Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:40

Justy schreef:
Hoe zijn jullie eigenlijk begonnen om met je eigen paard op deze manier te werken? Hebben jullie paard meegenomen naar workshops of zijn jullie gewoon thuis aan het proberen gegaan?

Ik heb zelf ook les. Ik ben begonnen met andere paarden, en heb vooral daar veel van geleerd. Na héél kort (lees 2 weken :Y) ) wat zelf te hebben uitgeprobeerd, liet ik een lesgever thuis komen, later leste ik op locatie, en nu les ik met eigen paard nog steeds op locatie. Hoewel ik daarvoor niet hoef te reizen, anders zou ik iemand laten komen ;) . Persoonlijk vind ik erg fijn om les te krijgen, het hoeft niet altijd eens zo vaak, maar ik merk gewoon aan mezelf dat het je net dat steuntje in de rug geeft om door te ontwikkelen. Ik zie het ook wel bij mensen om me heen, heb je geen les dan komt de ontwikkeling vaak snel stil te liggen. Er zijn maar heel erg weinig mensen die ik ken die genoeg zelfdiscipline hebben om echt dingen zelf 'goed' uit te vinden. Daar komt ook wel bij dat mensen tegenover hun eigen paard veel liever en minder kritisch, logisch natuurlijk, heb ik zelf ook wel, maar met die instelling kom je toch vaak net iets minder ver. :Y)

De NHdag vind ik ook leuk, vorig jaar was ik voor het eerst, maar stond wel gelijk achter een standje :o :Y)

Onderschrift van Djone :')

We zijn trouwens vanavond lekker op dreef, ik schrijf één bericht, jullie drie :wow:

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:49

Nimue schreef:
Toen las ik de boeken van Linda Kohanov, en een tijdje later kwam ik erachter dat er bij mij in de buurt een stal zit waar dit soort workshops gegeven worden. Ik heb daar een workshop gedaan en dat was zo ontzettend bijzonder, dat ik er gelijk meer ben gaan doen.

Kan je vertellen welke stal dat soort workshops geeft? En wat er zo ontzettend bijzonder aan was? Ben erg benieuwd! Ik heb het zelf een tijd geleden geloof ik ook op internet op gezocht, maar weet niet meer precies van wie het nou was.

Over Parelli, heel herkenbaar.

Nadia, veel verschillende stromingen bieden inderdaad iets, dat samen ervaren/weten/voelen/observeren/met zachte ogen bekijken/enz :Y) geeft vaak de oplossing voor een bepaalde situatie of bepaald paard-mens relatie. Precies zoals jij typt. Verhalen waar een paard alleen door één methode geholpen is, daar geloof ik eigenlijk niet zo in. Er zit altijd meer aan het verhaal.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:57

Corinne14 schreef:
Nimue schreef:
Toen las ik de boeken van Linda Kohanov, en een tijdje later kwam ik erachter dat er bij mij in de buurt een stal zit waar dit soort workshops gegeven worden. Ik heb daar een workshop gedaan en dat was zo ontzettend bijzonder, dat ik er gelijk meer ben gaan doen.

Kan je vertellen welke stal dat soort workshops geeft?

Zelfde vraag! Welke stal is dat?

Volgens mij gaat een meeting in Arnhem helemaal goedkomen! Leuk!

Voor mij werkt een combinatie het beste..Ik wil een beetje kunnen lezen over dingen, erover nadenken, laten bezinken, zelf wat rommelen, en gerichte aanwijzingen krijgen, waarover ik dan weer kan nadenken, enz...

Ohja Nimue, ik heb het boek acupressuur paard binnen. Vind het heel boeiend! Ik heb echt zin in de workshop! Ik denk alleen dat ik Feldenkrais even laat zitten nog, twee in korte tijd is toch een beetje duur...Maar we zien elkaar in elk geval 9 April!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:28

Leuk, die meeting in Arnhem! I'll be there. :)

Nadia schreef:
Toch vind ik het ook fijn om gewoon van een dvd in m'n eigen tijd te kijken wat er verteld wordt.

Absoluut, en ik lees ook graag boeken. Ik vind het ook mooi om de theorie erachter nog eens te kunnen doornemen, of andermans ervaringen te lezen. Het vult elkaar mooi aan bij mij, ik lees ook gewoon erg graag dus dan is dat zeker een mooie aanvulling.

