Glad/sneeuw, verplicht naar je werk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:57

Pebblesther schreef:
Ik woon in een dorp 20 km van Groningen en ik werk in Groningen. Vandaag was ik gelukkig vrij maar ik weet niet of ik morgen wel naar m'n werk durf te rijden. Heb vandaag alleen even auto gereden om m'n auto van de garage te halen (moest voor APK) maar dat vond ik al doodeng, slipte paar keer weg.
Maargoed, de A7 zal wel wat sneeuwvrij zijn dus als ik langzaam rij dan kom ik er vast wel veilig.
Ik denk alleen dat ik het niet red om precies om 7:30 op m'n werk te zijn.

daar zal je werkgever echt wel rekening mee houden :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:59

KiWiKo schreef:
ik vind het schandalig dat het ov eruit ligt.......... dit soort omstandigheden moeten ingecalculeerd zijn

Daarom zit ik in angst voor morgen. Het OV bepaalt of ik morgen naar stage kan of niet :\

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:00

KiWiKo schreef:
winterbanden doen het hem :) echt :)

Zonder auto... hoef je ook geen winterbanden :')
(En ik heb winterbanden, ik ben wel goed maar niet gek. En met die dingen glijd je hier dus nog. Maar dat had ik ook al eerder gezegd)

En inderdaad het OV ligt plat, maar het lijkt mij dat ze dat niet zomaar voor de lol en ijsvrij van de chaufeurs doen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:03

KiWiKo schreef:
ik vind het schandalig dat het ov eruit ligt.......... dit soort omstandigheden moeten ingecalculeerd zijn

wat niet kan kan gewoon niet...
In november 2005 hebben mensen de hele nacht vastgezeten in gestrande auto's en bussen die echt niet meer door de sneeuw heen kwamen.
Als je dat kunt voorkomen moet je dat doen, wat heb je eraan om willens en wetens zulke risico's te nemen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:04

KiWiKo schreef:

Inderdaad! De NS gaf het advies om pas ná de spits te gaan reizen, doe je dat, kan je niet meer thuis komen. :roll:
Mijn man zit in Amsterdam en kan niet nu meer naar huis... >;)

magda_90

Ik moet wel zeggen, mijn hond vind die sneeuw een zegen geloof ik. Ik heb hem nog nooit zo gek zien doen buiten. Alleen heeft hij wel moeite met groene stukjes te zoeken zodat hij zijn hoop kwijt kan, baasje moest daar even mee helpen (sneeuw weg scheppen zodat het groen tevoorschijn kwam daarna kon hij opgelucht ademhalen :)) )

KiWiKo

onzin Faline.......... ik rij met alleen winterbanden in de alpen en dat is iets glooiender dan hier :)

als je afhankelijk bent van het ov dan heb je een probleem, en dan ligt het aan de goedwillendheid van je werkgever of die dat wil compenseren

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:05

KiWiKo schreef:
Pebblesther schreef:
Ik woon in een dorp 20 km van Groningen en ik werk in Groningen. Vandaag was ik gelukkig vrij maar ik weet niet of ik morgen wel naar m'n werk durf te rijden. Heb vandaag alleen even auto gereden om m'n auto van de garage te halen (moest voor APK) maar dat vond ik al doodeng, slipte paar keer weg.
Maargoed, de A7 zal wel wat sneeuwvrij zijn dus als ik langzaam rij dan kom ik er vast wel veilig.
Ik denk alleen dat ik het niet red om precies om 7:30 op m'n werk te zijn.

Waarom reageer je overal zo fel op in dit topic?
Ook ik ben thuis gebleven vandaag, mijn auto kon niet eena van het erf af er licht hier heel veel sneeuw, en spekglad ik ga mijn leven echt niet riskeren voor mijn werk, en nee ik word niet doorbetaald, het leven is mij meer waard en als een werkgever daar niet begrip voor heeft vind ik dat belachelijk!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:07

KiWiKo schreef:
onzin Faline.......... ik rij met alleen winterbanden in de alpen en dat is iets glooiender dan hier :)

als je afhankelijk bent van het ov dan heb je een probleem, en dan ligt het aan de goedwillendheid van je werkgever of die dat wil compenseren

Kom gerust eens hier zou ik zeggen :D en probeer het uit. }>
(ZOAB weet je, dat kennen ze in de Alpen niet. En spekgladde klinkers in ons dorp, ook leuk, die kennen ze misschien wel.)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:08

Lia_ schreef:
KiWiKo schreef:

wat niet kan kan gewoon niet...
In november 2005 hebben mensen de hele nacht vastgezeten in gestrande auto's en bussen die echt niet meer door de sneeuw heen kwamen.
Als je dat kunt voorkomen moet je dat doen, wat heb je eraan om willens en wetens zulke risico's te nemen.

dit soort dingen gebeuren niet in landen waar het vaak sneeuwt, dus dan ligt het aan de voorbereiding voor die plotselinge winter, die zich spontaan meld zonder enige kennisgeving qua jaargetijden vooraf, van de BV Nederland :)

tis hier gewoon slecht geregeld als er eens een pak sneeuw valt........... van geboorte tot dood word je leven geregeerd door de BV Nederland en dan vooral in het betalen van belasting......... maar als er eens wat sneeuw valt dan is het stil aan de overkant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:08

Hier nog wat persberichten over november 2005:
Zo iets wil je toch niet nog keer, groot gelijk dus dat het OV niet rijdt...
Citaat:
Plotseling winter in Nederland

Bekijk hier nog veel meer foto's van de herfststorm!

