't Leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:48

Officieel (!) mag een nieuwe werkgever je niet weigeren vanwege chronische ziekte. Maar met de enorme hoeveelheid kandidaten waar uit kunnen kiezen, nemen ze zeker niet diegene die een chronische ziekte heeft. Dus als het niet van invloed is op je werk, zou ik het niet melden.
Ik heb speciale aanpassingen nodig op de werkplek dus ik heb het wel aangegeven. Kantoorwerk gaat prima maar fysiek zwaar werk is niet mogelijk (dus zou ik daar ook niet op reageren).

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:50

Ik heb besloten een mailtje te sturen, dit mailtje is wel netjes toch:
Hallo .....
Ik realiseer me vandaag dat het onderwerp vakanties niet ter sprake is gekomen.
Ik heb namelijk twee geboekte wintersport vakanties staan.
De eerste is 2 januari t/m 6 januari (week: 1)
en de tweede is 20 februari t/m 24 februari (week: 8)

Mijn vraag is of dit enige problemen zal opleveren?

Met vriendelijke groet,
...

Zonnetje81

Re: 't Leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:51

Ik zou bellen...maar goed dat is mijn mening. Je hebt al een keer via de mail je salaris aangekaart. Ik zou denken van: oh en wat is het volgende? Per mail kan overkomen of je geen contact op durft te nemen/makkelijk vanaf maken.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:57

ik durf wel te bellen, maar ik kan dan alleen bellen na 5 uur ivm werk. (ik kan hier wel mailen niet bellen)
En dan is ze al klaar met werken dus dan vind ik het weer zo storend om te bellen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:58

Je hebt toch wel pauze dat je naar buiten kan lopen ofzo?

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:59

Zonnetje81 schreef:
Ik zou bellen...maar goed dat is mijn mening. Je hebt al een keer via de mail je salaris aangekaart. Ik zou denken van: oh en wat is het volgende? Per mail kan overkomen of je geen contact op durft te nemen/makkelijk vanaf maken.

Idd. :j Je kunt zeker niet even langsgaan?

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:03

Misschien interessant stukje voor de wat jongere werklozen wie gaan solliciteren :)

Uiterlijk
Op je vijftiende in een mantelpakje solliciteren is misschien wat vreemd. Maar je kunt beter niet kiezen voor korte rokjes of spijkerbroeken. Ga veilig voor een zwarte broek of een leuk jurkje! Houd je make-up rustig en zorg dat je geen rouge a la Tamara Elbaz op je wangen hebt zitten. Heel belangrijk: nagels. Bijna iedere leidinggevende let op de verzorging van je nagels. Heb jij zwarte rouwranden onder je nagels of gechipte nagellak: no go! Dit staat onverzorgd en geen enkele leidinggevende, zelfs niet bij een tuincentrum, is amused. Want ze linken de onverzorgdheid aan je karakter! Zorg daarom ook dat je make-up niet uitgelopen is en dat je haren schoon zijn.

Do’s en don’ts
Kom vrolijk binnen! De eerste indruk is bepalend. Geef een stevige hand en stel je voor. Meestal wordt er aan je gevraagd of je de locatie een beetje kon vinden, zo kun je het gesprek op gang brengen. Wanneer het sollicitatiegesprek begint, moet je even op je lichaamshouding letten. Je kunt je handen gevouwen op tafel leggen, als je weet dat je ze stil kunt houden. Het is heel normaal om zenuwachtig te zijn, maar met je handen friemelen staat onzeker. Ook kun je je handen om je thee of koffiekopje vouwen (zeker in de winter!). Geef overal antwoord op en zeg nooit: ‘Ik weet hier geen antwoord op’.

[n]Vragen die vaak gesteld worden:[/b]
Hoe heb je de vacature gevonden?
Zeg nooit dat je alles afgestruind hebt en gewoon een baantje wilt. Jij wil déze baan en je hebt hem getipt gekregen of je hebt het ergens gelezen!

Heb je al ervaring in deze branche?
Zeg het eerlijk als je dat niet hebt. Zeker als je jong bent, is dat echt niet erg. Maar geef daarbij wel aan waarom je dit iets voor jou lijkt.

Vind je het erg om over te werken?
Nee! Jij vindt dat niet erg. Je kunt wel je grens aangeven, maar geef ook aan dat je dat begrijpt.

Waarom moet ik jou deze functie geven?[)i]
Nu is het tijd om te pronken! Woorden als attent of spontaan kun je beter achterwege laten, want dat is (of zegt) tegenwoordig iedereen. Je kunt jezelf wel omschrijven als nieuwsgierig, doorzetter, harde werker, ongeduldig, perfectionist etc. Kies wel woorden die echt op jou van toepassing zijn en die bij de functie horen. Wanneer je als caissière solliciteert, kun je beter niet zeggen dat je ongeduldig bent!

[i]Wat vind je je minder sterke kanten?

Wees hier eerlijk over! Maar zodra je het punt noemt waar je minder goed in bent, moet je meteen het voordeel daarvan noemen. Ben je rommelig? Dan komt dat omdat je super snel werkt!

Heb je zelf nog vragen?
Jij hebt altijd een vraag! Bedenk van te voren dingen die je wilt weten. Of noem de vraag die je had en dat die al in het gesprek beantwoord is. Weet je echt niets? Je kunt vragen naar werktijden of naar hoe groot het team is.

