Examenjaar vwo'ers 2012

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:41

Nirvana_ schreef:
Ik ook 6 komende week..

Kan iemand mij uitleggen wat de aanleiding was voor de Bloedbruiloft in Frankrijk? Er staat doordat Hendrik van Navarra trouwde met Margaretha, maar Margaretha was toch katholiek? :=

in 1572 werd het huwelijk gesloten tussen Margaretha, zuster van de toenmalige franse koning, en Hendrik van Navarra, een van de belangrijkste leiders van de hugenoten. de jaren daarvoor hadden de hugenoten hun vrijheid en macht weten te vergroten. onder druk van de moeder van de koning, Catharina de Medici, werd opdracht gegeven de hugenoten te vermoorden. in de nacht van 23 augustus 1572 begon de moordpartij, eerst in Parijs, later ook in andere Franse steden. Duizenden hugenoten werden omgebracht. Hendrik van Navarra (de latere Hendrik IV) wist aan de moordpartij te ontsnappen door zich (tijdelijk) tot het katholicisme te bekeren.
Het gevolg van de bloedbruiloft, ook wel Bartolomeüsnacht genoemd, was dat Willem van Oranje voor zijn aanvalsplan in 1572 geen hulp meer kon verwachten van de Franse hugenoten.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is, dit is wat er in de examenbundel staat.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:58

Aah, ik denk dat ik 'm snap :)
Klein ding: 'Onder druk van de moeder van de koning' - Moeder van Hendrik? Die was dan toch ook protestants?

Linde_

Re: Examenjaar vwo'ers 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:00

Als ik zo al die verhalen van geschiedenis zie, ben ik super blij dat ik dat niet heb :').

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:02

Nee de moeder was denk ik de moeder van Margaretha en dus katholiek.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:13

Oooh oké :D
Wacht, ik snap 'm. Moeder van de koning, wiens zus Margaretha is :D

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:48

Ah geschiedenis is best wel lache, heb 't handgeschreven in 9 kantjes kunnen samenvatten met vele ruimtes ertussen ... Vietnam in 5 kantjes getypt :=

Maar vind 't echt onzin stof eigenlijk, Vietnam vind ik wel interessant enzo en van de Republiek alleen dat gedeelte over de VOC enzo al die koningen kunnen we werkelijk niks schelen met die maffe Lodewijk XIV enzo &wr2jriwkc9i23d92i0mxdcn9udj2qcmj9y238rydc92hjdwci frustratie :Y)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:53

Puissance, wat voor programmaatje is dat? :)

Je kan met je GR ook gewoon de grafiek van de afgeleide doen! :j

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:18

Pff wisk wil niet lukken vandaag.. Ga nu maar met notefolio aan de gang, net lekker op bed gelegen want voel me helemaal niet lekker.

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:56

Join the club Marloes, voel me ook echt bagger.
Vandaag ongesteld geworden, normaal echt 0,0 last van, en nu lig ik gewoon te stuiptrekken van de krampen in m'n buik en rug..

En ik ben echt nog lang niet klaar voor morgen..
Ik heb er trouwens komende week 4. Natuurkunde, Duits, Biologie en Engels. Op natuurkund na moet het wel lukken volgens mij!

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:02

Guys.... Wiskunde A vraagje! Het examen van 2010, tijdvak 1. Er is een vraag die ik niet snap. Ik kopieer 'm wel even!

Van de mensen die in 2006 rookten, rookte 24,5% per dag 20 sigaretten of meer. Rokers rookten toen gemiddeld 11,4 sigaretten per dag. Tine wil onderzoeken of het aantal sigaretten per dag normaal verdeeld zou kunnen zijn. Ze bedenkt de volgende aanpak: “Als er sprake is van een normale verdeling, dan kan ik de bijbehorende standaardafwijking berekenen. Daarna kan ik nagaan of die waarde – in combinatie met dat gemiddelde 11,4 – tot een conclusie leidt.”
8 Bereken die standaardafwijking en toon daarmee aan dat het aantal sigaretten
dat een roker per dag in 2006 rookte, niet normaal verdeeld kan zijn.