Vrijdag 25 november 2005 staat voorlopig te boek als de dag met de langste avondspits in de historie van de Nederlandse snelwegen.

Volgens de ANWB stond er rond zes uur in totaal 802 kilometer kilometer.

Op de A1 staat vrijdagmiddag in oostelijke richting een file van 70 kilometer lang. Volgens de ANWB is "er niet door te komen". Lees hier verder...

25 november 2005 19:53

Opvangcentrum in Jaarbeurs

UTRECHT - De gemeente Utrecht heeft het Rode Kruis vrijdagavond gevraagd de Jaarbeurs in te richten als opvangcentrum voor gestrande treinreizigers. Twintig vrijwilligers zijn 350 bedden aan het plaatsen en kunnen dit eventueel nog uitbreiden naar vijfhonderd. Ze zorgen ook voor medische verzorging en een drankje en een hapje, aldus een woordvoerster.

Langs de A1 bij Stroe delen vrijwilligers van het Rode Kruis koffie en dekens uit aan verkleumde automobilisten.

Enorme files en spoorchaos door winterweer

De plotseling intredende winter heeft de hele vrijdag gezorgd voor overlast. De files in de avondspits waren met in totaal 800 kilometer de langste ooit op de Nederlandse snelwegen.

Door sneeuw, gladheid en windstoten gebeurden er tal van ongelukken. Medewerkers van hulpdiensten deelden dekens en warme drankjes uit aan automobilisten die urenlang vastzaten.

De chaos werd compleet doordat ook grote delen van het spoornet uitvielen. Het Rode Kruis heeft in de Jaarbeurs in Utrecht een nachtopvang geopend voor gestrande treinreizigers.

In het Overijsselse Haaksbergen en omliggende plaatsen kwamen 40.000 mensen zonder stroom te zitten door het slechte weer. En in Hoenderloo op de Veluwe zijn driehonderd mensen ingesneeuwd in een bungalowpark.

De overlast is nog niet voorbij, want het KNMI heeft een weeralarm afgegeven voor zware sneeuwval in Brabant en Noord-Limburg.

Kinderpartijtje op kazerne in Garderen

GARDEREN - De hevige sneeuwval zorgt niet alleen maar voor ellende op de wegen. De basisschoolleerlingen die vrijdag aan de verkiezing Sportiefste School van Nederland op de militaire kazerne in Garderen meededen, zullen daar een nachtje blijven.

"Het is met dit weer niet verantwoord om de kinderen te laten ophalen, dus hebben we wat slaapplekken voor ze ingericht. De soldaten zijn patat voor ze aan het bakken en de kinderen hebben de tijd van hun leven", aldus een zegsman van Defensie.

Een eenheid van dezelfde kazerne heeft op weg naar Garderen de handen uit de mouw gestoken en gestrande automobilisten geholpen. "Ze kwamen terug van een oefening in Friesland en zijn onderweg uitgestapt en hebben rantsoenen uitgedeeld."

De burgemeester van Apeldoorn heeft de landmacht verzocht deel te nemen aan het crisisoverleg voor de besneeuwde regio. "Het is nog niet duidelijk wat wij precies moeten doen en of het wel nodig dat we iets gaan doen", aldus de zegsman.

NS richt in twaalf plaatsen opvangplekken in

UTRECHT - De NS heeft vrijdagavond besloten in twaalf steden een opvangplek te regelen voor gestrande treinreizigers. Het gaat om Arnhem, Deventer, Zutphen, Hengelo, Utrecht, Rotterdam, Venlo, Breda, Roosendaal, Eindhoven, Tilburg en Nijmegen. "We zorgen voor een droge, warme plek waar mensen kunnen overnachten en wat eten en drinken", vertelt een woordvoerster.

Per stad gaat het volgens de NS om vijftig tot vijfhonderd mensen die gestrand zijn op een station en behoefte hebben aan opvang. "We kunnen niet garanderen dat iedereen ook een bed heeft, maar we zorgen voor een warme en droge omgeving en alles is beter dan een tochtig station." In Hengelo zijn de gedupeerden bijvoorbeeld ondergebracht in een theater, in Venlo zijn er wel bedden, in hotel Wilhelmina.

De NS verwacht dat dit maar voor één nachtje is. "Morgenochtend moet iedereen toch wel rechtstreeks of via een omweg met de trein naar huis kunnen."

Noodgevallen op A50 moeten 112 bellen

ARNHEM - Automobilisten die in de file op de snelweg A50 (Apeldoorn - Arnhem) ernstig in de problemen dreigen te raken, moeten het nationale noodnummer 112 bellen. Er zijn afspraken gemaakt dat terreinwagens van de geneeskundige dienst en de politie steeds langs de zeer lange files rijden om deze mensen zo snel mogelijk hulp kunnen bieden.