Ik ga jullie pb-en welke stal het precies is, maar ik wil hier wel vertellen wat er zo bijzonder aan was. We begonnen met algemene oefeningen om energie te voelen, kijken wat jouw persoonlijke ruimte is en je evenwicht een beetje vinden. Daarna mocht ik met een paard werken, en de rest keek toe. Ik vond dat heel erg eng en spannend, zo voor de groep, maar wilde dat niet aan mezelf toegeven. Het paard moest dus niks van me hebben. :D Pas toen de instructrice me vroeg te benoemen hoe ik me voelde en ik ineens durfde toegeven (ook aan mezelf) hoe eng ik het vond, kwam hij naar me toen en liep hij zo met me mee. Dat was al heel bijzonder, ook dat zij had aangevoeld dat ik dat een issue vond en mij dus daarom eruit pikte.

Daarna mochten we tussen de paarden in de paddock, en bij een stuk of vier paarden kijken tot hoe ver we ze mochten benaderen en wat er in ons opkwam. Of het paard bijvoorbeeld gesloten leek, of open, nieuwsgierig of gespannen, en welke gevoelens we er zelf bij kregen. Na de lunch kregen we allemaal een paard toegewezen om mee te werken. Mijn opdracht was om contact te zoeken met het paard waar ik mee werkte, maar dat ging heel moeilijk omdat ik het idee had dat het paard daar niet voor open stond. Toen vertelde de cursusleidster dat ze mij zo ook een beetje ervaarde: aan de oppervlakte heel gezellig en open en sociaal, maar echt dieper contact stond ik niet toe. Ik dus weer heel erg huilen (gezellig dagje was het ;)), omdat ik me ineens realiseerde dat dat best wel zo was. Toen daarna nog een beetje met het paard gewerkt, gevoeld dat ik helemaal mezelf mocht zijn en dan geaccepteerd werd, dat al die maskers en stoere houdingen niet nodig zijn om me veilig te kunnen voelen.

Ik vond het echt bijzonder, en wat ik vooral mooi vond was hoe goed de paarden je feedback geven. Wij mensen zijn er zo onwijs goed in onszelf voor de gek te houden, maar de paarden prikken daar feilloos doorheen en laten je dat ook merken. Dat heb ik in latere workshops ook weer mogen ervaren.
Het mooie na deze eerste workshop vond ik vooral dat ik in de weken erna zoveel merkte aan dingen die veranderden. Mensen benaderden me heel anders, zeiden dat ze me veel opener vonden en legden makkelijker contact. Dat vond ik echt heel bijzonder.

Reiziger, leuk! Twee dingen is idd wel weer aan de prijs, maar leuk dat we elkaar in elk geval daar gaan treffen. Ik denk dat ik de workshop maar zonder voorkennis over me heen laat komen, en daarna misschien het boek aanschaf.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:34

Dat heb je heel mooi, open en eerlijk opgeschreven. Ben benieuwd waar dit is, zie het straks wel pb

TurdusMerula

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 00:32

Wat een heerlijk topic is dit geworden!

Ik heb de laatste tijd weinig tijd/rust om hier echt voor te gaan zitten. Ik lees wel vluchtig bij, maar voor een echte reactie wil ik de tijd nemen, dat is dit topic heel erg waard.

Voor een meeting sta ik helemaal open. Zolang er een mogelijkheid tot overnachten is (ik geef helemaal niets om luxe) ben ik bereid tot behoorlijk reizen. :)

Ik hoop hier vanavond of morgen eens echt voor te kunnen zitten, wat een fijne mensen hier! :)

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 02:10

Zou je mij die stal ook willen pb-en, hoop dat het voor mij in de buurt is.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 09:43

Ik heb jullie gePBd! Zal voor de meesten wel te ver weg zijn, maar goed, als je eens in de buurt bent ofzo. ;)

Voor de mensen die in de omgeving Utrecht wonen, volgens mij geeft Monique Fisher van Horse Sense (www.horsesense.eu) vergelijkbare workshops en weekenden.

Zij organiseert ook weekenden met Kathy Pike, die zou ik graag eens doen maar die zijn wel echt heel erg duur. Daarvoor moet ik mezelf nog even over een paar drempels heen zetten.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 10:11

Geen PB gehad, waarom zet je het niet gewoon in het topic?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 10:35

Om privacy redenen. Ik heb alleen de mensen gePBd die ernaar vroegen, ik ga niet iedereen hier uit het topic ongevraagd berichtjes sturen hoor. :D

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:15

Site van horsesense spreekt mij niet echt aan. Lijkt er meer op alsof je toch eerst een probleem moet hebben waar aan gewerkt moet worden, als ik de omschrijvingen op de site lees.

