Respect voor de postbezorgers!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:53

Ik had het zo onder de knie eigenlijk, maar was al doorgewinterd reclamefolder bezorger. Dus brievenbussen was het probleem niet, en nummertjes kijken was ook goed te doen. Alleen soms die bundels door elkaar heen die je in de war maakten (en soms nog maken bij een nieuwe wijk). Enveloppen met een ander adres maar dat het dan rechtsonderop het goede staat waren heel verwarrend, en na een dag werken perongeluk verkeerde nummertjes in de verkeerde brievenbussen doen raakte ik gelijk in paniek (ow, er was geen post voor nr 6.. mmm, nu niet meer kloppen. Wha, 3 huizen verkeerd :oo)

Wel had ik echt een SUPER opleidinggever. Die legde alles zo ontzettend uitgebreid uit, heb ik 3 hele dagen bij mee gelopen, heeft alles elke dag weer opnieuw uitgelegd (jaaa, nu weet ik het wel - maar achteraf harstikke fijn!). Opleiding was eigenlijk alleen het lopen leren, maar hij heeft hele dagen bij mij gezeten ook met zetten, uitleggen hoe zo'n machine werkt en eigenlijk het gehele bedrijf. Terwijl mijn baas volgens mij alleen opleiding op straat meer dan zat vond :D

Ik vond het wel grappig, ze hadden weinig mensen dus na 3 dagen opleiding kreeg ik een HEEL andere wijk mee in mn uppie. Uitgebreid uitleg gehad, en gaan met die banaan. Was een leuk klein wijkje en ging prima. Was om uurtje of 1 klaar. Om half 3 belde mijn leiding gevende (ik zat al uitgebreid bij mijn paard) of het allemaal wel lukte en of hij nog moest komen helpen :+

iilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:34

Het postbode topic is weer dood :\

Nu de vakantie is begonnen werk ik ook doordeweeks. Maar nu zit ik dus met een probleem waar fulltime postbodes niets van snappen (lees: het zijn bijna allemaal mannen).. M’n handen zijn he-le-maal kapot na een dag post. Ingescheurde/ontstoken nagelriemen, gebroken nagels en droge handen…. Ik neem altijd een voorraad pleisters mee, maar deze vallen er heel snel af. Om sterkere nagels te krijgen gebruik ik nu nagelversterker en smeer m’n handen in met crème, maar ben ik nou de enige die hier last van heeft of ben ik gewoon een zeikmuts :')?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 14:52

:(:) Nee hoor, ik heb het ook maar niet zo erg omdat ik slechts twee uurtjes per dag post bezorg. Gebroken nagels heb ik trouwens niet want ik houd ze altijd kort. ;)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:53

Ik ben postberzorger bij TNT.
Ik doe het werk sinds oktober en vind het erg leuk werk.
Dit is mijn laatste maand als postbezorger.
Heb namelijk een andere (vaste) baan, TNT was eerst mijn bijbaantje toen ik nog op school zat.

In de winter heb ik ook erg vaak moeten werken.
Ik vind het werk als postbezorger wel leuk.
Heb ook mijn eigen wijk (eerst had ik er 2) wat ik erg lekker vind.
Maarja als postbezorger verdien je wel gelijk een stuk minder als postbode.

Soms snap ik echt niet waar mensen een probleem van maken.
Heel erg vaak komen ze over pakketjes bij mij klagen dat het kwijt is of dat het niet goed bezorgd is.
En als ik dan uitleg dat ik daar niks mee te maken heb omdat ik post bezorg en geen pakketjes ben ik volgens hun heel vaak alsnog verantwoordelijk..

En tja de nadelen van TNT zelf.
Eerst kregen we op zaterdag vrijwel nooit folders omdat het eerst niet mocht.
Toen het nieuwe jaar was begonnen was deze regel dus veranderd.
Ik vind het niet zo heel erg om met folders te lopen maar liep toen 2 wijken.
Ik ben toen al snel gestopt met 1 wijk (eerst vaak geruild met iemand) vond twee wijken met folders dus echt te zwaar.

Ook vind ik het raar dat je met folders tegenwoordig niet meer betaald krijgt.
Eerst mochten we iets uitloop hebben omdat je dan toch echt elk huis af moet gaan.
Later mocht dat ook opeens niet meer van TNT, toen heb ik besloten ermee te stoppen.
Eerst wilde ik op zaterdag blijven werken omdat mijn vaste baan toch parttime is.

