Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:28

Sterkte Westernfreak! Wat vreselijk. Op mijn middelbare school waren er gelukkig geen leerlingen overleden (in mijn schooltijd), wel pleegde één van onze docenten plotseling zelfmoord en dat was ook een enorme schok voor iedereen.

Hier kwam vandaag een leuke brief op de mat, ik ben nu definitief geplaatst voor de educatieve minor. Dat was nog even spannend in verband met een selectieprocedure door schaarste aan stageplekken. Gelukkig ben ik geselecteerd. :) Na een hele dag voor de klas te hebben gestaan vorige week, heb ik nog meer zin in de stage aankomend semester.

Sheran

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:57

Coby: de werkvormen zijn niet uitdagend genoeg voor het grootste deel van de klas. We moeten erg snel door een hele hoop droge stof heen waar niet zoveel leuke dingen over te vinden zijn (democratie in Athene). De Ilias en Odyssee, of de godin Athena, zijn hele leuke onderwerpen waar mensen ook erg enthousiast voor waren, maar dit... nee. Niet eens een leuk stuk dat ik kan voorlezen ofzo.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:03

Democratie Athene verleden/heden/toekomst met koppeling naar Europa/Nederland is het eerste wat bij mij naar binnen schiet. Maar.. wil je veel succes wensen morgen! Het komt vast goed, met heel veel tips en tops :)

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:09

Democratie Athene is juist helemaal niet droog! O:) Kun je heel leuk verhaal van maken inderdaad met de link die Coby ook al geeft.
Kun je een heel activerende les van maken, is echt een van de leukste onderwerpen m.b.t de Grieken naar mijn idee. O:)

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:09

Miekelien schreef:
SdaphneS schreef:
Wat een onzin, omdat er weinig jonge docenten zijn in haar vakgebied zullen sectieleiders het bezoek positief afronden?
Dat vind ik een rare gang van zaken.

Sheran; succes en ik hoop dat je goede opbouwende tips krijgt! :)

Je vat het heel anders op dan ik het bedoeld heb geloof ik, ik bedoel juist dat de insteek van zo'n bezoek vaak is om te kijken of ze steun nodig heeft, en zo ja waarmee dan. Precies om de reden die je zelf ook aangeeft, goede opbouwende tips met als achterliggende idee een betere docent in je team te krijgen die hopelijk ook kan en wil blijven.
Mijn sectieleiders gaf vorige jaar zelf al aan dat hij tegenover de directie mij de hemel in geprezen heeft (ondanks dat mijn lessen lang niet perfect verliepen) omdat hij me graag wil houden, omdat ze eerder veel minder geschikte jonge docenten hebben gehad. Dat zei hij wel pas nadat hij een goede indruk had van mijn manier van lesgeven, maar het geeft wel aan dat het toch misschien iets minder onzin is..

Dan heb ik je inderdaad verkeerd opgevat, excuses.
We bedoelen allebei hetzelfde, haha! :)

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:10

Gelukkig :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:41

Thanks Coby, die link heb ik idd vorige les al behandeld :)
Ik ga nu iets met tirannie doen, de eerste tekst gaat over een tiran. Iemand nog leuke vragen over tirannen? Ik wil ze voor- en nadelen laten bedenken van een tirannie, wat je kan doen als tiran... nog andere dingen? *help*

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:47

Waarom meteen vragen? Vragen zijn saai :)) Laat ze bijvoorbeeld een 'verkiezingsposter' maken voor een tiran of met behulp van de definitie van een tiran een stukje latten schrijven over wie hun tirannen held is. Lekker loslaten die hap!
Edit: of een discussie laten voeren tussen de tirannen en de democraten. Paar goeie stellingen over politiek verzinnen en battelen maar.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:24

Omdat we in de les de tekst afvertaald moeten hebben en we een heel druk schema hebben! Anders zijn de ideeën natuurlijk eg leuk! Maar daar hebben we geen tijd voor, we moeten grammatica doen, en vertalen :+

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:16

Hihi herkenbaar dat lln na de vakantie niks meer weten! :D Weet dat vorig jaar nog van m'n groep, maar bij de huiswerkbegeleiding en de bijlessen is het ook precies hetzelfde liedje!

Heftig zeg...op zo'n jonge leeftijd! Heeft iemand dat wel eens meegemaakt in zijn eigen klas? Ik dacht daar wel eens over na, want op de pabo heb ik daar nooit wat over meegekregen. Ik zou echt met m'n handen in het haar zitten, omdat ik gewoon écht niet weet hoe je dat 'goed' kan aanpakken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:21

Sheran schreef:
Omdat we in de les de tekst afvertaald moeten hebben en we een heel druk schema hebben! Anders zijn de ideeën natuurlijk eg leuk! Maar daar hebben we geen tijd voor, we moeten grammatica doen, en vertalen :+

Daar baal ik wel eens van, die strakke schema's.
Ik gooi er graag projecten oid tussendoor.