Dat heeft een woordvoerder van het ingestelde crisisteam in Arnhem vrijdagavond laten weten. De hulpdiensten verzoeken alle andere gestrande weggebruikers en hun familie dringend om naar nationale of lokale radiostations te luisteren. De crisisteams in Gelderland zorgen dat via die kanalen steeds de actuele stand van zaken en nuttige aanwijzingen te horen zijn.

Volgens de woordvoerder is uit een verkenning op de Veluwe gebleken dat de problemen op de A50 nog het meest omvangrijk zijn. Het is niet uitgesloten dat mensen daar een groot deel van de nacht in hun auto zullen moeten doorbrengen. De hulpdiensten proberen zoveel mogelijk auto's te bereiken om dekens en drinken uit te delen.

Hulpverleners zijn in en rond Arnhem druk bezig om zoveel mogelijk opvang- en overnachtingsplaatsen in te richten. Daarvoor worden onder meer sporthallen en hotels ingezet. Automobilisten die op de A50 in nood raken, worden naar die opvangplekken gebracht, zegt de woordvoerder.

Groesbeek afgesloten voor verkeer

GROESBEEK - De politie heeft vrijdagavond alle wegen van en naar Groesbeek bij Nijmegen afgesloten voor verkeer. Het dorp in de heuvels is alleen nog te bereiken via de afrit Mook/Molenhoek in de snelweg A73 (Nijmegen - Venlo). De weg tussen Mook en Groesbeek is het minst heuvelachtig.

Volgens een woordvoerster van de politie zijn de wegen naar het dorp door sneeuw en bevriezing te glad geworden. Daarom heeft de politie besloten het dorp af te sluiten. Hoelang de maatregel gaat duren, is nog niet bekend.

Staatsbosbeheer: wandelen op Veluwe gevaarlijk

DRIEBERGEN - Staatsbosbeheer raadt natuurliefhebbers af om dit weekeinde op de Veluwe te gaan wandelen. Het gebied heeft vanaf vrijdag te maken met hevige sneeuwval en windstoten.

De bossen gaan verschuild onder een sneeuwlaag van zo'n 25 centimeter. 'Bomen kunnen omvallen en takken afbreken. Dat levert gevaarlijke situaties op voor wandelaars', aldus een woordvoerster. Bovendien zijn veel toegangswegen afgesloten.

Over de schade aan de natuur kon ze vrijdag nog niet veel vertellen. 'We kunnen zelf ook de bossen niet in. Misschien dat we na het weekeinde kunnen inventariseren.'

Stroomstoring in ziekenhuis Nijmegen

NIJMEGEN - Het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) in Nijmegen heeft vrijdagavond korte tijd te maken gehad met een stroomstoring. Omdat de noodaggregaat de stroomvoorziening niet meteen overnam, zijn patiënten van de afdeling intensieve zorg, de hartbewaking en neonatologie overgebracht naar het naburige Academisch Ziekenhuis Nijmegen St Radboud (AZN).

Een woordvoerder van het ziekenhuis denkt dat de stroomstoring alles te maken had met het slechte weer. Volgens hem nam de noodaggregaat de stroomvoorziening na een kwartier over. Ook in de woonwijken rondom het ziekenhuis heeft de stroomvoorziening gedurende een groot deel van de vrijdagavond telkens even gehaperd.

Rond middernacht nog lange files

DEN HAAG - Rond middernacht staan er nog een hoop files op de snelwegen. De grootste problemen zijn nog steeds in het oosten van het land. Op de A50 tussen Apeldoorn en Arnhem staan in beide richtingen files van ruim 20 kilometer. Ook op de A1 van Apeldoorn naar Hengelo staat 15 kilometer file. In totaal is er nog 200 kilometer file. Volgens de ANWB is dit nog nooit voorgekomen.

Meer dan duizend treinreizigers gestrand op Rotterdam CS

ROTTERDAM - Op het centraal station van Rotterdam zijn volgens een woordvoerster van de politie ruim zeshonderd tot duizend treinpassagiers gestrand.

Ongeveer vijfhonderd reizigers die in Dordrecht zijn blijven steken, komen per trein nog naar Rotterdam.

Het is volgens de politie onduidelijk of de reizigers vannacht nog verder komen.

De gemeente is ondertussen bezig slaapplaatsen te organiseren.

Reddende engel valt in Lek

VIANEN - Een automobilist die vrijdagavond op de Lekbrug in Vianen een vrachtwagenchauffeur wilde helpen, is in de rivier gevallen. Vrijdagavond laat was hij volgens een woordvoerster van de politie nog niet gevonden.

Op de Lekbrug schaarde een vrachtwagen. Een automobilist die uit de tegenovergestelde richting kwam, stopte en stapte uit om de chauffeur uit zijn wagen te willen helpen. Hij sprong over de vangrail naar de andere baan, maar vergat dat beide rijbanen los van elkaar over de rivier lopen.

De brandweer heeft tot laat in de avond naar de man gezocht, maar werd gehinderd door het slechte weer.

