander vakgebied werkzaam en merk dat het wél goed is om de mores van de wetenschap te kennen, maar het gebrek aan een proefschrift heeft in deze functie totaal nog geen deuren ongeopend gelaten. Professioneel gezien kan ik dus ook echt niet zitten met het feit dat ik niet gepromoveerd bent.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:35

Ik heb een zeer gewaardeerde collega die ook met chronische ziekte aan het promoveren is maar binnen hecht en warm team. Das nog steeds moeilijk maar ze red het. Wel helpen we allemaal elkaar. Wij tillen op reis altijd (ongevraagd,want trots heeft ze voldoende) haar spullen, zij zorgt ervoor dat er in de ochtend ontbijt klaar staat om maar een voorbeeld te nemen. En haar project is vrij in te delen zodat ze makkelijk vrij kan nemen als het niet gaat. Maar zonder die hulp en begeleiding (3 postdocs) zou ze het niet redden.

Ik heb het destijds wel gered zonder postdoc en met promotor heks maar leuk is anders..

En nu zelf begeleiden, heerlijk! Ik heb drie aio's. 1 eigen kweek die is blijven hangen na stages, bijna een vriendin van me. Een in het buitenland die ik vooral op afstand coach, is erg moeilijk maar het gaat vooruit. En 1 die bijna klaar is. Oudere eigenwijze loeislimme man die ik vaak heb willen meppen omdat hij weinig van me aan nam. Er van geleerd zelfverzekerd over te komen ook als ik twijfel, bluffen dus voor deel. Mijn stijl is meer coachend maar hij heeft af en toe een duidelijke richting nodig. Lastig maar goed om ook te leren.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:49

Hilli schreef:
Vientje schreef:

Wat leuk! Eens per jaar komt er toch nog weer een beetje leven in dit topic.

Troi, hoe bevalt het begeleiden van AiOs je?

Studiemiep, ik denk dat de wetenschap niet de beste plek is als je flinke gezondheidsproblemen hebt. Een kind is dan wel weer handig omdat het je tot aan de bevalling wat extra tijd geeft om aan je proefschrift te werken. Daarna lijkt het me maar onhandig, maar dat geldt wat mij betreft voor alles wat je moet combineren met een kind ;-)

Chronisch gebrek aan begeleiding is wel heel herkenbaar en werd uiteindelijk mijn eigen struikelblok. Achteraf gezien had ik daarover veel eerder aan de bel moeten trekken en/of moeten stoppen, maar wijsheid komt met de jaren. Ik ben inmiddels in een totaal ander vakgebied werkzaam en merk dat het wél goed is om de mores van de wetenschap te kennen, maar het gebrek aan een proefschrift heeft in deze functie totaal nog geen deuren ongeopend gelaten. Professioneel gezien kan ik dus ook echt niet zitten met het feit dat ik niet gepromoveerd bent.

Mijn gezondheids problemen zijn eigenlijk maar van tijdelijke aard. Tijdens de zwangerschap bijna niets kunnen doen (want zeer hoog risico zwangerschap met hoge kans op prematuur kind of moeder waarbij de organen uitvallen...)........tja het was een nu of nooit principe langer wachten zou een zwangerschap helemaal medisch zwaar onverantwoord maken (ik was ook de eerste OIO die hij ooit had die zwanger is geworden........)...............

en na de bevalling van licht premature kindje (en ik zelf er ook niet geweldig er aan toe) vond de prof dat ik wel een officiele klacht kon indienen (notabenen tegen eigen werkgever) wegens gedeeltelijk laakbaar handelen. (ik was een paar dagen voor de inleiding daarvoor avonds naar huis gestuurd omdat alles goed was met kind. (ik kwam avonds lang omdat ik mij niet goed voelde).alleen ziekenhuis keek niet verder hoe moeders er aan toe was), paar dagen daarna op maandags was het foute boel en kwam de nefroloog pislink terug van vakantie dat ze niet beter op mijn hadden gelet. (en ik gaf nog aan dat ik niet kon plassen maar dat werd weggewuifd............).

Mwah ik promoveer ook wel, heb data voor minimaal 5 artikelen..alleen de prof is gewoon (onmenselijk) fanatiek en ja als je dan ook een OIO hebt die een kind heeft gekregen en een orgaan nodig heeft .tjaaa das lastig he....menselijke wezen die ook issueś kunnen hebben..............