Nou in principe snap ik de vraag wel: ncdf(20, 10^99, 11.4,x) = 0,245.
Maar in het correctievoorschrift gebruiken ze niet waarde 20 maar waarde 19,5?? Waarom doen ze dat?

Edit: oh oliebol, ik kijk natuurlijk weer niet goed. Ik mag mezelf wel punten geven ondanks dat ik geen continuïteitscorrectie heb toegepast. :)
Laatst bijgewerkt door Froexiie op 20-05-12 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:03

En ze geven ook nog eens supermooi warm weer op voor komende week :( dan kan ik me altijd zo slecht concentreren! En in die bloedhete lokalen!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:32

stitchlover schreef:
Doet iemand hier eigenlijk wiskunde C?

Ik heb ook wiskunde C!

wauw, het is duidelijk te merken dat morgen geschiedenis examen is zeg :')
ik heb vandaag de hele dag geleerd, met name de Republiek. wat een hopeloos gedoe,
met al die oorlogen en alle namen die op elkaar lijken.

Mijn Nederlands examen had ik trouwens gruwelijk slecht gemaakt :+
ik moest een 4.5 halen, en met oefenen had ik elke keer ruim voldoende,
maar ik weet nu niet eens zeker of ik die 4.5 wel haal..

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:32

Wij maken examens in de gymzaal, daar is het meestal net iets koeler dan in lokalen. Gelukkig loopt het nog niet in de 30 graden, maar ik hoopte op rond de 20 graden in examentijd, en daarna mag het wel richting de 30 gaan O:)

Cathy, :(:)
Ik voel me intussen iets beter, maar ik had gehoopt een examen wisk te kunnen maken vandaag, dat heb ik nl nog helemaal niet gedaan.. En morgen vind ik zo laat! Heb nu wel een paar programmaatjes in notefolio staan (het is gelukt :D ) Maar ik moet morgen vanavond of morgen nog even alles van kansberekenen op een rijtje zetten. Ga denk ik maar paardje loslaten en dan zelf ak leren, anders heb ik vandaag echt niks uitgevoerd en dat is zonde.

Froexxie: Wanneer moet er ook alweer continuïteitscorrectie toegepast worden? Dat is toch als het discrete waarden ofzo zijn?
Ik heb de komende week 5, en dan in de laatste week nog 2. Ik ben in de aankomende week het meest bang voor engels en bio. Maar na vandaag (wisk ging dus écht niet, terwijl ik normaal wel goed ben in kansen) heb ik ook geen zin in wisk.. Gelukkig heb ik morgen nog!

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:58

Marloes, ik heb geen flauw idee! Ja van discreet naar continu of andersom? Maar ik ga me er niet meer in verdiepen, als je de punten ook wel krijgt zonder correctie is dat makkelijker :Y)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:06

Linde_ schreef:
Als ik zo al die verhalen van geschiedenis zie, ben ik super blij dat ik dat niet heb :').

Dat heb ik nou met natuur-, schei- en wiskunde (zelfs wiskunde C ja) :')

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:10

Natuurkunde hulp nodig!!

Als je een trillend ding hebt, die aan de ene kant vast zit en aan de andere kant los. Dan heb je dus aan de kant waar die vast zit een knoop, en waar die los zit een buik. Maar hoe weet je hoeveel knopen en buiken er nog tussen zitten? want in m'n samengevat staat dit:
staaflengte l = n×0,5LAPDA + n×0,25LAPDA
dus toen dacht ik dat je ook sowieso nog een buik en een knoop ertussen hebt. Maar bij de opgave die ik maakte klopte dat helemaal niet.. :o?

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:13

Froexiie schreef:
Marloes, ik heb geen flauw idee! Ja van discreet naar continu of andersom? Maar ik ga me er niet meer in verdiepen, als je de punten ook wel krijgt zonder correctie is dat makkelijker :Y)

Als je van discreet naar continu gaat inderdaad. :P Maar het hoeft dus niet omdat je er geen punten aftrek voor krijgt. ;)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:14

xCathy schreef:
Natuurkunde hulp nodig!!