Aantal noodoproepen vanaf snelweg "valt mee"

ARNHEM - Het aantal gestrande automobilisten, dat zo dringend hulp nodig heeft dat zij het nationale noodnummer 112 bellen, valt volgens een woordvoerder van het crisisteam in Arnhem heel erg mee. Langs de snelweg A50 (Apeldoorn - Arnhem) waar de grootste problemen zijn, rijden steeds terreinwagens van leger en hulpverleners om zonodig snel hulp te kunnen bieden.

Het verkeer van Apeldoorn naar Arnhem staat over een lengte van ruim 20 kilometer nog muurvast. Ook op de lokale wegen naar dit snelweggedeelte zijn nog grote problemen. Het verkeer van Arnhem richting Apeldoorn komt mondjesmaat weer op gang, net als het verkeer op de snelweg A1 (Amersfoort - Almelo) in beide richtingen.

Hoeveel mensen nu nog in de file staan in Gelderland valt volgens de crisisteams in Apeldoorn en Arnhem moeilijk te zeggen. Er staan nog honderden auto's stil. Hoeveel mensen mogelijk een groot deel van de nacht in hun auto moeten doorbrengen is niet duidelijk.

Het is nu bijna overal droog in de probleemgebieden en er wordt op korte termijn geen nieuwe sneeuw verwacht. Dat betekent dat strooiwagens effectiever kunnen gaan werken. Al sinds vrijdagavond vroeg wordt geprobeerd een rijstrook op de A50 sneeuwvrij te maken, zodat er weer enige beweging in het stilstaande verkeer zou kunnen komen. Hulpverleners delen nog steeds warme dranken en andere hulpgoederen uit aan gestrande weggebruikers.
Nu echt... :: 26 november 2005 01:10 :: website

Tientallen gestranden opgevangen op stadhuis Apeldoorn

APELDOORN - Vele tientallen weggebruikers die door de chaos op de wegen op de Veluwe zijn gestrand, zijn opgevangen op het stadhuis van Apeldoorn. De gemeente wil de mensen onderbrengen bij grote instellingen in de buurt.

"We hadden al vroeg in de middag in de gaten dat het mis zou gaan en hebben meteen mensen gemobiliseerd", zei locoburgemeester R. Metz vrijdag. Onder meer via de lokale omroep werd aangegeven dat mensen op het stadhuis terechtkonden. "Ze komen van het station, van de weg, overal vandaan."

Honderd mensen worden in de Willem III Kazerne opgevangen. De landmacht heeft 150 bedden beschikbaar gesteld. In het plaatsje Hoenderloo dat volledig is ingesneeuwd, wordt voor de mensen ter plaatse onderdak gezocht.

Drie gestrande reizigers op weg naar Ruurlo zijn blij dat ze de nacht niet op het station hoefden door te brengen. "Ik kwam aan op het station en merkte daar pas dat er geen treinen verder reden. Vanaf Den Haag was er niets omgeroepen. Ik liep bij toeval een stadswacht tegen het lijf die me doorverwees, anders had ik nu op het station gelegen."

Nog 350 reizigers gestrand op Rotterdam CS

ROTTERDAM - Volgens een woordvoerster van de politie zijn zaterdagochtend rond 1.00 uur nog ongeveer 350 reizigers gestrand op Rotterdam CS. Vooral mensen die naar het zuiden moeten, ondervinden problemen.

De reizigers worden inmiddels met koffie en broodjes opgevangen in een NS-locatie aan de Molenwaterweg. De politie is aan het kijken naar mogelijkheden om de reizigers een slaapplek te bieden.

Treinverkeer naar het oosten weer mogelijk

UTRECHT - Gestrande treinreizigers die de nacht van vrijdag op zaterdag de nacht gedwongen moesten doorbrengen in noodvoorzieningen, kunnen zaterdagochtend "gewoon weer op pad". Dat meldde een woordvoerster van ProRail zaterdag.

Het treinverkeer richting het oosten van het land raakte vrijdag danig ontregeld door gladde sporen, wisselstoringen, geknapte elektriciteitskabels en bomen en andere voorwerpen op het spoor. Dat was het gevolg van zwaar winters weer dat over het land trok.

Opvangplekken
Twaalf gemeenten en de NS richtten in theaters, stadhuizen en hotels opvangplekken in om gestrande treinreizigers een warme en droge overnachting aan te bieden.

De NS kon zaterdag niet vertellen hoe dit allemaal verlopen is gedurende de nacht en hoeveel mensen uiteindelijk een nachtje hebben doorgebracht in een opvangplek. "Ze zijn weer op weg", aldus een woordvoerder.

Vertraging
Vanaf zaterdagochtend is het oosten gewoon weer per trein bereikbaar. "Mensen moeten wel rekening houden met vertraging en uitval van treinen", aldus ProRail. Tussen Zutphen en Winterswijk, Zutphen en Deventer en Enschede en Gronau liggen bijvoorbeeld nog bomen op het spoor. Daar rijden nog geen treinen, maar de stations zijn via omleidingen wel bereikbaar.

Tussen Roosendaal en Vlissingen moeten treinreizigers rekening houden met een vertraging van meer dan een uur. Op last van de politie rijden er geen treinen tussen Bergen op Zoom en Vlissingen in verband met instabiele hoogspanningsmasten.