En dat gevoel heb ik niet. Wil graag dingen zien om er van te leren, maar heb geen specifieke problemen met paarden. Tot nu toe altijd alles wel zelf op kunnen lossen, ik heb vanaf het begin dat ik ging rijden geleerd dat als het niet gaat zo als je wilt, jij iets fout doet. Dus als het niet wil lukken, moet je zoeken en proberen tot je de juiste signalen/hulpen geeft.

Daarmee bedoel ik niet dat het me onzin lijkt en dat ik er niets van op zou kunnen steken, maar voor mij wel een beetje veel geld terwijl ik me afvraag of ik er meer aan zal hebben dan gewoon een leuk middagje.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:30

HorseSense is inderdaad niet gericht op het beter leren omgaan met paarden, maar meer op aan jezelf werken met paarden. Dat is toch net weer iets anders. Het kan mooi samen gaan en ik vind het allebei interessant, ik denk dat je door aan jezelf te werken ook zeker beter met paarden gaat kunnen werken. Maar als je echt dingen wilt leren m.b.t. rijden, grondwerk e.d., dan moet je inderdaad niet daar zijn, dan zijn er heel veel andere cursussen en inderdaad ook wel wat goedkoper.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:39

Klinkt heel erg mooi en open Nimue :j Het kan zo enorm confronterend zijn en je daardoor zo dicht bij jezelf en bij de kern van je probleem brengen...

Ik heb dat in een workshop Natuurlijk Leiderschap ook ervaren. Opdracht was: ga naar het paard toe en maak contact. En ik was zo bang dat dat paard mij zou afwijzen dat ik er maar wat omheen bleef draaien, en zij maar meedraaien, met haar kont in mijn richting. Op een gegeven moment heb ik me over die angst heen gezet en toen was het ook ineens goed. Maar zolang ik rond de pot bleef draaien en niet durfde te erkennen wat ik voelde gebeurde er bar weinig.
Mijn vriend heeft die workshop ook gevolgd, hij werd tijdens het cirkelwerk heel duizelig van het ronddraaien en raakte letterlijk zijn balans kwijt, gevolg was dat zijn paard ook door het lint ging.

Horsesense ziet er ook interessant uit. Ik krijg niet direct de indruk dat je een probleem moet hebben? Het gaat er volgens mij gewoon vanuit dat je aan jezelf blijft werken en jezelf blijft ontwikkelen en dat het paard je daarbij spiegelt, of je dat een probleem wil noemen is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk. Zo'n Epona Approach workshop zou ik heel graag eens volgen :j

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:45

Vandaar dat het zo leuk is dat we dit soort dingen hier bespreken, krijg je toch meer inzicht of bepaalde dingen wat voor jou zijn of niet.

We zullen allemaal zo onze prioriteiten hebben v.w.b. financiën en tijd.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:46

Justy schreef:
Klinkt heel erg mooi en open Nimue :j Het kan zo enorm confronterend zijn en je daardoor zo dicht bij jezelf en bij de kern van je probleem brengen...

Ik heb dat in een workshop Natuurlijk Leiderschap ook ervaren. Opdracht was: ga naar het paard toe en maak contact. En ik was zo bang dat dat paard mij zou afwijzen dat ik er maar wat omheen bleef draaien, en zij maar meedraaien, met haar kont in mijn richting. Op een gegeven moment heb ik me over die angst heen gezet en toen was het ook ineens goed. Maar zolang ik rond de pot bleef draaien en niet durfde te erkennen wat ik voelde gebeurde er bar weinig.
Mijn vriend heeft die workshop ook gevolgd, hij werd tijdens het cirkelwerk heel duizelig van het ronddraaien en raakte letterlijk zijn balans kwijt, gevolg was dat zijn paard ook door het lint ging.

Horsesense ziet er ook interessant uit. Ik krijg niet direct de indruk dat je een probleem moet hebben? Het gaat er volgens mij gewoon vanuit dat je aan jezelf blijft werken en jezelf blijft ontwikkelen en dat het paard je daarbij spiegelt, of je dat een probleem wil noemen is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk. Zo'n Epona Approach workshop zou ik heel graag eens volgen :j

dat klinkt als een interessante cursus, aangezien ik van mezelf uit niet het dominantste typje ben :) waar was dat en moest je er een eigen paard voor meenemen? dat laatste is voor mij nl een probleem :+

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:48

Sosha schreef:
Site van horsesense spreekt mij niet echt aan. Lijkt er meer op alsof je toch eerst een probleem moet hebben waar aan gewerkt moet worden, als ik de omschrijvingen op de site lees.

