Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:17

Jeetje Ineke, wat weinig tijd heb jij dan! Op welke uni zit je (sorry als ik dat heb gemist)?

Ik heb ook een half jaar, nou ja een heel semester.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:20

InekeH87 schreef:
Zap dan heb jij nog veel tijd ervoor. Wij krijgen 10 weken met een eventuele uitloop van een week. In die tien weken moet je of een literatuuronderzoek doen, of 5 weken lang zelf onderzoek uitvoeren en daar dan je scriptie over schrijven.

Ik vergeet even te melden dat er ook 3 maanden (fulltime) stage in zitten. Maar alsnog best wat tijd :j

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:25

Universiteit Utrecht, maar de tijd die je voor je scriptie hebt verschilt enorm per faculteit. Zo weet ik dat de faculteit geestenwetenschappen bijna een half jaar uitrekt voor een scriptie. Zelfs binnen in de faculteiten zijn er nog verschillen :P. Ik zit bij bètawetenschappen en de afdeling bio heeft 10 weken, net als scheikunde. Maar er zijn nog twee opleidingen in bètawetenschappen die weer een half jaar tijd voor een scriptie uittrekken. Het is dus erg verwarrend bij ons :P.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:30

Wat kort allemaal! Wij hebben gewoon één jaar, twee semesters dus. De meesten beginnen ook al in de vakantie die vooraf gaat aan het laatste masterjaar, dan heb je nog wat extra maanden.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:43

_lautje_ schreef:
Hoe lang moeten jullie scripties zijn?

Die van ons minimaal 20.000 woorden, lijkt niet veel, maar is best moeilijk nog met een onderwerp als dat van mij wat vooral bestaat uit get maken van een database en veel vergelijken en eigen conclusies.

Overigens heb ik ook veel literatuur, maar vrijwel alleen in mijn algemeen inleidende hoofdstuk gebruik ik dat. Verder is get toch vooral veel eigen interpreatie van de door mij verzamelde gegevens.

Ca 40 pagina's (Zonder literatuurlijst, voorblad etc), maar ze hebben liever een korter stuk met meer inhoud (tenminste.. dat ligt wel weer aan de begeleider)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 15:46

Wat apart eigenlijk dat het zoveel scheelt per universiteit en per faculteit. Je zou verwachten dat daar standaard richtlijnen voor zijn..

Vandaag wat research gedaan, een aantal goede en interessante artikels gevonden, maar moet nog even bedenken of ik die ook goed kan verwerken. Maar even een dagje laten rusten, morgen weer verder nadenken. Volgens de planning moet ik eind april hoofdstuk 2 af hebben, maar goed..in die planning heb ik een maand uitloop, dus ik geef mezelf gewoon een week extra. Moet heel hoofdstuk 1 ook nog herschrijven, en 't is niet mijn schuld dat ik 2 weken op feedback moest wachten.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:17

Mijn vriend is nu de laatste versie aan het controleren :D. Nog even en het is eindelijk af :D. Mag dus bijna een vreugdedansje gaan doen :P.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:51

Ik moet hier en daar nog wat gaten opvullen en dan is mijn hoofdstuk 1 klaar! Dat ga ik vandaag en morgen doen, zodat ik dit hoofdstuk morgenavond kan doormailen naar mijn begeleidster. Ben heel benieuwd, want ik weet niet zo goed hoe formeel ik moet schrijven. Ik ben het handboek dat zij heeft geschreven voor één van mijn vakken gaan doorlezen en heb me een beetje gebaseerd op haar schrijfstijl :+

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:35

Mijn these is momenteel een behoorlijke bitch :D Mijn begeleidster bedacht vorige week dat de inhoud niet goed gestructureerd is, dus mag ik 3/4 herschrijven. Zaterdag moet ik het herschreven stuk inleveren want volgende week vrijdag (20 april) is de definitieve afgiste datum.. Heb heel wat pech gehad met kapotte pc/laptop/printers en 't schijnt nu ook weer niet mee te zitten, omdat de artikelen schaars beginnen te worden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:57

Ow dat is balen als een begeleider daar zo laat mee komt. Hopelijk kan je op tijd de juiste artikelen nog vinden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 22:16

Jemig, dat is balen zeg! :oo

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:16

Dat is flink balen _MG :(:)