Als je een trillend ding hebt, die aan de ene kant vast zit en aan de andere kant los. Dan heb je dus aan de kant waar die vast zit een knoop, en waar die los zit een buik. Maar hoe weet je hoeveel knopen en buiken er nog tussen zitten? want in m'n samengevat staat dit:
dus toen dacht ik dat je ook sowieso nog een buik en een knoop ertussen hebt. Maar bij de opgave die ik maakte klopte dat helemaal niet.. :o?

Welke blz. van samengevat?

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:15

Froexiie schreef:
xCathy schreef:
Natuurkunde hulp nodig!!

Welke blz. van samengevat?

114, en dan ongeveer halverwege de pagina

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:17

xCathy schreef:
Natuurkunde hulp nodig!!

Ik lees het, maar je moet het zo zeggen: l=nx 1/2 labda + 1x 0,25 labda

_Rozanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:30

xCathy schreef:
Natuurkunde hulp nodig!!

Het ligt eraan welke toon het is. Als het de grondtoon is dan is n 1 en dan is er dus 1 knoop en 1 buik want l = 1/4Labda.
Maar als het gaat om de eerste boventoon dan is n 2 en dan is er dus knoop buik knoop buik en is l 3/4Labda.
Zie 2009-1 opgave 1

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:35

xCathy schreef:
Natuurkunde hulp nodig!!

Wij hebben het anders aangeleerd gekregen.
Bij 1 kant vast hebben wij
l= oneven*1/4 labda

twee kanten vast
l = even * 1/4 labda

Onze leraar heeft een hele eigen methode gemaakt. Super handig.

Even een kopie van wat hij over dit onderwerp zegt:

http://imageshack.us/photo/my-images/802/naamloos3y.jpg

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:51

Ligt er inderdaad aan welke toon het is, bij grondtoon bij gesloten - open heb je een k en een b.
En de afstand tussen een knoop en een buik is altijd 1/4 labda. Bij elke boventoon komt er kb bij, dus 1/4 labda erbij. Wil je de lengte weten moet je het verband tussen lengte en golflengte opschrijven:

bij open - gesloten
dus grondtoon l = 1/4 labda
eerste boventoon l = 1/4 + 1/4 labda = 1/2 labda
tweede boventoon weer kb, en dus 1/4 labda, erbij, geeft l = 3/4 labda

Als je dus bij een som eerst schetsje maakt van de grondtoon en daarna gevraagde toon, verband lengte en golflengte opschrijft, zit je altijd goed! ;')

Pferdelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:55

Vraaagje natuurkunde!

Bij het examen 2009 - II en dan de vraag bij radarcontrole:
Bepaal met behulp van figuur 2 de snelheid van de naderende auto in km/h

Hoe komen ze dan aan een golflengte van 9,0x10^-3?

Edit: laat maar staat gewoon bovenaan bij de opgave, wat een concentratie weer..
Laatst bijgewerkt door Pferdelove op 20-05-12 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:56

Linde_ schreef:
Ligt er inderdaad aan welke toon het is, bij grondtoon bij gesloten - open heb je een k en een b.
En de afstand tussen een knoop en een buik is altijd 1/4 labda. Bij elke boventoon komt er kb bij, dus 1/4 labda erbij. Wil je de lengte weten moet je het verband tussen lengte en golflengte opschrijven:

bij open - gesloten
dus grondtoon l = 1/4 labda
eerste boventoon l = 1/4 + 1/4 labda = 1/2 labda
tweede boventoon weer kb, en dus 1/4 labda, erbij, geeft l = 3/4 labda

Als je dus bij een som eerst schetsje maakt van de grondtoon en daarna gevraagde toon, verband lengte en golflengte opschrijft, zit je altijd goed! ;')

Open - gesloten kan nooit 1/2 labda opleveren, omdat je dan met 2 buiken of 2 knopen zit, terwijl je een knoop en een buik wil. Daarom is het in dat geval altijd l = oneven * 1/4 labda. dan kom je dus altijd op een knoop en een buik uit. (1/4, 3/4. 5/4 etc.)