Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:37

ik meld me ook! Ben pas begonnen als freelancer in de film en fotografiewereld. Mijn website is: www.kleurfilmenfotografie.nl

Ik heb zat ideeen, alleen nu nog uitwerken he! Hoe doen jullie dat? Bespreek je ideeen met mensen of juist niet? Vind dat altijd zo lasti, je hebt een goed idee, wilt niet dat iemand anders het overneemt maar ook wel weer tips uitwisselen...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:42

Gefeliciteerd Mellis!

Hoi Eefje!
Mijn ideeën heb ik in de eerste fase vooral met mijn vriend besproken, toen het wat concreter werd ook met mijn ouders en pas toen het echt al 'serieus' was ben ik er met andere mensen beginnen over te spreken. Uiteraard loop je dan wel het risico dat een ander ook zoiets gaat doen, maar dan stond ik in elk geval al verder in de voorbereidingen en was de kans dat iemand nog 'voor' me kwam, wel klein.

anoniem45673

Re: Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:43

Welkom Eefje! Je hebt gelijk PB! Laat ik nu net nog op zoek zijn naar iemand die goed video's kan maken! Ik bespreek ook mijn ideeen met diverse mensen. Mijn ervaring is dat het wel veel oplevert door veel te delen. Je hebt inderdaad een risico dat mensen het gaan overnemen. Maar uiteindelijk zijn er maar weinig die ook echt concrete stappen nemen om het over te nemen (ik heb het nu 1x meegemaakt, dat ik later mijn idee voorbij zag komen van een bekende, dat is echt rot, maar ook daar leer je van :p).

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:45

Taffje, ja met een excel sheet maar dan van het programma open office.

Eefje, welkom (hoe is het met jou? Je kent mij als Fryske op FPF).
Leuk je bedrijfsnaam gecombineerd met je naam.

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:55

Melissa, dank voor je pb! Je hebt een pbtje terug!

Ik heb mijn ideeen tot nu toe wel besproken, maar er is een concept waar ik al een tijd mee loop, waarvan ik echt denk dat het goed kan gaan lopen en waar ik in mijn vak een voorsprong in heb. Maar, tegenwoordig is een website bouwen zo gedaan en een idee zo online gezet, dus dat maakt het dan weer lastig. Ik ben nu bezig met testen en uitwerken, dus ben inderdaad al een stap verder.

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:57

En Hilda, ja jou ken ik inderdaad nog van het forum! Tjee daar ben ik al lang niet meer geweest zeg. Ga weer eens een kijkje nemen! Maar met mij alles goed hoor! Easie heeft inmiddels een hengstveulentje (volgens mij is dat het laatste dat is daar besproken heb) en dat is echt heel erg leuk! Met jou ook alles goed?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:14

Gefeliciteerd met jullie duizendste unieke bezoeker, Mellis!
Eefje, welkom hier!

Ik heb mijn plan de campagne tot dusver alleen nog maar besproken met mijn vriend. Als ik mijn ondernemingsplan af heb, wil ik het gaan bespreken met mijn ouders en specifiek met mijn vader. Stapje voor stapje wil ik mijn ontwerp wel met meer mensen gaan bespreken, maar dat gaat wel hand in hand met de ontplooiing en ontwikkelingen van mijn concept.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:16

Hihi wat een toeval, ik was vroeger ook op het FPF!

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:12

Oh wie was/ben jij dan?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:14

Ik had geloof ik Julie als naam, had een Arabo-Fries (Wander) maar die is gestorven, en toen heb ik het forum ook maar gelaten voor wat het was. Ik was niet erg actief hoor :)

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:47

Hm, Excel is idd ook nog een optie maar gebruiken jullie dan een format?

Hallo Eefje :wave:

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:55

Ok, de naam Wander zegt me wel iets, maar het is voor mij ook al een tijd geleden dat ik daar online ben geweest.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:44

Hoi Eefje, welkom :)

Mallootje: mooie foto's, super fijn voor je dat je zaak meteen zo'n succesvolle start heeft gehad! Verkoop je ook veel via de website?