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:53

Oh jee balen MG. Dus dat wordt flink aan de gang komende week? Good luck!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:55

InekeH87 schreef:
Universiteit Utrecht, maar de tijd die je voor je scriptie hebt verschilt enorm per faculteit. Zo weet ik dat de faculteit geestenwetenschappen bijna een half jaar uitrekt voor een scriptie. Zelfs binnen in de faculteiten zijn er nog verschillen :P. Ik zit bij bètawetenschappen en de afdeling bio heeft 10 weken, net als scheikunde. Maar er zijn nog twee opleidingen in bètawetenschappen die weer een half jaar tijd voor een scriptie uittrekken. Het is dus erg verwarrend bij ons :P.

Scheelt echt veel ja. Vriendin van mij moet op uni Utrecht pedagogische wetenschap een samenvatting schrijven van 15 pagina's van 20 artikelen. Dit moet in een groepje van 5 personen. Dus dan schrijf je 3 pagina's per persoon, gaat echt nergens meer over -O-
Terwijl andere studies weer hele onderzoeken uit moeten voeren en er ipv 1 avond, 250 uur in steken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 10:04

Serieus?? Vind het sowieso vreemd dat een scriptie met meerdere personen mag (zou dat zelf ook écht niet leuk vinden trouwens), maar 3 pagina's p.p is wel echt bizar weinig.

En dan vind ik mijn scriptie al redelijk klein, met 10.000 woorden (komt neer op zo'n 20-25 pagina's).

Ineke, wat vond je vriend ervan, kon het zijn goedkeuring wegdragen? :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:59

Ik heb ook gewoon een heel schooljaar om te schrijven, hoor := Maar dat betekent ook niet dat je er in september al mee begint. Ik ben begin april beginnen schrijven en zit nu al op 1/3.

Het is natuurlijk wel allemaal relatief. Ik heb een vriendin die pharmacie studeert, die zit nu in haar 2de masterjaar en zij moet ook met 9 anderen haar masterthesis schrijven. Komt neer op 10 blz per persoon denk ik. Maar daar gaan natuurlijk wel erg veel experimenten en onderzoek aan vooraf.

En in België is van de bachelors is mijn studie (taal- en letterkunde) één van de enige studies waar je een bachelorthesis moet schrijven.

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:45

Oew Ineke spannend. Het verschilt op de UU inderdaad heel erg. Zelfs nog binnen de opleiding. Ik heb echt weinig tijd in mijn bachelorscriptie gestoken en daar een 8 voor gekregen (deden we met z'n drieën) en een collegastudent minstens driedubbel veel tijd aan besteed had een 6. nog wat. Nu in mijn master loopt de scriptie gewoon naast je stage dus twee semesters. Je volgt dan in het eerste semester ook nog wel cursussen daarnaast dus echt veel tijd voor je scriptie heb je dan niet. Helemaal niet als je nog een paard en een pony hebt daarnaast :P. Ging dan ook net goed het eerste semester. Heb wel begrepen dat als je je cursussen hebt gehaald en je goed functioneert op je stage dat ook meeweegt in je scriptie. Ze gaan je dan meestal niet laten zakken op je scriptie.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:56

ik meld me alvast aan :j ik ga vanaaf even bijlezen en me voorstellen :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:05

Ik meld me ook aan :D In oktober 2010 begonnen met mijn onderzoeksstage voor mijn master neuropsychologie en die allang afgerond, maar de scriptie ligt te verstoffen :+ Ik zit in de laatste fase, opbouw, structuur, analyses etc. is allemaal goed, moet alleen nog wat meer verdieping in. Maar da's lastig, aangezien mijn onderwerp nog niet eerder bestudeerd is en alles nog een beetje in de kinderschoenen staat. Mijn scriptie gaat over de effecten van prenatale blootstelling aan een bepaald type antidepressivum op het neuropsychologisch functioneren van zes tot achtjarigen :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:09

Yasmine schreef:
Ik heb ook gewoon een heel schooljaar om te schrijven, hoor := Maar dat betekent ook niet dat je er in september al mee begint. Ik ben begin april beginnen schrijven en zit nu al op 1/3.