Ik geloof niet dat ik dat helemaal met je eens ben. Ik denk dat iedereen wel een soort van blinde vlek heeft, of soms gedrag vertoont zonder zich daar helemaal van bewust te zijn. Ik denk dat je dat met dit soort workshops heel mooi kan ontdekken. Je schijnt een lichtje op jezelf van een andere hoek dan je normaal doet..

Blijft natuurlijk heel persoonlijk of je daar wel of geen behoefte aan hebt. Ik vind het superinteressant, maar zou voor mezelf op dit moment ook eerder kiezen voor praktischere dingen, zoals centered riding, acupressuur, massage, goede en eerlijke dressuurles..etc.

Ik heb een paar jaar geleden wel een keer paardenspiegelen gedaan, en nog niet zo lang geleden ook iemand mijn paarden laten "lezen" en wat daaruit kwam is dat ik nogal chaotisch kan zijn, soms met meerdere dingen tegelijk bezig ben. (Dat herken ik wel) op mijn paarden had dat volgens haar als uitwerking dat Boa er zelf chaotisch en onrustig van werd, en Sacha, mijn fries, dan simpelweg niet meer meewerkt.
Mijn eigen ervaring is dat Boa ook mentaal snel is, en dan toch nog in staat is mee te werken, maar het voor mij wel een aandachtspunt is om te leren focussen. Sacha zal meewerken als ze snapt wat er bedoelt wordt, als het gaat zoals het altijd gaat, en het duidelijk en overzichtelijk is. dan doet ze wat ze moet doen, of ik er nou met mijn gedachten bij ben of niet.Is het niet duidelijk of nieuw voor haar, dan moet je sowieso van goed huize komen om haar te overtuigen. Dat is weer een beetje dat autistische van haar.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:50

@ Justy, jezelf blijven ontwikkelen is altijd mooi natuurlijk. Maar het is voor mij wel erg vaag wat ik dan ga doen daar. Waar gaan we dan aan werken?

Workshop Natuurlijk Leiderschap, is dan gelijk een stuk duidelijker voor mij. Nou is dat bij mij geen issue, dus zal ik daar ook niet zo snel naar toe gaan, maar ik snap wel gelijk wat ik daar ongeveer van kan verwachten en leren of verbeteren.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:51

Sosha schreef:
Vandaar dat het zo leuk is dat we dit soort dingen hier bespreken, krijg je toch meer inzicht of bepaalde dingen wat voor jou zijn of niet.

We zullen allemaal zo onze prioriteiten hebben v.w.b. financiën en tijd.

Mijn bericht was een beetje dubbelop, ineens werd er veel tegelijk gepost :+ Met bovenstaande ben ik het helemaal eens..

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:52

@ Jade: Dat was bij http://www.marengotrainingen.nl, de klantendag. Is een introductiemiddag eigenlijk naar hun manier van werken. De locatie is in Arensgenhout geloof ik, vlakbij Maastricht in elk geval. Je moest er geen eigen paard voor meenemen (dat was voor mij ook een probleem geweest :+ ) :)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:58

@ reiziger

Snap helemaal wat je zegt en denk dat dat eigenlijk altijd voor iedereen wel op gaat (die blinde vlek bedoel ik) maar om daar nu een hoop geld en tijd aan te spenderen, nee, het heeft bij mij geen prioriteit op dit moment.

En ik denk dat je met dat soort zaken dus onderling ook een heel eind komt. Dus anderen naar jouw "methode" in de praktijk laten kijken en daar over te praten. Juist doordat iedereen met zijn eigen invalshoek de zaken bekijkt, denk ik dat je interessante dingen zult ontdekken, waardoor je weer meer inzicht in je eigen doen en laten krijgt.