Heb mijn klas nu ook aan een leuke opdracht gezet; Ik heb ze gezegd dat ik naar Londen wil en zij zijn mijn reisbureau. Ze krijgen enkele lessen en leveren bij mij in info voor een week Londen. Vlucht, hotel, activiteiten en reatsurants.
Ze zitten als een malle te werken nu, super leuk :D

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:59

Dat zijn inderdaad altijd leuke opdrachten Goof, voor aardrijkskunde doen ze hier iets soortgelijks. Helaas ook hier het strakke schema en weinig tijd omdat er richting het eind van het jaar nog veel op het laatste moment extra bijgestopt is door de bovenbouw ('oja, dat moeten ze ook nog kunnen. Red je wel toch?')..

MissBonny: hier op school heb ik dit (gelukkig) nog niet meegemaakt, maar ik weet wel dat er protocollen zijn voor het overlijden van leerlingen. We krijgen dan bijvoorbeeld steun in de klas van een leerlingbegeleider die hier heel sterk mee is, wel zo fijn.

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:41

Ik weet niet of hier leerkrachten basisonderwijs zijn met veel ervaring bij de kleuters. Maar ik had een vraag: komt het vaker voor dat een kind in groep 1 de precisiegreep al beheerst?
Ik heb voor schrijven een kleuter moeten observeren (een motorisch zwakke, oudste kleuter of een kleuter waarvan de leerkracht denkt dat hij/zij linkshandig is). Het kind dat ik heb geobserveerd had wanneer hij met links tekende, de precisiegreep en wanneer hij met rechts tekende, de duim-dwarsgreep.

Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen?

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:43

Ik had vandaag echt een ik-barst-bijna-in-huilen-momentje.
Een leerling uit mijn brugklas kwam bij mij zitten toen er een presentatie gegeven zou worden door een andere leerling en zegt: ik vind u echt heel leuk mevrouw. U bent zo lekker eerlijk, dat vind ik echt fijn.

Ik heb de rest van de dag, en nu nog steeds, met een grote glimlach rondgelopen.
Wat een geweldig beroep is dit toch! <3

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:50

MelissaH1996 schreef:
Ik weet niet of hier leerkrachten basisonderwijs zijn met veel ervaring bij de kleuters. Maar ik had een vraag: komt het vaker voor dat een kind in groep 1 de precisiegreep al beheerst?
Ik heb voor schrijven een kleuter moeten observeren (een motorisch zwakke, oudste kleuter of een kleuter waarvan de leerkracht denkt dat hij/zij linkshandig is). Het kind dat ik heb geobserveerd had wanneer hij met links tekende, de precisiegreep en wanneer hij met rechts tekende, de duim-dwarsgreep.

Jazeker. Moet zeggen dat het er aan ligt of ouders of KDV er al op hebben gelet en het goed aangeboden hebben.
Maar vaak komt de middelvinger er nog wel bij en bij de hele jonge kleuters zie ik vaak dat ze nog de hele hand willen gebruiken
Ik probeer het regelmatig goed aan te bieden. Afleren is namelijk moeilijker dan aanleren.

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:54

AnnemiekvM schreef:
MelissaH1996 schreef:

Jazeker. Moet zeggen dat het er aan ligt of ouders of KDV er al op hebben gelet en het goed aangeboden hebben.
Maar vaak komt de middelvinger er nog wel bij en bij de hele jonge kleuters zie ik vaak dat ze nog de hele hand willen gebruiken
Ik probeer het regelmatig goed aan te bieden. Afleren is namelijk moeilijker dan aanleren.

Oké dankje! :)

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:20

SdaphneS schreef:
Ik had vandaag echt een ik-barst-bijna-in-huilen-momentje.
Een leerling uit mijn brugklas kwam bij mij zitten toen er een presentatie gegeven zou worden door een andere leerling en zegt: ik vind u echt heel leuk mevrouw. U bent zo lekker eerlijk, dat vind ik echt fijn.