Alle files opgelost

DEN HAAG - Na ongeveer 24 uur lang files in Nederland door het zware winterweer staan er geen voertuigen meer vast. Volgens een ANWB-woordvoerder waren zaterdagochtend om 05.20 uur alle files opgelost. De woordvoerder zei "zoiets nog nooit te hebben meegemaakt".

Vrijdag 25 november 2005 staat voorlopig te boek als de dag met de langste avondspits in de historie van de Nederlandse snelwegen. Op de A2 stond vrijdag in de avondspits de langste file met 90 kilometer in zuidelijke richting. Volgens de ANWB stond er rond zes uur in totaal 802 kilometer file.

Sommige mensen hadden in Enschede alleen al twintig minuten nodig om hun auto van de straat in het parkeervak te krijgen

De ANWB adviseert automobilisten in het midden, oosten en zuiden van het land thuis te blijven en waarschuwt voor gladheid in heel het land.

Zeker duizend gestrande reizigers opgevangen

DEN HAAG - Het Rode Kruis en enkele gemeenten hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag honderden gestrande treinreizigers opgevangen. Zeker duizend hebben ook uiteindelijk de nacht in een opvangplek doorgebracht. Dat hebben woordvoerders van het Rode Kruis en gemeentes zaterdag laten weten.

Het Rode Kruis ving in opdracht van de NS en acht gemeenten ongeveer negenhonderd treinreizigers op. Meer dan 185 vrijwilligers richtten gemeentehuizen, theaters en congrescentra in Utrecht, Zutphen, Almelo, Deventer, Arnhem, Hengelo, Nijmegen en Den Bosch in als opvangcentra.

Meer dan 1200 bedden en dekens zijn geplaatst en de vrijwilligers deelden hapjes en drankjes uit. De mensen die gebruikmaakten van de opvang waren "vooral heel erg blij dat ze geholpen werden", aldus de woordvoerster.

Honderden treinreizigers strandden vrijdag op stations op weg naar huis omdat er geen treinverkeer mogelijk was door gladde sporen, elektriciteitsstoringen en bomen op het spoor. De NS creëerde twaalf opvangplekken in samenwerking met gemeenten, bij acht plaatsen was het Rode Kruis betrokken.

In Tilburg en Breda verzorgde de gemeente de opvang. Zo sliepen zestig mensen vannacht in de burgerzaal, het publieke deel van de raadszaal, van de gemeente Tilburg. De gemeente Breda ving 150 mensen op. "Daarvan hebben we er 79 ondergebracht in hotels in de omgeving, aldus een woordvoerder. De overige 71 mensen zijn met taxi's naar huis gebracht of werden opgehaald door familie en kennissen.

In Eindhoven zijn ongeveer 35 passagiers opgevangen in het NS-gebouw toen de trein waarmee zij onderweg waren naar Limburg niet verder kon. In de trein zaten tweehonderd passagiers uit Rotterdam en Dordrecht. Onder hen gestrande automobilisten die hun voertuig hadden laten staan en per trein verder reisden. De meeste treinreizigers konden met taxi's naar hun eindbestemming, maar wie naar Venlo of Maastricht wilde, werd opgevangen in een verwarmde wachtruimte in het stationsgebouw en kreeg warme koffie.

Hotels in het Gelderse noodgebied en in de verre omtrek daarvan raakten in de nacht van vrijdag op zaterdag overvol. Er moeten vele honderden mensen hebben gelogeerd. Hotel Haarhuis in de Arnhemse binnenstad had vroeg in de avond al geen kamers meer. "Wildvreemden hebben vierpersoonskamers met elkaar gedeeld. Ze waren al blij dat ze een plekje hadden", aldus een medewerkster van het hotel.

Diverse hotels en motels langs de snelwegen plaatsten vrijdag borden aan de kant van de weg dat ze vol zaten. "Sommigen kwamen bijna huilend smeken om een plaatsje, desnoods in de kast. Ook hebben gestrande reizigers hier de nacht in een stoel doorgebracht", aldus de eigenaar van een hotel in Beekbergen.

In de loop van zaterdagochtend waren alle reizigers weer op weg naar huis en zijn de noodvoorzieningen afgebroken. Tientallen vrijwilligers van het Rode Kruis deelden vrijdag langs de A1 ook koffie en dekens uit aan automobilisten die muurvast in de file stonden.

26 november 2005 19:29 - Files nemen toe door slecht weer

ARNHEM - Hevige sneeuwval en gladde wegen leiden aan het einde van zaterdagmiddag weer tot lange files op de Nederlandse wegen. Vooral in het oosten en het midden van het land staat het verkeer vast. De politie heeft zaterdagmiddag om half zes weggebruikers in het oosten van het land opgeroepen niet de weg op te gaan, als dat niet strikt noodzakelijk is. "De sneeuw valt met bakken uit de lucht rond Apeldoorn en Arnhem.

Het lukt sneeuwploegen niet de wegen schoon te houden, zodat opnieuw lange files ontstaan", aldus de politie.

Het verkeer op de snelweg A50 tussen Arnhem en Apeldoorn is tot stilstand gekomen. Door het weghalen van ijs op het wegdek, wegwerkzaamheden en de afsluiting van een sluiproute ontstond zaterdagmiddag opnieuw een lange file op de weg over de Veluwe. De politie raadt vrachtwagens aan de A50 te mijden, omdat de heuvels in de snelweg zo glad zijn, dat ze door sommige zware auto's niet meer te nemen zijn.