Moet je er wel tegen kunnen dat je het niet altijd met elkaar eens hoeft te zijn en als iemand dingen anders ziet dan jij, moet je dat niet gelijk als persoonlijke kritiek ervaren. Wat voor de een werkt, werkt niet altijd voor de ander. Zo is het ook weer.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:01

Daarom lijkt het mij ook zo leuk om met een groepje mensen naar een dag als de NH dag in Arnhem te gaan, dan zie je verschillende methodes. Het één spreekt je aan, het andere niet. Voor degene naast je kan dat weer precies anders zijn. Door daar met elkaar over te praten kom je tot inzichten en ideeen. En het is afgezien van de reiskosten nog eens gratis ook!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:03

Sosha schreef:
Moet je er wel tegen kunnen dat je het niet altijd met elkaar eens hoeft te zijn en als iemand dingen anders ziet dan jij, moet je dat niet gelijk als persoonlijke kritiek ervaren. Wat voor de een werkt, werkt niet altijd voor de ander. Zo is het ook weer.

natuurlijk!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:05

Justy schreef:
@ Jade: Dat was bij http://www.marengotrainingen.nl, de klantendag. Is een introductiemiddag eigenlijk naar hun manier van werken. De locatie is in Arensgenhout geloof ik, vlakbij Maastricht in elk geval. Je moest er geen eigen paard voor meenemen (dat was voor mij ook een probleem geweest :+ ) :)

ahja.. ik zie zo snel eigenlijk alleen de 3-daagse variant incl ticket naar spanje staan, maar dat zit toch wel ruim boven budget :+
ah, klantendag gevonden, dat is een iets acceptabeler prijs :+ :D

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:08

Waar zijn jullie (momenteel) eigenlijk mee geïnteresseerd in, 'contact' met paarden of iets wezenlijke dingen als massage technieken enz.? Ik merk bij mezelf dat ik in beide dingen geïnteresseerd ben, die site van HorseSense ziet et bv. erg interessant uit, maar ik vind het erg moeilijk om dat contact, dat spiegelen toe te passen. Ik weet misschien ongeveer wat het is, en een verhaal zoals dat van Justy en Nimue vind ik ontzettend mooi, maar zelf zou ik dat (nog) niet kunnen. Ik ben best wel een denker, en vrees dat ik soms zelfs te dwingend contact wil. Of teveel twijfel, of teveel ga nadenken over of het er nu is of niet :+ Nougoed, conclusie: Hoe passen jullie het toe? Altijd, als het ware vervlochten met andere technieken, of nemen jullie er echt apart tijd voor? Hoe hebben jullie het geleerd? En wat is het voor jullie? Een soort talent waardoor je op de juiste plek staat als je je paard iets wilt vertellen, de juiste signalen geeft of nog meer?

Dat was alweer een heel verhaal met een hoop vraagtekens, ik zal proberen er geen gewoonte van te maken.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:16

@ Jade: Die klantendag valt qua prijs inderdaad mee :j Mijn schoonzusje heeft de driedaagse in Spanje gedaan (nu woont ze zelf wel op Mallorca dus 't was iets dichterbij), dat was volgens haar ook wel heel interessant. Er wordt ook met familieopstellingen gewerkt en zo.

@ Djoni: Zoals je misschien al had geconcludeerd ben ik vooral geïnteresseerd in het mezelf ontwikkelen met behulp van paarden, om uiteindelijk andere mensen daarin te gaan begeleiden. Om daar te komen ben ik nu ook wel 'gewoon' omgangslessen aan het volgen, maar ook daaruit haal ik al heel veel waardevols voor mezelf. Het helpt als je iemand aan de kant hebt staan die meekijkt en die je kan vertellen wat er gebeurt. De vertaalslag naar mijn eigen persoonlijkheid maak ik daarbij vooral zelf op dit moment. Bijvoorbeeld het voorbeeld dat ik gaf, over bang zijn om afgewezen te worden. Dat is iets wat ook terugkomt in mijn dagelijks leven. Onzekerheid, je grenzen niet aangeven, of juist veel te grote signalen geven uit angst over het hoofd gezien te worden, het zijn allemaal dingen die zowel in de paddock als thuis of op je werk of op school voorbij komen. Op zich ben ik wel al heel lang bezig met 'mezelf', en dan ga je dingen wel sneller zien. Maar ik heb daardoor soms ook last van tunnelvisie, en dan is het weer heel fijn als je er met iemand over kan praten die weet waar je mee bezig bent, en iemand hebt die met je meekijkt en eigenlijk observeert wat er gebeurt en je zo kan helpen tot nieuwe inzichten te komen.

De 'praktische' zaken zijn op dit moment voor mij van minder belang, omdat ik geen eigen paard heb. Maar wanneer dat ervan komt ben ik ook zeer geïnteresseerd in dingen als acupressuur en natuurlijk bekappen :j