O, ik moet mijn hart even luchten: ik krijg erg vaak berichtjes van mensen die graag willen weten hoe ik leer afwerk, over technieken en waar ik mijn materialen inkoop. Net als toen ik nog actief op bokt plaatste in UK, toen wilden mensen graag hele tutorials per mail over mijn tekentechnieken met pastel.
Nou ben ik nooit te beroerd om mensen op weg te helpen, zeker niet als ze het voor de hobby doen, ik stuur meestal best uitgebreide informatie, en vaak krijg ik daar dan een leuke reactie op terug. Maar nu kreeg ik weer eens van een zadelmaker een vraag over waar ik materialen inkoop, ik geef een aantal goede tips, en vervolgens hoor ik niets meer. Dus maar even een bericht gestuurd of het gelukt was, nou NIETS, berichtje is gewoon gelezen maar reageren is er dus niet bij. En bedankt -O-

Voor de meelezers die ook nog van plan waren om een mailtje te sturen met allemaal vragen over dingen die ik zelf ook door trial en error heb moeten uitvogelen: ik doe het niet meer. Ik geef geen leveranciers meer door, heb zelf ongelooflijk veel tijd moeten stoppen in het speuren naar materialen en ik hou er nu mee op om voor de K z'n K mijn informatie te delen. Doe het speurwerk maar lekker zelf :9

Zo, dat is er uit :D En nu ga ik weer aan het werk :Y)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:53

Hihi Remy, ik moest er stiekem wel even om lachen, maar begrijp dat het frustrerend voor je moet zijn!

De webshop is een leuke aanvulling maar het is niet dat ik daar momenteel halve dagen werk aan heb. Een paar bestellingen per week, maar ik moet ook nog heel veel producten toevoegen dus ik vermoed dat het daarna ook wel beter gaat lopen.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:54

Heel begrijpelijk, hoor, Remy. :j Ik vind ook dat je echt niet alles hoeft voor te kauwen en alles maar op een presenteerblaadje moet leggen. Een onderneming is constant investeren, puzzelen en uitzoeken. En ook 'trial en error' is daar onderdeel van. En in mijn optiek is dat zelfs een heel leuk iets om te doen! Geeft een stuk meer voldoening ook om alles zelf uit te puzzelen, denk ik.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:26

Hier hebben we vandaag onze eerste bestelling ‘onder rembours’ gekregen. Pff dat vind ik ook nog wel spannend moet ik zeggen. Wij werken natuurlijk met relatief ‘dure producten’ en onder rembours betalen mensen bij aflevering contant. Wettelijk ben je verplicht om die optie te gebruiken, maar ik ben zo bang dat onze klant niet gaat betalen en onze transporteur helemaal voor niets is gereden. Het is ook nog eens puntje limburg, dus niet echt om de hoek.

Hoe gaan jullie om met bestellingen onder rembours? Betalen jullie klanten altijd en moet ik me niet zo'n zorgen maken?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:27

Zijn er hier trouwens mensen die (een deel van) hun website in Flash hebben? Ik vind Flash een mooie en speciale toevoeging aan een website en het geeft een 'magisch' tintje, maar het schijnt ook een scala aan nadelen te hebben. Zo heb ik me laten vertellen dat de website niet op bepaalde apparaten zonder Adobe Flash bekeken kunnen worden, dat de inhoud van de website lastig aan te passen is en dat het dodelijk schijnt te zijn voor je SEO.

En wat is een gangbare prijs voor een standaard website inclusief huisstijl? Dat mag eventueel ook via PB. Het is wellicht nog te vroeg om het over het creëren van een eigen website te hebben, omdat mijn concept pas in de kinderschoentjes, maar ik wil me toch al een beetje oriënteren. Ik heb nu mailcontact met iemand die voor een standaard website inclusief huisstijl € 950,00 rekent. Daar zit geen CMS, flash of hosting bij inbegrepen. Ook staat deze 'graphic webdesigner' niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, wat zou betekenen dat de opdracht in het zwart uitgevoerd zou moeten worden zonder berekening van BTW.

Ik hoor graag jullie input!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:28

Mellis86 schreef:
Hier hebben we vandaag onze eerste bestelling ‘onder rembours’ gekregen. Pff dat vind ik ook nog wel spannend moet ik zeggen. Wij werken natuurlijk met relatief ‘dure producten’ en onder rembours betalen mensen bij aflevering contant. Wettelijk ben je verplicht om die optie te gebruiken, maar ik ben zo bang dat onze klant niet gaat betalen en onze transporteur helemaal voor niets is gereden. Het is ook nog eens puntje limburg, dus niet echt om de hoek.