Ook op de A12, Arnhem richting Oberhausen en terug, staan tussen Wageningen en Westervoort en Zevenaar en Duiven honderden auto's stil.

Rijkswaterstaat sloot de provinciale weg N304 van Ede naar Hoenderloo af, omdat die route te gevaarlijk werd door takken die onder het gewicht van de sneeuwlaag afbreken. Ook de N289 van Goes naar Putten werd in beide richtingen tussen Krabbedijke en Kruiningen afgesloten.

Vervoerbedrijf Connexxion maakte zaterdagmiddag bekend dat er uit veiligheidsoverwegingen geen bussen meer rijden in de regio Arnhem. Ook de bussen in de regio's Enschede en Hengelo gaan de weg niet meer op. Vervoerbedrijf Syntus besloot rond 18.00 uur al het busverkeer in de Achterhoek en West-Twente stil te leggen.

26 november 2005 19:36 ::Haaksbergen roept hulp in van het leger

HAAKSBERGEN - Haaksbergen heeft zaterdagavond de hulp ingeroepen van het leger nu de gemeente de tweede nacht zonder stroom in gaat. Het leger is gevraagd zo veel mogelijk noodaggregaten te leveren, want alleen het centrum van Haaksbergen en het buitengebied hadden zaterdag noodstroom. Dat is bekendgemaakt tijdens een persconferentie van de gemeente.

Een monteur van energiebedrijf Essent bekijkt zaterdag de schade aan een hoogspanningsmast in Haaksbergen. Door het grote gewicht van aangevroren sneeuw hangen de draden tussen de hoogspanningsmasten flink door. Enkele masten zijn beschadigd door de zware belasting.

Bij ongeveer 40.000 inwoners van de gemeenten Haaksbergen en Berkelland viel vrijdagmiddag rond 13.00 uur de stroom uit door een geknapte elektriciteitskabel. Verzorgingstehuizen kregen prioriteit bij het uitdelen van de noodaggregaten en ook een aantal pluimvee- en veehouders in de buitengebieden werd van van stroom voorzien. In Berkelland konden zaterdag om 16.00 uur de lichten wel weer aan, want daar was toen de noodstroom aanwezig.

Burgemeester K. Loohuis van Haaksbergen toonde zich verontwaardigd dat hij pas zo laat door energieleverancier Essent ervan op de hoogte was gesteld dat er geen schot zat in de reparatie. Eerder die dag had Essent nog gezegd te verwachten dat Haaksbergen zaterdag om 18.00 uur weer stroom zou hebben.

Volgens de gemeente spreekt Essent van een uitzonderlijke situatie en blijken minimaal vier hoogspanningsmasten door te buigen onder ijsafzetting. Wegens het gevaar dat dat oplevert, moet in elk geval een woning worden geëvacueerd. Door ijsvorming en sneeuw was het ook te gevaarlijk om de kabel te herstellen.

Van Loohuis werd daarom verwacht dat hij zaterdagavond snel maatregelen nam en op korte termijn een groot aantal noodaggregaten regelde. Binnen de gemeenten bleken die vooralsnog niet voorhanden.

Zaterdagavond rijden er geluidswagens door Haaksbergen om inwoners erop te wijzen dat ze vanaf 20.00 uur terechtkunnen in sporthallen de Els en de Bouwmeester. Daar wordt met hulp van het leger en het Rode Kruis een nog onbekend aantal veldbedden neergezet.

Zondag 27 november

HAAKSBERGEN - Steeds meer huizen in Haaksbergen worden voorzien van noodstroom. De aggregaten zijn aangevoerd en worden aangesloten op de trafohuisjes, aldus een woordvoerster van de gemeente zondag.

In een bakkerij in Haaksbergen wordt zaterdag bij kaarslicht het brood verkocht.

Omstreeks tien uur was ongeveer 70 procent van de huishoudens voorzien van noodstroom. Ook alle agrarische bedrijven hadden al stroom. Met man en macht wordt geprobeerd om zondagmiddag alle huishoudens elektriciteit te geven via de noodaggregaten. Bedrijven volgen later, maakte de gemeente zondagochtend bekend. "Het is weekeinde en veel bedrijven zijn dicht, waardoor ze dus minder prioriteit hebben", aldus een gemeentelijk zegsman.

De gemeente zegt uit te zien naar het moment dat iedereen in Haaksbergen noodstroom heeft. "Dan heeft het ook niet zo gruwelijk veel haast meer om de kabels te repareren. Noodstroom is prima stroom. Mensen moeten er alleen een beetje zuinig mee omspringen."

Haaksbergen zit sinds vrijdagmiddag zonder stroom. Monteurs kunnen de hoogspanningsmasten niet in, omdat de kabels topzwaar zijn door de sneeuw en ijsvorming en kunnen gaan zwiepen. Vandaar dat energieleverancier Essent nu hoogwerkers gaat gebruiken bij de reparatie van de om de twee gebroken stroomkabels.