Ik heb de rest van de dag, en nu nog steeds, met een grote glimlach rondgelopen.
Wat een geweldig beroep is dit toch! <3

Kijk, dat is een mooie! Dat soort complimenten laat je even alles vergeten wat mis is gegaan daarvoor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:45

Meisje vanmiddag half in paniek toen de les afgelopen was, want haar tas was weg. Overal zoeken, klasgenoot van de gang geplukt, want ze dacht dat hij hem had (verstopt), in kasten gekeken, op kasten gekeken, zegt ze ineens......"Oh oliebol, ik had helemaal geen tas bij me"..... _O- _O-

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:27

Deze is ook 'grappig'. Kind met OCD , extreme vorm van autisme volgt Nieuwsbegrip begrijpend lezen.
Het gaat over het kinderpardon.. dus moeders is in een andere plaats geboren en hij zal in een asielzoekerscentrum gezet worden.. Helemaal overstuur...

Oja Sheran hoe is het met je observatie gegaan?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 21:15

Haha handig Goof :')

Daphne wat een mooi moment idd <3

Sheran, hoe was je observatie?

Zo, weekend! Hectische dagen achter de rug, dinsdag opname voor SVIB, gister observatie voor een leerling die wrs na de zomer overstapt naar SO/SBO. Vanmiddag daar ouders ook nog over op de hoogte gebracht, althans, over het deel dat het toch echt SO/SBO gaat worden want we krijgen geen geld los om hem in de klas de extra handen te bieden die hij verdient. Is echt een spoedding geworden, volgende week uitslag/gesprek over de definitieve verwijzing, net voor de meivakantie is alles in gang gezet. Ouders reageerden gelukkig heel positief, vond het toch ff spannend, was voor mij ook de eerste keer zo'n gesprek. Maar ze waren al goed voorbereid, maar toch...

Had ook een leuke activiteit voor rekenen, iets wat ik nog niet eerder met ze had gedaan. Echt een probleem voorgelegd: we vieren binnenkort onze verjaardag, gaan naar de boerderij en moeten met 28 kids met de auto. Hoeveel auto's hebben we dan nodig? Zo grappig hoe sommigen dan echt aan de haal gaan met die 3 kids in een auto zoals we hadden afgesproken.
- Ja maar bij mijn moeder kunnen er maar 2!
- En als ik nou mijn vader vraag, dan kunnen er wel 5!
- Er kunnen toch sowieso 5 kinderen in een auto? Ja maar wie stuurt er dan? Ohja...
- En juf, waar moet jij dan bij?
Sommigen waarvan je het niet verwacht komen echt uit op een concrete oplossing, sommigen komen niet eens tot een begin en de slimmeriken krijgen niet op papier/verwoord hoe ze tot hun uitkomst zijn gekomen. Echt leuk, mooie situatie voor m'n studie, heb nog een paar van dit soort activiteitjes liggen, kijken of ze daar vanzelf wat handiger in worden... Mocht iemand nog ideeën hebben trouwens, op groep 3-niveau, dan welkom!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 21:40

Goof schreef:
Meisje vanmiddag half in paniek toen de les afgelopen was, want haar tas was weg. Overal zoeken, klasgenoot van de gang geplukt, want ze dacht dat hij hem had (verstopt), in kasten gekeken, op kasten gekeken, zegt ze ineens......"Oh oliebol, ik had helemaal geen tas bij me"..... _O- _O-

_O-
Dat zou mij ook zo kunnen overkomen trouwens... :o

Daphne, wat lief! <3

Sheran, hoe is het gegaan?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 21:48

Wat leuk dat jullie eraan denken :)

Ik heb nog geen idee hoe de observatie is gegaan, ik heb nog geen feedback gehad. Hij moest meteen weg naar zijn volgende les en hij zou het binnenkort opsturen. Ik zit dus nog wel behoorlijk in spanning! Hij keek erg chagrijnig :P. De klas was wel lief, ik heb alleen in paniek een domme inhoudelijke fout gemaakt :P Nouja.

En wat een mooie actie van je leerling, Goof :P
En haha Tamara, ze betrekken het meteen op de praktijk :P

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:11

Iedereen geniet van het mooie weer dit weekend! {:}

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:36

Hoi :) mag ik me hier ook weer melden? Heb mij een jaar geleden ongeveer gemeld, maar ben er even uit geweest ( met studie enzo)
Nu wil ik het weer oppakken vanaf september en ben druk bezig met een stage/lio stage te vinden. Ik doe de pabo en kan gelukkig bij een oude stage terecht :)
Aankomende week afspraak om alles te bespreken welke klas etc. School heeft zelf nog geen bevestiging van definitieve inschrijving verstuurd, maar sta wel al ingeschreven bij een minor gelukkig.
Ik heb onderbouw gekozen, als afstudeerrichting en wil dan denk ik groep 3 of groep 4. Als ze alleen plek hebben bij de kleuters is dat ook prima :)

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 19:30

SdaphneS schreef:
Iedereen geniet van het mooie weer dit weekend! {:}

Jaa echt wel! Toets leren kan ook in de zon {:}