Het is natuurlijk wel allemaal relatief. Ik heb een vriendin die pharmacie studeert, die zit nu in haar 2de masterjaar en zij moet ook met 9 anderen haar masterthesis schrijven. Komt neer op 10 blz per persoon denk ik. Maar daar gaan natuurlijk wel erg veel experimenten en onderzoek aan vooraf.

En in België is van de bachelors is mijn studie (taal- en letterkunde) één van de enige studies waar je een bachelorthesis moet schrijven.

Klopt, wij moeten wel een bachelorproef maken (2x) dus eentje per semester, is niet zo uitgebreid, telkens 12 pagina's en een maand praktisch werk, dus eerder een paper dan een thesis. Vond dat toen al wel heel leuk, zou het niet erg gevonden hebben ook een bachelorthesis te doen :)

Aantal pagina's hier is ongeveer 70 pagina's, maar met referenties, dus dat valt nog mee.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:11

Maar eh, je krijgt tcoh en bepaald aantal ECTS voor je scriptie en dat geeft toch een indicatie voor het aantal uren dat je eraan besteedt? Mijn scriptie is 30 ects, x 28 is het aantal uren dat ik er ongeveer aan moet besteden.
Gek hoor dat dat per studie/vakgrope zo verschilt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 16:43

Heino, dat klinkt erg interessant, al zou ik er waarschijnlijk bar weinig van begrijpen. :+

Wij hebben in theorie wel een heel schooljaar, in de praktijk niet. Pas in januari krijg je een begeleider toegewezen en kan je echt aan de slag. En we hebben daarnaast ook gewoon alle colleges, met evenveel studieuren als normaal. Mijn scriptie is ook 30 ects, trouwens..staat ook zo'n 25-30 uur voor, maar dat red ik echt niet hoor, heb flink meer nodig. Zou dat zijn waarom het aantal woorden/pagina's zo enorm verschilt? Dat de ene studierichting meer voorwerk vereist en de ander meer schrijfwerk of zoiets?

Vandaag de hele dag artikels gezocht, aantal afgekeurd, maar volgens mij ook wat goede dingen gevonden. Ga de rest morgen lezen. Begeleider gemaild voor nieuwe afspraak en update over mijn huidige bezigheden, alvast hernieuwde opzet voor hoofdstuk 1 gemaakt..krijg er weer een beetje vertrouwen in. :j

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:43

Ik ga zo even bijlezen, maar eerst een kleine update. Heb net de allerlaatste conceptversie ingeleverd. Mijn begeleider leest hem deze week door voor de laatste paar dingetjes, inhoud is nu helemaal goed.
Mijn vriend had een flink aantal aanwijzingen, maar algemene commentaar was goed :D.
Als het dus allemaal goed gaat hoef ik er verder niets meer aan te veranderen, alleen volgende week in laten binden en dan is het klaar :D.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:55

Wat heerlijk Ineke! :D

Ik kwam er vandaag achter dat ik mijn scriptie opzet (onderwerp, begeleider, deadlines etc) vóór aanvang bij de scriptie coordinator goed had moeten laten keuren :') Vooral het feit dat ik 'm in het Engels schrijf kon wel een twistpunt zijn.. :oo Vanmiddag dus maar meteen gedaan (ik ben al bijna klaar ;) ) en gelukkig kreeg ik binnen 5 minuten een mailtje terug dat het goed was en dat hij me veel succes wenste.. Haha, heb wel even flink zitten zweten hoor..

Wij moeten trouwens tussen de 7000 en 10.000 woorden schrijven en ik kom straks zo rond de 14.000 uit en mijn begeleider blijft me maar vragen om dingen meer uit te werken.. nou ja, als ik straks ook maar een 2x zo hoog cijfer krijg ;)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:16

Ik baal inderdaad ook heel erg... Heb ondertussen twee halve nachten doorgewerkt, maar moet nog steeds ontzettend veel. Ik ga er zometeen goed voor zitten en hoop dan een flink stuk op te schieten. Vanavond nog twee verjaardagen, dus als het niet af is, ga ik vannacht door tot ik klaar ben.

Ik ben trouwens op zoek naar objectieve mensen die willen proeflezen (morgen en maandag) zodat ik woensdag hopelijk de puntjes op de i kan zetten. Mocht iemand interesse hebben, pb even :) ik schrijf overigens over leugendetectie, maar het is minder spectaculair dan het klinkt ;)