Hoe gaan jullie om met bestellingen onder rembours? Betalen jullie klanten altijd en moet ik me niet zo'n zorgen maken?

Hoezo ben je bang dat jullie klant niet gaat betalen?
Is daar een aanleiding voor om dat te denken? :)

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:32

Kan me je frustratie goed indenken Remy.

@ Mellis, kan me voorstellen dat dat spannend is, al iemand niet betaald moet je achteraf dan toch de gemaakte kosten zien terug te krijgen.
Maar ben je echt verplicht om mensen die mogelijkheid te bieden, mag je niet gewoon stellen dat er eerst betaald moet worden?
Als het verplicht is, mag je dan wel extra kosten berekenen? Misschien kan je deze dan zo hoog maken dat mensen toch liever vooruit betalen.....

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:44

Steentje schreef:
Zijn er hier trouwens mensen die (een deel van) hun website in Flash hebben? Ik vind Flash een mooie en speciale toevoeging aan een website en het geeft een 'magisch' tintje, maar het schijnt ook een scala aan nadelen te hebben. Zo heb ik me laten vertellen dat de website niet op bepaalde apparaten zonder Adobe Flash bekeken kunnen worden, dat de inhoud van de website lastig aan te passen is en dat het dodelijk schijnt te zijn voor je SEO.

En wat is een gangbare prijs voor een standaard website inclusief huisstijl? Dat mag eventueel ook via PB. Het is wellicht nog te vroeg om het over het creëren van een eigen website te hebben, omdat mijn concept pas in de kinderschoentjes, maar ik wil me toch al een beetje oriënteren. Ik heb nu mailcontact met iemand die voor een standaard website inclusief huisstijl € 950,00 rekent. Daar zit geen CMS, flash of hosting bij inbegrepen. Ook staat deze 'graphic webdesigner' niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, wat zou betekenen dat de opdracht in het zwart uitgevoerd zou moeten worden zonder berekening van BTW.

Ik hoor graag jullie input!

Flash is inderdaad dodelijk voor je SEO! Google kan er bijna niets van lezen, dus zal ook niet weten wat er op je website staat en je dus niet kunnen indexeren.

Mijn tip is om te zoeken naar een webdesigner die werkt met Wordpress. Dan heb je gelijk een heel goed CMS systeem! De hosting hoeft niet duur te zijn. Ik stuur je een pb met meer informatie over mijn webdesigner.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:50

Yep, als je als webshop werkt onder de algemene Nederlandse voorwaarden ben je verplicht om de mogelijkheid ‘onder rembours’ aan te bieden.

@ steentje, nee er is geen aanleiding voor om dat te denken. Onze big bags worden vanuit Noord-Brabant getransporteerd door heel NL. Het is een erg dure hobby om vanuit Brabant naar Friesland te rijden om er daar dan achter te komen dat de klant er niet is, niet betaald of wat dan ook. De producten worden dan uiteraard niet geleverd, maar het is dan wel een erg duur ritje geworden. Uiteraard combineren we de ritten, maar dan nog.

Ik heb nu mijn vraag uitgezet bij ons keurmerk, kijken wat zij ervan zeggen, maar ik dacht misschien hebben jullie nog ervaring met onder rembours. Ik heb overigens geen probleem bij betaling bij aflevering, maar wil wel graag zeker zijn van betaling of mijn rechten kennen wat er gebeurt als niet wordt betaald.

Edit: even gegoogled (wat moesten we toch zonder google) en ik zie dat andere bedrijven gewoon ‘onder rembours kosten’ in rekening brengen. Om dus die potentiele schade te kunnen dekken. Slim! Dat ga ik er ook inbouwen.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:02

Steentje, mijn site is gemaakt door www.pukt.nl

Eefje, ik kom er ook al heel lang eigenlijk niet of nauwelijks meer. Hier alles goed. Druk met kleine meid van 3,5 om me heen. Sinds paar maand leuke 5 jarige Lolke x Teunis om te rijden. Vanaf volgende week ga ik er op. Passend zadel vinden was een behoorlijke zoektocht. Hij is zeg maar zadelmak maar verder kan ik hem zelf gaan beleren. Heb je nog meegekregen dat Beauty verkocht is en dat ik mee ben gegaan? Inmiddels is ze daar niet meer maar op een eiland.
Mallootje, ja jou ken ik ook nog wel.

