beantsje schreef:Ik werk ook in een zorginstelling. Ik kan me dus de frustratie van TS heel goed voorstellen. Ze bemoeit zich er terecht mee, want als 1 collega wegvalt, betekent dat voor de overgebleven collega's de eerste dagen meestal geen vervanging en dus een tandje erbij. Als je dan het gevoel hebt dat de collega 'spijbelt' is dat heel vervelend.
Tja, wat doe je dan? Gezien de gevolgen voor zowel de collega's de cliënten en de organisatie, vind ik de strenge controle die er bij ons is, heel terecht.
Bij ons krijg je binnen 5 dagen een uitnoding voor het spreekuur. Bij de 3e ziekmelding in een jaar krijg je sowieso een uitnodiging als 'frequent verzuimer'. Controles gaan steeksproefsgewijs en ik heb ook eens een gehad. Maar als je echt wat hebt, vind je dat toch geen enkel probleem? Bij ons heeft dit een aantal jaar geleden in korte tijd geleid tot een daling van het ziekteverzuim van 14 procent naar 5 procent. Als je dan rekent dat elke procent daling onze instelling ca. 100.000 euro op jaarbasis oplevert...
Thuis blijven ivm controle? Is toch logisch? Trouwens die verplichting geldt meestal alleen de eerste paar weken. en moet je er eerder op uit van de HA, dan zal de HA je in dat geval ook 'dekken'; als je niet thuis was bij controle zal de HA willen verklaren dat het op zijn advies was, dat je weg was.
Paarden voeren met een hernia? Ik denk dat je dan toch echt wat anders moet regelen. Want heel terecht eist de werkgever dat je geen dingen doet die je herstel kunnen belemmeren. Hij mag je tenslotte wel doorbetalen.
In het geval dat TS schetst, zou ik niet achter de rug om van de collega gaan klikken maar eerst de collega er rechtstreeks op aanspreken. Dat kan ook gewoon netjes, informeren hoe het met hem was. Maar een beetje sociale controle kan het ziekteverzuim erg terugdringen.
Hier hetzelfde!! en daarbij ben ik ook nog eens een werknemer die naar huis gestuurd moet worden als ze ziek is!
Ik loop met de zwaarste verkoudheden, half grieperig en zelfs met een arm in het gips gewoon op mijn werk. Dan moeten collega's me erop wijzen dat het misschien niet zo verantwoord is aangezien je je zorgvragers ook kan aansteken!
En als er dan mensen zijn die zich bij elke scheet die dwarszit zich ziekmeldt.. of die zich ziekmelden maar vervolgens wel hele dagen op het internet zitten, naar paarden gaan oid ja dan kan ik me daar ook boos om maken...
Het is tegenwoordig ook wel een beetje de mentaliteit om je makkelijk ziek te melden vind ik, gewoon omdat het ook kan...