In Haaksbergen begonnen zaterdag 15.000 inwoners aan de tweede donkere nacht. Maar volgens een gemeentewoordvoerder bracht niet iedereen die nacht door in eigen huis. Zaterdagavond was de verkeersstroom om de gemeente uit te komen, groter dan anders.

Twee personen hebben uiteindelijk geslapen in de noodopvang in de sporthallen. 55 anderen kwamen er zaterdagavond naartoe, vooral voor koffie en een praatje. De meeste van de vijftig vrijwilligers van het Rode Kruis die in de twee sporthallen paraat stonden om ambulancepersoneel bij te staan, gingen dan ook kort na middernacht naar huis.

maandag 28 november: Schade door sneeuw 20 miljoen euro

TILBURG - Het winterse weer van vrijdag levert de verzekeraars veel werk op. Verzekeraar Interpolis schat het landelijke schadebedrag door het extreme weer op ongeveer 20 miljoen euro.

Bij Interpolis in Tilburg zijn naar aanleiding van het noodweer ongeveer 2500 schademeldingen binnen gekomen. 'De meeste schades zijn veroorzaakt door de sneeuw en storm', aldus een woordvoerder van de verzekeraar. Volgens de zegsman is er vooral veel schade aan gebouwen met platte daken. Door de zware sneeuwval zijn veel platte daken beschadigd. Ook zijn er veel meldingen van waterschade door de smeltende sneeuw.

De schade aan auto's valt daarentegen mee, aldus de woordvoerder. 'De meeste auto's stonden vrijdag stil. Als het niet rijdt, kan het ook niet botsen.'

28 november: School dicht wegens instortingsgevaar

ENSCHEDE - Een vestiging van het Bonhoeffer College in Enschede is gesloten wegens instortingsgevaar van het dak. Dat zei een woordvoerder maandagmorgen. Vierhonderd leerlingen zijn maandag vrij. Het dak wordt gestut en verder wordt sneeuw van het dak geruimd.

Het is de bedoeling dat leerlingen dinsdag weer les krijgen in het gebouw.

IKEA-vestiging

De gemeente Hengelo controleert maandagochtend het grote platte dak van de Ikea-vestiging. Bekeken wordt of het veilig genoeg is om bezoekers naar binnen te laten gaan. Ook de daken van groothandel Makro en het Expo Center worden geïnspecteerd.

dinsdag 29 november: Deel Tilburg nog zonder stadsverwarming

De werkzaamheden om de laatste 5000 aansluitingen in Tilburg op het centrale verwarmingsnet weer te voorzien van warm water, lopen minder vlot dan voorzien. Stroomleverancier Essent gaat in dat gebied nu voorrang geven aan twee bejaardenhuizen en een verzorgingshuis.

Dat kan mogelijk tot gevolg hebben dat de eerder in Tilburg al weer aangesloten adressen toch weer warm water moeten missen. Dat heeft een woordvoerder van Essent dinsdagmorgen gemeld.

Tilburg ligt tien meter hoger dan Geertruidenberg. Essent heeft er moeite mee de druk op de juiste hoogte te krijgen in de ringleiding waarop de wijken Tilburg-Noord en Centrum zijn aangesloten. Bij de leidingbreuk van maandagmiddag is meer dan één miljoen liter water verloren gegaan, aldus de woordvoerder.

De bewoners van Breda, Geertruidenberg en Oosterhout werden in de nacht van maandag op dinsdag weer aangesloten op het verwarmingsnet. Essent denkt dat in de loop van dinsdagochtend de hele stad weer in de warmte kan zitten.

Ongeveer 40.000 huishoudens en bedrijven in Breda, Tilburg, Oosterhout en Geertruidenberg bleven sinds maandagmiddag ineens verstoken van verwarming. Oorzaak was een breuk in de hoofdtransportleiding bij de Amercentrale van energiebedrijf Essent in Geertruidenberg. De breuk was binnen een uur hersteld, maar het opstarten duurt langer dan Essent had verwacht.

29 november: Winkels, bedrijven en parken in Twente op slot

ENSCHEDE - In Twente worden her en der bossen, parken, winkels en bedrijven gesloten door de sneeuwoverlast. Enschede heeft sinds maandag diverse parken afgesloten voor het publiek. In deze gemeente zijn 25 gebouwen gesloten omdat daken dreigen te bezwijken, zo meldde de gemeente dinsdag.

In hartje Hengelo is het winkelcentrum de Brink met een V&D afgesloten voor publiek. De post kon maandag in Hengelo en Borne niet worden bezorgd omdat het dak van het distributiecentrum van TNT Post in Hengelo voor een deel is ingestort. Die post komt nu waarschijnlijk dinsdag.

In Hengelo zijn tot dusver drie panden ingestort. In Enschede was het afgelopen weekeinde een ravage bij het distributiecentrum van tuinmeubelfabrikant Hartman. Dinsdag zal de gemeente de gesloten panden alsnog inspecteren; de V&D is het eerste aan de beurt.