Voor de rest vind ik het werk wel leuk.
Soms vind ik mensen wel overdreven zeuren over iets.
Ook snap ik niet waarom sommige mensen niet een brievenbus een keer smeren ofso :+

Hebben jullie trouwens ook vaak last van fout gesorteerde post?
Soms word ik daar zooooooo gek van, al helemaal als het niet eens op de straat lijkt.
Laatst had ik een straat die rond liep, daar heb je dus een bepaalde volgorde voor.
Eerst lag alles gewoon op volgorde, was ik bijna op het eind lag er nog een stapel van dezelfde straat helemaal door de war >;)

Hoelang zijn jullie wijken?
Ik werkte eerst nog 1 wijk van 2,5 uur en nu nog van 1.50 uur...
Ben deze maand op een andere wijk gezet omdat ze voor die ander iemand hadden gevonden en ik toch in juli ermee stop.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:58

Ik herken het ook wel, na een paar uur brievenbussen heb ik mijn handen ook vol met krassen en ingescheurde nagelriemen zitten.

Ik heb trouwens een keer nee gezegd, ben er nog beduusd van :') Ik kan namelijk 2 avondritten, eentje is erg leuk, maar de andere vind ik dus echt verschrikkelijk. Ik moet daar hard doorrijden overal en ik weet nooit zo goed de weg in dat sorteercentrum en die route heeft veel klanten dus ontzettend veel grote en zware pakketten. Met andere woorden ik loop tijdens die rit altijd te stressen of ik het allemaal wel haal. Nu hebben we een nieuwe 'chef' (geen idee hoe dat in postland heet), maar ik heb hem vandaag toch maar vertelt dat ik die rit liever niet doe, alleen als ze echt vast zitten. Dat respecteerde hij wel, al voel ik me ergens wel schuldig. Maar nu hoeft ik niet meer zenuwachtig te zijn voor mijn werk, ook fijn :)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:59

Ik ben sinds 1 maand weg bij de TNT, maar 3 maanden gewerkt daar!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:01

Ik heb laatst ook nee gezegd vanwege 1 wijk.
Ik loop die nu op zaterdag en opzich vind ik het niet erg om een keer die wijk te doen.
Maar je krijgt voor die wijk maar 1.50 uur en met folders doe ik er bijna een halfuur langer over.
Ze zochten nog iemand om die wijk op woensdag te doen, als ik meer betaald kreeg had ik t wel gedaan.
Maar ga niet 2 keer per week die week lopen en dan 1 uur per week niet betaald krijgen.
Verdien er al bijna niks mee :+

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:12

Ik heb zaterdag voor het eerst mijn wijken helemaal alleen gelopen :j eentje haalde ik zo erg door elkaar dat ik gegeven moment álle post van die bepaalde straat maar in mijn tasje heb gestopt en zo met een gigantische lading al die huizen af ben geweest _O- uiteindelijk had toch iedereen zijn post.

Mijn tweede wijk is (voor mij) een eitje. Staat bekend als een lastige wijk, maar het is voor mij praktisch achter mijn huis, dus ik kende al die straten al.
In één keer foutloos en vet binnen de tijd 8-) ik ben zo goe-hoed!

Zaterdag weer, ik vrees voor die eerste wijk :=

Horsefreak

Re: Respect voor de postbode!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:30

Mijn nagels houd ik vaak ook kort, daar weinig last van, wel nagelriemen en droge handen, droge handen heb ik al snel, ook na een dag practicum. Wij krijgen volgens mij wel al je tijd uitbetaald. ik loop op zaterdag nog 1 wijk en die loop ik met huis aan huis binnen de tijd loop, vaak heb ik zelfs nog 15 min-30 min over :D dat is wel lekker. En er zit een wijk bij waar je extra tijd kan krijgen wegens nog in aanbouw zijn. '
Ik had zaterdag geluk, ik zou nog een kleine en een halve wijk extra buiten doen en binnen iets minder. Van de halve wijk had een collega meer dan de helft meegenomen en kreeg iemand in opleiding mee aan die kleine wijk, gelukkig had hij daarvoor al opleiding gehad in andere wijk, kon hem dus mooi straten laten zien en lekker laten lopen, scheelt ook weer tijd met z'n 2en een wijk lopen.
Ik mag morgen weer, ben benieuwd hoeveel huis-aan-huis het is.
Tja, sommige brievenbussen zijn wel hopeloos, zeer klein, zodat je de post er bijna niet in krijgt of idd zeer stroef, ik vind die groene plastic buitenbussen echt ideaal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:33

oliebol morgen weer huis aan huis, heb gezegd dat ik kon werken :')

