Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:36

Zo hee, Koreaans al kunnen volgen dankzij de tv en een beetje Duolingo ernaast! Jij lijkt het net zo gemakkelijk op te pakken als ik Zweeds - terwijl Koreaans voor een Nederlander toch echt wel een paar slagjes moeilijker is!

@Apple: ik moet wel een beetje lachen om jouw "ik heb totaal geen taalgevoel, dus ik hou het bij Russisch." Als je je door zo'n moeilijke taal heen worstelt, zal dat wel meevallen hoor. :)

Zelf doe ik dus vier talen, en aan drie daarvan heb ik voorlopig mijn handen wel vol (Russisch heb ik af maar moet ik blijven herhalen om het erin te houden). Pas als ik Portugees of Welsh afmaak, mag ik van mezelf aan een nieuwe taal gaan denken - en daar zijn nog wel een paar maanden mee gemoeid.

Niettemin krijg ik weleens een aanvechting om een andere taal te proberen. Niet serieus, maar gewoon om even te kijken hoe dat is. Ik heb daar tot nu toe weerstand aan geboden (ik vind dit al zo zonde van mijn tijd), maar hoe zit dat bij jullie? Als jullie de aandrang voelen om even een lesje Turks, Fins of Indonesisch te doen en daar verder helemaal niets mee te doen, geven jullie daar dan gevolg aan?
Spoiler:
Ik kan nu wel zeggen dat ik dit voor een vriend vraag, maar hierboven heb ik eigenlijk de ware toedracht al onthuld...

prompter

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:55

nee Musiqolog, ik geef daar geen gehoor aan want ik heb daar echt geen tijd voor := - al vind ik alles leuk. Ik hou het voor nu bij Latijn (alleen nog herhalingen) en Duits, en als ik die laatst af heb dan begin ik aan Frans. Dit zijn alledrie talen die ik ook echt gebruik. Italiaans lijkt me nog leuk voor ooit, maar ik heb nog geen plannen om naar Italië te gaan dus dat is voorlopig nog niet aan de orde. Oh ja, en Noors....

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:07

Nee, ik niet.

Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat daar dan een tijdelijke hyperfixatie op die andere taal ontstaat.
Terwijl ik eigenlijk gewoon écht op fatsoenlijk niveau Spaans wil komen :j

Dus ik start beter niet met iets anders 'voor even'

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:24

Nee, ik waag me ook niet aan een andere taal erbij.. hoewel ik nu met Frans al wel zo veel mogelijk opties uitprobeer :+ Alles is meegenomen, denk ik dan maar..
Dus ik doe de cursus NL/FR + EN/FR + FR/EN, al gruwel ik van die super Amerikaanse tongval bij de laatste.

(Bij FR/EN heb ik aanvankelijk wel wat sprongen vooruit gemaakt, voor dat ik op een acceptabel niveau kwam)

Italiaans staat wel op mijn verlanglijstje, maar misschien hou ik het ook wel gewoon bij Frans. Af en toe probeer ik eens een jeugdboek te lezen, maar ben nog láng niet zover dat dat me vlot afgaat :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:41

Ik vind het al genoeg om Frans leren vol te houden, dat is ook de enige taal die ik nu echt nodig heb.

En anders wordt het weer zoals op de middelbare school, ik weet het woord in alle talen behalve degene die ik nodig heb :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:59

Prairy schreef:
Ik vind het al genoeg om Frans leren vol te houden, dat is ook de enige taal die ik nu echt nodig heb.

En anders wordt het weer zoals op de middelbare school, ik weet het woord in alle talen behalve degene die ik nodig heb :')

Ik kwam voor dat fenomeen ooit de volgende variaties tegen

Bilingual --> Bye lingual
Trilingual --> Try lingual

:')

Dat je vloeiend bent in twee of drie talen, behalve nét ff níet op het moment dat het er toe doet en je de boel door elkaar gooit.

Ik heb betrekkelijk veel last van dat fenomeen.
Ik reis normaal gesproken véél door heel Europa.
Kan me prima redden overal.

En dan net de talen die ik het meest vloeiend spreek gaan ineens over de flos.
Twee weken in Frankrijk en Duitsland geweest, Bye Engels en Nederlands :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20 min geleden

Ik heb daar domweg geen tijd/fut voor. Ik stort me nu op stevig verbeteren van het frabs omdat huis tuin en keuken frans me begint te irriteren. :+ Aldus ben ik nu midden in een zeer intensieve interne cursus frans. :')

Spaans houd ik beperkt bij en schaken als ik de talen zat ben. Een partij tegen oscar.