Maar heb wel mooie artikelen ;-) en dan straks die oral tijdens dat congres daar was ie ook in zijn nopjes mee. En heb ook al een x een attendance grant gekregen. Dus een hele slechte OIO ben ik niet (alleen het had allemaal wat menselijker mogen zijn).

Ik ben echt iemand die graag met mensen omgaat, samenwerkt en een echt gezelligheids dier, eenzaam alleen op een lab is zo........depri (en die vele nachten/weekeinden etc........pffffffffffffff).

Dus een 9-17 baan lijkt mij wel wat straks, al vind ik de wetenschap zeker wel leuk maar een x wat minder druk op de ketel..daar knap ik vast van op.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:44

Lastig is dat, slechte of afwezige begeleiding...je promotoren zijn zo belangrijk! Volgens mij sneuvelen daar heel erg veel phd's op, ook mensen zonder bijkomende problematiek. Rot zeg!! :(:)

Ik mag me gezegend noemen met mijn promotoren en begeleiders, echt super fijn begeleid. Zijn natuurlijk ook maar mensen, maar ik mag me echt gelukkig prijzen met ze. Tijdens een project management cursus waren we met zijn tienen, daarvan zijn er een stuk of 5 stuk gelopen op de begeleiding...en ik was als enige echt positief erover :\

9-17 bij een bedrijf doe ik nu, en in mijn ervaring ligt de werkdruk hier juist veel hoger dan op de uni.... :o

Mijn manuscript is gisteren goedgekeurd door de leescie....en dat zonder ook maar een enkele opmerking :wow: proefschrift tekst is dus finaal! *\o/*

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:53

oh das goed nieuws!!

Een vriendin van mij heeft na ongeveer bijna 4 jaar de brui aan haar phd plek gegeven (ook waardeloze begeleiding) ..dat terwijl vriendin zelf echt een slimme meid is (cum laude masters afgerond) daarna aan zelfde faculteit nieuwe promotie plek gevonden en daar succesvol gepromoveerd.

Inmiddels werkt ze op de universiteit van cambridge en heeft ze een NWO rubicon beurs gehaald voor 2 jaar onderzoek.................

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:40

Vientje schreef:
Lastig is dat, slechte of afwezige begeleiding...je promotoren zijn zo belangrijk! Volgens mij sneuvelen daar heel erg veel phd's op, ook mensen zonder bijkomende problematiek. Rot zeg!! :(:)

Inderdaad een zeer zorgwekkende trend. PhD's binnenharken en de eerste weken zijn de prof's zo enthousiast dat ze even veel aandacht geven, en daarna worden ze weer meegezogen in de politieke en economische kanten van de universiteit en zwemmen de PhDs rond. Ik maak me echt zorgen hoe heftig alles mis moet gaan voordat men inziet dat dit niet goed gaat zo.

Veel sterkte allemaal! Ik ben nu een nederlandse samenvatting aan het reviewen (ben paranymph).

Vientje schreef:
9-17 bij een bedrijf doe ik nu, en in mijn ervaring ligt de werkdruk hier juist veel hoger dan op de uni.... :o

Werkdruk is ánders. Bij de uni gaat werkdruk met pieken en dalen en heb je de dalen echt nodig om bij te tanken van de pieken.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:52

Ik ben er ook nog, ga volgende maand jaar 4 al in :wow:

Ik ben nog steeds zeer bezorgd over of ik het ooit ga halen (zoals zeer velen met mij waarschijnlijk), maar ik ben wel weer uit mijn "helemaal niets werkt het is stom!" dal gekropen.
Ik ben dus weer lekker bezig, nieuwe student erbij en hopelijk lekker knallen de komende maanden.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:44

bij mij is het gewoon het vervelende dat het onderzoeks groepje in dit academisch ziekenhuis zo klein is..en ik dus geen dagelijkse begeleider heb (een post doc oid). Hoef heus niet aan mijn handje te worden vast gehouden door de prof...maar helemaal niemand om je heen is wel echt "kansloos".

En ik ben best zelf redzaam hoor maar ooit houd het bij mij ook op (heb wel 3 WO MSc opleidingen afgerond..dus kwa niveau en motivatie om ergens te komen die heb ik wel).

In wat voor journal publiceren jullie kwa impact factor ik zit rond de 5

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:07

Helaas niet zo slim als jullie :D maar ik volg even, vind het wel erg interessant om te lezen :)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:14

Hallo allen, ik kom even binnenvallen met een vraag.