Verder is in Twente en Achterhoek een groot aantal schuren, maneges en kassen bij kwekerijen volledig ingestort door het extreme winterweer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:09

Faline schreef:
KiWiKo schreef:

Kom gerust eens hier zou ik zeggen :D en probeer het uit. }>
(ZOAB weet je, dat kennen ze in de Alpen niet. En spekgladde klinkers in ons dorp, ook leuk, die kennen ze misschien wel.)

hou toch op :) met winterbanden kan je prima op zoab :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:09

En vergeet vooral de bruggetjes niet zodat je tijdens het hond uitlaten ineens zeer snel beneden bent _O-

*offtopic maar wat humor moet kunnen*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:10

Lia........... winter is niet plotseling......... voor de winter komt de herfst, daarvoor de zomer en daarvoor de lente die weer na de winter komt :)

Zappa

Ik moest vanmorgen ook gewoon naar mijn werk
Normaal 10 km met de fiets , heb het geprobeerd maar dat was echt niet te doen lag hier rond de 30 cm sneeuw
Helaas is OV hier ook gecancelled maar heb toch nog een taxi kunnen regelen
Was helaas wel te laat op het werk maar dat was overmacht
Baas was zo verheugd dat ik kwam dat ik de reiskosten van hem terugkrijg

Was het nu echt onmogelijk om op het werk te komen dan had ik idd afgebeld
Snap eigenlijk niet zo heel goed wat's the fuzz about
Ja een beetje sneeuw en.....

Anoniem

KiWiKo schreef:
dit soort dingen gebeuren niet in landen waar het vaak sneeuwt, dus dan ligt het aan de voorbereiding voor die plotselinge winter, die zich spontaan meld zonder enige kennisgeving qua jaargetijden vooraf, van de BV Nederland :)

tis hier gewoon slecht geregeld als er eens een pak sneeuw valt........... van geboorte tot dood word je leven geregeerd door de BV Nederland en dan vooral in het betalen van belasting......... maar als er eens wat sneeuw valt dan is het stil aan de overkant

Misschien moet je toch eens wat meer naar het nieuws kijken, dan zul je zien dat het ook in landen waar het vaak en veel sneeuwt ook heel vaak misgaat, dat is echt niet exclusief voor NL :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:11

KiWiKo schreef:
Lia........... winter is niet plotseling......... voor de winter komt de herfst, daarvoor de zomer en daarvoor de lente die weer na de winter komt :)

Dat heb je eerder gezegd, maar je vergeet één ding. NL is milde winters gewent, wat niet eens de benaming winter mag hebben. De zware sneeuwvallen zijn niet normaal voor NL.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:11

Dat de NS problemen heeft met een pak sneeuw zoals in Friesland gevallen is, daar kan ik me wat bij voorstellen, maar in Amsterdam ligt er helemaal niet zoveel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:12

chanouk schreef:
KiWiKo schreef:

Waarom reageer je overal zo fel op in dit topic?
Ook ik ben thuis gebleven vandaag, mijn auto kon niet eena van het erf af er licht hier heel veel sneeuw, en spekglad ik ga mijn leven echt niet riskeren voor mijn werk, en nee ik word niet doorbetaald, het leven is mij meer waard en als een werkgever daar niet begrip voor heeft vind ik dat belachelijk!

zolang jij het niet op je werkgever wil verhalen, dan is het voor mij prima............. maar TS wilde kijken of ze een extra vrije dag kon krijgen vanwege omstandigheden.......... en ik zeg dan als werkgever van niet )

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:12

magda_90 schreef:
KiWiKo schreef:

Dat heb je eerder gezegd, maar je vergeet één ding. NL is milde winters gewent, wat niet eens de benaming winter mag hebben. De zware sneeuwvallen zijn niet normaal voor NL.

Men is dus gewoon niks meer gewend. Vroeger was dit heel normaal.

magda_90

Re: Glad/sneeuw, verplicht naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:13

Men is niks meer gewent omdat het jaren geleden voor het laatst gebeurd is (2005 en daarvoor ook zelden) dan kan ik mij voorstellen dat veel mensen dit niet gewent zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:15

En ik kan me herinneren dat het vroeger al net zoveel problemen opleverde als nu....
Ben vaak zat thuisgebleven van school wegens omgevallen bomen door de sneeuw.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:15

Lia_ schreef:
KiWiKo schreef:

Misschien moet je toch eens wat meer naar het nieuws kijken, dan zul je zien dat het ook in landen waar het vaak en veel sneeuwt ook heel vaak misgaat, dat is echt niet exclusief voor NL :D

heee............ maar daar valt dan een halve meter in een uur :D :D

hier ligt 15 cm sneeuw en heel Nederland ligt plat, mensen doen hun sneeuwkettingen om en het ov weet ook niet meer wat te doen.......

voor het geld dat wij met zijn alle betalen om van plaats a naar b te gaan, mogen we toch echt wel iets meer verwachten van de BV Nederland lijkt me :)

De BV Nederland is gewoon lui en makkelijk geworden, na een aantal jaren milde winters
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 17-12-09 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:16

KiWiKo schreef:
voor het geld dat wij met zijn alle betalen om van plaats a naar b te gaan, mogen we toch echt wel iets meer verwachten van de BV Nederland lijkt me :)

Reclamespotjes voor een noodpakket. :+

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:16

Ik denk dat ik morgenvroeg maar wat eerder op sta zodat ik lopend kan. Durf echt niet met de fiets, ben bang dat ik dan onderuit ga.