:) misschien handig?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:09

Zonnetje81 schreef:
Je hebt toch wel pauze dat je naar buiten kan lopen ofzo?

neem aan dat zij dan ook pauze heeft 8)7

maar ik ga hier nog even over nadenken :P misschien kan ik even gauw bellen als hier eventjes niemand is en hopen dan dat ik haar niet stoor. :)

Sowiso moet ik even kijken want ik heb de vakantie in de voorjaasvakantie echt geboekt, en de vakantie in de kerstvakantie kan ik nog afzeggen. Misschien is dat wel beter want om nou meteen 10 dagen vrij te nemen vind ik beetje veel....niet?
Wil wel heel graag mee in de kerstvakantie maargoed als hun dat teveel vinden dan hoef ik niet persee mee

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:09

Niet overal werkt het hetzelfde, misschien heeft ze een mobiel andere pauze tijden... Ik werk hier altijd in de pauze door maar kan wel naar buiten lopen als ik wil. Het is overal anders. Gewoon proberen anders lukt het zeker niet. Geen smoesjes zoeken :P

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:12

nee ik ga dan straks een bellen....
nog eventjes bedenken hoe ik het precies ga brengen.
En even paar mensen de deur uit werken hiero :P zodat ik even alleen ben

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:12

Hallo! Ik ga het hier even volgen. Ik heb maandag de zak gekregen na ruim 4 jaar......
Ik ben ongeveer ingestort en vandaag is na slecht nieuws het niet beter geworden.
Ik wordt doorbetaald tot 1 december. Ik MOET dus iets anders hebben op 1 december.
Ik ga ongeveer 25 sollicitaties doen deze week. Ik ga de tips hier eens even op mijn gemakje doornemen, wie weet kan ik er iets van opsteken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:13

Gewoon zeggen dat je het door de spanning vergeten was te melden maar dat je dan vakantie geboekt hebt. Dat je hoopt dat dit geen probleem voor de bezetting geeft. En gewoon afwachten wat ze zeggen.

Ik heb het ook ergen gehad toen ik begon. Had ik al vakantie of festival vaststaan.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 26-10-11 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:14

:( batterij van me telefoon is leeg....kak :(
dan gaat dat morgen gebeuren

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:16

Net een mailtje dat ik ben afgewezen, maar als er niemand uit de eerste gespreksronde komt, dat ik alsnog op gesprek mag.. Hopen dat er niemand tussen zit! :P

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:17

1Boefje schreef:
Hallo! Ik ga het hier even volgen. Ik heb maandag de zak gekregen na ruim 4 jaar......
Ik ben ongeveer ingestort en vandaag is na slecht nieuws het niet beter geworden.
Ik wordt doorbetaald tot 1 december. Ik MOET dus iets anders hebben op 1 december.
Ik ga ongeveer 25 sollicitaties doen deze week. Ik ga de tips hier eens even op mijn gemakje doornemen, wie weet kan ik er iets van opsteken.

:(:)
Krijg je geen WW dan?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:21

Jawel, maar moet dat in Belgie gaan aanvragen (grensarbeider). Is een heel gedoe en krijg maar 60% van mijn laatst verdiende loon. 60% van parttime = paarden verkopen!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:27

inmiddels oplader gevonden, maar ze nam niet op.... :\

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:30

zie hier dat ze op woensdag niet aanwezig is _-:( dom dat had ik moeten weten.
Maargoed dan ga ik haar morgen erover bellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:54

Goed dat je gaat bellen Anne_mieke!

Jeetje 1Boefje, ik hoop dat je gauw iets anders vindt.

Zonnetje dat is echt altijd zo he, als je iets voor parttime zoekt vind je enkel fulltime dingen en andersom... zucht. Ik hoop wel dat je gauw wat vindt, per wanneer 'moet' je wat anders hebben?

Vraagje aan jullie! Ik wil graag overstappen van de overheid naar een commerciele omgeving. Krijg ik van persoon 1 te horen, je moet op startersfuncties solliciteren en onderaan beginnen want je hebt geen commerciële ervaring. Doe ik dat, krijg ik een mail terug van de persoon die de vacature uit heeft staan, dat het waarschijnlijk onder mijn niveau ligt omdat ik al wat jaren ervaring heb.... zal ik dan toch solliciteren?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:03

Niet geschoten .... :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:04

Ik kreeg ook het salarisniveau erbij en dit ligt (vrij ruim) onder wat ik nu verdien... maar ja ik ga het idd toch maar proberen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:19

Dan zak je ook dik in loon he! Maar ik merk dat het wel lastig is om zonder ervaring in het commerciele binnen te komen dus het is wel een idee!

Moet moet... per 1 dec ben ik werkloos maar ik krijg denk ik 5 a 6 maanden ww (denk ik).

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:26

Per gewerkt jaar krijg je een maand ww. Als je je ww aanvraagt zie je meteen op hoeveel maanden je recht hebt.
In loon zakken is nooit leuk, maar als het een topbaan is en je kunt er mee leven, waarom niet?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:37

LynnDenise schreef:
Per gewerkt jaar krijg je een maand ww. Als je je ww aanvraagt zie je meteen op hoeveel maanden je recht hebt.
In loon zakken is nooit leuk, maar als het een topbaan is en je kunt er mee leven, waarom niet?

Is dat ook zo in Belgie dan???
Diegene die het daarover had woont in Belgie nl.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:40

LynnDenise schreef:

Wat gebeurt er dan als je nog geen jaren werk ervaring hebt?

Ik heb vorig jaar 3 mnd in de WW gezeten, had recht op 6 maanden.
Werk nu al weer bijna een jaar hier, maar wat gebeurt er dan als ik mijn baan nu kwijtraakt.

Krijg ik dan die overgebleven 3 mnd ww+het jaar dat ik nu gewerkt heb.
Of kom je direct in de bijstand?