Hoe lang voor het einde van jullie dienstverband zijn jullie gaan solliciteren? Ik moet in augustus weg maar mijn onderzoek is dan nog lang niet klaar. We zijn namelijk 8 (!!) maanden uitgelopen met de inclusie van deelnemers. Ik zal dus verder moeten werken naast een nieuwe baan. Nu is er een kleine kans op wat extra geld voor een verlenging maar behalve goede bedoelingen en aardige woorden heb ik nog helemaal niks. Ik zal dus vroeg of laat op zoek moeten naar een nieuwe baan.

Wanneer zijn jullie gaan solliciteren?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:32

Ik ben pas na beëindigd contract gaan solliciteren. Iets eerder had handig geweest :P

Wij kijken qua publiceren niet naar impact factor maar naar ranking, dus hoe hoog het journal scoort in de lijst van tijdschriften in het veld. Eerste kwartiel (Q1) is top, tweede kwartiel (Q2) is gewoon goed, derde kwartiel liever niet en vierde kwartiel mag absoluut niet in je boekje. Ik heb 2 in Q1 en 2 in Q2 gepubliceerd, en nu de vijfde gesubmit bij een Q1. Impact factors wisselen heel sterk maar worden allemaal gezien als dikke publicaties volgens onze regels :) vind het wel een ok systeem, zo hebben ook de kleinere / nieuwere publicatie wereldjes mogelijkheden als je onderwerp zich daarvoor beter leent.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:39

Hee wat leuk een PhD topic. Ik ben in september begonnen met mijn PhD in Nijmegen. Ik doe onderzoek naar woordenschat ontwikkeling bij kinderen. Daarnaast een eigen knollie die gelukkig maar 3 km van de universiteit geparkeerd staat.

Ik ben wel heel benieuwd hoe alles me af zal blijven gaan. Soms lijk ik alleen maar terror verhalen te horen van mensen die nu net in de afrondfase zitten / niet meer betaald worden / geen tijd hebben om te solliciteren / telkens door journals afgewezen worden. -O-

Als je nu terug kon gaan in de tijd, had je dan liever een andere baan gekozen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:46

Nee zeker niet! Mijn promotor was afgrijselijk maar ik heb nu wel een erg toffe baan en weet hoe ik mijn promovendi wel moet begeleiden.

Wetenschap is gewoon een heerlijk vak, en daar is je phd toch wel heel belangrijk bij.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:51

Absoluut niet :)

Maar daar heb ik tijdens het project zelf anders over gedacht :+

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:42

AlphaDaemon: ik had niet iets anders gekozen, maar wel de begeleiding anders geregeld, of na een jaar gestopt wanneer dat niet mogelijk was.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:33

Wat leuk dat dit topic weer tevoorschijn komt! En om te zien dat sommige van jullie al klaar/bijna klaar zijn! Lijkt me echt super spannend :)

@Vientje gefeliciteerd met jouw veulen (wat een schatje!) en baan! En bijna klaar, lijkt me heerlijk.
@ troi, gaaf om de andere kant te zien idd. En als je zelf een slechte begeleider had, geeft dat alleen maar motivatie voor hoe je jezelf als begeleider wilt zien :)
@NoeskaMoos, goed bezig, je kan het!! De 'helemaal niks werkt het is stom' fase ken ik heel goed :') Als je weer daar voorbij bent, gaat het helemaal goed komen!
@ AlphaDaemon gefeliciteerd met je aanstelling! Succes en laat je je niet afschrikken door de horrorverhalen hoor! Een PhD doen is ook vaak gewoon heel erg leuk :)
@ studiemiep, ik snap heel goed hoe je je voelt. Hier in NL zit ook niemand die zich bezig houdt met wat ik doe dus ik voel me daar best alleen in. En mijn begeleider vindt het niet zo boeiend heb ik het idee (ik zie hem tegenwoordig bijna nooit) en als ik hem zie, praat hij alleen over zijn eigen onderzoek :') En hij heeft ook een paar rotstreken uitgehaald waardoor ik weinig vertrouwen heb in de begeleiding nu maar dat is iets voor de pb als je het wil weten :o .