Taffje, gewoon zelf bedacht en voor de btw een formule.

Remy ik snap je volkomen. Ik ben ook heel secuur met het wel of niet geven van informatie en adviezen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:47

Grrr de site & mail ligt eruit, stomme servers! Hoop dat het snel weer opgelost is!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:16

Ook ik meld me maar hier! Lang getwijffeld, maar ach, waarom niet. We kunnen elkaar helpen!
Ik ben nog niet officieel, maar heb bij mijn werkgever aangegeven dat ik een eigen bedrijf wil starten naast mijn "normale" werk. Ik wacht nog even op antwoord (moet uit de States komen), maar verwacht geen problemen.

Drie maal raden wat voor bedrijf... Zucht... Fotografie... Die hadden we nog niet! _O- Ik heb al heel lang mijn site (ik geloof 2 jaar), maar die is wel toe aan een dramatische update. Helemaal als het allemaal "officieel" is, kan ik ook echt de site dusdanig gaan aanpassen dat het voor klanten duidelijk is.
Remy schreef:
O, ik moet mijn hart even luchten: ik krijg erg vaak berichtjes van mensen die graag willen weten hoe ik leer afwerk, over technieken en waar ik mijn materialen inkoop. Net als toen ik nog actief op bokt plaatste in UK, toen wilden mensen graag hele tutorials per mail over mijn tekentechnieken met pastel.
Nou ben ik nooit te beroerd om mensen op weg te helpen, zeker niet als ze het voor de hobby doen, ik stuur meestal best uitgebreide informatie, en vaak krijg ik daar dan een leuke reactie op terug. Maar nu kreeg ik weer eens van een zadelmaker een vraag over waar ik materialen inkoop, ik geef een aantal goede tips, en vervolgens hoor ik niets meer. Dus maar even een bericht gestuurd of het gelukt was, nou NIETS, berichtje is gewoon gelezen maar reageren is er dus niet bij. En bedankt -O-

Voor de meelezers die ook nog van plan waren om een mailtje te sturen met allemaal vragen over dingen die ik zelf ook door trial en error heb moeten uitvogelen: ik doe het niet meer. Ik geef geen leveranciers meer door, heb zelf ongelooflijk veel tijd moeten stoppen in het speuren naar materialen en ik hou er nu mee op om voor de K z'n K mijn informatie te delen. Doe het speurwerk maar lekker zelf :9

Zo, dat is er uit :D En nu ga ik weer aan het werk :Y)

Remy, waarom ga je dit niet toevoegen aan wat je levert? Als iemand vraagt waar jij het haalt, kun je ook zeggen "ik lever het. Wat heb je nodig?"Vervolgens een kleine winstmarge erop en klaar! (als dat wettelijk is toegestaan). Je kunt ook je uitleg en tutorials gaan verkopen. Het is een idee!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:23

@ Remy: je hebt het zo droog geschreven dat ik er even om moest lachen, maar ik kan me je frustratie oef voorstellen. Stop je ergens zoveel tijd in, krijg je er niet eens iets voor terug. Zo kregen wij ooit een zakelijke klant, die om een offerte vroeg. Wij zijn naar het puntje van Limburg afgereisd om het te kunnen bespreken, maar nooit meer wat van gehoord. Niet eens een bedankje voor de moeite of een bericht dat ze niet akkoord gingen. Niets, nada, noppes.

@ taffie: als webshop ben je verplicht tenminste één betaalmogelijkheid aan te bieden waarbij de klant pas bij/na ontvangst betaalt. En onder rembours verzenden is dan een voor de hand liggende methode.

@ mellis: ik hoop dat alles goed gaat met de bestelling :) Kan me voorstellen dat je je daar zorgen om maakt, als het een groot bedrag is. Bij ons is er nog nooit van die optie gebruik gemaakt... Gelukkig :D

@ agossie: hé, Marina, dat is lang geleden! Ik heb tot vorig jaar Diesel (en daarvoor) Nero nog verzorgd, als je nog weet wie ik ben ;) Leuk om te lezen dat je je fotografie wil professionaliseren!