Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:33

MieLo schreef:
ooeh we gaan elkaar gewoon steunen hierin :D jij motiveert mij, en ik jou :=
Ik ben nu bezig met een opdracht over wikipedia, beetje rare opdracht, maar het schiet gelukkig al op :)
hierna nog een astrologie-opdracht (allebei natuurwetenschappen), blegh :(

Astrologie is toch wel leuk? :D
Vind ik dan. :')

Eigenlijk moeten we onszelf gewoon een tijdelijke ban geven en gewoon gaan werken. :+

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:36

iets met horoscopen is het :P
opzich wel leuk hoor :D alleen te lui om aan te beginnen :=

biologie is wel zwaar ja, maar ontzettend leuk :D veel reisjes natuurlijk, zo gaan wij oa naar zeeland, terschelling, utrecht, zuid-limburg. maar ook Zweden ben ik afgelopen jaar heengeweest en in 2010 gaan ze geloof ik naar Suriname, dus ik ben erbij :D

haha tijdelijke ban is wel erg handig ja ;) hoe deed je dat ook alweer? :+

Tellie

Re: Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:38

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:42

deeltijd heeft dat ook ja ;)
waar ga je hem doen? en 2e Graads of 1e Graads? ik ga hierna mijn 1e Graads waarschijnlijk halen, samen met mijn Master of Science (als ik zo slim ben hoor :') )

Maar ik ga even een tijdelijke ban aanvragen := zal jullie missen ;(

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:45

hoelang zal ik hem doen? 6 urtjes maar? is lang zat :')

Tot over 6 uur dan maar :D

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:15

Denk gewoon weer aan de HU. En ik weet nog niet of ik 1e of 2e graads ga doen. Eerst maar eens kijken of ik werk kan vinden en of ik voor m'n geschiedenis 1e graad wil halen. :P

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:55

MieLo schreef:
leuk :D volgemns mij is het ontzettend leuk om met kleuters practica te doen :D

Binnenkort maar eens wat foto's maken op mijn stageschool, ook van de practica enzo.

Beetje rare vraag misschien, maar ergens in april heb ik het over voortplanting met mijn kids en daarbij wil ik condoom-estafette houden. Aan condooms komen is geen enkel probleem, alleen nu met ik nog standaards hebben waar ze op kunnen oefenen met het erom doen. zelf hebben wij van die kartonnen frutsels op school waar niets mee te beginnen is :o dus wie o wie heeft een simpele oplossing?
1 ding, ze moeten stevig staan en niet omvallen (ivm die estafette dus ;) )

Bananen in een houdertje

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:32

Wow wat een reacties erbij opeens! :D
Lotte, wij gebruikten bij een presentatie inderdaad ook bananen.
Die klasgenoten hadden lange bananen gezocht en deze door de helft gesneden. Maar je kunt ook hele bananen gebruiken alleen kunnen die niet staan :D

Mocht je nog online komen na je ban.. :D
Zou wel leuk zijn als je wat korte proefjes kon vinden in je reader!
Ik zat te denken om anders wat stellingen te verzinnen.
Even denken wat prikkelend is, ideeën zijn natuurlijk welkom :P
't Ligt er sowieso maar aan hoeveel leerlingen er zijn, ben bang dat het niet zoveel zal zijn :D

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:40

bananen kan wel, maar na een paar keer condoom erom doen, zijn ze zo slap als maar kan :') en dat is niet de bedoeling :P

hieronder 2 proefjes die je kunt doen, simpel en interresant ;) (ook handig en leuk bvoor de niet-biologen hier natuurlijk :D)

Topografie van de bloedvaten, gele en blinde vlek

Maak in een zwart papiertje of kratonnetje een gaatje van ong 1 mm groot. hou dit gaatje vlak voor je oog, zodat een klein bundeltje licht je oog binnenkomt (door het gaatje heen) en op je netvlies valt. Beweeg het kaartje heen en weer (voor de pupil, met schokkerige bewegingen), terwijl je naar eenegaal wit of grijs vlak kijkt (wit werkt het beste ;) )
Schrijf op wat je waarneemt, teken dit zo nauwkeurig mogelijk en probeer je gele en blinde vlek te lokaliseren.
geef ook een verklaring waarom je tijdens dit experiment wel een beeld van je net/vaatvlies ziet en normaal niet.

de 2e is erg leuk :D we hebben er erg om gelachen op school

Evenwichtszin
Laat een proefpersoon met gesloten ogen in een rechte lijn lopen, dat moet lukken! Daarna loopt de persoon nogmaals, maar nu met het hoofd op 1 van de (niet opgetrokken) schouders, wat neem je nu waar? verklaar dit.

De laatste kan je ook nog wat aanpassen, door ze bv achteruit te lopen lopen, ook met dat. Of juist enorme passen te laten maken. genoeg variatie dus ;)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:15

Nou het is gelukt met de voorlichting!
Sterker nog, ik heb niet eens tijd gehad voor een proefje :D
De tijd vloog voorbij en heb heel leuk kunnen vertellen.
Maar ontzettend bedankt evengoed!!

