Justy schreef:Hoe zijn jullie eigenlijk begonnen om met je eigen paard op deze manier te werken? Hebben jullie paard meegenomen naar workshops of zijn jullie gewoon thuis aan het proberen gegaan?
Ik heb zelf ook les. Ik ben begonnen met andere paarden, en heb vooral daar veel van geleerd. Na héél kort (lees 2 weken
) wat zelf te hebben uitgeprobeerd, liet ik een lesgever thuis komen, later leste ik op locatie, en nu les ik met eigen paard nog steeds op locatie. Hoewel ik daarvoor niet hoef te reizen, anders zou ik iemand laten komen
. Persoonlijk vind ik erg fijn om les te krijgen, het hoeft niet altijd eens zo vaak, maar ik merk gewoon aan mezelf dat het je net dat steuntje in de rug geeft om door te ontwikkelen. Ik zie het ook wel bij mensen om me heen, heb je geen les dan komt de ontwikkeling vaak snel stil te liggen. Er zijn maar heel erg weinig mensen die ik ken die genoeg zelfdiscipline hebben om echt dingen zelf 'goed' uit te vinden. Daar komt ook wel bij dat mensen tegenover hun eigen paard veel liever en minder kritisch, logisch natuurlijk, heb ik zelf ook wel, maar met die instelling kom je toch vaak net iets minder ver. 
De NHdag vind ik ook leuk, vorig jaar was ik voor het eerst, maar stond wel gelijk achter een standje
Onderschrift van Djone
We zijn trouwens vanavond lekker op dreef, ik schrijf één bericht, jullie drie

Pas toen de instructrice me vroeg te benoemen hoe ik me voelde en ik ineens durfde toegeven (ook aan mezelf) hoe eng ik het vond, kwam hij naar me toen en liep hij zo met me mee. Dat was al heel bijzonder, ook dat zij had aangevoeld dat ik dat een issue vond en mij dus daarom eruit pikte.
Het kan zo enorm confronterend zijn en je daardoor zo dicht bij jezelf en bij de kern van je probleem brengen...