Ik heb verder geen idee of ik mijn wijk binnen de tijd loop, maar doe er met huis aan huis 3,5 uur over. Maar goed dat is ook mijn halve dorp :)

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:52

Ik mag een wijk van 1,5 uur doen, zie wel hoe snel ik ben. Moet het wel binnen 2 uur redden, binnen 1,5u durf ik niet te zeggen, heb die wijk een tijdje vast gelopen, doordeweeks loop ik echt vanalles.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:54

Wat voor een wijken zijn dat van 1,5 uur enz? Allemaal woonwijken? Mijn wijk liggen de huizen best wel een eind uit elkaar, dat is best vervelend, want ik loop altijd met mijn fiets te klooien.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:57

Dat is idd gewoon een stuk woonwijk. Wij hebben echt allerlei soorten, wat buitenwijken, die ik gelukkig niet ken en niet hoeft te doen. En verder op het dorp allerlei wijken, korste had ik zaterdag, is 45 minuten, volgens mij zitten er ook tussen van zo'n 3 uur en vanalles er tussen in. Ook zitten er wat bedrijventerreinen bij, maar die ken ik verder ook niet. Ik heb tot nu toe alleen woonwijken gelopen, wel eens met her en der een school of benzinepomp, garage.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:15

Ik had met die kou wel last van mijn nagels en nagelriemen. Pleisters zakten iedere keer af, vooral die nagelriemen waren erg pijnlijk. Met die kou waren mijn nagels ook erg raar, iedere keer als ik ze stootte scheurde ze helemaal in (auw).
Ik doe nu mijn 2 eigen wijken voorbereiden en 1 andere wijk zetten, het gooien is dan al gedaan. Ik ben dan meestal van 8 tot 10/10.30 binnen bezig dan ga ik er op mijn fietsje vandoor met 1 wijk in mijn fietstassen en de ander wordt nagebracht. Met het lopen ben ik meestal tussen 13 en 14 uur klaar. Mijn uitvoertijd met 1 folder is 200 minuten, meestal lukt dat met 2 folders ook makkelijk. Ik ben met lopen altijd binnen de tijd klaar, maar voorbereiden duurt bij mij altijd wat langer. Als ik zie hoe snel de fulltimers dat doe dan schaam ik me af en toe dat ik zo langzaam ben.
Zaterdag had ik een beetje heel erg last van mijn buik dus ik heb alleen binnenwerk gedaan. Na mijn eigen wijken voorbereid te hebben + nog een andere, ben ik folders gaan stapelen, 3 folders iedere keer. Pfff wat een werk, ben ook meteen blij dat ik niet op dinsdag werk, als je dat rond moet brengen met post ben je echt helemaal gebroken volgens mij, het waren 2 grote folders en 1 kleine en loodzwaar.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:25

Heb ook folders rondgebracht vroeger toen ik jonger was.
Moest zelf vouwen en daarna dan lopen. iK had ook altijd vreselijke koude handen in de winter!
Wat in de beginpost wordt gezegd is wel waar, dat zou het een stuk makkelijker maken :j

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:38

folders stapelen wordt door de machine gedaan, behalve als ie stuk is en er dan maandagavond/dinsdagochtend maar een oplossing gezocht moet worden voor de folders, dan mogen we dat ook gaan doen en soms de sociale werkplaats.
Ik zet 1 wijk voor iemand, dan gaan we eigenlijk alles ingooien wat kan en dan wijken zetten tot alles klaar is, meestal doe ik dan mijn eigen en dan naar buiten. Afhankelijk van hoe druk het binnen is ben ik meestal wel rond 3 uur klaar als ik alleen mijn eigen taken doe. Het gebeurt genoeg dat ik meer naar buiten mag, 's ochtends al of dat ik ipv binnen buitenwerk erbij krijg.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:57

Horsefreak schreef:
folders stapelen wordt door de machine gedaan, behalve als ie stuk is en er dan maandagavond/dinsdagochtend maar een oplossing gezocht moet worden voor de folders, dan mogen we dat ook gaan doen en soms de sociale werkplaats.