Ik heb echt een leuke stagedag gehad.
Kon eindelijk bij mijn vak zitten, bij een docent waarop ik had gehoopt. Is ook mijn mentor geweest en hij wordt waarschijnlijk ook mijn werkbegeleider. Heb het eerste uur zitten observeren, heel veel kunnen zien dus dat was erg interessant. Het tweede uur was er een toets op de computer en mocht toen ook helpen met vragen beantwoorden (bij onduidelijkheid bij leerlingen). Erg leuk en heb een hoop kunnen doen. Heb na de lessen nog een jongen geholpen die ik nog wel ken. Hij sprak me aan op msn of ik kon helpen maar is niet zo makkelijk online haha :P
Dus heb hem vandaag geholpen. Zijn eigen docent.. had hem opgegeven volgens hem, als hij wat vroeg zei de docent dat hij het aan zijn buurman moest vragen. Beetje apart, is natuurlijk maar 1 kant van het verhaal maar lijkt me toch niet de bedoeling.

In elk geval, na een kwartiertje snapte hij het helemaal. Was erg leuk om mee te maken :D :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:09

Wat fijn dat het goed is gegaan Natasja!

Dat ze aan elkaar moeten vragen is imo vrij gebruikelijk, eerst zelf met elkaar op proberen te lossen (volgens leertheorie constructivisme, leren van en met elkaar) en als ze er dan niet uitkomen alsnog naar de docent, met gerichte vragen.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:44

Pff moet morgen voor het eerst lesgeven aan 2 havo ... moet 2 paragrafen in 1 les behandelen...de verlichting ken ik nog wel, maar de Amerikaanse revolutie...zucht... :=

Ik heb weer veel te veel zenuwen. :')

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:55

Hier nog een onderwijs-studerende!

Ik geef nu 5 jaar les op het basisonderwijs (ipabo in Alkmaar gedaan) en doe nu de deeltijdopleiding Master Special Educational Needs in Leeuwarden bij Windesheim (in het gebouw van Stenden). Ik heb nu 2 modules afgerond, ben met de 3e bezig. Ik ben wel minder gaan werken toen ik met de studie begon, werk nu nog 3 dagen naast de opleiding.

Het is een erg interessante opleiding! Wie doet er nog meer deze opleiding?

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:00

Nog een onderwijs studerende! :) Ik doe de pabo opleiding versneld en ben nu dus in het eerste/tweede jaar :) wel zwaar, maar super leuk. Over twee weekjes weer stage lopen in groep zeven :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:27

Zijn jullie eigenlijk van plan om je hele leven voor de klas te staan?
Ik vind onderwijs heel leuk, misschien het 'achter de schermen' wel leuker dan echt voor de klas! En met achter de schermen bedoel ik ehm.. lessen ontwerpen, vakverdieping, onderzoek, psychologische kant, pedagogisch, enz.. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:29

Tellie schreef:
Pff moet morgen voor het eerst lesgeven aan 2 havo ... moet 2 paragrafen in 1 les behandelen...de verlichting ken ik nog wel, maar de Amerikaanse revolutie...zucht... :=

Ik heb weer veel te veel zenuwen. :')

Komt goed :(:)
Wel veel om te behandelen in 1 les. Zou een deel theorie pakken en een deel praktijk want anders is het wel erg veel en moeilijk denk ik. :oo

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:30

Petulan schreef:
Zijn jullie eigenlijk van plan om je hele leven voor de klas te staan?
Ik vind onderwijs heel leuk, misschien het 'achter de schermen' wel leuker dan echt voor de klas! En met achter de schermen bedoel ik ehm.. lessen ontwerpen, vakverdieping, onderzoek, psychologische kant, pedagogisch, enz.. :)

Ja, toch wel. Die andere dingen komen er bijna automatisch wel bij. Zou me graag verder ontwikkelen op het vlak van leerlingenzorg in de toekomst.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:31

Ja, ben ik ook van plan ja.

Het is een halve klas die extra bijles nodig hebben. Gelukkig hebben we wel een 70 minuten rooster dus dat scheelt weer 20 minuten. :j

Denk dat ik gewoon een aantekening geef en nog wat vragen verzin. Gewoon simpel houden voor de eerste keer. :j

@ Petulan, ik heb echt geen idee. Wie weet doe ik over 10 jaar wel heel iets anders, nu lijkt dit met erg leuk. :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:39

Ze hebben hier al les over gehad dan, of is het helemaal nieuw?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:40

Als het goed is hebben ze hier al les over gehad ja. :j
Dus dat scheelt weer. :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:46

Dat scheelt, dan kun je iets meer verdiepen ipv alleen the basics nog uit moeten leggen :j

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:49

Ja, klopt. Ik geef gewoon de basics als aantekening, heb 1 paragraaf nu in 9 zinnen samengevat. En daaromheen leg ik me verhaal uit en in de opdrachten gaan ook wat dieper op de stof in. :j

Denk dat ik dat dan 2x doe... voor iedere paragraaf een halve les. :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:53

Dat is wel goed ja, stukje klassikaal, stukje zelfstandigwerken, stukje klassikaal, stukje zelfstandig werken. Moet je alleen even kijken hoe je controleert of overgekomen is wat je vertelde (opdrachten in laten leveren zodat je evt. de les erop de pijnpunten er nog uit kunt halen? Ik denk dat voor een klassikale evaluatie je wel tijd tekort komt.)

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:55

Ze moeten de schriften altijd inleveren bij de docent, eens in de zoveel tijd, deze kijkt ze na en daar worden ze op beoordeeld. (SO-cijfer) Ook bladen die ze krijgen moeten ze erin plakken.

Het probleem is dat ze de volgende les op donderdag hebben, en ik dan niet op school ben...en het nog niet zeker is of ik volgende week weer les geef. :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:00

dat maakt het wel ingewikkelder ja :j