Maar als je in je laatste jaar zit, zou ik zeggen, hou nog even vol! Je kan ontzettend trots op jezelf zijn dat je zover bent gekomen ondanks weinig begeleiding en een lastige gezondheid. Nog eventjes en je bent klaar, je kan het! +:)+ En is er ook geen optie om met andere PhD's te praten? Op de uni of misschien online (facebook groepen of een forum zoals deze :o ). Soms helpt ook veel om een uitlaatklep en steun te hebben bij andere PhD's, zeker als je begeleider er niet voor je is.

Ik zit nu dik in mijn derde jaar dus de tijd dringt ook voor mij...Ik vind het best zwaar nu. En zoals vele andere helaas ook last van weinig/slechte begeleiding. Zoals Hilli ook zegt, ik had niet voor iets anders gekozen achteraf maar wel voor andere begeleiding.
Maar ik ben wel sinds een paar maanden mede-eigenaar ipv bijrijdster dus ben nu lekker 4/5 dagen in de week met paardlief bezig <3 en alles rondom training en verzorging aan het regelen en dat vind ik ontzettend leuk en daar haal ik heel veel energie uit :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:06

ik had sowieso deze phd plek niet willen missen (goed onderwerp, veel vraag naar en weinig mensen die het "kunnen"...dus carriere technisch interesting........)...maar die begeleiding..............tjaa...........dus echt een heeel erg min punt. (als was dat niet bekend bij aanvang..toen had ik nog een post doc...maar die stapte na 2 maanden op omdat ze toch liever als echte kinderarts aan de slag ging ..ipv als wetenschapper.

Tja en dan ook je prof die van het ene academisch ziekenhuis naar het andere gaat (aan de andere kant van het land)..dus ja veel veranderende factoren.

Ik geef ook niet op hoor, het had alleen zoveel leuker kunnen zijn................

Kwa solliciteren ook al loopt mijn contract af ik ga niet solliciteren (kan eigenlijk ook niet want ben te ziek), ik moet mij alleen nog ziek melden........... (zal de baas niet leuk vinden maar boeije..het UWV gaat er ook niet mee akkoord als ik mij paar maanden na afloop ziek meld..immers de ziekte was al ruim van te voren aanwezig en is ook aantoonbaar ernstig genoeg)

Ohh dan zit ik kwa mijn richting in Q1

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:34

Na alle horror-begeleiding verhalen heb ik juist een hele fijne begeleidster.
Een jonge PI (ik was haar eerste PhD) die vorige week te horen kreeg dat ze tenure krijgt en dus mag blijven *\o/*

Iemand die zeer ambitieus is, maar altijd plaats voor ons houdt als mensen ipv data-fabriekjes.
Ze vindt het belangrijk dat we plezier in het werk hebben/houden en probeert ons echt bij te staan en grijpt in als ze "in mijn ogen ziet dat het te veel is".
Ik denk dat ik zonder haar een stuk langzamer uit mijn alles is stom-dal was gekropen.
Mijn prof spreek ik vrijwel nooit, maar hij zou denk ik gewoon tijd maken als ik hem om hulp zou vragen.

Ik zie wel dat, nu de groep aan het groeien is, de persoonlijke aandacht begint af te zwakken maar daar komt bij terug dat er nu een team staat dat nieuwe mensen onder hun vleugels kan pakken.

@AlphaDaemon: Ik heb best wel eens dagen dat ik denk "waarom ben ik hier ooit aan begonnen!?" maar over het algemeen vind ik het juist fantastisch leuk om een PhD te doen. Het is één groot avontuur, met een hoop flexibiliteit, zelfstandigheid, afwisseling, leermomenten, leuke mensen, fantastische congressen en kansen waar ik echt wel van kan genieten. Dus ik heb absoluut geen spijt :D
(spreek me over een jaar nog eens, wanneer mijn contract afloopt. Ik ben heel benieuwd hoe het er dan voor staat haha)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:04

Hier afgelopen woensdag gepromoveerd! -:) *\o/* Wat is dat spannend zeg, brrr!!! Maar wel heel tof, het was alle moeite echt waard! Heel apart om te bedenken dat ik me nu Dr. Vientje mag noemen -:) :D

Dus hart onder de riem voor de mensen die hier aan het zwoegen zijn: als het mij na 7 jaar (waarvan 2 jaar naast andere fulltime baan op- niet aan te raden trouwens := ) nog lukt moet het anderen ook vast en zeker gaan lukken :D