Bij ons wordt het dus met de hand gedaan. 1 stapel folders wordt helemaal geteld en daartussen worden dan de andere folders gezet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:19

Machine is wel beter zeg, wij moeten het ook zelf doen met de hand en dat is me toch een saai, hersendodend werkje

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:28

Wat een werk, wij deden het eerst ook met de hand, nu krijgen we aangeleverd. Nadeel vind ik wel dat het een hoop troep geeft en sommige hele dunne folders gaan niet helemaal goed met de machine, heb een keer rommeltje gehad, waren gelukkig maar 2 folders. Als ik terug kom van mijn wijk op zaterdag, geloof dat ik zo'n 370 setjes folders meekrijg, dan is wel troep in mijn tas met die bandjes die eromheen zitten en de blaadjes die er op zitten (op elke bundel 1), kan ik bij terugkomst de elastieken eruit vissen en de verkeerde post en de rest in de vuilnisbak gooien. Dan zijn elastieken en zelfgestapeld makkelijker, geeft niet zo'n troep, maar scheelt idd wel hoop saai werk. Als we met de hand moeten doen gaat het idd zelfde, 1 folder tellen, of je weet dat ie in bundels van bepaald aantal wordt aangeleverd dan zijn het zoveel bundels en dan los nog wat uitgeteld.

iilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:04

Wij doen reclame ook nog steeds met de hand. Soms vragen ze heel vriendelijk of je dat een paar uur achter elkaar wilt doen.. Uhhhh, nee? :P

Horsefreak, je bedoelt met die bandjes, die harde van plastic? Die zijn er soms niet af te krijgen :n

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:36

ja die dingen ;) sommige gaan heel goed, maar soms ook niet. Vroeger hadden we nog wel eens bundels van 48 sets, met niet te dikke folders is dat wel lekker, scheelt je hoop troep en kan je tenminst een stuk lopen, wij hebben we eens van die dunne rotbundels gehad, 12-24, heb je echt meer afval dan folders.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:49

Ik ben voor een blauwe maandag uitzendkracht geweest bij TNT toen nog TPG en dit rond de kerst periode. Zeker hulde aan de postbode, ik herken alles wat je schrijft!!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:21

Ik heb vandaag de eerste zeikerd op m'n nek gehad :\ de wijk was voor mij gezet, dus ik kon pas om half elf aan de bak. Komik aan bij m'n flatje, begint een vrouw met een geweldige nasale stem toch een potje om me te mopperen dat ik laat ben, andere postbezorgers veeeeel eerder komen, dat ik maar eerder op moet staan; lui kind (ehh? Ben 20?) dat ik was.

En ik maar vriendelijk knikken, alles bevstigen, en ondertussen de post in de bakjes gooien :j raar mens.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:23

Roane schreef:
Ik heb vandaag de eerste zeikerd op m'n nek gehad :\ de wijk was voor mij gezet, dus ik kon pas om half elf aan de bak. Komik aan bij m'n flatje, begint een vrouw met een geweldige nasale stem toch een potje om me te mopperen dat ik laat ben, andere postbezorgers veeeeel eerder komen, dat ik maar eerder op moet staan; lui kind (ehh? Ben 20?) dat ik was.

En ik maar vriendelijk knikken, alles bevstigen, en ondertussen de post in de bakjes gooien :j raar mens.

Wij beginnen hier pas na elf uur..
Wat loopt dat mens te zeuren joh :+

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:28

idd, mijn tweede wijk heeft de post pas na 1 uur :=

als ik doordeweeks werk ben ik meestal tot 12 uur bezig met zetten en kan dan pas vertrekken, zaterdags ben ik meestal half 10/kwart voor 10 weg. Mijn ouders huis zit aan het eind van mijn eerste wijk, waar ik tegen een uur of 12 ben meestal en dan ga ik eerst daar nog pauze houden :=